Fremsat den 26. august 2021 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om fornyelse af overenskomster og aftaler for
sygeplejersker
§ 1.
De overenskomster og aftaler, der er indgået mellem
Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Dansk
Sygeplejeråd, og som er opsagt til den 1. april 2021, uden at
der inden lovens ikrafttræden er indgået ny
overenskomst eller aftale, og de overenskomster og aftaler, der er
indgået mellem KL og Dansk Sygeplejeråd, og som er
opsagt til den 1. april 2021, uden at der inden lovens
ikrafttræden er indgået ny overenskomst eller aftale,
fornys til den 31. marts 2024 med de ændringer og på de
vilkår vedrørende sygeplejersker, der er indeholdt i
mæglingsforslag af 18. maj 2021 med de bilag, der knytter sig
hertil, jf. bilag I.
§ 2.
På de overenskomst- og aftaleområder, der er omfattet
af § 1, genindtræder fredspligten ved lovens
ikrafttræden, og de arbejdsstandsninger, der er
iværksat som følge af uoverensstemmelser mellem
parterne, skal ophøre.
Stk. 2.
Fortrædigelser i anledning af udbrudte konflikter må
ikke finde sted.
§ 3.
Spørgsmål om overtrædelse og fortolkning af de
ved loven fornyede overenskomster og aftaler afgøres efter
de sædvanlige fagretlige regler på området.
§ 4.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
§ 5.
Loven gælder ikke for Færørene og
Grønland.
Bilag I
Bilag 1
1. Generelt
RLTN og Dansk Sygeplejeråd omfattes af aftale af 20.
februar 2021 mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn
og Forhandlingsfællesskabet om overenskomst- og
aftalefornyelsen pr. 1. april 2021.
RLTN og Dansk Sygeplejeråd omfattes af forlig af den 22.
februar 2021 vedrørende fornyelse af overenskomster og
aftale pr. 1. april 2021 for Sundhedskartellets organisationers
forhandlings område med nedenstående tilpasninger.
Dansk Sygeplejeråd varetager for Radiograf Rådet
forhandlinger for radiografer, som er medlemmer af Radiograf
Rådet, jf. protokollat mellem Regionernes Lønnings- og
Takstnævn og Dansk Sygeplejeråd i tilknytning til
hovedaftale af 22-10-2008, omhandlende Radiograf Rådet
(tidligere Foreningen af Radiografer i Danmark).
KL og Dansk Sygeplejeråd omfattes af aftale af 15. februar
2021 mellem KL og Forhandlingsfællesskabet om overenskomst-
og aftalefornyelsen pr. 1. april 2021.
KL og Dansk Sygeplejeråd omfattes af forlig af den 27.
februar 2021 om fornyelse af aftaler og overenskomster med
tilhørende protokollater inden for Sundhedskartellets
forhandlingsområde med nedenstående tilpasninger.
2. Komite om
lønstruktur i den offentlige sektor
FH har stillet forslag om, at regeringen, efter de offentlige
overenskomstforhandlinger er afsluttet, nedsætter en komite
om lønstrukturer i den offentlige sektor, bl.a. med
deltagelse af parterne på det offentlige område.
Komiteen kommer med anbefalinger/konklusioner, under hensyn til, at
løn og andre ansættelsesvilkår i den offentlige
sektor fastsættes ved kollektive overenskomster og aftaler,
der indgås mellem de respektive arbejdstager- og
arbejdsgiverorganisationer.
Dansk Sygeplejeråd, Radiograf Rådet, Danske Regioner
og Kommunernes Landsforening er enige om at tilslutte sig FH's
anbefaling.
3. Introduktionsforløb for nyuddannede
sygeplejersker
Danske Regioner og regeringen indgik i januar 2020 en aftale om
ansættelse af 1.000 flere sygeplejersker, hvor bl.a.
beslutningen i Danske Regioners bestyrelse om
introduktionsforløb for nyuddannede sygeplejersker
indgår.
RLTN og Dansk Sygeplejeråd er derfor enige om at
følgende indsættes som bilag til overenskomsten:
"BILAG VEDRØRENDE INTRODUKTIONSFORLØB
Nyuddannede sygeplejersker gennemgår et
introduktionsforløb ved ansættelse i regionen, med
henblik på at sikre medarbejderen introduktion til
ansættelse således, at det understøtter en bedst
mulig start på arbejdslivet. I introduktionsforløbet
kan der udover fokus på opgaver og ansvar ved det konkrete
ansættelsessted også indgå introduktion til
patientbehandlingen på sygehuset i øvrigt.
Introduktionsforløbet skal også sikre fortsat
udvikling af kliniske færdigheder og muligheden for at
tilegne sig generelle sygeplejefaglige kompetencer. Udgangspunktet
for introduktionsforløb er en 37 timers ansættelse.
"
Der nedsættes samtidig en fælles arbejdsgruppe om
introduktionsforløb jf. bilag A.
4. Stillings-
og ledelsesstruktur for sygeplejefaglige ledere
RLTN og Dansk Sygeplejeråd har, som konsekvens af det ved
OK-21 indgåede forlig mellem RLTN og Foreningen af
Speciallæger, drøftet den fremadrettede varetagelse af
ledelse i afdelingerne.
Parterne er enige om, at der fortsat bør være en
ligeværdig ledelses- og ansvarsfordeling blandt de
lægefaglige og de sygeplejefaglige ledere i afdelingerne.
Derfor vil parterne i samarbejde med regionerne drøfte
titler for de sygeplejefaglige ledere i afdelingerne.
Drøftelserne tilrettelægges således, at
eventuelle ændringer af titler for de sygeplejefaglige ledere
i afdelingerne vil kunne ske fra den 1. april 2022.
5. Radiografer
RLTN og Dansk Sygeplejeråd er enige om, at følgende
to punkter ændres i forhandlingsprotokol af 22. februar 2021
vedrørende fornyelse af overenskomster og aftaler pr. 1.
april 2021 for Sundhedskartellets organisationers
forhandlingsområde:
1. Punkt 3.1.
vedrørende pensionsforbedring udgår.
2. I punkt 2.1.
udgår "Radiografer".
I stedet indsættes et nyt punkt 2.2 A:
"2.2 A Radiografer
Med virkning fra den 1. april 2022 indføres et nyt §
6, stk. 7 i basisoverenskomsten:
"Til radiografer med 4 års sammenlagt beskæftigelse
på baggrund af grunduddannelsen, ydes der et pensionsgivende
tillæg på 3.000 kr. (31.3.18-niveau).
| Bemærkning: Tillægget gives
til alle radiografer med mindst 4 års sammenlagt - eller mere
- beskæftigelse på grundlag af
grunduddannelse. Uanset
løntrinsindplacering eller eventuel
specialuddannelse. " |
|
Med virkning fra den 1. april 2022 forhøjes det
pensionsgivende centrale tillæg i basisoverenskomstens §
6, stk. 7 til radiografer fra 15.850 kr. til 16.500 kr.
(31.3.18-niveau).
Med virkning fra den 1. april 2022 forhøjes det
pensionsgivende centrale tillæg i basisoverenskomstens §
6, stk. 7 til radiografer med specialuddannelse fra 22.533 kr. til
23.183 kr. (31.3.18-niveau).
Forbedringen gennemføres med fuldt gennemslag.
Merudgift 5,82 mio. kr."
Parterne er enige om, at merudgiften ved ovenstående
ændring finansieres ved at der samtidig aftales ændring
i Supplement af den 23. marts 2021 til forhandlingsprotokol af 22.
februar mellem Sundhedskartellet og RLTN således, at "0,33
mio. kr." i 6. og 7. afsnit ændres til "0,29 mio. kr.".
6. Borgernær sygepleje
KL og Dansk Sygeplejeråd er enige om, at
specialuddannelsen i borgernær sygepleje er et vigtigt
element i at sikre kvaliteten i fremtidens nære
sundhedsvæsen. Kommunerne står overfor en stigende
opgavekompleksitet. Her er behov for sygeplejersker med uddannelsen
i borgernær sygepleje, der har stærke praksisnære
kompetencer og et særligt kendskab til de sundhedsfaglige
problemstillinger, der knytter sig til kommunerne.
KL og Dansk Sygeplejeråd er enige om i perioden at
drøfte overenskomstdækning af sygeplejersker, der
gennemfører specialuddannelsen i borgernær
sygepleje.
Bilag A
Fælles arbejdsgruppe om
introduktionsforløb
Ansættelse af nyuddannede sygeplejersker er en vigtig
forudsætning for sikring og udvikling af fremtidens
sundhedsvæsen. Det er derfor vigtigt at sikre nyuddannede
sygeplejersker en god start på arbejdslivet, hvor der er
fokus på udvikling af kliniske færdigheder, muligheden
for at tilegne sig generelle sygeplejefaglige kompetencer.
Derudover også fokus på at tilegne sig den
nødvendige viden, som følger af, hvor man konkret er
ansat og en introduktion til at arbejde på et sygehus.
Ved etablering af gode introduktionsforløb er
formålet også, at sådanne forløb medvirker
til rekruttering og fastholdelse af nyuddannede sygeplejersker,
øget arbejdsglæde for både nyuddannede og
erfarne sygeplejersker samt højere kvalitet for
patienterne.
Introduktionsforløb for nyuddannede sygeplejersker skal
derfor være første skridt til:
- at sikre rammerne
for en attraktiv profession og attraktive arbejdspladser, hvor
sygeplejefagligheden er i højsædet, og hvor
sygeplejersker kan udvikle deres faglighed og karriere tæt
på patienterne igennem hele arbejdslivet fra nyuddannet til
erfaren sygeplejerske i forhold til bredden og dybden i
opgavevaretagelsen.
- at sikre, at
sygeplejerskernes kompetencer matcher sundhedsvæsenets behov
og patienternes forventninger, hvor der bl.a. er fokus på
sammenhængende og helhedsorienterede forløb,
høj kvalitet og øget nærhed, uanset om der er
tale om enkle eller komplekse sygdomsforløb.
Der nedsættes en arbejdsgruppe om
introduktionsforløb.
Målet er at sikre, at alle nyuddannede sygeplejersker
gennemfører relevant introduktionsforløb, når
de ansættes på en regional arbejdsplads. Det konkrete
indhold af introduktionsforløbene fastlægges lokalt,
men arbejdsgruppen skal i samarbejde med regionerne udarbejde
overordnede retningslinjer for introduktionsforløb.
I drøftelserne af de overordnede
retningslinjer kan bl.a. indgå:
-
Mentor/kontaktperson eller lign.
- Mål for
oparbejdelse af sygeplejefaglige kompetencer.
-
Tilrettelæggelse af praksisnære
læringsforløb.
- Sammenhæng
mellem konkret tilrettelæggelse og varighed af
introduktionsforløbet.
Arbejdsgruppen afslutter sit arbejde senest den 1. juli
2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | 2.1. | Overenskomst- og aftaleforhandlingerne
2021 på det offentlige område | 2.2. | Situationen vedrørende den
igangværende konflikt på sundheds- og
plejeområdet | 3. | Fornyelser af overenskomster og aftaler
for sygeplejersker | 3.1. | Gældende ret | 3.2. | Regeringens overvejelser | 3.3. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Arbejdskonflikten mellem Dansk Sygeplejeråd (DSR) og
Danske Regioner og KL begyndte den 19. juni 2021 og har nu
været i gang i knap ti uger. Konflikten er dermed den
længste konflikt i nyere tid.
Efterhånden står det klart, at parterne har opgivet
at finde en løsning. Der har ikke, så vidt regeringen
er orienteret, været reelle forhandlinger mellem parterne i
flere uger, og konfliktens parter har over for regeringen klart
tilkendegivet, at der ikke er udsigt til en forhandlet
løsning. Forhandlingsmulighederne må derfor reelt
anses for udtømte.
Konflikten har markante konsekvenser for sundhedsvæsenet,
hvor borgerne oplever udskudte behandlinger og længere
ventetid.
Situationen er nået dertil, hvor flere og flere vil
få udsat deres behandling.
Sygeplejerskerne udtager løbende nye områder. Der
er begyndende konsekvenser for fertilitetsbehandlingen, og i denne
uge er psykiatrien også blevet udtaget.
Sundhedsstyrelsen har i en aktuel vurdering af konsekvenser af
sygeplejerskestrejken vurderet, at det vil tage lang tid at afvikle
behandlingsefterslæbet. Den tid øges hastigt i takt
med, at konflikten løber.
Der er ifølge regionerne endnu ikke udfordringer med at
behandle patienter med akut eller livstruende sygdom, men
patienter, som venter stadigt længere på at blive
udredt og behandlet, kan opleve forværring af symptomer og
sygdom.
Dertil kommer, at konflikten vil blive udvidet de kommende uger,
hvilket vil forværre situationen.
Regeringen foreslår derfor, at konflikten nu bringes til
ophør, således at arbejdet hurtigst muligt kan
genoptages i normalt omfang.
Derfor fremsætter regeringen nærværende
lovforslag med henblik på at bringe strejken til
ophør, og sådan at arbejdet på det konfliktramte
område kan genoptages hurtigst muligt.
Lovforslaget har til formål at forny
pågældende overenskomster frem til 31. marts 2024 i
lighed med de aftalte fornyelser af overenskomster på det
øvrige offentlige område. Fornyelsen sker med de
ændringer og på de vilkår vedrørende
sygeplejersker, der er indeholdt i forligsmandens
mæglingsforslag af 18. maj 2021, og som er anbefalet af
parternes forhandlingsudvalg. Dermed sker lovindgrebet i videst
muligt omfang inden for den ramme, som parterne selv er blevet
enige om.
Regeringen vil umiddelbart efter afslutning af konflikten
nedsætte en lønstrukturkomité, som skal
tilvejebringe et fælles grundlag for parternes videre
drøftelser.
Arbejdsmarkedets parter vil blive inddraget i udarbejdelsen af
kommissoriet for komitéen, ligesom kommissoriet vil blive
forelagt de partier, som kan støtte lovforslaget.
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Overenskomst- og aftaleforhandlingerne 2021 på det
offentlige område
Der har i foråret 2021 været
overenskomstforhandlinger for alle offentligt ansatte i stat,
regioner og kommuner med henblik på at forny overenskomsterne
på hele det offentlige område, som alle udløb
den 1. april 2021.
I løbet af februar 2021 blev der indgået
3-årige centrale forlig for henholdsvis det statslige
område, det regionale område og det kommunale
område. Herefter blev der forhandlet aftaler på
organisationsniveau, hvor resultaterne efterfølgende var til
afstemning hos arbejdsgiverne og blandt medlemmerne af de
forhandlingsberettigede organisationer.
Alle indgåede forlig blev vedtaget bortset fra forliget
for sygeplejersker og radiografer, hvor et flertal af medlemmerne
af Dansk Sygeplejeråd (DSR) og Radiograf Rådets
medlemmer stemte nej til forliget. På baggrund af resultatet
afgav DSR og Radiograf Rådet den 12. april 2021
strejkevarsel. Herefter indkaldte forligsmanden konfliktens parter,
DSR og de regionale og kommunale arbejdsgivere, til forhandlinger i
Forligsinstitutionen.
På baggrund af forhandlingerne i Forligsinstitutionen
mellem DSR og Regionernes Lønnings- og Takstnævn
(RLTN) og mellem DSR og KL kunne forligsmanden den 18. maj 2021
fremsætte et mæglingsforslag, som blev sendt til
afstemning blandt medlemmerne.
Mæglingsforslaget indeholder
følgende generelle vilkår vedrørende
sygeplejersker:
- RLTN og DSR
omfattes af aftale af 20. februar 2021 mellem RLTN og
Forhandlingsfællesskabet om overenskomst- og aftalefornyelsen
pr. 1. april 2021.
- RLTN og DSR
omfattes af forlig af 22. februar 2021 vedrørende fornyelse
af overenskomster og aftale pr. 1. april 2021 for
Sundhedskartellets organisationers forhandlingsområde med de
tilpasninger, som er indeholdt i mæglingsforslaget.
- KL og DSR
omfattes af aftale af 15. februar 2021 mellem KL og
Forhandlingsfællesskabet om overenskomst- og aftalefornyelsen
pr. 1. april 2021.
- KL og DSR
omfattes af forlig af den 27. februar 2021 om fornyelse af aftaler
og overenskomster med tilhørende protokollater inden for
Sundhedskartellets forhandlingsområde med de tilpasninger,
som er indeholdt i mæglingsforslaget.
Mæglingsforslaget indeholder
desuden følgende tilpasninger vedrørende
sygeplejersker:
- En anbefaling til
regeringen om nedsættelse af en
lønstrukturkomité, som skal se på
lønstrukturer i den offentlige sektor.
Lønstrukturkomitéen er foreslået af
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).
- Tilføjelse
af bilag til overenskomsten mellem RLTN og DSR om
introduktionsforløb for nyuddannede sygeplejersker.
- Drøftelse
mellem RLTN og DSR om anvendelse af titler for de sygeplejefaglige
ledere i forlængelse af drøftelser om den
fremadrettede varetagelse af ledelse i afdelingerne.
- En
drøftelse i overenskomstperioden mellem KL og DSR om
overenskomstdækningen af sygeplejersker, der
gennemfører specialuddannelsen i borgernær
sygepleje.
Den 14. juni 2021 offentliggjorde Forligsinstitutionen, at et
flertal af DSR's medlemmer havde stemt nej til
Forligsinstitutionens mæglingsforslag, og dermed trådte
de varslede arbejdsstandsninger for DSR's medlemmer i kraft
lørdag den 19. juni 2021.
For radiograferne, som også var omfattet af
mæglingsforslaget, stemte et flertal af Radiograf
Rådets medlemmer ja til mæglingsforslaget, og dermed er
de ikke omfattet af konflikten, som trådte i kraft den 19.
juni 2021.
2.2. Situationen vedrørende den igangværende
konflikt på sundheds- og plejeområdet
Den varslede konflikt for sygeplejerskerne begyndte den 19. juni
2021, hvor ca. 10 pct. af landets sygeplejersker blev udtaget til
strejke på sygehuse fordelt over hele landet og i en
række af landets kommuner.
I forhold til de berørte kommuner har DSR udpeget en
række specifikke områder, som er omfattet af
konflikten, blandt andet inden for hjemmesygeplejen, plejehjem,
sundhedsplejen, udsatte grupper og socialpsykiatri mv.
I de berørte kommuner er der udarbejdet aftaler om det
specifikke, lokale nødberedskab. Til brug herfor har
konfliktens parter indgået en rammeaftale, der kan tages
udgangspunkt i. Beredskabet skal bl.a. sikre, at livsvigtige og
uopsættelige opgaver samt opgaver, der er
påkrævet for at undgå helbreds- og/eller varigt
førlighedstruende følger, udføres.
Der er etableret nødberedskaber, som skal sikre, at
patienter med størst behov fortsat kan udredes og behandles.
Der er taget højde for, at strejken ikke omfatter
afdelinger, hvor behandling af patienter ikke vil kunne udskydes af
faglige årsager, fx patienter med akut sygdom, herunder
også covid-19, samt livstruende sygdom. Disse patienter kan
således i udgangspunktet fortsat udredes og behandles.
DSR har foreløbig varslet yderligere 7 udvidelser af
konflikten, således at ca. 7.200 sygeplejersker vil
være omfattet af konflikten pr. 21. september 2021.
Udvidelserne af konflikten vil bl.a. berøre planlagt
kirurgi, anæstesi, opvågning, ambulatorier og nogle
IT-funktioner, visitation af patienter til videre behandling andre
steder, samt psykiatrien.
3. Fornyelser
af overenskomster og aftaler for sygeplejersker
3.1. Gældende ret
Regler for løn- og arbejdsvilkår for
sygeplejersker, som arbejder i regionerne og kommunerne, er fastsat
i overenskomster og aftaler indgået mellem Regionernes
Lønnings- og Takstnævn og Dansk Sygeplejeråd og
i overenskomster og aftaler indgået mellem KL og Dansk
Sygeplejeråd.
Den danske arbejdsmarkedsmodel indebærer en udstrakt
aftalefrihed for arbejdsmarkedets parter med hensyn til at kunne
indgå overenskomst om løn- og arbejdsvilkår. En
konflikt mellem parterne i forbindelse med
overenskomstforhandlinger kan af Folketinget bringes til
ophør, hvis konflikten fx truer væsentlige
samfundsinteresser. Ved et sådant indgreb
pålægges parterne en ny overenskomst, og der
indføres fredspligt. Den ved lov pålagte overenskomst
er en integreret del af aftalegrundlaget mellem parterne på
samme måde, som hvis parterne selv havde aftalt det og kan
således også ændres af overenskomstens parter.
Spørgsmål om overtrædelse og fortolkning af
bestemmelserne afgøres efter de sædvanlige fagretlige
regler på området.
3.2. Regeringens overvejelser og den foreslåede
ordning
Arbejdskonflikten mellem DSR og de kommunale og regionale
arbejdsgivere har nu varet knap 10 uger. Konflikten er dermed den
længste konflikt i nyere tid.
Efterhånden står det klart, at parterne har opgivet
at finde en løsning. Der har ikke, så vidt regeringen
er orienteret, været reelle forhandlinger mellem parterne i
flere uger, og konfliktens parter har over for regeringen klart
tilkendegivet, at der ikke er udsigt til en forhandlet
løsning. Forhandlingsmulighederne må derfor reelt
anses for udtømte.
Konflikten har markante konsekvenser for sundhedsvæsenet,
hvor borgerne oplever udskudte behandlinger og længere
ventetid.
Situationen er nået dertil, hvor flere og flere vil
få udsat deres behandling.
Sygeplejerskerne udtager løbende nye områder. Der
er begyndende konsekvenser for fertilitetsbehandling, og i denne
uge er psykiatrien også blevet udtaget.
Regeringen foreslår derfor, at konflikten nu bringes til
ophør, således at arbejdet på det konfliktramte
område hurtigst muligt kan genoptages i normalt omfang.
På den baggrund foreslår regeringen, at de
pågældende overenskomster fornys frem til 31. marts
2024 i lighed med de aftalte fornyelser af overenskomster på
det øvrige offentlige område, og at fornyelsen sker
med de ændringer og på de vilkår, der er
indeholdt i forligsmandens mæglingsforslag af 18. maj 2021,
og som er anbefalet af parternes forhandlingsudvalg. Fornyelsen
sker dels med de ændringer, som er aftalt mellem parterne, og
dels med de ændringer, som i øvrigt er indeholdt i
mæglingsforslaget. Dermed sker lovindgrebet i videst muligt
omfang inden for den ramme, som parterne selv er blevet enige om,
men som et flertal af DSR's medlemmer ikke har anset for
tilstrækkeligt.
I forhold til den foreslåede løsning vil regeringen
efter afslutningen af overenskomstforhandlingerne nedsætte en
komité om lønstrukturer i den offentlige sektor.
Baggrunden er, at FH, som det fremgår af
mæglingsforslaget har stillet forslag om, at regeringen,
efter de offentlige overenskomstforhandlinger er afsluttet,
nedsætter en komité om lønstrukturer i den
offentlige sektor, bl.a. med deltagelse af parterne på det
offentlige område. DSR, Radiograf Rådet, Danske
Regioner og KL er enige om at tilslutte sig FH's anbefaling.
FH har i en henvendelse af 17. maj 2021 til regeringen uddybet
anbefalingen med følgende:
"Lønkommissionen, som kom med sin
redegørelse i 2010, havde bl.a. til opgave at
kortlægge lønninger, lønspredning og
lønudvikling i den offentlige sektor samt at sammenligne
lønninger, lønspredning og lønudvikling for
relevante faggrupper inden for den offentlige sektor. Siden da har
det fortsat været drøftet om og på hvilken
måde, der kan følges op på
lønkommissionens konklusioner og konsekvenserne af
Tjenestemandsreformen. FH foreslår, at der efter de
offentlige overenskomstforhandlinger er afsluttet nedsættes
en komité, der får til opgave at:
- Analysere
lønstrukturerne i den offentlige sektor, bl.a. på
baggrund af lønkommissionens arbejde og konklusioner.
Herunder identificeres eventuelle udfordringer for rekruttering og
fastholdelse af medarbejdere i den offentlige sektor på kort
og langt sigt. I analyserne indgår bl.a. uddannelsesniveau,
opgaver og ansvar samt konsekvenser af det kønsopdelte
arbejdsmarked. Herunder skal indgå et historisk blik på
udviklingen i lønstrukturer og kollektive aftaler for
tjenestemænd og overenskomstansatte i den offentlige
sektor.
- Analysere
samfundsøkonomiske effekter og konsekvenser af eventuelle
ændrede lønstrukturer i den offentlige sektor samt
eventuel betydning for den private sektor. I analyserne kan bl.a.
indgå reguleringsordningernes betydning for
lønudviklingen i de enkelte sektorer og inden for de enkelte
sektorer.
- Belyse muligheder
for at udvikle lønstrukturerne og løndannelsen i den
offentlige sektor inden for rammerne af den danske aftalemodel
på det offentlige område, herunder hvilke eventuelle
barrierer der måtte være for mere grundlæggende
ændringer af lønstrukturer og løndannelse i den
offentlige sektor.
Komitéen kommer med anbefalinger/konklusioner, under
hensyn til, at løn- og andre ansættelsesvilkår i
den offentlige sektor fastsættes ved kollektive
overenskomster og aftaler, der indgås mellem de respektive
arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer.
FH foreslår, at regeringen nedsætter en komite bl.a.
med deltagelse af parterne på det offentlige
område.
Arbejdet afsluttes senest ved udgangen af maj 2022 med en samlet
rapport. "
Regeringen vil derfor med udgangspunkt i bl.a. FH's bidrag tage
initiativ til, at der i forlængelse af lovforslagets
vedtagelse nedsættes en sådan komité.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at medføre offentlige merudgifter
eller implementeringskonsekvenser for staten. Forslaget holder sig
inden for rammerne af, hvad der er aftalt i overenskomsterne
på det øvrige regionale og kommunale område.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag er sendt i høring den 25. august
2021. Under hensyntagen til, at lovforslaget ønskes
hastebehandlet, er fristen for bemærkninger i forbindelse med
høringen den 26. august 2021, kl. 11.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har ingen offentlige
merudgifter eller implementeringskonsekvenser for staten. Lovforslaget holder sig indenfor rammerne
af overenskomstforliget på det regionale og det kommunale
område | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
På det danske arbejdsmarked sker reguleringen af
løn- og arbejdsvilkår gennem kollektive
overenskomster. Løn- og arbejdsvilkår for
sygeplejersker, som arbejder i regionerne og kommunerne, er fastsat
i overenskomster og aftaler indgået mellem Regionernes
Lønnings- og Takstnævn og Dansk Sygeplejeråd og
i overenskomster og aftaler indgået mellem KL og Dansk
Sygeplejeråd.
Den danske arbejdsmarkedsmodel indebærer en udstrakt
aftalefrihed for arbejdsmarkedets parter med hensyn til at kunne
indgå overenskomst om løn- og arbejdsvilkår. En
konflikt mellem parterne i forbindelse med
overenskomstforhandlinger, kan af Folketinget bringes til
ophør, fx hvis konflikten truer væsentlige
samfundsinteresser. Ved et sådant indgreb
pålægges parterne en ny overenskomst, og der
indføres fredspligt. Den ved lov pålagte overenskomst
er en integreret del af aftalegrundlaget mellem parterne på
samme måde, som hvis parterne selv havde aftalt det og kan
således også ændres af overenskomstens parter.
Spørgsmål om overtrædelse og fortolkning af
bestemmelserne afgøres efter de sædvanlige fagretlige
regler på området.
Det foreslås i § 1, at de
overenskomster og aftaler, der er indgået mellem Regionernes
Lønnings- og Takstnævn og Dansk Sygeplejeråd, og
som er opsagt til den 1. april 2021, uden at der inden lovens
ikrafttræden er indgået ny overenskomst eller aftale,
og de overenskomster og aftaler, der er indgået mellem KL og
Dansk Sygeplejeråd, og som er opsagt til den 1. april 2021,
uden at der inden lovens ikrafttræden er indgået ny
overenskomst eller aftale, fornys til den 31. marts 2024 med de
ændringer og på de vilkår vedrørende
sygeplejersker, der er indeholdt i mæglingsforslag af 18. maj
2021 med de bilag, der knytter sig hertil, jf. bilag I.
Det bemærkes, at for radiograferne, som også var
omfattet af mæglingsforslaget af 18. maj 2021, stemte et
flertal af Radiograf Rådets medlemmer ja til
mæglingsforslaget, og dermed er de ikke omfattet af
konflikten, som trådte i kraft den 19. juni 2021. Derfor er
de elementer i mæglingsforslaget, der vedrører
radiografer, ikke en del af lovforslaget.
Det foreslås i stk. 2, at
overenskomsterne fornys til den 31. marts 2024.
I øvrigt henvises der til de almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Fredspligten er et grundprincip i arbejdsretten, som betyder, at
det ikke er lovligt at lave arbejdsstandsninger, så
længe der er en kollektiv overenskomst i kraft. Ved
forhandlinger om overenskomsters indgåelse og fornyelse
ophører fredspligten, og der er konfliktret efter de
gældende grænser herfor. Fredspligten
genindtræder, når der indgås eller
forlænges en overenskomst.
Den danske arbejdsmarkedsmodel indebærer en udstrakt
aftalefrihed for arbejdsmarkedets parter med hensyn til at kunne
indgå overenskomst om løn- og arbejdsvilkår. En
konflikt mellem parterne i forbindelse med
overenskomstforhandlinger kan af Folketinget bringes til
ophør, fx hvis konflikten truer væsentlige
samfundsinteresser. Ved et sådant indgreb
pålægges parterne en ny overenskomst, og der
indføres fredspligt. Den ved lov pålagte overenskomst
er en integreret del af aftalegrundlaget mellem parterne på
samme måde, som hvis parterne selv havde aftalt det og kan
således også ændres af overenskomstens parter.
Spørgsmål om overtrædelse og fortolkning af
bestemmelserne afgøres efter de sædvanlige fagretlige
regler på området.
Det foreslås i stk. 1, at
på de overenskomst- og aftaleområder, der er omfattet
af § 1, genindtræder fredspligten ved lovens
ikrafttræden, og de arbejdsstandsninger, der er
iværksat som følge af uoverensstemmelser mellem
parterne, skal ophøre.
Den foreslåede bestemmelse svarer indholdsmæssigt
til tilsvarende bestemmelser i tidligere indgrebslove om
forlængelse eller fornyelse af overenskomster og aftaler.
Bestemmelsen indebærer, at der i den periode, hvormed
overenskomsterne og aftalerne fornys er den samme adgang - hverken
videre eller snævrere - til at iværksætte
arbejdsstandsning, som hvis der havde været tale om en
overenskomst eller aftale, der var forlænget eller fornyet
på sædvanlig måde.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at iværksatte
arbejdsstandsninger skal bringes til ophør.
Desuden foreslås det i stk. 2,
at der ikke må finde fortrædigelse sted i anledning af
konflikten.
Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til tilsvarende
bestemmelser i tidligere love om forlængelse eller fornyelse
af overenskomster og aftaler. Bestemmelsen indebærer, at der
ikke fra nogen af parternes side må finde fortrædigelse
sted i anledning af arbejdsstandsningen. Det betyder bl.a., at de
ansatte efter konfliktens ophør genindtræder i deres
tidligere ansættelsesforhold og skal genoptage arbejdet
på det tjenestested, hvor de var ansat ved konfliktens
begyndelse.
Til §
3
Opstår der uenighed mellem parter på
arbejdsmarkedet, som har kollektiv overenskomst, skal parterne
så vidt muligt løse tvisten i det fagretlige
system.
En konflikt mellem parterne i forbindelse med
overenskomstforhandlinger, der truer væsentlige
samfundsinteresser, kan af Folketinget bringes til ophør.
Ved et indgreb pålægges parterne en ny overenskomst, og
der indføres fredspligt. Den ved lov pålagte
overenskomst er en integreret del af aftalegrundlaget mellem
parterne på samme måde, som hvis parterne selv havde
aftalt det og kan således også ændres af
overenskomstens parter. Spørgsmål om
overtrædelse og fortolkning af bestemmelserne afgøres
efter de sædvanlige fagretlige regler på
området.
Det foreslås i § 3, at
spørgsmål om overtrædelse og fortolkning af de
ved loven fornyede overenskomster og aftaler, afgøres efter
de sædvanlige fagretlige regler på området.
Bestemmelsen svarer til tilsvarende bestemmelse i tidligere love
om forlængelse eller fornyelse af overenskomster og
aftaler.
Til §
4
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Det foreslås i stk. 2, at
lovforslaget stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et lovforslag,
som kan undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholde bestemmelser
herom. Eftersom lovforslaget har til formål hurtigst muligt
at få standset konflikten og få genoptaget arbejdet, er
det påkrævet, at lovforslaget træder i kraft
hurtigst muligt.
Til §
5
Det foreslås i § 5, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, da området er overtaget af
Færøerne og Grønland.