Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 1. december 2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM) og ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse
af gødning m.v.1)
(Implementering af VVM-direktivet)
§ 1
I lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM), jf.
lovbekendtgørelse nr. 973 af 25. juni 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, indsættes efter
»der under inddragelse af offentligheden«:
»så tidligt som muligt og forud for, at myndigheden
træffer afgørelse om planen, programmet eller
projektet,«.
2. § 4,
stk. 2 og 3, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 2.
Såfremt et projekt omfattet af bilag 1 eller 2 vedtages i
enkeltheder ved en særlig lov, kan høring af
offentligheden, jf. § 35, stk. 3, nr. 2 og 3, undlades,
forudsat at lovens formål, jf. § 1, opfyldes.
Undtagelsen gælder ikke høring efter § 38.
Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse på projekter eller dele af projekter
omfattet af bilag 1 eller 2, såfremt projekterne
miljøvurderes efter anden lovgivning, som udtrykkeligt
undtager disse projekter fra denne lov.
Stk. 4. Et
projekt omfattet af bilag 1 eller 2 kan i undtagelsestilfælde
helt eller delvis fritages fra lovens bestemmelser om
miljøvurdering, hvis dette vil skade formålet med
projektet, forudsat at lovens formål, jf. § 1, opfyldes.
Fritagelsen gælder ikke høring efter §
38.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
3. § 5,
nr. 1, affattes således:
»1)
Offentligheden:
Dette omfatter følgende to
grupper:
a) Den brede
offentlighed: en eller flere fysiske eller juridiske personer eller
foreninger, organisationer eller grupper.
b) Den
berørte offentlighed: den del af offentligheden, som er
berørt af, kan blive berørt af eller har en interesse
i planen, programmet eller projektet. Dette omfatter også
ikkestatslige organisationer og foreninger, der har beskyttelse af
landskab, kulturarv, natur eller miljøinteresser som
formål, hvis foreningen eller organisationen har
vedtægter eller love, som dokumenterer dens formål, og
foreningen eller organisationen repræsenterer mindst 100
medlemmer.«
4. I
§ 5, nr. 5, litra d, ændres
»myndighedens afgørelse« til:
»myndighedens begrundede konklusion«.
5. I
§ 5, nr. 5, litra e,
indsættes før »afgørelse om tilladelse
efter § 25 og«: »indarbejdelse af myndighedens
begrundede konklusion i«.
6. I
§ 15, stk. 1, indsættes
efter »Følgende projekter, der«: »på
grund af deres art, dimensioner eller placering«.
7. I
§ 15, stk. 1, nr. 3, ændres
»§ 18, stk. 2« til: »§ 19, stk.
4«.
8. I
§ 15, stk. 3, ændres
»§ 4, stk. 4« til: »§ 4, stk.
5«.
9. § 17,
stk. 1-4, affattes således:
»Kommunalbestyrelsen er myndighed for
behandling af sager vedrørende projekter på land, der
er omfattet af bilag 1 eller 2, herunder for vurderingen af, om
projekter omfattet af bilag 2 på grund af deres art,
dimensioner eller placering kan forventes at få
væsentlige indvirkninger på miljøet, jf. dog
stk. 2, 3, 5 og 6.
Stk. 2.
Regionsrådet er myndighed for behandling af sager
vedrørende projekter, der er omfattet af bilag 1 eller 2,
hvor hele eller dele af projektet er omfattet af § 7 i lov om
råstoffer, herunder for vurderingen af, om projekter omfattet
af bilag 2 på grund af deres art, dimensioner eller placering
kan forventes at få væsentlige indvirkninger på
miljøet, jf. dog stk. 5 og 6.
Stk. 3.
Miljøministeren er myndighed for behandling af sager
vedrørende projekter på havområdet omfattet af
bilag 1 eller 2, jf. dog stk. 4, herunder for vurderingen af, om
projekter omfattet af bilag 2 på grund af deres art,
dimensioner eller placering kan forventes at få
væsentlige indvirkninger på miljøet. Dog er
kommunalbestyrelsen myndighed for behandling af sager
vedrørende projekter omfattet af bilag 1 eller 2, hvor
projektet er omfattet af § 3, stk. 1, jf. dog stk. 5, i lov om
kystbeskyttelse m.v., og intensivt fiskeopdræt, hvor det
samlede anlæg er beliggende nærmere end 1 sømil
fra kysten, herunder for vurderingen af, om projekter omfattet af
bilag 2 på grund af deres art, dimensioner eller placering
kan forventes at få væsentlige indvirkninger på
miljøet.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren er myndighed for behandling af
sager vedrørende projekter på havområdet, der er
omfattet af bilag 1 eller 2, herunder for vurderingen af, om
projekter omfattet af bilag 2 på grund af deres art,
dimensioner eller placering kan forventes at få
væsentlige indvirkninger på miljøet, hvis der er
tale om følgende projekter:
1) Projekter om
efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden,
rørledninger m.v. omfattet af bilag 1, nr. 14, 16, 22, 23 og
29, og bilag 2, nr. 2, litra d og e, nr. 3, litra a, nr. 10, litra
i, og nr. 13, litra a og b.
2) Projekter om
etablering af elproduktionsanlæg, der udnytter vand og vind,
med tilhørende interne ledningsanlæg omfattet af bilag
2, nr. 3, litra i og j, og nr. 13, litra a.«
10. Overskriften til kapitel 7 affattes
således:
»Kapitel 7
Bygherrens ansøgning og
miljøkonsekvensrapport«.
11. § 18,
stk. 1, affattes således:
»Bygherren skal før
etablering, udvidelse eller ændring af projekter omfattet af
§ 15, stk. 1, der på grund af deres art, dimensioner
eller placering kan forventes at få væsentlige
indvirkninger på miljøet, indgive en skriftlig
ansøgning om projektet til den myndighed, der skal behandle
ansøgningen, jf. § 17.«
12. § 18,
stk. 2, ophæves.
13. §
19 affattes således:
Ȥ 19. Bygherren skal
før etablering, udvidelse eller ændring af projekter
omfattet af bilag 2 indgive en skriftlig ansøgning, jf.
§ 18, om en afgørelse efter § 21 til den
myndighed, der skal behandle ansøgningen, jf. § 17.
Stk. 2.
Bygherrens ansøgning om en afgørelse efter § 21
skal indeholde følgende:
1) Oplysninger
om projektets karakteristika og dets forventede væsentlige
indvirkninger på miljøet, jf. bilag 5.
2)
Tilgængelige resultater af andre relevante vurderinger af
projektets indvirkninger på miljøet, der er foretaget
i medfør af EU-lovgivning, og som er relevante for det
konkrete projekt.
Stk. 3.
Bygherrens ansøgning kan tillige indeholde en beskrivelse af
særkender ved projektet eller af de foranstaltninger, der
påtænkes truffet for at undgå eller forebygge,
hvad der kunne have været væsentlige skadelige
indvirkninger på miljøet.
Stk. 4. Hvis en
bygherre ønsker, at et projekt omfattet af bilag 2 skal
undergå en miljøvurdering, fordi det på grund af
dets art, dimensioner eller placering kan forventes at få
væsentlige indvirkninger på miljøet, jf. §
15, stk. 1, nr. 3, skal bygherrens ansøgning indeholde
oplysning herom.«
14. I
§ 20, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »til grund«: »og indeholde
de oplysninger, der med rimelighed kan kræves, for at der kan
nås frem til en begrundet konklusion om projektets
væsentlige indvirkninger på miljøet, idet der
tages hensyn til gældende viden og
vurderingsmetoder«.
15. I
§ 20 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Myndigheden, jf. § 17, skal stille relevante
miljøoplysninger til rådighed for bygherrens
udarbejdelse af miljøkonsekvensrapporten, jf. stk. 2,
såfremt myndigheden er i besiddelse af
sådanne.«
16. I
§ 21, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »hvorvidt et projekt omfattet af bilag
2«: »på grund af dets art, dimensioner eller
placering«.
17. I
§ 21, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 19, stk. 2« til: »§ 19,
stk. 3«.
18. I
§ 23, stk. 1, ændres
»stk. 2 og 3« til: »stk. 3 og 4«, og i
stk. 2, 3 og 4, som bliver stk. 3, 4 og 5, ændres
»stk. 1« til: »stk. 1 og 2«.
19. I
§ 23 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Myndigheden udarbejder udtalelsen nævnt i stk. 1 under
hensyntagen til de oplysninger, som bygherren har fremlagt, navnlig
oplysningerne om projektets særlige karakteristika, jf.
§ 18, herunder dets placering og tekniske kapacitet og dets
forventede indvirkning på miljøet, og de under
høringen fremkomne kommentarer og
bemærkninger.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
20. I
§ 24, stk. 2, ændres
»§ 35, stk. 1, nr. 3« til: »§ 35, stk.
3, nr. 3«.
21. I
§ 25, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »og resultatet af de høringer, der er
foretaget« til: », resultaterne af de høringer,
der er foretaget, og myndighedens begrundede konklusion«.
22. §
27 affattes således:
»§ 27. Træffer
myndigheden afgørelse efter § 25, stk. 1, om at tillade
det ansøgte projekt, skal afgørelsen omfatte den
begrundede konklusion og indeholde alle de
miljømæssige betingelser, der er knyttet til
afgørelsen, en beskrivelse af alle projektets
særkender og de foranstaltninger, der påtænkes
truffet for at undgå, forebygge eller begrænse og om
muligt neutralisere væsentlige skadelige indvirkninger
på miljøet, som bygherren skal gennemføre, og
eventuelle overvågningsforanstaltninger.
Stk. 2.
Myndigheden kan stille vilkår for tilladelser, jf. stk. 1,
med henblik på opfyldelse af lovens formål.
Vilkår skal stå i et rimeligt forhold til projektets
art, placering og dimensioner samt omfanget af dets indvirkninger
på miljøet. Hvor det er hensigtsmæssigt, kan der
anvendes eksisterende overvågningsordninger fra anden
EU-lovgivning eller overvågningsordninger fastsat i anden
lovgivning eller i medfør af anden lovgivning, hvor det er
hensigtsmæssigt i forhold til det konkrete projekt og
formålet med overvågningen.
Stk. 3. Har
projektet væsentlige skadelige indvirkninger på
miljøet, skal myndigheden i tilladelsen stille vilkår,
jf. stk. 2, for bygherrens overvågning heraf.
Stk. 4.
Træffer myndigheden afgørelse om ikke at give
tilladelse til det ansøgte projekt, skal myndigheden angive
hovedårsagerne herfor i afgørelsen.
Stk. 5.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
overvågningens gennemførelse, om indholdet af
overvågningen og om, at overvågningen i visse
tilfælde skal udøves af andre end bygherren, samt om
indberetning til ministeren af resultaterne af
overvågningen.«
23. §
28 affattes således:
Ȥ 28. Myndigheden kan
genoptage en afgørelse efter § 25 og kan om
nødvendigt meddele forbud og påbud, herunder
tilbagekalde en tilladelse eller fastsætte særlige
vilkår i en eksisterende tilladelse, hvis en eller flere af
følgende betingelser er opfyldt:
1) Der
fremkommer nye oplysninger om projektets væsentlige skadelige
indvirkning på miljøet.
2) Projektets
væsentlige skadelige indvirkning kunne ikke forudses ved
myndighedens afgørelse om tilladelsen.
3) Projektets
skadelige indvirkning i øvrigt går ud over det, som
blev lagt til grund ved myndighedens meddelelse af
tilladelse.«
24. § 32,
stk. 1 og 2, ophæves, og i
stedet indsættes:
Ȥ 32. Den myndighed,
der som en del af udarbejdelsen eller vedtagelsen af en plan eller
et program foretager en miljøvurdering m.v. efter reglerne i
afsnit II, skal sikre, at følgende informeres tidligt i
beslutningsprocessen, og senest så snart oplysningerne med
rimelighed kan gives:
1)
Offentligheden.
2)
Berørte myndigheder.
3)
Berørte stater.
Stk. 2. De
oplysninger, som myndigheden skal informere om, jf. stk. 1, er
følgende:
1) Angivelse af,
hvortil bemærkninger eller spørgsmål kan
rettes.
2) Nærmere
oplysninger om fristerne for fremsendelse af bemærkninger
eller spørgsmål.
3) Oplysning om,
hvorvidt planen eller programmet vil indebære en
høring efter § 38.
4) Planens eller
programmets retlige grundlag.
5) Hvorvidt de
miljøoplysninger, der er indhentet af myndigheder til brug
for sagens behandling, er til rådighed for offentligheden,
berørte myndigheder og berørte stater.
6) Eventuelle
supplerende oplysninger, herunder de vigtigste rapporter og
anbefalinger m.v., som myndigheden har modtaget.
7) Hvor og
hvordan oplysningerne stilles til rådighed.
8) Hvilke
foranstaltninger der er eller vil blive truffet med henblik
på offentlighedens, berørte myndigheders og
berørte staters deltagelse i
miljøvurderingsprocessen.
Stk. 3. Den
myndighed, der som en del af udarbejdelsen eller vedtagelsen af en
plan eller et program foretager en miljøvurdering m.v. efter
reglerne i afsnit II, skal sikre, at følgende ved en
høring gives mulighed for at afgive kommentarer og stille
spørgsmål:
1)
Berørte myndigheder, før der træffes en
afgørelse efter § 10.
2)
Berørte myndigheder og berørte stater ved
afgrænsningen af miljørapportens indhold, før
myndigheden tager stilling til afgrænsningen af
miljørapporten, jf. § 11.
3)
Offentligheden, berørte myndigheder og berørte stater
med hensyn til udkast til planen eller programmet og den ledsagende
miljørapport, før planen eller programmet vedtages,
jf. § 12.
Stk. 4. Med
henblik på høring efter stk. 3, nr. 2 og 3, skal
myndigheden sikre, at offentligheden, berørte myndigheder og
berørte stater får adgang til følgende
relevante materiale for den pågældende
høring:
1) Udkastet til
planen eller programmet.
2) Den
ledsagende miljørapport.
Stk. 5.
Myndigheden fastsætter en passende frist for høringer
efter stk. 3. Fristen skal fastsættes under hensyntagen til
planens eller programmets art, omfang, kompleksitet og
anvendelsesområde samt formålet med
miljøvurderingen, jf. § 1, stk. 2.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 6.
25. §
35 affattes således:
Ȥ 35. Den myndighed,
der foretager en miljøvurdering af bygherrens
ansøgning og træffer afgørelse efter reglerne i
afsnit III, skal sikre, at følgende informeres tidligt i
beslutningsprocessen, og senest så snart oplysningerne med
rimelighed kan gives:
1)
Offentligheden.
2)
Berørte myndigheder.
3)
Berørte stater.
Stk. 2. De
oplysninger, som myndigheden skal informere om, er
følgende:
1) Angivelse af,
hvortil bemærkninger eller spørgsmål kan
rettes.
2) Nærmere
oplysninger om fristerne for fremsendelse af bemærkninger
eller spørgsmål.
3) Oplysning om,
hvorvidt projektet vil indebære en høring efter §
38.
4) Karakteren af
eventuelle afgørelser eller udkast til afgørelse,
hvis et sådant foreligger, og efter hvilken lov
afgørelsen skal træffes.
5) Hvorvidt de
miljøoplysninger, der er indhentet af bygherren eller
myndigheden til brug for sagens behandling, er til rådighed
for offentligheden, berørte myndigheder og berørte
stater.
6) Eventuelle
supplerende oplysninger, herunder de vigtigste rapporter og
anbefalinger m.v., som myndigheden har modtaget.
7) Hvor og
hvordan oplysningerne stilles til rådighed.
8) Hvilke
foranstaltninger der er eller vil blive truffet med henblik
på offentlighedens, berørte myndigheders og
berørte staters deltagelse i
miljøvurderingsprocessen.
Stk. 3. Den
myndighed, der vurderer bygherrens ansøgning og
træffer afgørelse efter reglerne i afsnit III, skal
sikre, at følgende ved en høring gives mulighed for
at afgive kommentarer og stille spørgsmål:
1)
Berørte myndigheder, før der træffes en
afgørelse efter § 21.
2)
Offentligheden, berørte myndigheder og berørte stater
ved afgrænsningen af miljøkonsekvensrapportens
indhold, før myndigheden afgiver en udtalelse efter §
23.
3)
Offentligheden, berørte myndigheder og berørte stater
med hensyn til miljøkonsekvensrapporten, som bygherren har
fremlagt, herunder ansøgningen om tilladelse, før der
træffes en afgørelse om tilladelse efter §
25.
Stk. 4. Med
henblik på høring efter stk. 3, nr. 2 og 3, skal
myndigheden sikre, at offentligheden, berørte myndigheder og
berørte stater får adgang til følgende
relevante materiale for pågældende høring:
1) Alle
oplysninger, der er indhentet i henhold til §§ 18, 20 og
23 og § 24, stk. 1.
2) Eventuelle
supplerende oplysninger, herunder de vigtigste rapporter og
anbefalinger m.v., som myndigheden, jf. § 17, har modtaget,
jf. stk. 2, nr. 6.
3) Andre end de
i stk. 2 omhandlede oplysninger, som er relevante for
afgørelsen efter § 25, og som først er til
rådighed efter det tidspunkt, hvor offentligheden er blevet
informeret i henhold til stk. 1.
4) Udkast til
afgørelse om tilladelse, jf. § 25.
Stk. 5.
Myndigheden fastsætter en passende tidsfrist for
høring af de berørte myndigheder og berørte
stater, jf. dog § 38, stk. 6. Fristen skal fastsættes
under hensyntagen til projektets art, kompleksitet, placering og
dimensioner samt formålet med miljøvurderingen, jf.
§ 1, stk. 2. Myndigheden fastsætter en passende
tidsfrist på mindst 14 dage for høring af
offentligheden ved afgrænsning af
miljøkonsekvensrapportens indhold efter stk. 3, nr. 2. For
høring af offentligheden over
miljøkonsekvensrapporten efter stk. 3, nr. 3, er
høringsfristen mindst 8 uger.«
26. I
§ 37, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »knyttet hertil«: », jf.
§ 27«.
27. §
38 affattes således:
Ȥ 38. Forventes en
plan, et program eller et projekt at få væsentlig
indvirkning på miljøet i en anden stat, skal
myndigheden snarest muligt underrette miljøministeren med
henblik på gennemførelse af høring herom.
Myndigheden må ikke godkende eller vedtage planen eller
programmet endeligt eller træffe afgørelse om
tilladelse, før miljøministeren giver samtykke
hertil.
Stk. 2. Modtager
miljøministeren en henvendelse fra en anden stats myndighed
om, at der i Danmark er igangsat udarbejdelse af en plan eller et
program eller anmeldt et projekt, hvis gennemførelse kan
få væsentlig indvirkning på miljøet i
denne anden stat, skal miljøministeren kontakte den danske
myndighed for planen, programmet eller projektet. Den danske
myndighed må ikke godkende eller vedtage planen eller
programmet endeligt eller træffe afgørelse om
tilladelse, før ministeren giver samtykke hertil.
Stk. 3. Stk. 1,
2. pkt., og stk. 2, 2. pkt., finder ikke anvendelse ved
høringer over et projekt omfattet af bilag 1 eller 2, som
vedtages i enkeltheder ved en særlig lov, jf. § 4, stk.
2.
Stk. 4.
Miljøministeren foranlediger, at en berørt stat
informeres tidligt i beslutningsprocessen, og senest så snart
oplysningerne om de grænseoverskridende
miljøpåvirkninger med rimelighed kan gives, jf. §
32, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 3, og § 35, stk. 2, jf. stk. 1,
nr. 3.
Stk. 5. Ved
høring af en berørt stat over udkast til en plan
eller et program skal miljøministeren fremsende de i §
32, stk. 2 og 4, nævnte oplysninger, oplysninger om planens
eller programmets mulige grænseoverskridende virkninger
på miljøet, herunder på menneskers sundhed, og
oplysninger om beslutningsproceduren med angivelse af en passende
frist for at afgive bemærkninger, jf. § 32, stk. 5.
Stk. 6. Ved
høring af en berørt stat over et ansøgt
projekt fremsender miljøministeren de i § 35, stk. 2 og
4, nævnte oplysninger, oplysninger om projektets mulige
grænseoverskridende virkninger på miljøet,
herunder på menneskers sundhed, og oplysninger om
beslutningsproceduren. Tidsfristen for høring over
afgrænsning af miljøkonsekvensrapporten, jf. §
35, stk. 3, nr. 2, fastsættes i overensstemmelse med §
35, stk. 5, 3. pkt. Tidsfristen for høring over
miljøkonsekvensrapporten, jf. § 35, stk. 3, nr. 3, skal
være mindst 30 dage for afgivelse af bemærkninger.
Stk. 7. Modtager
miljøministeren fra en anden stat oplysninger om, at et
udkast til en plan eller et program under udarbejdelse eller et
ansøgt konkret projekt i denne stat kan få
væsentlig indvirkning på miljøet i Danmark, skal
ministeren fremsende de modtagne oplysninger til berørte
myndigheder og offentligheden, jf. § 32, stk. 1 og 2, og
§ 35, stk. 1 og 2, og gennemføre de fornødne
høringer, jf. § 32, stk. 3, og § 35, stk. 3, i
Danmark over de modtagne oplysninger, jf. § 32, stk. 4, for
planer og programmer, og § 35, stk. 4, for konkrete
projekter.«
28. §
40 affattes således:
Ȥ 40. En myndighed, der
udarbejder planer eller programmer omfattet af denne lov, eller som
både er bygherre og myndighed for et ansøgt projekt
omfattet af denne lov, skal varetage sine opgaver og
beføjelser på objektiv vis.
Stk. 2. En
myndighed, der udarbejder planer eller programmer omfattet af denne
lov, må ikke udføre opgaver og udøve
beføjelser som berørt myndighed i forhold til disse
planer og programmer, medmindre der inden for myndigheden er sikret
en passende adskillelse mellem uforenelige funktioner i forbindelse
med varetagelsen af disse opgaver og beføjelser.
Stk. 3. En
myndighed, der er bygherre for et projekt omfattet af denne lov,
må ikke behandle ansøgningen om projektet og
træffe afgørelse herom, medmindre der inden for
myndigheden er sikret en passende adskillelse mellem uforenelige
funktioner i forbindelse med varetagelsen af disse opgaver og
beføjelser.
Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om,
hvordan myndighedernes varetagelse af opgaver og beføjelser
efter stk. 1-3 kan ske på objektiv vis og med en passende
adskillelse mellem uforenelige funktioner.«
29. I
§ 41, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »underretninger, informati???oner og
høringer« til »oplysninger, underretninger,
informationer, afgørelser og høringer«.
30. I
§ 46, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »at
vilkår«: », jf. § 27,«.
§ 2
I lov om husdyrbrug og anvendelse af
gødning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 520 af 1. maj
2019, foretages følgende ændringer:
1. § 2,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
2. I
§ 3, stk. 1, indsættes som
nr. 7:
»7)
Offentligheden:
Dette omfatter følgende to
grupper:
a) Den brede
offentlighed: en eller flere fysiske eller juridiske personer eller
foreninger, organisationer eller grupper.
b) Den
berørte offentlighed: Den del af offentligheden, som er
berørt af, kan blive berørt af eller har en interesse
i en godkendelse eller tilladelse efter §§ 16 a eller 16
b. Dette omfatter også ikkestatslige organisationer og
foreninger, der har beskyttelse af landskab, kulturarv, natur eller
miljøinteresser som formål, hvis foreningen eller
organisationen har vedtægter eller love, som dokumenterer
dens formål, og foreningen eller organisationen
repræsenterer mindst 100 medlemmer.«
3. I
§ 54 j, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»særlige tilfælde«: », f.eks. med
hensyn til projektets art, kompleksitet, placering eller
dimensioner,«.
4. § 54 j,
stk. 3, ophæves.
5. § 55,
stk. 2-5, ophæves.
6. I
§ 56, stk. 1, udgår
»offentlighedsbestemmelserne i«.
7. I
§ 56 a, stk. 1, 1. pkt., udgår
»tillige«.
8. I
§ 56 a, stk. 3, ændres
»kan fastsætte« til:
»fastsætter«, efter »regler om
offentlighedens« indsættes: »og berørte
myndigheders«, og efter »inddragelse«
indsættes: »og om annoncering«.
9. I
§ 56 a, stk. 4, ændres
»kan fastsætte« til:
»fastsætter«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF af 27. juni
2001 om vurdering af bestemte planers og programmers indvirkning
på miljøet, EF-Tidende 2001, nr. L 197, side 30, og
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af
13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (VVM-direktivet),
EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring
af direktiv 2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2014,
nr. L 124, side 1.