Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Beskæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2-12.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de af beskæftigelsesministeren stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF, RV, SF, NB og ALT) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet
vil stemme for de under A og B nævnte forslag. Hvis der ikke
er flertal for en deling af lovforslaget ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme for beskæftigelsesministerens
ændringsforslag til det udelte lovforslag ved 2. behandling
og for lovforslaget ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget ved 2.
behandling. Mindretallet vil stemme for det under A nævnte
forslag og imod det under B nævnte forslag. Hvis der ikke er
flertal for en deling af lovforslaget ved 2. behandling, vil
mindretallet redegøre for sin stilling til lovforslaget og
de af ministeren stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Det afgørende for Enhedslistens
medlemmer af udvalget at sikre, at lønmodtagere har
ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det gælder
også, når arbejdere fra andre EU-lande hentes til
Danmark for at arbejde. Desværre har vi set, hvordan
EU-reglerne har åbnet op for, at arbejdsgivere har kunnet
presse løn- og arbejdsvilkår på det danske
arbejdsmarked.
Derfor støtter EL ethvert forslag,
der kan modvirke de skadelige virkninger af EU's indre marked. Selv
om problemet langtfra er løst betyder implementeringen af
det nye udstationeringsdirektiv, at mulighederne for at
bekæmpe social dumping forbedres. Det bliver bl.a. mere
tydeligt, at løn skal indeholde alle de løndele, som
overenskomsterne indeholder. Derfor støtter Enhedslisten
denne del af lovforslaget.
EL kan derimod ikke støtte den del
af lovforslaget, som udvander det danske RUT-register, så
enkeltselvstændige ikke længere skal registrere sig i
RUT-registeret, medmindre de arbejder i særligt udvalgte
risikobrancher. Det vil åbne op for, at kyniske arbejdsgivere
i højere grad kan spekulere i at ansætte
såkaldte falske selvstændige. Samtidig vil det kunne
svække Arbejdstilsynets og skattemyndighedernes kontrol.
Regeringen har gjort klart, at ændringen af reglerne sker
på baggrund af en åbningsskrivelse fra EU-Kommissionen,
som mener, at kravet om registrering af selvstændige i alle
brancher i RUT er i strid med arbejdskraftens fri
bevægelighed. Enhedslisten mener ikke, at EU skal blande sig
i det danske RUT-register.
EL stiller sig i forlængelse heraf
uforstående over for, at et flertal i
Beskæftigelsesudvalget ikke ønsker at bakke op om EL's
ændringsforslag om deling af lovforslaget, således at
de dele af lovforslaget, der vedrører udstationering,
udgør det ene lovforslag, og de dele af lovforslaget, der
vedrører Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT),
udgør det andet lovforslag. Det har tidligere været
god parlamentarisk praksis at bakke op om deling af lovforslag,
når partier har ytret ønske om dette. Samtidig skal
det bemærkes, at indholdet af lovforslaget udspringer af to
vidt forskellige sager. Den ene del af lovforslaget omhandler
implementeringen af ændringer af EU's
udstationeringsdirektiv, mens den anden del omhandler forringelser
af RUT-registeret på baggrund af en åbningsskrivelse
fra EU. Det ville derfor have været på sin plads at
dele lovforslaget i to dele. Enhedslisten ønskede en
opdeling af lovforslaget med henblik på at kunne stemme imod
de foreslåede forringelser af RUT-registeret.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, RV, SF, NB og ALT):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. (Implementering af det reviderede
udstationeringsdirektiv m.v.)« omfattende fodnoten til
titlen, § 1, nr. 1, 5-11 og 24, og § 3.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten
til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) for
selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte)« omfattende
§ 1, nr. 2-4 og 12-23, § 2 og § 3, stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, KF
og LA):
2) I
det under nr. 6 foreslåede § 5, nr. 8, ændres »lovens
§ 1.« til: »§ 1 i lov om visse arbejdsforhold
i landbruget m.v.«
[Tydeliggørelse af
henvisning]
3)
Efter det under nr. 6 foreslåede § 5, nr. 8,
indsættes:
»Nr. 8 bliver herefter nr.
9.«
[Konsekvensrettelse som
følge af vedtagelse af lov nr. 1641 af 19. november 2020 om
arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v.]
4) I
det under nr. 7 foreslåede § 5, stk. 3, ændres
»samt« til: »og«.
[Sproglig korrektion]
5) I
det under nr. 7 foreslåede § 5, stk. 4, indsættes efter
»Registret for Udenlandske Tjenesteydere«:
»(RUT)«.
[Tydeliggørelse af
henvisning]
6) I
den under nr. 14 foreslåede
ændring i § 7 a, stk. 7,
ændres: »efter stk. 1-3« til: »efter stk.
1-6«.
[Lovteknisk korrektion]
7) I
det under nr. 16 foreslåede § 7 b, stk. 2, ændres »og
reglerne fastsat i medfør af stk. 6« til: »og
regler fastsat i medfør af § 7 a, stk. 6«.
[Tydeliggørelse af
henvisning]
8)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
7 c indsættes som stk.
5:
»Stk. 5
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
offentlige myndigheders adgang til oplysninger i Registret for
Udenlandske Tjenesteydere (RUT), når adgangen er sagligt
begrundet i hensynet til overholdelsen af regler og vilkår
på arbejdsmarkedet, herunder hensynet til at sikre ordentlige
løn- og ansættelsesvilkår, eller når
adgangen i øvrigt er sagligt begrundet i
samfundsmæssige hensyn.««
[Offentlige myndigheders adgang til
oplysninger i RUT]
9) I
den under nr. 21 foreslåede
ændring i § 7 e, stk. 2,
ændres »og regler fastsat i medfør af stk.
6« til: »og regler fastsat i medfør af § 7
a, stk. 6«.
[Tydeliggørelse]
10)
Efter nr. 22 indsættes som nye numre:
»02. I §
7 e, stk. 4, ændres »§ 7 a, stk. 3, nr.
4« til: »§ 7 a, stk. 2, nr. 4«.
03. I
kapitel 3 b ændres betegnelsen af
paragraffen i kapitlet fra »§ 7 g« til:
»§ 7 h«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af vedtagelse af lov nr. 1641 af 19. november 2020 om
arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v.]
Til § 3
11) I
stk. 1 indsættes efter »1.
januar 2021«: », jf. dog stk. 2«.
[Ændret
ikrafttrædelse]
12)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 03, træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.«.
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Ikrafttrædelsesesdato for
§ 1, nr. 03, som følge af lov nr. 1641 af 19. november
2020 om arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås,
at lovforslaget deles i to lovforslag. Det ene forslag (A)
vedrører implementeringen af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2018/957 om ændring af direktiv 96/71
om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af
tjenesteydelser, som blev vedtaget den 28. juni 2018.
Ændringsforslaget forlænger også lovens
revisi?onsfrist til 1. januar 2024. Det andet forslag (B)
vedrører en målretning af anmeldelsespligten til
Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) for
selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte, så
anmeldelsespligten målrettes særlige
risikobrancher.
Til nr. 2
Det foreslås, at det
tydeliggøres, at der i den foreslåede § 5, nr. 8,
henvises til § 1 i lov om visse arbejdsforhold i landbruget
m.v.
Til nr. 3
Det foreslås, at der konsekvensrettes
som følge af vedtagelse af lov nr. 1641 af 19. november 2020
om arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v., hvor der
blev tilføjet et nyt nummer 8 i udstationeringslovens §
5. Det gældende nr. 8 er omfattet af en solnedgangsklausul
den 1. juli 2021, hvorfor nr. 8 af lovtekniske årsager rykkes
til nr. 9.
Til nr. 4
Det foreslås, at der sprogligt
ændres i § 5, stk. 3, hvor ordet »samt«
ændres til »og«.
Til nr. 5
Det foreslås, at det
tydeliggøres i § 5, stk. 4, at det fulde navn for
Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) fremgår af
bestemmelsen.
Til nr. 6
Det foreslås, at der ændres i
gengivelsen af § 7 a, stk. 7, hvor den korrekte henvisning er
»efter stk. 1-6«, ikke »efter stk.
1-3«.
Til nr. 7
Det foreslås, at det
tydeliggøres, at der i § 7 b, stk. 2, henvises til
§ 7 a, stk. 6, og ikke til ikkeeksisterende stk. 6 i § 7
b.
Til nr. 8
Danske myndigheder kan få adgang til
alle oplysninger i Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT)
ved en såkaldt »myndighedsadgang«, som tildeles
af Erhvervsstyrelsen. Den gældende § 7 a, stk. 5,
regulerer, hvad myndighederne må anvende oplysningerne i RUT
til. Oplysninger, der er anmeldt, kan således alene anvendes
til:
1) danske myndigheders kontrol af, om
virksomheder overholder lovgivningen i forbindelse med arbejde i
Danmark,
2) danske myndigheders kontrol af
overholdelse af betingelserne for at udstationere til Danmark,
3) sagsbehandling i Arbejdsmarkedets Fond
for Udstationerede og
4) statistik om udenlandske virksomheder og
udstationerede lønmodtagere.
Efter den gældende § 7 c, stk.
1, gives offentlig adgang til de oplysninger, der er anmeldt til
RUT efter udstationeringslovens § 7 a, stk. 1, nr. 1-5 og 7,
stk. 2, nr. 1-5, og stk. 3, nr. 1-5 og 7.
Desuden følger det af den
gældende § 7 c, stk. 2, at faglige organisationer, der
har indgået kollektiv overenskomst med en udenlandsk
virksomhed, og når der er indledt en fagretlig sag, til brug
for sagen kan få adgang til de oplysninger, der er anmeldt
efter § 7 a, stk. 1, nr. 6 og 9, og stk. 3, nr. 6 og 9, samt
oplysninger om, hvor mange af de anmeldte lønmodtagere, der
er anmeldt som socialsikret i hjemlandet efter § 7 a, stk. 1,
nr. 8. Er en arbejdsgiverorganisation part i overenskomsten, har
arbejdsgiverorganisationen ligeledes adgang til de nævnte
oplysninger.
Det foreslås, at der i § 7 c
tilføjes et nyt stk. 5,
hvorefter beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om offentlige myndigheders adgang til oplysninger i Registret for
Udenlandske Tjenesteydere (RUT), når adgangen er sagligt
begrundet i hensynet til overholdelsen af regler og vilkår
på arbejdsmarkedet, herunder hensynet til at sikre ordentlige
løn- og ansættelsesvilkår, eller når
adgangen i øvrigt er sagligt begrundet i
samfundsmæssige hensyn.
Forslaget beror på, at der har vist
sig et behov for, at offentlige myndigheder har adgang til alle
oplysninger i RUT i forbindelse med andre myndighedsopgaver end de,
der er nævnt i § 7 a, stk. 5.
Som et eksempel på hensynet til
overholdelsen af regler og vilkår på arbejdsmarkedet,
herunder hensynet til at sikre ordentlige løn- og
ansættelsesvilkår, kan nævnes Statens
Kontrolenhed for Arbejdsklausuler, som blev etableret i sommeren
2020. Kontrolenheden har til opgave at kontrollere overholdelsen af
arbejdsklausuler i kontrakter på bygge- og
anlægsområdet inden for Transport- og Boligministeriets
ressort samt kontrakter i forbindelse med den fællesstatslige
facility management-løsning og kontrakter i Statens
Indkøbsprogram, der er indgået af
Økonomistyrelsen. Kontrolenheden foretager uanmeldte
stikprøvekontroller, på baggrund af risikovurderinger.
For at kunne planlægge samt udføre
stikprøvekontroller, skal kontrolenheden have et indblik i,
hvilke udenlandske firmaer der arbejder hvor. For at
undersøge, om de udstationerede medarbejdere får den
løn mm., de skal have, er Statens Kontrolenhed for
Arbejdsklausuler nødt til at vide, hvem der arbejder
på de bestemte byggepladser/arbejdssteder (antal medarbejdere
og navn), så der ikke er tvivl om, hvem der arbejder i
Danmark og dermed hvem der er omfattet af en arbejdsklausul under
udstationering i Danmark. Uden kendskab til arbejdsstedsadresserne
kan kontrolenheden ikke udføre stikprøvekontrollerne.
Kontrolenheden har også behov for oplysninger om, hvorvidt de
udenlandske medarbejdere har en social sikring i hjemlandet,
således at der stilles det rette lønkrav fra
kontrolenhedens side.
Et eksempel på adgang, der efter
forslaget vil være sagligt begrundet i samfundsmæssige
hensyn, er offentlige myndigheders opgaver med at hindre udbredelse
af og smitte med covid-19, hvor f.eks. sundhedsmyndigheder,
kommuner eller andre offentlige myndigheder kan have behov for
adgang til alle oplysninger i RUT.
Bestemmelsen forudsættes anvendt til,
at beskæftigelsesministeren udsteder en
bekendtgørelse, hvoraf det nærmere fremgår,
hvornår offentlige myndigheder kan få myndighedsadgang
til RUT. Adgangen kan gives, når den er sagligt begrundet i
hensynet til overholdelsen af regler og vilkår på
arbejdsmarkedet, herunder hensynet til at sikre ordentlige
løn- og ansættelsesvilkår, eller når
adgangen i øvrigt er sagligt begrundet i
samfundsmæssige hensyn.
Til nr. 9
Det foreslås at tydeliggøre,
at der i § 7 e, stk. 2, henvises til § 7 a, stk. 6, og
ikke til ikkeeksisterende stk. 6 i § 7 e.
Til nr. 10
Det foreslås at konsekvensrette i
§ 7 e, stk. 4, hvor der henvises til § 7 a, stk. 3, nr.
4. Henvisningen ændres til § 7 a, stk. 2, nr. 4, som
følge af at § 7 a, stk. 2, ophæves, hvorfor
numrene flytter sig.
Til nr. 11
Det foreslås, at der i § 3, stk.
1, tilføjes § jf. dog stk. 2, da betegnelsen af §
7 g i kapitel 3 b hurtigst muligt skal ændre betegnelse til
§ 7 h, hvilket giver anledning til, at denne bestemmelse
træder i kraft hurtigst muligt, som er gennem
bekendtgørelse i Lovtidende, når lovforslaget er
vedtaget. De resterende bestemmelser i lovforslaget træder
fortsat i kraft pr. 1. januar 2021.
Til nr. 12
Det foreslås, at ændringen
træder i kraft hurtigst muligt. Dette er begrundet i, at der
ved vedtagelse af lov nr. 1641 af 19. november 2020 om
arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v., blev
tilføjet en ny § 7 g i kapitel 3 a. Der er
således på nuværende tidspunkt både en
§ 7 g i kapitel 3 a og en § 7 g i kapitel 3 b. Der er
dermed behov for at § 7 g i kapitel 3 b hurtigst muligt
ændrer betegnelse til § 7 h.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober
2020 og var til 1. behandling den 12. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 26. august 2020 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 346,
folketingsåret 20191. Den 30. oktober 2020 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |