Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 445
Offentligt
2621553_0001.png
omskæring
i sundhedsreformen
Lena Nyhus
Forkvinde
INTACT DENMARK
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 445: Præsentation fra Intact Denmarks foretræde 13/9-22 om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621553_0002.png
FORSLAG
Hermed fremsendes vedlagte udkast til forslag til lov om ændring af lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, sundhedsloven
og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Lovforslaget har til formål at skærpe strafferammen ved ikke-terapeutiske
omskæringer af drenge under 18 år ved en særskilt bestemmelse herom i
autorisationsloven. Det forslås, at der indsættes en bestemmelse i autorisationsloven
om, at en person, der ikke har autorisation som læge eller er lægens medhjælp, ikke
må foretage ikke-terapeutisk omskæring på drengebørn under 18 år. Bestemmelsen
suppleres med en strafbestemmelse, hvor overtrædelse af ovenstående
bestemmelse straffes med fængsel i indtil 1 år.
Lena Nyhus
Forkvinde
INTACT DENMARK
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 445: Præsentation fra Intact Denmarks foretræde 13/9-22 om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621553_0003.png
FORSLAG FORTSAT
Det foreslås også at ændre rapporteringspligten af utilsigtede hændelser, således at
der fremover alene vil være pligt til at rapportere utilsigtede hændelser med alvorlig
eller dødelig konsekvens, potentielt alvorlig eller dødelig konsekvens samt øvrige
hændelser, hvor sundhedspersonen vurderer, at der er et læringspotentiale.
Endelig foreslås det, at den nuværende pligt for Styrelsen for Patientklager til at
afgive en årsberetning om sin virksomhed, ophæves.
Lena Nyhus
Forkvinde
INTACT DENMARK
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 445: Præsentation fra Intact Denmarks foretræde 13/9-22 om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621553_0004.png
Konsekvenser af lovforslaget
• Aktiv lovliggørelse af omskæring af raske drengebørn
• Straframmen for køkkenbordsomskæringer nedsættes fra hhv. 3 / 6 år til
1 år
• Færre omskæringskomplikationer registreres
• Drenge fratages aktivt grundlæggende rettigheder: Kropslig autonomi,
seksuel og reproduktiv autonomi, personlig religionsfrihed og patientgøres
på lovgivningsniveau.
Lena Nyhus
Forkvinde
INTACT DENMARK
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 445: Præsentation fra Intact Denmarks foretræde 13/9-22 om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621553_0005.png
Gældende lovgivning
“Det legemsangreb - med forældrenes samtykke, men uden barnets - som er
forbundet med religiøs omskæring, vil som udgangspunkt være omfattet af den
almindelige straffelovgivnings forbud mod vold og legemsbeskadigelse. Det må
således antages, at det ikke er i strid med artikel 9 [EMRK om religions- og
tankefrihed] at håndhæve et forbud mod omskæring (som ikke er medicinsk
begrundet) af børn, selv om et sådant forbud begrænser den fri
religionsudøvelse for visse religioner. Beskyttelseshensynet er desuden
tungtvejende, da omskæring er et indgreb i barnets integritet, jf. EMRK artikel 8
og måske endda artikel 3."
Professor Jens Elo Rytters
Individets grundlæggende rettigheder,
4. udgave 2021, s. 272, Karnov Group
Lena Nyhus
Forkvinde
INTACT DENMARK
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 445: Præsentation fra Intact Denmarks foretræde 13/9-22 om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621553_0006.png
UDVANDELSE AF LOVGIVNING
• Manglende retsforfølgelse I henhold til gældende lovgivning
• Indførelse af Straffelovens §245a, lov om pigeomskæring, der er
en SYMBOLSK men alligevel anvendes som grundlag for
modsætningsslutning om drengeomskæring
• Vejledninger om ikke-terapeutisk drengeomskæring først af
Sundhedsstyrelsen, siden af Styrelsen for patientsikkerhed
Lena Nyhus
Forkvinde
INTACT DENMARK
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 445: Præsentation fra Intact Denmarks foretræde 13/9-22 om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621553_0007.png
Brug gældende lov
• Retsforfølg i henhold til gældende lovgivning, straframme på hhv.
3-5 år for legemsangreb
• Kræv at anklagemyndigheden bruger ALLE foreliggende domme
som præcedens, ikke som nu kun udvalgte domme
• Udarbejd grundig vejledning til anklagemyndighed, politi,
sagsbehandlere, sundhedsplejersker, lærere, øvrigt
sundhedspersonale
Lena Nyhus
Forkvinde
INTACT DENMARK
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 445: Præsentation fra Intact Denmarks foretræde 13/9-22 om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621553_0008.png
Opfordring
Pas på drengene!
Tag ikke endnu flere rettigheder fra dem.
Køkkenbordsomskæringer kan og bør
håndteres med gældende lovgivning.
Lena Nyhus
Forkvinde
INTACT DENMARK
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 445: Præsentation fra Intact Denmarks foretræde 13/9-22 om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621553_0009.png
BESKYTTELSE AF
BARNETS KROPSLIGE INTEGRITET
=
BESKYTTELSE AF DEN VOKSNES
KROPSLIGE, RELIGIØSE OG SEKSUELLE AUTONOMI
Lena Nyhus
Forkvinde
INTACT DENMARK