Skriftlig fremsættelse (30. oktober
2020)
Beskæftigelsesminister (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
udstationering af lønmodtagere m.v. (Implementering af det
reviderede udstationeringsdirektiv og målretning af
anmeldelsespligten til Registret for Udenlandske Tjenesteydere
(RUT) for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte
m.v.)
(Lovforslag nr. L 71)
Lovforslaget implementerer dele af det
reviderede udstationeringsdirektiv, som har til formål at
forbedre forholdene for udstationerede lønmodtagere,
herunder at sikre ligebehandling med nationale lønmodtagere
med hensyn til løn- og arbejdsvilkår.
De foreslåede ændringer af
udstationeringsloven er baseret på anbefalinger fra
arbejdsmarkedets parter i Beskæftigelsesministeriets
Implementeringsudvalg, som anser de foreslåede
ændringer for at udgøre en samlet og
fyldestgørende implementering af det reviderede
udstationeringsdirektiv i lovgivningen. Der er dermed ikke taget
stilling til, om der skal ske justeringer i kollektive
overenskomster.
Med lovforslaget foreslås det blandt
andet at præcisere bestemmelsen om konfliktgrundlaget overfor
udenlandske tjenesteydere, så der kan konfliktes for samme
lønvilkår overfor udenlandske virksomheder, som
overfor danske virksomheder. Nærmere oplysninger om
lønforholdene på det danske arbejdsmarked vil skulle
fremgå af det centrale nationale websted.
Med lovforslaget foreslås regler om
langtidsudstationering. En lønmodtager, som er udstationeret
til Danmark ud over 12 måneder, skal sikres en række
yderligere ansættelsesretlige vilkår i lovgivningen fx
deltidsloven, lov om tidsbegrænset ansættelse,
funktionærloven mv. Den udenlandske tjenesteyder skal dermed
sikre de udstationerede lønmodtagere yderligere danske
vilkår. Den udenlandske tjenesteyder kan dog forlænge
perioden i op til 18 måneder, før de yderligere
vilkår finder anvendelse.
Lovforslaget pålægger
brugervirksomheder en informationsforpligtelse vedrørende
vikarer - både i forhold til de vilkår, der
gælder og i forhold til videreudstationering.
Endelig indeholder lovforslaget en
bestemmelse om, hvordan ydelser forbundet med udstationeringen skal
håndteres i forhold til, om det anses for at være
aflønning eller for at være godtgørelse for
udgifter.
Lovforslaget indeholder desuden en
målretning af anmeldelsespligten til Registret for
Udenlandske Tjenesteydere (RUT) for selvstændigt
erhvervsdrivende uden ansatte. Målretningen sker som
opfølgning på en åbningsskrivelse fra
EU-Kommissionen, som Danmark modtog i 2018 og den
efterfølgende dialog med EU-Kommissionen herom.
Med lovforslaget foreslås det, at der
sker en målretning af anmeldelsespligten til de
risikobrancher, hvor myndighedernes kontrol viser, at der er en
væsentlig risiko for, at udenlandske selvstændige
overtræder reglerne i forhold til sundhed og sikkerhed
på arbejdsmarkedet, samt beskatning. Det betyder, at blandt
andet bygge- og anlægsbranchen fortsat vil være
omfattet af anmeldelsespligten for selvstændigt
erhvervsdrivende uden ansatte. Anmeldelsespligten kan udvides til
yderligere risikobrancher.
Anmeldelsespligten til RUT for virksomheder
med ansatte påvirkes ikke af lovforslaget.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.