Børne- og Undervisningsudvalget (BUU) Alm. del

Samling: 2021-22

Samrådsspørgsmål T

Kan ministeren bekræfte, at de kommende kapacitetsudmeldinger tager udgangspunkt i 28 elever, selvom det i årevis (ikke mindst i de store byer) har været praksis, at man opererer med teknisk overbooking i lyset af det store frafald før skolestart? Og kan ministeren i forlængelse heraf redegøre for, om afskaffelsen af den tekniske overbooking hænger sammen med algoritmen bag tvangsfordelingen af eleverne, og om konsekvenserne af den manglende overbooking vil betyde, at endnu flere elever skal afvises fra deres førsteprioritet på et populært, overansøgt gymnasium - og at der første skoledag vil være ledige pladser i klasserne på de overansøgte gymnasier, som ikke må fyldes op med afviste elever?
Dato: 29-08-2022
Status: Besvaret
Emne: folkeskolen
Afholdelse af samrådet: Børne- og Undervisningsudvalget 30-09-2022 kl. 10:30

Filer

Dokumentdato: 29-08-2022
Modtaget: 29-08-2022
Omdelt: 29-08-2022

Samrådsspm. om de kommende kapacitetsudmeldinger, til børne- og undervisningsministeren

Samrådsspørgsmål (pdf-version)
Html-version
Titel
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 414: MFU spm. om, hvor mange færre ansøgere til gymnasiet der vil få deres 1. prioritet opfyldt som følge af afskaffelsen af teknisk overbooking i de store byer, til børne- og undervisningsministeren 12.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 415: MFU spm. om at opdatere tidligere konsekvensberegninger udleveret til Folketinget på kommune- og afdelingsniveau af tvangsfordelingsaftalen, til børne- og undervisningsministeren 12.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 416: MFU spm. om, hvorfor ministeren ikke har bedt ministeriet indarbejde teknisk overbooking i modellen for kapacitetsfastsættelse, til børne- og undervisningsministeren 12.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 417: MFU spm. om, hvad tallene angivet som Tilgang 2020 i bilaget til svar på BUU L 157 – spm. nr. 136 afspejler, til børne- og undervisningsministeren 12.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 418: MFU spm. om, hvorfor ministeriet hverken har anvendt bestandstal eller tælledagstal i beregningerne af de tekniske kapaciteter, der fremgår af svar BUU L 157 - spm. nr. 136, til børne- og undervisningsministeren 12.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 419: MFU spm. om, hvordan algoritmen virker ift. HF-klasser, til børne- og undervisningsministeren 12.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 420: MFU spm. om at tallene Tilgang 2020 i bilag til svar på BUU L 157 - spm 136 (Kapacitet, tilgang og ansøgere opgjort på afdeling og uddannelse) ikke nødvendigvis afspejler det faktiske elevtal, til børne- og undervisningsministeren 12.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 421: MFU spm. om den manglende tekniske overbooking vil betyde, at endnu flere elever skal afvises fra deres 1. prioritet på et populært, overansøgt gymnasium, til børne- og undervisningsministeren 12.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 422: MFU spm. om de kommende kapacitetsudmeldinger tager udgangspunkt i portioner af 28 elever, til børne- og undervisningsministeren 12.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 423: MFU spm. om afskaffelsen af den tekniske overbooking, til børne- og undervisningsministeren 12.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 424: MFU spm. om tvangsfordelingsmodellen og den dertilhørende kapacitetsstyring, at der ikke indarbejdes teknisk overbooking i de beregningstekniske kapaciteter, til børne- og undervisningsministeren 12.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 452: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/9-22 om de kommende kapacitetsudmeldinger med udgangspunkt i 28 elever i klassen på gymnasierne, selvom det i årevis har været praksis, at man opererer med teknisk overbooking i lyset af det store frafald før skolestart, til børne- og undervisningsministeren 30.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 453: Spm. om, om de gymnasier ministeren henviste til under dagens åbne samråd i udvalget, til børne- og undervisningsministeren 30.09.2022