Grønlandsudvalget (GRU) Alm. del

Samling: 2021-22

Spørgsmål 60

Forældrekompetenceundersøgelser i Danmark foretages i Danmark med internationale tests, som f.eks. WISC-testen, uden skelen til kulturelle eller sproglige barrierer hos de grønlandske børnefamilier, der bor i Danmark. En psykologisk fejlvurdering kan have vidtrækkende konsekvenser, som kan følge børn og forældre livslangt. I lande som Canada og Australien foretages der testtilpasning i forhold til intelligenstestning, idet det anerkendes, at internationale tests udarbejdet i vestlige lande, såsom WISC-testen, har ringe anvendelighed på deres oprindelige befolkninger. Derfor er det også i Danmark vigtigt at anerkende, at forældrekompetenceundersøgelser af grønlandske børn og forældre ikke kan foretages 1:1 i forhold til at teste etniske danskere. Vil ministeren undersøge mulighederne for at tilpasse tests i forbindelse med forældrekompetenceundersøgelser, således at der tages hensyn til sproglige og kulturelle forskelle hos grønlandske forældre, der deltager i undersøgelserne?
Dato: 24-02-2022
Status: Endeligt besvaret
Emne: sundhed og sociale forhold

Endeligt svar

Dokumentdato: 21-03-2022
Modtaget: 21-03-2022
Omdelt: 21-03-2022

GRU alm. del - svar på spm. 60 om at undersøge mulighederne for at tilpasse tests i forbindelse med forældrekompetenceundersøgelser, således at der tages hensyn til sproglige og kulturelle forskelle hos grønlandske forældre, der deltager i undersøgelserne, fra socialministeren

GRU alm. del - svar på spm. 60 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 24-02-2022
Modtaget: 24-02-2022
Omdelt: 24-02-2022

Spm. om at undersøge mulighederne for at tilpasse tests i forbindelse med forældrekompetenceundersøgelser, således at der tages hensyn til sproglige og kulturelle forskelle hos grønlandske forældre, der deltager i undersøgelserne, til socialministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version