Folketingets Grønlandsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1204
Doknr.
534858
Dato
21-03-2022
Folketingets Grønlandsudvalg har d. 24. februar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 60 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 60:
”
Forældrekompetenceundersøgelser i Danmark foretages i Danmark med
internationale tests, som f.eks. WISC-testen, uden skelen til kulturelle eller sproglige
barrierer hos de grønlandske børnefamilier, der bor i Danmark. En psykologisk
fejlvurdering kan have vidtrækkende konsekvenser, som kan følge børn og forældre
livslangt. I lande som Canada og Australien foretages der testtilpasning i forhold til
intelligenstestning, idet det anerkendes, at internationale tests udarbejdet i vestlige
lande, såsom WISC-testen, har ringe anvendelighed på deres oprindelige
befolkninger. Derfor er det også i Danmark vigtigt at anerkende, at
forældrekompetenceundersøgelser af grønlandske børn og forældre ikke kan
foretages 1:1 i forhold til at teste etniske danskere. Vil ministeren undersøge
mulighederne for at tilpasse tests i forbindelse med
forældrekompetenceundersøgelser, således at der tages hensyn til sproglige og
kulturelle forskelle hos grønlandske forældre, der deltager i undersøgelserne?”
Svar:
Hvis et barn eller en ung kan antages at have behov for særlig støtte efter
serviceloven, skal kommunen iværksætte en børnefaglig undersøgelse. En
børnefaglig undersøgelse har til formål at afdække barnets eller den unges og
familiens ressourcer og problemer. Som et led i den børnefaglige
undersøgelse, kan kommunen indhente en række oplysninger, blandet andet
igennem at iværksætte en såkaldt forældrekompetenceundersøgelse. Hvis en
forældrekompetenceundersøgelse iværksættes, skal den gennemføres af en
autoriseret psykolog, men derudover reguleres sådanne undersøgelser ikke i
serviceloven.
Socialstyrelsen udgav i 2021 retningslinjer for udførelsen og anvendelsen af
sådanne forældrekompetenceundersøgelser, med formålet om at bidrage til en
ensartet praksis i disse undersøgelser, til brug for psykologer og
sagsbehandlere. Socialstyrelsen anbefaler, at
”forældrekompetenceundersøgelser
altid skal gennemføres ved brug af flere
informationskilder og metoder, herunder samtaler med forældrene, samtaler
med barnet, observationer af samspillet mellem barn og forældre samt
eventuelt relevante psykologiske tests. Undersøgelserne skal fokusere på
såvel styrker som svagheder ved forældrenes relation til og samspil med
barnet.”
1