Fremsat den 8. oktober 2020 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Mulighederne for andet udtræk af
prøvefag og etablering af fælles ledelse i forbindelse
med skolesammenlægning m.v.)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1396 af 28. september 2020, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016 og
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 14, stk. 2, 4. pkt.,
ændres »yderligere et« til: »et
andet«, og efter »i det pågældende
skoleår« indsættes: »på grund af
fritagelse efter § 5, stk. 3, eller § 6, stk.
2«.
2. I
§ 14, stk. 2, indsættes som
5. pkt.:
»Hvis der sker udtræk af
idræt, og eleven ikke har fulgt undervisningen i faget det
pågældende skoleår på grund af en langvarig
fysisk funktionsnedsættelse eller alvorlig sygdom, der har
gjort eleven ude af stand til at deltage i undervisningen,
aflægger eleven i stedet prøve i et andet af de i stk.
1 nævnte fag inden for fagblokken naturfag.«
3. I
§ 14, stk. 8, ændres
»folkeskolens 9.-klasseprøver« til:
»folkeskolens prøve på 8. klassetrin og
9.-klasseprøver«.
4. I
§ 22, stk. 1, nr. 3, udgår
»anmeldt«.
5. I
§ 24, stk. 4, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»I forbindelse med en beslutning
efter 1. pkt. kan der træffes beslutning om etablering af
fælles ledelse.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter offentliggørelse i
Lovtidende.
Stk. 2. § 1, nr. 2,
finder anvendelse for prøver, der afholdes fra og med
skoleåret 2020/21. For elever, der har været forhindret
i at aflægge prøve i skoleåret 2019/20 på
grund af sygdom, udeblivelse eller bortvisning, finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udtræk af andet prøvefag end
idræt
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Prøveaflæggelse
2.1.1.2. Fritagelse fra
idrætsundervisning
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2. Udtræk af andet prøvefag end
kristendomskundskab og tysk/fransk
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.3. Aflæggelse af prøve på 8.
klassetrin som privatist
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.4. Skolesammenlægning og fælles
ledelse med en anden institutionsform
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige
konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås for det første en
præcisering og justering af reglerne om, hvorvidt en elev har
mulighed for at få udtræk af andet prøvefag,
når eleven ikke har deltaget i undervisningen i
kristendomskundskab, tysk/fransk eller idræt.
For idræt er der tale om en ny mulighed for, at det
særdeles begrænsede antal elever, der har så
væsentlige funktionsnedsættelser eller sygdom, at de
helt åbenlyst ikke kan deltage i idrætsundervisningen,
fordi de fysisk er immobiliserede, kan få udtrukket et andet
prøvefag i den naturfaglige fagblok.
For kristendomskundskab og tysk/fransk er der tale om en
præcisering af den gældende retstilstand, hvor elever,
der er fritaget fra undervisning i fagene efter bestemmelserne
herom i folkeskoleloven, kan få udtrukket et andet
prøvefag i den humanistiske fagblok.
Herudover indeholder lovforslaget en udvidelse af adgangen til
at aflægge folkeskolens prøver som privatist,
således at der også kan aflægges prøve
på 8. klassetrin i det praktiske/musiske valgfag.
Derudover indeholder lovforslaget en forenkling af reglerne om
skolesammenlægning med en skole med fælles ledelse med
en anden institutionsform samt en konsekvensrettelse i
forlængelse af tidligere vedtaget lovgivning.
Lovforslaget udmønter en aftale indgået mellem
regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udtræk af andet prøvefag end
idræt
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Prøveaflæggelse
Ved lov nr. 1746 af 27. december 2016 blev folkeskolens
afgangseksamen indført. En elev består folkeskolens
afgangseksamen, hvis eleven har aflagt de 7 obligatoriske
9.-klasseprøver - og for elever, der afslutter 9. klasse i
skoleåret 2021/22 og frem, også prøven på
8. klassetrin - og har opnået en gennemsnit på mindst
2,0 i prøverne. Samtidig blev der indført
skærpede adgangsforudsætninger til
ungdomsuddannelserne. Som følge heraf skal elever blandt
andet bestå folkeskolens afgangseksamen for at have retskrav
på optagelse til ungdomsuddannelse.
Prøveaflæggelsen i folkeskolen er reguleret i lov
om folkeskolen (folkeskoleloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
1396 af 28. september 2020.
Efter den gældende folkeskolelovs § 14, stk. 1,
aflægger eleverne ved afslutningen af undervisningen på
9. klassetrin folkeskolens afgangseksamen og
9.-klasseprøver. Der gennemføres
9.-klasseprøver i følgende fag:
1) Dansk.
2) Engelsk.
3) Kristendomskundskab.
4) Historie.
5) Samfundsfag.
6) Matematik.
7) Geografi.
8) Biologi.
9) Fysik/kemi.
10) Idræt.
11) Tysk eller fransk, jf. § 5, stk. 2, nr. 1, litra e.
Efter folkeskolelovens § 14, stk. 2, skal hver elev
aflægge to prøver i faget dansk (en mundtlig samt en
skriftlig bestående af et antal delprøver), en
prøve i hvert af fagene matematik (en skriftlig
bestående af et antal delprøver) og engelsk samt en
fælles prøve, hvori fagene fysik/kemi, biologi og
geografi indgår. Herudover skal den enkelte elev
aflægge to prøver, som udvælges efter
udtrækning blandt de i stk. 1, nr. 2-11, nævnte fag,
efter børne- og undervisningsministerens bestemmelse
henholdsvis inden for fagblokken humanistiske fag og inden for
fagblokken naturfag, jf. opdelingen i § 5, stk. 2. Faget
idræt udtrækkes som en del af den naturfaglige blok.
Hvis der sker udtræk af et fag, hvor eleven ikke har fulgt
undervisningen i det pågældende skoleår,
aflægger eleven i stedet prøve i yderligere et af de i
stk. 1 nævnte fag inden for den humanistiske fagblok, bortset
fra dansk.
Muligheden for at få udtrukket et andet prøvefag
finder alene anvendelse ved fritagelse fra tysk/fransk og
kristendomskundskab, jf. nedenfor i afsnit 2.2.1.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 14, stk.
3, at eleven ved afslutningen af undervisningen på 8.
klassetrin aflægger prøve i det valgfag, som eleven
har valgt efter § 9, stk. 8, dvs. enten håndværk
og design, billedkunst, musik eller madkundskab.
Efter folkeskolelovens § 14, stk. 7, fastsætter
børne- og undervisningsministeren regler om de
prøver, som er nævnt i stk. 1-6, herunder om
tidspunktet for prøvernes afholdelse, om kravene i de
enkelte fag ved prøverne, om udtrækningen af fag og
prøver, om antallet af prøver i fagene, om
prøvernes gennemførelse, om hvilke prøver der
udarbejdes centralt stillede opgaver til, om bedømmelse og
karaktergivning, om klager i forbindelse med prøver, om, at
omprøve og ombedømmelse kan resultere i en lavere
karakter, om eksamens- og prøvebevisernes udformning, om
sygeprøver, om aflæggelse af prøver på
særlige vilkår for elever med særlige behov og om
fritagelse for at aflægge de prøver, som er
nævnt i stk. 1-6 for visse elever. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter endvidere regler om
censorer.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr.
1128 af 14. november 2019 om folkeskolens prøver
(prøvebekendtgørelsen).
Prøvebekendtgørelsens §§ 29-34 indeholder
regler om særlige prøvevilkår, mens
prøvebekendtgørelsens §§ 35-41 indeholder
regler om fritagelse for aflæggelse af folkeskolens
prøver. Prøvebekendtgørelsen indeholder ikke
regler om mulighed for andet prøveudtræk for elever,
der ikke har fulgt undervisningen i et fag, da dette
spørgsmål er reguleret ved lov.
Ved den seneste ændring af
prøvebekendtgørelsen blev der i § 33 givet
mulighed for, at en meget lille gruppe elever med omfattende
fysiske funktionsnedsættelser kan fritages fra at blive
bedømt på kropslige færdigheder i prøven
i idræt. Efter prøvebekendtgørelsens § 33,
stk. 1, kan elever med betydelig og varig nedsat fysisk
funktionsevne, med massive, sammensatte hjælpebehov, eller
alvorlig kronisk sygdom, der medfører varig eller periodevis
nedsat fysisk funktionsevne, for hvem deltagelse i den fysiske del
af idrætsprøven vil være en umulighed, eller
elever, som er i en livstruende tilstand, dog fritages fra at blive
bedømt på kropslige færdigheder i prøven
i idræt. Efter prøvebekendtgørelsens § 33,
stk. 2, skal afgørelse efter stk. 1 træffes af skolens
leder på baggrund af en udtalelse fra en speciallæge
eller andre sagkyndige og i samråd med eleven og
forældrene. Afgørelse efter stk. 1 skal efter
prøvebekendtgørelsens § 33, stk. 3, være
truffet inden den 1. december forud for prøveterminen
maj-juni og inden den 1. oktober forud for prøveterminen
december-januar. Såfremt det ikke er muligt at træffe
afgørelse efter stk. 1 inden den 1. december eller den 1.
oktober, skal afgørelsen træffes snarest muligt
herefter. Det følger af prøvebekendtgørelsens
§ 33, stk. 4, at en elev, der aflægger prøve
efter stk. 1, prøves og bedømmes efter særligt
fastlagte prøvekrav.
Herudover er der i skoleåret 2019/20 gennemført en
landsdækkende forsøgsordning, jf. folkeskolelovens
§ 55, stk. 1, og § 14, stk. 7, som er beskrevet i
cirkulæreskrivelse nr. 9140 af 12. marts 2020 om
ændring af prøven i idræt til elever med fysisk
og/eller psykisk funktionsnedsættelse. Ved
cirkulæreskrivelsen fraviges reglerne om
prøveaflæggelse, således at skolelederen
på skoler med elever med fysisk og/eller psykisk
funktionsnedsættelse, for hvem skolens leder efter
samråd med eleven og dennes forældre vurderer, at
prøveaflæggelse i faget idræt i maj/juni 2020
ikke vil være mulig, kan træffe afgørelse om, at
de pågældende elever skal til prøve i et andet
udtræksfag inden for den naturfaglige fagblok.
2.1.1.2. Fritagelse fra idrætsundervisning
Det følger af den gældende folkeskolelovs § 3,
stk. 2, at børn, hvis udvikling kræver en særlig
hensyntagen eller støtte, gives specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand i specialklasser og specialskoler.
Der gives desuden specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand til børn, hvis undervisning
i den almindelige klasse kun kan gennemføres med
støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt, jf. §
16, stk. 4.
Efter folkeskolelovens § 3, stk. 3, fastsætter
børne- og undervisningsministeren nærmere regler om
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand,
herunder om adgangen til at indhente viden og
specialrådgivning samt bistand til kommunens udredning fra
den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, og
kan i den forbindelse fravige §§ 5, 7, 7 a, 13 og 14,
§ 14 b, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., og § 28, stk. 1,
§ 29 og § 36, stk. 2 og 4.
Bemyndigelsen i folkeskolelovens § 3, stk. 3, er
udmøntet i bekendtgørelse nr. 693 af 20. juni 2014 om
folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand. Efter bekendtgørelsens § 13, stk. 1, 1. pkt.,
kan en elev, hvis eleven har usædvanligt store vanskeligheder
i et fag, således at det ikke skønnes
hensigtsmæssigt at give eleven specialundervisning i faget,
med forældrenes samtykke fritages for undervisning i dette
fag, dog ikke for så vidt angår dansk og matematik.
Efter bekendtgørelsens § 13, stk. 1, 2. pkt.,
træffes afgørelse herom af skolens leder på
grundlag af en pædagogisk-psykologisk vurdering. Det
følger endvidere af bekendtgørelsens § 13, stk.
1, 3. pkt., at eleven skal have anden undervisning i stedet for det
pågældende fag.
Herudover er der mulighed for at fravige fagrækken efter
folkeskolelovens § 9, stk. 4, hvorefter skolens leder med
inddragelse af den ungeindsats, som kommunalbestyrelsen har
etableret efter kapitel 1 d i lov om kommunal indsats for unge
under 25 år, kan tilbyde elever med særligt behov
herfor undervisningsforløb i 8. og 9. klasse, hvor praktisk
og teoretisk indhold kombineres i en undervisning, der kan finde
sted på og uden for skolen. Forløbene kan kombineres
med introduktion til ungdomsuddannelserne i 8. klasse og brobygning
i 9. klasse, som kan have en varighed af op til 4 uger pr.
år, inklusive den introduktion og brobygning, som er
nævnt i folkeskolelovens § 7 a, jf. også lov om
kommunal indsats for unge under 25 år.
Undervisningsforløbene kan være af kortere eller
længere varighed. Hvis det vurderes at være til elevens
bedste, kan fagrækken fraviges bortset fra undervisning i
dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi. I disse fag skal der
undervises i et omfang, så fagenes mål og kravene ved
prøverne kan opfyldes. Deltagelse i
undervisningsforløb efter denne bestemmelse kan kun finde
sted efter aftale med eleven og forældrene, jf.
folkeskolelovens § 54.
Efter folkeskolelovens § 33, stk. 4, kan skolens leder
efter anmodning fra forældrene, jf. § 54, og med
inddragelse af den ungeindsats, som kommunalbestyrelsen har
etableret efter kapitel 1 d i lov om kommunal indsats for unge
under 25 år, når hensynet til eleven taler for det,
tillade, at en elev efter afslutning af 7. klasse opfylder
undervisningspligten ved at deltage i særligt tilrettelagte
forløb eller helt eller delvis opfylder undervisningspligten
i erhvervsmæssig uddannelse eller erhvervsmæssig
beskæftigelse med henblik på at afklare elevens
uddannelsesvalg. For elever, der er omfattet af stk. 2 (bl.a.
elever, der modtager undervisning i frie grundskoler, i
kriminalforsorgens institutioner eller modtager
hjemmeundervisning), træffes afgørelsen om opfyldelse
af undervisningspligten efter denne bestemmelse af
kommunalbestyrelsen. Det følger af folkeskolelovens §
33, stk. 5, 3. pkt., at eleven ved opfyldelse af
undervisningspligten ved deltagelse i særligt tilrettelagte
forløb skal undervises i dansk og matematik i et omfang,
så fagenes mål og kravene ved prøverne kan
opfyldes, og af 4. pkt., at skolens leder beslutter efter aftale
med eleven og forældrene, jf. § 54, om eleven skal
undervises i andre af folkeskolens fag end dansk og matematik.
Der er således ikke hjemmel til at fritage en elev fra
undervisningen i idræt eller øvrige fag, alene under
henvisning til en langvarig funktionsnedsættelse eller
alvorlig sygdom, der gør eleven ude af stand til at deltage
i undervisningen.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
De skærpede adgangsforudsætninger betyder, at elever
med handicap kan blive stillet forskelligt i forhold til at
bestå folkeskolens afgangseksamen, alt efter om idræt
bliver udtrukket som prøvefag til elevens klasse.
Efter de gældende regler påhviler det skolerne at
tilrettelægge idrætsundervisningen, så alle
elever kan deltage og få udbytte af undervisningen. Hensigten
er således at understøtte, at alle elever er en del af
det faglige og sociale fællesskab i skolen - også i
idrætsundervisningen. Elever med funktionsnedsættelse
kan have brug for en særlig pædagogisk og didaktisk
tilgang, som det påhviler skolen at inddrage i sin
forberedelse, gennemførelse og evaluering af
idrætsundervisningen. Hertil kommer, at elever med handicap
og særlige behov kan have behov for særlig
støtte og praktisk medhjælp for at kunne deltage i
idrætsundervisningen.
Ved høringen over ændringen af
prøvebekendtgørelsen i efteråret 2019 pegede
nogle af høringsparterne på, at den nye mulighed i
prøvebekendtgørelsens § 33 for at blive fritaget
fra at blive bedømt på kropslige færdigheder i
prøven i idræt ikke er en tilstrækkelig
løsning for den meget lille gruppe af elever med så
omfattende funktionsnedsættelser, at eleverne - uanset
hvordan undervisningen tilrettelægges og hvordan elevernes
særlige behov søges imødekommet - ikke kan
deltage i idrætsundervisningen.
For denne gruppe af elever er det derfor nødvendigt at
finde en anden løsning. Der vil således skulle
indføres en ny mulighed for, at disse elever kan få
udtrukket et andet fag i den naturfaglige fagblok.
Som det fremgår af afsnit 2.1.1.2 ovenfor, er der ikke
hjemmel i folkeskoleloven til at fritage en elev fra undervisningen
i idræt alene under henvisning til en langvarig
funktionsnedsættelse eller alvorlig sygdom, der gør
eleven ude af stand til at deltage i undervisningen. Fritagelse fra
undervisningen vil som udgangspunkt kræve, at eleven opfylder
betingelserne for at modtage specialundervisning og kan fritages
efter reglerne herom. De elever, som den foreslåede ordning
vil skulle omfatte, vil i praksis i stedet have været
forhindret i at deltage i undervisningen på grund af sygdom
og dermed have haft lovligt forfald. Den foreslåede adgang
til fornyet prøveudtræk vil derfor ikke skulle
være betinget af, at eleven har været fritaget fra
undervisningen i idræt.
Det bemærkes i denne forbindelse, at undervisningens
tilrettelæggelse, herunder valg af undervisnings- og
arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler og
stofudvælgelse, i alle fag skal leve op til folkeskolens
formål, mål for fag samt emner og varieres, så
den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger, jf.
folkeskolelovens § 18, stk. 1. Det påhviler
således skolen at tilrettelægge
idrætsundervisningen, så det er muligt for alle elever,
herunder elever med langvarige funktionsnedsættelser eller
alvorlig sygdom, at deltage i og opnå udbytte af
undervisningen (undervisningsdifferentiering). Herudover skal
skolen efter folkeskolelovens § 3 a tilbyde børn, der
har brug for støtte, og som ikke alene kan
understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og
holddannelse, supplerende undervisning eller anden faglig
støtte i henhold til § 5, stk. 5. Hvis der er behov
herfor, skal der gives personlig assistance, der kan hjælpe
barnet til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med
skolegangen. For de fleste elever med langvarige
funktionsnedsættelser eller alvorlig sygdom vil det derfor
være muligt at deltage i eller være til stede i
idrætsundervisningen eller en væsentlig del af denne,
enten sammen med klassekammeraterne eller gennem supplerende
undervisning.
Der foreslås derfor en ordning, hvor muligheden for et
andet prøveudtræk alene gives til det særdeles
begrænsede antal elever, der har så væsentlige
funktionsnedsættelser eller sygdom, at de helt åbenlyst
ikke kan deltage i idrætsundervisningen, fordi de fysisk er
immobiliserede. I praksis vil dette skulle gennemføres ved,
at der opstilles fire kriterier for, at en elev kan få et
andet prøveudtræk i den naturfaglige blok, hvis
elevens klasse får udtrukket idræt, som alle skal
være opfyldt. De fire kriterier er:
1. Eleven har en
langvarig fysisk funktionsnedsættelse eller alvorlig sygdom,
som efter sin karakter vil kunne påvirke elevens muligheder
for at deltage i idrætsundervisningen.
2.
Funktionsnedsættelsen eller sygdommen har en
sværhedsgrad, der gør eleven ude af stand til at
deltage i idrætsundervisningen.
3.
Funktionsnedsættelsen eller sygdommen har ført til, at
eleven ikke har kunnet deltage i idrætsundervisningen.
4. Skolen har
forgæves foretaget relevante bestræbelser på den
nødvendige pædagogiske og didaktiske tilpasning af
undervisningen, tilbudt særlig støtte, praktisk
medhjælp og specialpædagogisk bistand, samt tilbudt
sygeundervisning og supplerende undervisning til eleven efter
reglerne herom.
Ordningen vil som udgangspunkt skulle administreres på
samme måde som øvrige beslutninger om prøve
på særlige vilkår og prøvefritagelse, dvs.
af skolelederen på den skole, eleven går på. Det
foreslås dog, at administrationen foretages på baggrund
af indhentede lægeerklæringer. På dette grundlag
svarer den foreslåede ordning således mest til
muligheden for at aflægge prøve i idræt, uden at
blive bedømt på de kropslige færdigheder, jf.
prøvebekendtgørelsens § 33.
Det er endvidere forventningen, at anvendelsen af ordningen vil
blive monitoreret særligt tæt i de første
år, og at der vil blive gennemført en evaluering af
ordningen, når der er gået tre år.
2.2. Udtræk af andet prøvefag end
kristendomskundskab og tysk/fransk
2.2.1. Gældende ret
Efter den gældende folkeskolelovs § 14, stk. 2, skal
hver elev aflægge to prøver i faget dansk (en mundtlig
samt en skriftlig bestående af et antal delprøver), en
prøve i hvert af fagene matematik (en skriftlig
bestående af et antal delprøver) og engelsk samt en
fælles prøve, hvori fagene fysik/kemi, biologi og
geografi indgår. Herudover skal den enkelte elev
aflægge to prøver, som udvælges efter
udtrækning blandt de i stk. 1, nr. 2-11, nævnte fag,
efter børne- og undervisningsministerens bestemmelse
henholdsvis inden for fagblokken humanistiske fag og inden for
fagblokken naturfag, jf. opdelingen i § 5, stk. 2. Faget
idræt udtrækkes som en del af den naturfaglige blok.
Hvis der sker udtræk af et fag, hvor eleven ikke har fulgt
undervisningen i det pågældende skoleår,
aflægger eleven i stedet prøve i yderligere et af de i
stk. 1 nævnte fag inden for den humanistiske fagblok, bortset
fra dansk.
Bestemmelsen om udtræk af et andet prøvefag, i
tilfælde hvor eleven ikke har fulgt undervisningen i et fag i
det pågældende skoleår, blev indsat i
folkeskoleloven med § 1, nr. 12, i lov nr. 313 af 19. april
2006 om ændring af lov om folkeskolen (Styrket evaluering og
anvendelse af nationale test som pædagogisk redskab samt
obligatoriske prøver m.v.) på baggrund af lovforslag
nr. L 101 af 7. december 2005. Det fremgår af
bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2005-06, tillæg A, side 2963f, at hvis tilbudsfaget tysk
eller fransk udtrækkes, skal elever, der ikke har valgt
tilbudsfaget, aflægge en anden prøve inden for den
humanistiske fagblok. Det samme gælder for elever, der er
fritaget for faget kristendomskundskab, og derfor ikke har fulgt
undervisningen heri. Disse prøver bestemmes også ved
udtræk.
Efter folkeskolelovens § 5, stk. 3, kan skolens leder efter
samråd med en elevs forældre og lærere og efter
eventuel inddragelse af den ungeindsats, som kommunalbestyrelsen
har etableret efter kapitel 1 d i lov om kommunal indsats for unge
under 25 år, fritage eleven for tysk eller fransk, jf.
folkeskolelovens § 5, stk. 2, nr. 1, litra e, fra 7.
klassetrin, hvis det er til elevens bedste. Elever, der fritages
for tysk eller fransk, skal have anden relevant undervisning i de
pågældende timer.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 6, stk.
2, at et barn efter anmodning skal fritages for at deltage i
undervisningen i kristendomskundskab, når
forældremyndighedens indehaver skriftligt over for skolens
leder erklærer selv at ville sørge for barnets
religionsundervisning. Fritagelse kan normalt kun ske fra
begyndelsen af et skoleår. Er barnet fyldt 15 år, kan
fritagelse kun ske med barnets samtykke. Børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte regler om, hvilken
procedure der skal følges ved fritagelse for
kristendomskundskab.
Der er herudover en række andre muligheder i
folkeskoleloven for at fravige fagrækken, som er beskrevet i
de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.1.2.
Bestemmelsen om udtræk i folkeskolelovens § 14, stk.
2, 4. pkt., har i praksis været administreret således,
at der alene foretages andet udtræk, når eleven har
været fritaget for tysk/fransk, jf. folkeskolelovens §
5, stk. 3, eller kristendomskundskab, jf. folkeskolelovens §
6, stk. 2. Der foretages således efter praksis ikke andet
udtræk, hvis eleven ikke har modtaget undervisning i et fag,
fordi det har været besluttet at fravige fagrækken
efter folkeskolelovens § 9, stk. 4, 4. pkt., eller fordi
eleven har været fritaget for undervisning i faget efter
§ 13, stk. 1, i bekendtgørelse om folkeskolens
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Når bestemmelsen om andet prøveudtræk bliver
udvidet med en mulighed, som specifikt knytter sig til idræt,
bliver det endnu mere tydeligt, at den gældende bestemmelse
ikke klart angiver, hvilke fag der allerede kan ske andet
prøveudtræk i. Ud over den foreslåede adgang til
andet prøveudtræk for visse elever, der får
udtrukket idræt, foreslås derfor en præcisering
af folkeskolelovens § 14, stk. 2, 4. pkt., om andet
prøveudtræk i den humanistiske fagblok.
Hensigten er at tydeliggøre, hvad der allerede
gælder, nemlig at der kun kan ske andet udtræk af
prøvefag i den humanistiske fagblok, hvis eleven ikke har
fulgt undervisningen i det udtrukne fag i det
pågældende skoleår, fordi eleven har været
fritaget fra undervisningen efter folkeskolelovens § 5, stk.
3, om fritagelse for tysk eller fransk, eller efter
folkeskolelovens § 6, stk. 2, om fritagelse for
kristendomskundskab.
Herudover foreslås en sproglig tydeliggørelse af
bestemmelsen, så det fremgår mere klart, at
konsekvensen af beslutningen er, at eleven i stedet aflægger
prøve i et andet fag end kristendomskundskab eller
tysk/fransk.
2.3. Aflæggelse af prøve på 8.
klassetrin som privatist
2.3.1. Gældende ret
Efter den gældende folkeskolelovs § 14, stk. 8, skal
kommunalbestyrelsen imødekomme anmodninger om at kunne
aflægge folkeskolens 9.-klasseprøver og foranstalte
afholdelse af prøverne for personer, der ikke er fyldt 18
år ved skoleårets begyndelse, og som ellers ikke har
mulighed for at indstille sig til prøve. Børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
Ved lov nr. 209 af 5. marts 2019 om ændring af lov om
folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om
efterskoler og frie fagskoler og lov om ungdomsskoler (Styrket
praksisfaglighed m.v.), blev der indført en ny prøve
på 8. klassetrin, som indgår i folkeskolens
afgangseksamen. Ved lovens § 1, nr. 5, blev der således
indsat en ny bestemmelse i folkeskolelovens § 14, stk. 3,
hvorefter eleven ved afslutningen af undervisningen på 8.
klassetrin aflægger prøve i det valgfag, som eleven
har valgt efter folkeskolelovens § 9, stk. 8. Bestemmelsen
trådte i kraft den 1. august 2019 og finder anvendelse fra og
med skoleåret 2020/21.
Efter folkeskolelovens § 9, stk. 8, er der pligt til i
7.-8. klasse at tilbyde praktisk/musisk valgfag i
håndværk og design, mens der kan tilbydes
praktisk/musisk valgfag i madkundskab, billedkunst og musik.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det beror på en fejl, at der ikke ved indførelsen
af prøven på 8. klassetrin i et praktisk/musisk
valgfag blev tilvejebragt hjemmel til, at personer under 18
år, der ønsker at aflægge prøven, kan
aflægge denne som privatist på en kommunal
prøveafholdende skole, ligesom man kan med de øvrige
prøver, der indgår i folkeskolens afgangseksamen.
Det foreslås derfor, at prøven på 8.
klassetrin tilføjes til oplistningen af prøver, som
personer, der ikke er fyldt 18 år ved skoleårets
begyndelse, og som ellers ikke har mulighed for at indstille sig
til prøve, kan anmode kommunalbestyrelsen om at foranstalte
afholdt.
Det bemærkes, at den nærmere udmøntning af
adgangen forventes at indebære, at kommunalbestyrelsen alene
vil have pligt til imødekomme anmodninger om
aflæggelse af prøve på 8. klassetrin i de
praktiske/musiske valgfag, som en eller flere af kommunens skoler
gennemfører undervisning i og derfor vil skulle afholde
prøve i. Den enkelte kommunalbestyrelse vil således
ikke kunne pålægges at afholde prøve i et
praktisk/musisk valgfag, som ingen af kommunens skoler underviser
i. Hvis en person måtte ønske at aflægge
prøve i et sådan fag, vil personen således
skulle henvises til at indgive anmodning til en anden kommune, hvor
en eller flere af kommunens skoler udbyder undervisning i det
pågældende fag og derfor vil skulle afholde
prøve i faget.
2.4. Skolesammenlægning og fælles ledelse med
en anden institutionsform
2.4.1. Gældende ret
Efter den gældende folkeskolelovs § 24, stk. 1, 2.
pkt., kan skoler, der maksimalt rummer de 3-4 yngste klassetrin,
henlægges under en anden skoles ledelse, medmindre
børnetallet overstiger 100. Beslutning om henlæggelse
under en andens skoles ledelse træffes af
kommunalbestyrelsen.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 24, stk.
4, 1. pkt., at det er kommunalbestyrelsen, der træffer
beslutning om nedlæggelse af en skole efter regler fastsat af
børne- og undervisningsministeren. Endelig beslutning om
skolenedlæggelse skal være truffet senest den 1. marts
i det kalenderår, hvor nedlæggelsen skal have virkning
fra august, jf. folkeskolelovens § 24, stk. 4, 2. pkt.
Beslutning om skolenedlæggelse træffes som
nævnt efter regler fastsat af børne- og
undervisningsministeren. Bemyndigelsen i folkeskolelovens §
24, stk. 4, 1. pkt., er udmøntet i bekendtgørelse nr.
700 af 23. juni 2014 om proceduren ved nedlæggelse af en
folkeskole. Efter bekendtgørelsens § 1, stk. 2,
nedlægges en skole, hvis den 1) ophører med at have
egen skolebestyrelse, egen skoleleder og eget skoledistrikt eller
2) henlægges under en anden skoles ledelse, jf.
folkeskolelovens § 24, stk. 1, 2. pkt.
Bekendtgørelsen indeholder herudover en række
procedureregler, der skal sikre, at kommunalbestyrelsens beslutning
om skolenedlæggelse træffes på et oplyst og
kvalificeret grundlag, herunder på baggrund af en offentlig
høring.
For at sikre en hensigtsmæssig skolestruktur kan
kommunalbestyrelsen i stedet for skolenedlæggelse efter
folkeskolelovens § 24, stk. 3, 1. pkt., beslutte, at en eller
flere små skoler og en større skole eller to eller
flere små skoler har fælles skoleleder og eventuelt
fælles skolebestyrelse, men hver sit skoledistrikt.
Beslutning træffes efter indhentet udtalelse fra de
berørte skolebestyrelser. Ved små skoler og små
afdelinger af skoler forstås en skole og afdelinger af en
skole i landdistrikter eller skoler og afdelinger med normalt ikke
over 300 elever, jf. folkeskolelovens § 24, stk. 3, 2. pkt.,
sammenholdt med § 55, stk. 1, 2. pkt.
Af folkeskolelovens § 24 a, stk. 1, fremgår det
endvidere, at kommunalbestyrelsen efter indhentet udtalelse fra
skolebestyrelsen og forældrebestyrelsen i et kommunalt
dagtilbud eller fritidshjem oprettet i henhold til dagtilbudsloven
kan beslutte for små skoler og små afdelinger af en
skole, jf. folkeskolelovens § 55, stk. 1, 2. pkt., at en
folkeskole med eventuel skolefritidsordning og et dagtilbud eller
fritidshjem skal have fælles leder og fælles
bestyrelse. Om den fælles bestyrelses funktioner og
opgavevaretagelse følger det af lovens § 24 a, stk. 4,
at den fælles bestyrelse varetager de opgaver, der i
folkeskoleloven og dagtilbudsloven er henlagt til skolebestyrelsen
og forældrebestyrelsen. Beslutninger, der alene har betydning
for dagtilbuddets eller fritidshjemmets virksomhed, træffes
af de medlemmer af den fælles bestyrelse, der er
repræsentanter for dagtilbuddet eller fritidshjemmet.
Forældrerepræsentanter for dagtilbuddet eller
fritidshjemmet skal udgøre flertallet ved sådanne
beslutninger. Beslutninger, der alene har betydning for skolens
virksomhed, træffes af de medlemmer af den fælles
bestyrelse, der er repræsentanter for skolen.
Forældrerepræsentanter for skolen skal udgøre
flertallet ved sådanne beslutninger.
Efter folkeskolelovens § 24 b, stk. 1, kan
kommunalbestyrelsen herudover efter indhentet udtalelse fra
skolebestyrelsen og ungdomsskolebestyrelsen beslutte, at en
folkeskole og en ungdomsskole skal have fælles leder og
fælles bestyrelse. Om den fælles bestyrelses funktioner
og opgavevaretagelse følger det af folkeskolelovens §
24 b, stk. 4, at den fælles bestyrelse varetager de opgaver,
der i denne lov og lov om ungdomsskoler er henlagt til
skolebestyrelsen og ungdomsskolebestyrelsen. Beslutninger, der
alene har betydning for ungdomsskolens virksomhed, træffes af
de medlemmer af den fælles bestyrelse, der er
repræsentanter for ungdomsskolen. Beslutninger, der alene har
betydning for folkeskolens virksomhed, træffes af de
medlemmer af den fælles bestyrelse, der er
repræsentanter for folkeskolen.
Ønsker en kommunalbestyrelse, at to af kommunens
folkeskoler skal lægges sammen, vil dette indebære, at
de to folkeskoler skal nedlægges, og at der derefter vil
skulle etableres en ny skole. En sammenlægning kan også
ske ved, at den ene af skolerne nedlægges, hvorefter
skoledistriktet for den nedlagte skole henlægges til den
anden skole.
Hvis en af de skoler, der nedlægges, har fælles
ledelse med et kommunalt dagtilbud eller fritidshjem eller med en
ungdomsskole, vil det betyde, at den skole, som dagtilbuddet,
fritidshjemmet eller ungdomsskolen har fælles ledelse med,
ikke længere vil eksistere. Herved vil den fælles
ledelse mellem skolen og dagtilbuddet, fritidshjemmet eller
ungdomsskolen ophøre.
Ønskes den fælles ledelse videreført - eller
ønskes der etableret en ny - vil det således
være nødvendigt formelt at etablere en skolebestyrelse
for den nye skole og en forældrebestyrelse for dagtilbuddet
eller fritidshjemmet eller en ungdomsskolebestyrelse, som herefter
kan afgive de fornødne udtalelser efter folkeskolelovens
§ 24 a, stk. 1, og § 24 b, stk. 1, om et forslag om
etablering af fælles ledelse mellem den nye skole og
dagtilbuddet, fritidshjemmet eller ungdomsskolen. Først
herefter vil der kunne træffes beslutning om etablering af
fælles ledelse mellem skolen og dagtilbuddet, fritidshjemmet
eller ungdomsskolen.
2.4.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er en betydelig uhensigtsmæssighed i
fremgangsmåden ved sammenlægning af to eller flere
skoler og samtidig etablering af fælles ledelse mellem den
sammenlagte skole og et kommunalt dagtilbud eller fritidshjem eller
en ungdomsskole, at de skoler, der indgår i
sammenlægningen, ikke hver især kan afgive udtalelse om
etablering af fælles ledelse med fx et dagtilbud - den
udtalelse skal komme fra skolebestyrelsen på den
(sammenlagte) skole, som dagtilbuddet skal have fælles
ledelse med. Dermed skal der etableres en skolebestyrelse for den
sammenlagte skole for nogle få uger, hvorefter der udpeges en
ny bestyrelse for både skole og dagtilbud el.lign.
Det foreslås derfor, at der foretages en tilføjelse
til folkeskolelovens § 24, stk. 4, så det sikres, at
fælles ledelse mellem en skole og et dagtilbud eller
fritidshjem eller en ungdomsskole på en enkel og
ubureaukratisk måde kan videreføres inden for rammerne
af den sammenlagte nye skole eller etableres samtidig med en
sammenlægning af to eller flere skoler.
Den foreslåede ordning vil således indebære,
at det bliver muligt at gennemføre en
skolesammenlægning og samtidig etablering af fælles
ledelse med et kommunalt dagtilbud eller fritidshjem eller en
ungdomsskole ved at høre skolebestyrelserne i de skoler, der
indgår i skolesammenlægningen, og bestyrelsen i det
andet tilbud, uanset om denne bestyrelse måtte være
specifik for denne institution eller en fælles ledelse med en
skole.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets bestemmelser om udtræk af andet
prøvefag end idræt medfører, at elever, som
får andet prøveudtræk, vil skulle tage en
prøve i et andet fag. Én prøve skal
således erstatte en anden, hvilket medfører en
omprioritering inden for de allerede afsatte tids- og
ressourcemæssige rammer.
Det følger videre, at skolelederen skal træffe
afgørelse om et andet prøveudtræk end
idræt, og at afgørelsen skal træffes på
baggrund af indhentede lægeerklæringer. Dette svarer
til retstilstanden efter prøvebekendtgørelsens §
33 om aflæggelse af prøve i idræt, uden at blive
bedømt på de kropslige færdigheder.
De foreslåede bestemmelser om udtræk af andet
prøvefag end idræt medfører således ikke
mer- eller mindreomkostninger for kommunerne.
De statslige omkostninger forbundet med monitorering af
ordningen forventes at udgøre 0,3 mio. kr. årligt og
finansieres inden for Børne- og Undervisningsministeriets
ramme.
Den foreslåede bestemmelse om aflæggelse af
prøve på 8. klassetrin i et praktisk/musisk valgfag
som privatist vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser
for det offentlige, idet der erfaringsmæssigt er en meget
beskeden interesse for den type prøveaflæggelse.
Lovforslagets bestemmelse om skolesammenlægning og
fælles ledelse med en anden institutionsform medfører
alene en supplerende mulighed for kommunerne og medfører
dermed hverken kommunale mer- eller mindreomkostninger.
Lovforslaget opfylder betingelserne for digitaliseringsklar
lovgivning. For lovforslaget er særligt princip nr. 1 (enkle
og klare regler) og nr. 5 (tryg og sikker datahåndtering)
relevant. Det vurderes, at det ikke vil være relevant at
automatisere skoleledernes sagsbehandling yderligere.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Forslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget giver elever med en langvarig
funktionsnedsættelse eller alvorlig sygdom, der gør
eleven ude af stand til at deltage i undervisningen i idræt,
mulighed for at få udtræk af et andet prøvefag
end idræt, og dermed mulighed for at opnå retskrav
på optagelse på en ungdomsuddannelse.
Det nuværende prøvekrav kan udgøre en
barriere for elever med en funktionsnedsættelse, da denne
elevgruppe på grund af funktionsnedsættelsen er
forhindret i at deltage fuldt og helt i undervisningen i
idræt og dermed i at aflægge prøven i
idræt i 9. klasse på samme vilkår som klassen i
øvrigt, hvis faget skulle blive udtrukket for elevens
klasse. Det har betydning for deres opnåelse af retskrav
på adgang til en ungdomsuddannelse, da de ikke kan
bestå folkeskolens afgangseksamen, hvis de ikke har aflagt
alle prøver. Denne barriere fjernes med lovforslaget, som
derfor sikrer elevgruppen mod forskelsbehandling på baggrund
af handicap i forbindelse med optagelsen på en
ungdomsuddannelse.
Skolelederens afgørelse om at få udtræk af
andet prøvefag vil forudsætte, at eleven til brug for
afgørelsen tilvejebringer dokumentation for en langvarig
funktionsnedsættelse eller alvorlig sygdom, samt for at denne
gør eleven ude af stand til at deltage i undervisningen i
idræt.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke klima- og miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. april 2020
til den 1. maj 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, B-SOSU,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
CEPOS, CEVEA, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private
Skoler - grundskoler og gymnasier, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Blindesamfund, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Friskoleforening,
Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Skoleidræt, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske Døves Landsforbund, Danske Erhvervsskoler-
og Gymnasier - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier -
Lederne, Danske Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF og VUC - Bestyrelserne, Danske HF
og VUC - Lederne, Danske Musik- og Kulturskoler, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Skoleelever,
Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne, Danske SOSU-skoler, Danske
Undervisningsorganisationers Samråd, Datatilsynet, De Private
Sociale Tilbud (LOS), Det Centrale Handicapråd, Deutscher
Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes
ElevOrganisation, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Fag
og Arbejde, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Foreningen af
Danske Døgninstitutioner, Foreningen af Frie Fagskoler,
Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Socialchefer i
Danmark, Foreningen af Tekniske og Administrative
Tjenestemænd (TAT), Foreningen for Forældre til Elever
i Fri- og Privatskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forsikring og Pension, Frie Skolers Lærerforening,
Friskolerne, Idræts- og Fritidsfaciliteter i Danmark (IFFD),
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, Klagenævnet for
Specialundervisning, KL, KRAKA, Landselevbestyrelsen for det
pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsforeningen af 10. klasseskoler i
Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU),
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssamråd for
PPR-chefer, OpenDenmark, Private Gymnasier og Studenterkurser,
Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt
Udsatte, Rådet for Voksen og Efteruddannelse
(VEU-Rådet), Skolelederforeningen, Skole og Forældre,
Socialpædagogernes Landsforbund, Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering, Team Danmark, Uddannelsesforbundet, Ungdommens
Uddannelsesvejledning, Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen, VUC
Bestyrelsesforeningen og Økonomistyrelsen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De statslige omkostninger forbundet med
monitorering af ordningen med andet udtræk af prøvefag
end idræt forventes at udgøre 0,3 mio. kr.
årligt og finansieres inden for Børne- og
Undervisningsministeriets ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Elever med en langvarig
funktionsnedsættelse eller alvorlig sygdom, der gør
eleven ude af stand til at deltage i undervisningen i idræt,
får mulighed for at få udtræk af et andet
prøvefag end idræt, og dermed mulighed for at
opnå retskrav på optagelse på en
ungdomsuddannelse. | Eleven vil til brug for afgørelsen
skulle tilvejebringe dokumentation for en langvarig
funktionsnedsættelse eller alvorlig sygdom, samt for at denne
gør eleven ude af stand til at deltage i undervisningen i
idræt. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Den gældende folkeskolelovs § 14, stk. 2, indeholder
regler om, hvilke fag eleverne i folkeskolen skal aflægge
prøve i ved afslutningen af undervisningen på 9.
klassetrin, herunder en regel i 4. pkt. om udtræk af et andet
prøvefag, i tilfælde hvor eleven ikke har fulgt
undervisningen i et fag i det pågældende skoleår.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til
pkt. 2.2.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås, at bestemmelsen i folkeskolelovens § 14, stk. 2, 4. pkt., foretages en
sproglig ændring, hvor »yderligere et«
ændres til: »et andet«, så det
tydeliggøres, at der er tale om, at eleven vil skulle
aflægge prøve i et andet fag i fagblokken humanistiske
fag, bortset fra dansk. Baggrunden herfor er, at den gældende
bestemmelse kan forstås således, at eleven både
skal aflægge en prøve i kristendomskundskab eller
tysk/fransk - som eleven ikke vil kunne bestå - samt
yderligere et fag.
Det foreslås endvidere, at det præciseres, at
bestemmelsen i folkeskolelovens § 14, stk. 2, 4. pkt., finder
anvendelse, hvor eleven ikke har modtaget undervisning i det
pågældende skoleår på grund af fritagelse
efter folkeskolelovens § 5, stk. 3, eller § 6, stk.
2.
Den foreslåede ændring er af teknisk karakter og vil
indebære en tydeliggørelse af, at der alene skal ske
nyt udtræk af prøvefag, hvis eleven ikke har fulgt
undervisningen i det udtrukne fag i det pågældende
skoleår, fordi eleven har været fritaget fra
undervisningen efter folkeskolelovens § 5, stk. 3, om
fritagelse for tysk eller fransk, eller efter folkeskolelovens
§ 6, stk. 2, om fritagelse for kristendomskundskab.
Elever, der får udtrukket andre fag end tysk/fransk og
kristendomskundskab i den humanistiske fagblok, som de har
været fritaget fra undervisningen i, vil således
fortsat ikke få mulighed for at aflægge alle
obligatoriske prøver, og vil derfor ikke kunne bestå
folkeskolens afgangseksamen, jf. folkeskolelovens § 14, stk.
4. Dette vil kunne få indflydelse på, om eleven
opnår retskrav på optagelse på en
ungdomsuddannelse.
Det bemærkes, at en afgørelse om, at en elev vil
kunne aflægge prøve i et andet fag end
kristendomskundskab, selvom kristendomskundskab måtte
være udtrukket som prøvefag, vil skulle baseres
på oplysninger om, at den pågældende elev har
været fritaget fra undervisningen i kristendomskundskab. Det
følger af folkeskolelovens § 6, stk. 2, at et barn
efter anmodning skal fritages for at deltage i undervisningen i
kristendomskundskab, når forældremyndighedens indehaver
skriftligt over for skolens leder erklærer selv at ville
sørge for barnets religionsundervisning.
Oplysninger om personers navn og cpr-nummer er almindelige
personoplysninger, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, og
en oplysning om, at forældrene selv står for
religionsundervisningen, må ligeledes betragtes som en
almindelig personoplysning, når baggrunden for
forældrenes beslutning er uomtalt, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 6.
Enhver behandling af personoplysninger, der er omfattet af
databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde, skal ske
på baggrund af mindst et lovligt behandlingsgrundlag i
databeskyttelsesforordningen. Efter databeskyttelsesforordningen
vil det relevante behandlingsgrundlag for almindelige
personoplysninger kunne være databeskyttelsesforordningens
artikel 6, stk. 1, litra e, hvorefter behandling er lovlig, hvis
den er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave
i samfundets interesse eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt. For så vidt angår cpr-numre kan
offentlige myndigheder behandle oplysninger om personnummer med
henblik på en entydig identifikation eller som journalnummer,
jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Behandlingen vurderes på baggrund af ovenstående at
være lovlig.
Behandlingen af personoplysninger vil endvidere skulle ske i
overensstemmelse med principperne om lovlighed, rimelighed og
gennemsigtighed, formålsbegrænsning, dataminimering,
rigtighed, opbevaringsbegrænsning, samt integritet og
fortrolighed, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk.
1.
Ved indsamling af personoplysningerne vil skolelederen skulle
være opmærksom på, at den, der indsamles
oplysninger om, har en række rettigheder under
databeskyttelsesforordningens kapitel 3, herunder oplysningspligten
efter artikel 13, hvis personoplysningerne er indsamlet hos den
registrerede, og artikel 14, hvis personoplysningerne ikke er
indsamlet hos den registrerede, der medfører, at den
registrerede skal oplyses om bl.a. formålene med behandlingen
samt eventuelle modtagere eller kategorier af modtagere af
personoplysningerne.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Den gældende folkeskolelovs § 14, stk. 2, indeholder
regler om, hvilke fag eleverne i folkeskolen skal aflægge
prøve i ved afslutningen af undervisningen på 9.
klassetrin, herunder en regel i 4. pkt. om udtræk af et andet
prøvefag, i tilfælde hvor eleven ikke har fulgt
undervisningen i et fag i det pågældende skoleår.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret på
området henvises til pkt. 2.1.1.1. og 2.2.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Herudover indeholder folkeskolelovens § 3, stk. 3, § 3
a og § 18, stk. 1, bestemmelser om tilrettelæggelse af
undervisningen og mulighederne for fritagelse fra undervisning i
fagene. For en nærmere beskrivelse af gældende ret
på området henvises til pkt. 2.1.1.2. og 2.1.2. i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der til bestemmelsen i folkeskolelovens
§ 14, stk. 2, tilføjes et
5. pkt., således at hvis der sker
udtræk af idræt, og eleven ikke har fulgt
undervisningen i faget det pågældende skoleår
på grund af en langvarig fysisk funktionsnedsættelse
eller alvorlig sygdom, der gør eleven ude af stand til at
deltage i undervisningen, vil eleven i stedet kunne aflægge
prøve i et andet af de i stk. 1 nævnte fag inden for
fagblokken naturfag.
Bestemmelsen vil efter det foreslåede finde anvendelse,
hvor idræt bliver udtrukket som prøvefag på 9.
klassetrin for elevens klasse. I denne situation vil eleven skulle
have udtrukket et andet prøvefag inden for fagblokken
naturfag. De øvrige udtræksfag i fagblokken naturfag
er matematik, geografi, biologi og fysik/kemi.
Det vil for det første
være en betingelse for at kunne få et andet
prøveudtræk, at eleven enten har en langvarig fysisk
funktionsnedsættelse eller alvorlig sygdom.
En funktionsnedsættelse er som udgangspunkt en
begrænsning som følge af bl.a. fysiske, mentale eller
psykiske skader, hvor funktionsnedsættelsen er det objektivt
konstaterbare hos personen, fx et nedsat syn eller en nedsat
bevægelighed. Mennesker kan fx have
funktionsnedsættelse på grund af en fysisk,
intellektuel eller sansemæssig funktionshæmning, en
medicinsk betinget tilstand eller en sindslidelse. Sådanne
funktionshæmninger, tilstande eller sygdomme kan være
af permanent eller forbigående art.
Det vil være en forudsætning, at
funktionsnedsættelsen er fysisk, således at
funktionsnedsættelsen har en karakter, der vil kunne
påvirke elevens muligheder for fysisk at være til stede
under og deltage i både den fysiske og den teoretiske del af
idrætsundervisningen. En sådan
funktionsnedsættelse kunne fx være et
bevægelseshandicap som følge af lammelser eller
spasticitet.
Funktionsnedsættelsen vil endvidere skulle være
langvarig. Det vil således ikke være en betingelse, at
elevens funktionsnedsættelse er stationær eller uden
mulighed for bedring. Den foreslåede terminologi vil dermed
lægge sig op ad definitionen i artikel 1, stk. 2, i FN's
Handicapkonvention. Den nærmere afgræsning af
varigheden vil skulle ske i overensstemmelse med den tredje
betingelse for at give en elev andet udtræk af
prøvefag, jf. herom nedenfor.
Ved alvorlig sygdom vil skulle forstås sygdom, som har en
sådan karakter, at den kan føre til, at eleven
risikerer liv eller legeme ved at være til stede under og
deltage i både den fysiske og den teoretiske del af
idrætsundervisningen. Der skal således være tale
om en lægeligt diagnosticeret helbredelig eller uhelbredelig
sygdom, som medfører en begrænsning på samme
måde som en funktionsnedsættelse. En sådan
alvorlig sygdom kunne fx være anoreksi.
Det vil være en forudsætning, at elevens
funktionsnedsættelse eller sygdom har en sådan
karakter, at den vil kunne påvirke elevens mulighed for at
være til stede i de fysiske undervisningsmiljøer, hvor
idrætsundervisning finder sted, fx haller, gymnastiksale og
udendørs. Muligheden for et andet prøveudtræk
vil således ikke kunne finde anvendelse for en elev, som blot
har været sygemeldt til idrætsundervisningen det meste
af året med varierende begrundelser. Det vil heller ikke
være tilstrækkeligt, at eleven alene er forhindret i at
deltage i fysiske aktiviteter på lige fod med de andre
elever, idet det undervisende personale her forventes at
tilrettelægge undervisningen, så den også svarer
til den pågældende elevs behov og forudsætninger
(undervisningsdifferentiering).
Det vil for det andet være en
betingelse, at funktionsnedsættelsen eller sygdommen har en
sådan sværhedsgrad, at eleven er ude af stand til at
deltage i undervisningen. Det bemærkes i denne forbindelse,
at det for de fleste elever med langvarige
funktionsnedsættelser eller alvorlig sygdom vil være
muligt at deltage i eller være til stede i
idrætsundervisningen eller en væsentlig del af denne,
enten sammen med klassekammeraterne eller gennem supplerende
undervisning.
Den foreslåede mulighed forudsættes således
alene anvendt i de ganske få tilfælde, hvor elevens
funktionsnedsættelse eller sygdom gør deltagelse til
en umulighed, og hvor det vil fremstå som en selvfølge
og indlysende i forhold til elevens konkrete
funktionsnedsættelse eller sygdom, at eleven ikke kan deltage
i idrætsundervisningen. Der vil således skulle
være tale om tilfælde, hvor elevens
tilstedeværelse i det fysiske undervisningsmiljø i sig
selv vil udgøre en alvorlig fare for den enkelte elevs
helbred. Det kunne fx være en elev med et
bevægelseshandicap som følge af lammelser eller
spasticitet eller en elev med alvorlig anoreksi, hvor eleven er
eller bør være fysisk immobiliseret og som
følge heraf er i særlig risiko for infektioner, og
derfor ikke kan være til stede i idrætsundervisningen,
når denne foregår udendørs eller i et koldt
lokale. Der vil også kunne være tale om flere fysiske
funktionsnedsættelser eller sygdomme, som tilsammen opfylder
betingelsen. Det vil dog i denne forbindelse være en
forudsætning, at eleven ikke har kognitive
funktionsnedsættelser, der er afgørende for, at eleven
samlet set bliver immobil.
Det vil for det tredje være en
betingelse, at eleven ikke har fulgt undervisningen i faget det
pågældende skoleår. Eleven vil således
skulle have været fraværende fra en overvejende del af
undervisningen i det pågældende skoleår. Det vil
dermed ikke være en betingelse, at eleven har været
fritaget fra undervisningen i idræt. Der henvises i denne
forbindelse til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.1.1.2.
Betingelsen skal ses i lyset af, at en elev, der har deltaget i
undervisningen i skoleåret, men på tidspunktet for
prøveaflæggelsen ikke kan deltage i den fysiske del af
prøven, i stedet vil kunne aflægge prøve i
idræt på særlige vilkår, jf.
prøvebekendtgørelsens § 29, eller i visse
tilfælde aflægge prøve uden at blive
bedømt på kropslige færdigheder, jf.
prøvebekendtgørelsens § 33.
Ved vurderingen af, om elevens fravær har haft det
fornødne omfang, vil der skulle lægges vægt
på, om eleven har modtaget eller deltaget i undervisningen i
en så kort periode, at det ikke vil være muligt at
bringe elevens faglige udvikling op på et alderssvarende
niveau.
Det vil endvidere for det fjerde
være en betingelse, at eleven ikke har kunnet deltage i
undervisningen, selvom skolen har gjort alle relevante
bestræbelser på at foretage den nødvendige
tilpasning og tilbudt den fornødne støtte, jf.
folkeskolelovens § 3, § 3 a og § 18, stk. 1. Et
andet prøveudtræk vil således først kunne
bringes i anvendelse, når alle andre muligheder har
været overvejet, og eleven derfor ikke har andre
muligheder.
Elever, der får udtrukket andre fag end idræt i
fagblokken naturfag, som de har været fritaget fra
undervisningen i, vil fortsat ikke få mulighed for at
aflægge alle obligatoriske prøver, og vil derfor ikke
kunne bestå folkeskolens afgangseksamen, jf. folkeskolelovens
§ 14, stk. 4. Dette vil kunne få indflydelse på,
om eleven opnår retskrav på optagelse på en
ungdomsuddannelse.
Det er forventningen, at administrationen af ordningen vil blive
tilrettelagt, således at skolelederens afgørelse om
andet prøveudtræk vil skulle træffes efter
samråd med eleven og elevens forældre og på et
fuldt oplyst grundlag, jf. forvaltningsrettens regler. Det betyder
blandt andet, at afgørelsen vil skulle baseres på
lægelige oplysninger om elevens funktionsnedsættelse
eller sygdom, dennes karakter og sværhedsgrad, og om den er
egnet til og rent faktisk har ført til, at eleven ikke har
kunnet deltage i idrætsundervisningen. Da eleven har krav
på vederlagsfri undervisning i folkeskolen, jf.
folkeskolelovens § 2, stk. 1, vil udgifter til sådanne
lægeerklæringer skulle afholdes af kommunen. Det er
endvidere forventningen, at afgørelser om andet
prøveudtræk vil skulle træffes inden for de
samme frister, som gælder for skolelederens tilmelding af
eleverne til prøve på særlige vilkår
mv.
Det bemærkes, at en afgørelse om, at en elev vil
kunne aflægge prøve i et andet fag end idræt,
selvom idræt måtte være udtrukket som
prøvefag, vil skulle baseres på lægelige
oplysninger om elevens funktionsnedsættelse eller sygdom,
dennes karakter og sværhedsgrad, og om den er egnet til og
rent faktisk har ført til, at eleven ikke har kunnet deltage
i idrætsundervisningen. I den forbindelse vil skolelederen
skulle behandle personoplysninger om de berørte elevers
navn, cpr-nummer samt helbredsmæssige forhold.
Oplysninger om personers navn og cpr-nummer er almindelige
personoplysninger, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6,
mens oplysninger om personers væsentlige
funktionsnedsættelser eller sygdom er helbredsoplysninger og
dermed følsomme personoplysninger, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 9.
Enhver behandling af personoplysninger, der er omfattet af
databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde, skal ske
på baggrund af mindst et lovligt behandlingsgrundlag i
databeskyttelsesforordningen. Efter databeskyttelsesforordningen
vil det relevante behandlingsgrundlag for almindelige
personoplysninger kunne være databeskyttelsesforordningens
artikel 6, stk. 1, litra e, hvorefter behandling er lovlig, hvis
den er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave
i samfundets interesse eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt. For følsomme personoplysninger er
udgangspunktet et behandlingsforbud, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, men i dette
tilfælde vil personoplysningerne kunne behandles med hjemmel
i artikel 6, stk. 1, litra e, samt artikel 9, stk. 2, litra f,
hvorefter behandling er lovlig, hvis den er nødvendig, for
at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller
forsvares, eller når domstole handler i deres egenskab af
domstol. For så vidt angår cpr-numre kan offentlige
myndigheder behandle oplysninger om personnummer med henblik
på en entydig identifikation eller som journalnummer, jf.
databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Behandlingen vurderes på baggrund af ovenstående at
være lovlig.
Behandlingen af personoplysninger vil endvidere skulle ske i
overensstemmelse med principperne om lovlighed, rimelighed og
gennemsigtighed, formålsbegrænsning, dataminimering,
rigtighed, opbevaringsbegrænsning, samt integritet og
fortrolighed, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk.
1.
Ved indsamling af personoplysningerne vil skolelederen skulle
være opmærksom på, at den, der indsamles
oplysninger om, har en række rettigheder under
databeskyttelsesforordningens kapitel 3, herunder oplysningspligten
efter artikel 13, hvis personoplysningerne er indsamlet hos den
registrerede, og artikel 14, hvis personoplysningerne ikke er
indsamlet hos den registrerede, der medfører, at den
registrerede skal oplyses om bl.a. formålene med behandlingen
samt eventuelle modtagere eller kategorier af modtagere af
personoplysningerne.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter den gældende folkeskolelovs § 14, stk. 8, skal
kommunalbestyrelsen imødekomme anmodninger om at kunne
aflægge folkeskolens 9.-klasseprøver og foranstalte
afholdelse af prøverne for personer, der ikke er fyldt 18
år ved skoleårets begyndelse, og som ellers ikke har
mulighed for at indstille sig til prøve. Børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
Det foreslås, at det i § 14,
stk. 8, tilføjes en henvisning til "prøve
på 8. klassetrin", således at kommunalbestyrelsen
også vil skulle imødekomme anmodninger om at kunne
aflægge folkeskolens prøve på 8. klassetrin og
foranstalte afholdelse af prøverne for personer, der ikke er
fyldt 18 år ved skoleårets begyndelse, og som ellers
ikke har mulighed for at indstille sig til prøve.
Det foreslåede er en konsekvens af lov nr. 209 af 5. marts
2019 om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og
private grundskoler m.v., lov om efterskoler og frie fagskoler og
lov om ungdomsskoler (Styrket praksisfaglighed m.v.), hvorved der
blev indført en ny prøve på 8. klassetrin, som
indgår i folkeskolens afgangseksamen. Ved lovens § 1,
nr. 5, blev der således indsat en ny bestemmelse i
folkeskolelovens § 14, stk. 3, hvorefter eleven ved
afslutningen af undervisningen på 8. klassetrin
aflægger prøve i det valgfag, som eleven har valgt
efter folkeskolelovens § 9, stk. 8. Bestemmelsen trådte
i kraft den 1. august 2019 og finder anvendelse fra og med
skoleåret 2020/21.
Den foreslåede ordning vil indebære, at det fortsat
vil være muligt for fx elever, der er indskrevet i en
prøvefri fri- eller privatskole eller ungdomsskole, at
tilmelde sig alle folkeskolens obligatoriske prøver og
dermed have forudsætningerne for at bestå folkeskolens
afgangseksamen og opnå retskrav på optagelse på
en ungdomsuddannelse.
Det bemærkes, at den nærmere udmøntning af
adgangen forventes at indebære, at kommunalbestyrelsen alene
vil have pligt til imødekomme anmodninger om
aflæggelse af prøve på 8. klassetrin i de
praktiske/musiske valgfag, som en eller flere af kommunens skoler
gennemfører undervisning i og derfor vil skulle afholde
prøve i. Der er således alene pligt til at tilbyde
praktisk/musisk valgfag i håndværk og design, mens der
kan tilbydes praktisk/musisk valgfag i madkundskab, billedkunst og
musik, jf. folkeskolelovens § 9, stk. 8. Hvis en person
måtte ønske at aflægge prøve i et fag,
som den pågældende kommune ikke gennemfører
undervisning i, vil personen således kunne henvises til at
indgive anmodning til en anden kommune, hvor en eller flere af
kommunens skoler udbyder undervisning i det pågældende
fag og derfor vil skulle afholde prøve i faget.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter den gældende folkeskolelovs § 22, stk. 1, kan
en kommunalbestyrelse efter overenskomst med en anden kommune eller
den pågældende skole, jf. nr. 2-6, henvise elever til
undervisning, jf. § 20, stk. 1 og 2, i
1) en anden kommunes skoler,
2) en statsskole,
3) en anmeldt fri grundskole,
4) en godkendt efterskole,
5) en godkendt fri fagskole eller
6) en institution, der udbyder erhvervsuddannelse, for så
vidt angår undervisning i 10. klasse.
Det foreslås, at »anmeldt« udgår af
folkeskolelovens § 22, stk. 1, nr.
3, således at en kommunalbestyrelse efter overenskomst
med en anden kommune eller den pågældende skole, jf.
nr. 2-6, kan henvise elever til undervisning i bl.a. en fri
grundskole.
Det foreslåede er en konsekvens af lov nr. 397 af 2. maj
2018 om ændring af lov om friskoler og private grundskoler
m.v. og lov om folkeskolen (Bedre rammer for tilsyn med frie
grundskoler m.v.), hvorved der blev indført en
tidsbegrænset godkendelsesordning for frie grundskoler. Ved
lovens § 2, nr. 3, udgik »anmeldt« således
af folkeskolelovens § 33, stk. 2, 1. pkt., men ikke af
folkeskolelovens § 22, stk. 1, nr. 3.
Det fremgår af bemærkningerne til lovens § 2,
nr. 3, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 178 som fremsat, side
37, at »anmeldt« udgår idet nye frie grundskoler
i perioden indtil 2029 både skal være anmeldte og
godkendte. Forslaget indebærer en præcisering, så
det fremgår, at undervisningspligten kan opfyldes i frie
grundskoler, hvorved vil forstås sådanne, som er
omfattet af friskoleloven.
Det må antages at bero på en forglemmelse, at
folkeskolelovens § 22, stk. 1, nr. 3, ikke blev
konsekvensrettet ved samme lejlighed.
Den nu foreslåede ændring vil ikke indebære
realitetsændringer med hensyn til kommunalbestyrelsens
muligheder for at indgå overenskomster med frie grundskoler
om at henvise elever til undervisning heri.
Til nr. 5
Den gældende folkeskolelovs §§ 24-24 b
indeholder bestemmelser om skolesammenlægninger og om
etablering af fælles ledelse mellem skoler og andre
institutionsformer. For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.4.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i § 24,
stk. 4, tilføjes som nyt 2.
pkt., at der i forbindelse med en beslutning efter 1. pkt.
kan træffes beslutning om etablering af fælles ledelse,
dvs. i forbindelse med en beslutning om nedlæggelse af en
skole efter regler fastsat af børne- og
undervisningsministeren.
Dermed vil børne- og undervisningsministeren kunne
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen ikke skal afvente
etableringen af ledelsen ved den sammenlagte skole, før der
kan gennemføres høring af skolebestyrelsen om
etablering af fælles ledelse med en anden
institutionsform.
Det foreslåede vil således indebære, at
kommunalbestyrelsen ved etablering af fælles ledelse med en
skole og et kommunalt dagtilbud eller fritidshjem, jf.
folkeskolelovens § 24 a, stk. 1, eller en ungdomsskole, jf.
folkeskolelovens § 24 b, stk. 1, vil skulle indhente udtalelse
fra skolebestyrelsen eller skolebestyrelserne for de skoler, der
samtidig sammenlægges efter folkeskolelovens § 24, og
fra forældrebestyrelsen i et kommunalt dagtilbud eller
fritidshjem oprettet i henhold til dagtilbudsloven eller fra
ungdomsskolebestyrelsen. Dermed vil der kunne ske
sammenlægning af to eller flere skoler og samtidig etableres
fælles ledelse mellem den sammenlagte skole og et kommunalt
dagtilbud eller fritidshjem eller en ungdomsskole.
Med forslaget sikres det således også, at
fælles ledelse mellem en skole og et dagtilbud eller
fritidshjem eller en ungdomsskole på en enkel og
ubureaukratisk måde kan videreføres inden for rammerne
af den sammenlagte nye skole.
Det vil fortsat være en betingelse for etablering af
fælles ledelse med et dagtilbud eller fritidshjem, at der er
tale om små skoler eller små afdelinger af skoler som
defineret i folkeskolelovens § 55, stk. 1, 2. pkt., hvorefter
der ved små skoler og små afdelinger af skoler
forstås en skole og afdelinger af en skole i landdistrikter
eller skoler og afdelinger med normalt ikke over 300 elever. Der
ændres endvidere ikke på, at reglerne i henholdsvis
folkeskolelovgivningen, lovgivningen om dagtilbud og
ungdomsskoleloven gælder for de samdrevne institutioner.
Udgangspunktet for de samdrevne institutioner vil således
fortsat være, at folkeskolen er undergivet lov om
folkeskolen, at dagtilbuddet og fritidshjemmet er undergivet
dagtilbudsloven, og at ungdomsskolen er undergivet
ungdomsskoleloven.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i
Lovtidende.
Baggrunden herfor er, at de foreslåede ændringer vil
skulle finde anvendelse fra og med skoleåret 2020/21. I hvert
skoleår er der to prøveterminer:
vinterprøvetermin i december-januar og
sommerprøvetermin i maj-juni. Loven vil derfor skulle
træde i kraft hurtigst muligt efter vedtagelsen for at kunne
finde anvendelse i vinterprøveterminen.
Med stk. 2 foreslås det, at
lovforslagets § 1, nr. 2, vil skulle finde anvendelse for
prøver, der afholdes fra og med skoleåret 2020/21. For
elever, der har været forhindret i at aflægge
prøve i skoleåret 2019/20 på grund af sygdom,
udeblivelse eller bortvisning, finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Det foreslåede vil indebære, at bestemmelsen om
andet prøveudtræk i idræt alene finder
anvendelse for elever, der afslutter undervisningen i idræt i
skoleåret 2020/21 eller senere.
Elever, der har afsluttet undervisningen i idræt i
skoleåret 2019/20, men som fx har været sygemeldte til
prøven, vil skulle aflægge sygeprøve efter de
regler, der var gældende i skoleåret 2019/20. Dette vil
alene være relevant for elever, der skulle have aflagt
prøve i vinterprøveterminen i skoleåret
2019/20. For elever, der skulle have aflagt prøve i
sommerprøveterminen i skoleåret 2019/20, blev alle
prøver i grundskolen aflyst, bortset fra sprogprøver
efter regler fastsat i medfør af folkeskolelovens § 5,
stk. 6, 3. pkt., og sprogprøver efter folkeskolelovens
§ 11 a, jf. § 1, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse
nr. 501 af 23. april 2020 om aflysning af prøver og andre
midlertidige foranstaltninger i grundskolen, de gymnasiale
uddannelser, gymnasiale fag i eux-forløb samt i almen
voksenuddannelse som led i den gradvise og kontrollerede
åbning af skoler og institutioner ved forebyggelsen og
afhjælpningen i forbindelse med covid-19
(nødprøvebekendtgørelsen). I stedet
trådte elevens afsluttende standpunktskarakter i afsluttende
fag, hvor prøven var aflyst, i stedet for karakterer, som
skulle have været givet ved de aflyste prøver, og er
derved ophøjet til prøvekarakterer, jf.
nødprøvebekendtgørelsens § 13, stk. 4.
For den relevante elevgruppe fandt cirkulæreskrivelse nr.
9140 af 12. marts 2020 om ændring af prøven i
idræt til elever med fysisk og/eller psykisk
funktionsnedsættelse anvendelse, hvis elevens klasse fik
udtrukket idræt som prøvefag.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland. Det bemærkes, at den gældende
folkeskolelov, jf. dennes § 61, heller ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Loven kan heller ikke
sættes i kraft ved kgl. anordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1396 af 28. september 2020, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016 og
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019, foretages følgende
ændringer: | | | | §
14. --- | | | Stk. 2. Hver
elev skal aflægge to prøver i faget dansk (en mundtlig
samt en skriftlig bestående af et antal delprøver), en
prøve i hvert af fagene matematik (en skriftlig
bestående af et antal delprøver) og engelsk samt en
fælles prøve, hvori fagene fysik/kemi, biologi og
geografi indgår. Herudover skal den enkelte elev
aflægge to prøver, som udvælges efter
udtrækning blandt de i stk. 1, nr. 2-11, nævnte fag,
efter børne- og undervisningsministerens bestemmelse
henholdsvis inden for fagblokken humanistiske fag og inden for
fagblokken naturfag, jf. opdelingen i § 5, stk. 2. Faget
idræt udtrækkes som en del af den naturfaglige blok.
Hvis der sker udtræk af et fag, hvor eleven ikke har fulgt
undervisningen i det pågældende skoleår,
aflægger eleven i stedet prøve i yderligere et af de i
stk. 1 nævnte fag inden for den humanistiske fagblok, bortset
fra dansk. Stk.
3-7. --- | | 1. I § 14, stk. 2, 4. pkt., ændres
»yderligere et« til: »et andet«, og efter
»i det pågældende skoleår«
indsættes: »på grund af fritagelse efter §
5, stk. 3, eller § 6, stk. 2«. 2. I § 14, stk. 2, indsættes som 5. pkt.: »Hvis der sker udtræk af
idræt, og eleven ikke har fulgt undervisningen i faget det
pågældende skoleår på grund af en langvarig
fysisk funktionsnedsættelse eller alvorlig sygdom, der har
gjort eleven ude af stand til at deltage i undervisningen,
aflægger eleven i stedet prøve i et andet af de i stk.
1 nævnte fag inden for fagblokken naturfag.« | Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal imødekomme anmodninger om at kunne
aflægge folkeskolens 9.-klasseprøver og foranstalte
afholdelse af prøverne for personer, der ikke er fyldt 18
år ved skoleårets begyndelse, og som ellers ikke har
mulighed for at indstille sig til prøve. Børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte regler herom. | | 3. I § 14, stk. 8, ændres
»folkeskolens 9.-klasseprøver« til:
»folkeskolens prøve på 8. klassetrin og
9.-klasseprøver«. | | | | § 22. En
kommunalbestyrelse kan efter overenskomst med en anden kommune
eller den pågældende skole, jf. nr. 2-6, henvise elever
til undervisning, jf. § 20, stk. 1 og 2, i 1-2) --- | | | 3) en anmeldt fri grundskole, 4-6) --- Stk.
2-13. --- | | 4. I § 22, stk. 1, nr. 3, udgår
»anmeldt«. | | | | §
24. --- Stk.
2-3. --- | | | Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om nedlæggelse
af en skole efter regler fastsat af børne- og
undervisningsministeren. Endelig beslutning om
skolenedlæggelse skal være truffet senest den 1. marts
i det kalenderår, hvor nedlæggelsen skal have virkning
fra august. | | 5. I § 24, stk. 4, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum: »I forbindelse med en beslutning
efter 1. pkt. kan der træffes beslutning om etablering af
fælles ledelse.« | | | |
|