Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 26. august 2021
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i udvalget (S, V, SF, RV, KF, NB
og LA) indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets Forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal
gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
Flertallet indstiller, at der dispenseres
fra bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens § 12, stk.
1, således at 2. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 1. behandling.
Flertallet indstiller, at der dispenseres
fra bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens § 8 a, stk.
2, om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling
Flertallet indstiller, at der dispenseres
fra bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens § 13, stk.
1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, Enhedslistens medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 2 og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
3-5.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil stemme imod de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, SF og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1-3 og 5. Mindretallet vil
ved 2. behandling redegøre for sin stilling til
ændringsforslag nr. 4.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 5.
Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1-4.
Et fjerde
mindretal (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer, at
den socialdemokratiske regering har taget initiativ til et
lovindgreb i den igangværende konflikt. Regeringen har oplyst
Folketingets partier om, at der ikke er udsigt til en forhandlet
løsning mellem parterne.
Venstre konstaterer, at konflikten nu har
haft både langvarige og store konsekvenser for patienterne,
der bl.a. oplever stadig længere ventelister og
overbelægning, mens de har brug for behandling,
undersøgelser og pleje og omsorg på
sundhedsvæsenets hospitaler og i kommunerne. Venstre
bemærker endvidere, at patienter, der venter stadig
længere på at blive udredt og behandlet, kan opleve
forværring af symptomer og sygdom, ligesom det kan
påvirke deres muligheder for at blive raske.
Med lovforslaget foreslår regeringen
at ophøje mæglingsforslaget fra forligsmanden fra den
18. maj 2021 til lov. Venstre bemærker, at der i
mæglingsforslaget indgår nedsættelse af en
lønstrukturkomité, som skal se nærmere på
lønstrukturerne i den offentlige sektor. Venstre
støtter nedsættelsen af en
lønstrukturkomité og ser frem til drøftelserne
af et kommissorium efter anbefaling fra arbejdsmarkedets parter.
Venstre støtter, at konflikten bringes til ophør, og
vil stemme for lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er imod
regeringens lovindgreb med L 240 og forholder sig stærkt
kritisk over for indgrebet i sygeplejerskernes konflikt. Dygtige og
dedikerede sygeplejersker, som regeringen har lovprist på
pressemøde efter pressemøde gennem hele coronakrisen
for at stå i frontlinjen og tage vare på os alle
sammen, bliver nu tvunget ud af ligelønsstrejken og tilbage
i et i forvejen mast sundhedsvæsen. De er svigtet af den
socialdemokratiske regering i samarbejde med
højrefløjen. Enhedslisten noterer sig i særlig
høj grad, at Dansk Sygeplejeråd klart og tydeligt er
vrede over indgrebet efter 10 ugers konflikt.
Enhedslisten er dybt bekymret for
konsekvenserne af lovindgrebet med L 240 for sundhedsvæsenets
medarbejdere: dem, der flygter ud af branchen, og dem, der bliver
tilbage med endnu færre kollegaer, og de studerende, som
enten skifter studie nu eller ender med at være ansat i
sundhedsvæsenet al for kort tid. Enhedslisten er også
dybt bekymret for konsekvenserne for resten af
sundhedsvæsenets andre vigtige faggrupper.
Konsekvensen af et presset og udhulet
offentligt sundhedsvæsen og velfærdssystem rammer os
alle. Vi ser det allerede - f.eks. i ældreplejen, blandt
jordemødre, sosu'er og pædagoger - og også
blandt sygeplejersker, hvor der aktuelt er 4.700 ubesatte
stillinger og store rekrutteringsproblemer. Uden et
tilstrækkeligt antal hænder er Enhedslisten dybt
bekymret for den behandling og kvalitet patienter i det danske
sundhedsvæsen har i vente i de kommende år.
For en socialdemokratisk regering burde det
være soleklart, at en stærk velfærd kun kan
opretholdes med en retfærdig løn. Alligevel har
regeringen valgt at lave et indgreb, som hverken lytter til eller
hjælper sygeplejerskerne, og som ikke har én eneste
krone med til at løse den ligelønskrise, som er i
gang med at flå vores velfærdssamfund fra hinanden.
Enhedslisten finder det under al kritik, at
regeringen anvender et forhandlingsresultat, som medlemmer af DSR
har afvist to gange. Det viser klart, at regeringen ingen respekt
har for forhandlingsmodellen for det offentlige område, og
det kræver, at regeringen kommer med konkrete
løsninger på, hvordan modellen udvikles, så
fremtidige regeringer ikke i samme omfang kan undergrave
strejkeværktøjet i den offentlige sektor.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan
ikke støtte regeringens hasteindgreb.
Dansk Folkeparti mener, at det er forkert
af regeringen at foreslå at ophøje
mæglingsforslaget til lov, uden at regeringen reelt har
lyttet til sygeplejerskerne og de problemer, de har rejst, herunder
problemet med tjenestemandsreformen fra 1969, der er
forældet, og problemer i den lønstruktur, der ligger
til grund for overenskomstforhandlingerne.
Hvis regeringen havde taget det alvorligt
og helhjertet var gået ind i en drøftelse med
sygeplejerskerne om ændringer, kunne en lang strejke
måske være undgået.
Nu viser regeringen desværre, at den
tilsyneladende ikke har taget bekymringerne alvorligt. Det vil
sandsynligvis medføre, at det bliver vanskeligere i
fremtiden at rekruttere unge til sygeplejerskeuddannelsen og andre
områder, der er ramt af de samme problemer.
Dansk Folkeparti ønsker derfor
ændringer i den fremtidige struktur for
overenskomstforhandlinger på det offentlige arbejdsmarked,
som det fremgår af det ændringsforslag som Dansk
Folkeparti har stillet til lovforslaget.
Dansk Folkeparti mener desuden, at det er
besynderligt og udtryk for en fejlslagen vurdering fra regeringens
side, at de partier, der ikke kan stemme for lovforslaget,
udelukkes fra at blive inddraget i kommissoriet fra
lønstrukturkomitéen og dermed også udelukkes
fra forhandlinger om ændringer i strukturen.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget kan ikke støtte lovforslagets indhold. SF er yderst
kritiske over for, at der ikke med lovforslaget afsættes
midler til arbejdet i den foreslåede
lønstrukturkomité med henblik på at ændre
den ulige lønstruktur på det offentlige arbejdsmarked.
SF mener, at det er nødvendigt at tage et opgør med
den uligeløn, som er blevet skabt igennem årtier i den
offentlige sektor og præger de traditionelt kvindedominerede
fag. Overenskomstforhandlingerne på det offentlige
område i 2021 har understreget, at det ikke er rimeligt at
overlade hele problemet med ligeløn til arbejdsmarkedets
parter. Der er tale om en forskelsbehandling, som går helt
tilbage til tjenestemandsreformen fra 1969, og som derfor
også delvis må løses politisk. SF mener, at
regeringen og Folketinget bør tage ansvar og afsætte
midler til lønstigninger i de fag, som i årtier har
ligget for lavt, gennem en ny ligelønslov. SF ønsker
en ny ligelønslov, som målrettet vil give
lønstigninger til de traditionelt kvindedominerede fag i den
offentlige sektor. SF ønsker at afsætte 2 mia. kr.
årligt til at skabe et mere lige lønsystem, som skal
udmøntes i forlængelse af anbefalingerne fra den i
lovforslaget foreslåede lønstrukturkomité og i
forhandling med arbejdsmarkedets parter, og partiet har stillet
ændringsforslag herom. SF mener endvidere, at det er
afgørende, at lønstrukturkomitéens arbejde er
forpligtende, og at der således skal indkaldes til politiske
forhandlinger hurtigst muligt efter
lønstrukturkomitéens afrapportering med henblik
på at forsøge at indfri
lønstrukturkomitéens anbefalinger.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
forstår i den grad skuffelsen blandt sygeplejerskerne efter
så lang en konflikt. Sygeplejerskerne yder hver dag en helt
uundværlig indsats i vores sundhedssektor - ikke mindst i det
seneste 1½ år, hvor forholdene har været
ekstraordinært svære på grund af pandemien.
Når Radikale Venstre stemmer for
regeringens lovindgreb, er det, fordi vi ikke ser andre muligheder.
Der var ikke udsigt til en løsning ved forhandlingsbordet.
Sundhedsministeren har oplyst, at situationen i sundhedssektoren er
alvorlig, og at puklen af udskudte behandlinger, for hver uge
strejken fortsætter, forlænges med yderligere 10 uger.
Derudover er det Sundhedsstyrelsens vurdering, at operationsstuerne
er på halv kraft.
Det vil Radikale Venstre ikke byde
patienterne - eller sundhedspersonalet for den sags skyld.
Samtidig mener Radikale Venstre ikke, at
det er hensigtsmæssigt at give lønstigninger til
udvalgte faggrupper uden om overenskomstforhandlingerne. Den
strukturelle ubalance i lønningerne på det offentlige
arbejdsmarked gælder ikke kun sygeplejerskerne. Den samme
problemstilling gør sig gældende for f.eks.
pædagoger, jordemødre og sosu'er.
Radikale Venstre ser frem til
anbefalingerne fra den komité om lønstruktur, som
indgår i mæglingsforslaget. I mæglingsforslaget
er der lagt op til, at komitéen skal tage hensyn til, at
løn og ansættelsesvilkår fastsættes i
overenskomstsystemet. Men hvis uligelønnen mellem
kvindedominerede og mandedominerede fag i den offentlige sektor er
et resultat af en politisk beslutning, mener Radikale Venstre
også, at det er en politisk opgave at løse
problemet.
Derfor er Radikale Venstre åbne for
at finde en løsning uden for de kollektive overenskomster -
det kan f.eks. være i forbindelse med en trepartsforhandling,
hvor alle parter (regeringen, arbejdsgivere og lønmodtagere)
bringer noget til bordet.
Kort sagt vil Radikale Venstre arbejde for,
at regeringsindgrebet ikke er en afslutning på en kamp. Det
er begyndelsen på et opgør med uligeløn.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget
anerkender og deler sygeplejerskernes ønske om at få
mere i lommen, når de går på arbejde. Derfor
ønsker Nye Borgerlige også at sikre dette ved
hjælp af de redskaber, som tilfalder Folketinget, altså
ved hjælp af lovgivning om skatter og afgifter.
Konsekvenserne af Nye Borgerliges økonomiske politik vil
give en sygeplejerske ca. 2.500-3.000 kr. mere efter skat om
måneden, altså hvad der vil svare til en
væsentlig bruttolønstigning. At denne markante
forøgelse af nettoindtægten så også kommer
alle andre faggrupper til gavn og glæde, er blot et
kæmpe plus. Danske lønmodtagere bør have flere
af deres egne penge til rådighed, når de går
på arbejde. Dette vil løse problematikken om
lønstigninger.
Derudover mener vi i Nye Borgerlige, at det
er strengt nødvendigt, at regeringen straks påbegynder
en markant dialog med regionerne, så de begynder at tage det
presserende arbejdsmiljø spørgsmål alvorligt,
for ellers frygter Nye Borgerlige, at udfordringerne vokser sig
endnu større. Nye Borgerlige ønsker, at
sygeplejerskerne på gulvet bliver en central del af dette
arbejde. Nye Borgerlige vil også opfordre regeringen til at
inddrage Folketinget i denne dialog, og løbende orientere om
fremdriften i dette arbejde hos regionerne.
Nye Borgerlige hilser det velkommen, at
arbejdsmarkedsparterne ønsker en dybdegående analyse
af hele områdets løn-, pensions- og
arbejdsforholdsstrukturer, således at der tilvejebringes et
opdateret vidensgrundlag til gavn for alle, der er berørt af
dette.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Ny paragraf
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(EL, SF og ALT):
1)
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 01. Forslag til
justeringer af, hvordan konflikter på det offentlige
arbejdsmarked fremover kan håndteres, udarbejdes senest den
1. januar 2022.«
[Forslag til justering af
arbejdskonflikter på det offentlige arbejdsmarked]
Ny paragraf
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, SF og ALT):
2)
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 02. Regeringen
indkalder Folketingets partier til forhandlinger om finansiering
til lønstrukturkomitéens løsning på
problematikken om uligeløn.«
[Forhandlinger om finansiering af
lønstrukturkomitéens løsning]
Ny paragraf
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL, DF og ALT):
3)
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 03. Folketingets
partier indkaldes til forhandlinger, når
lønstrukturkomitéens anbefalinger
foreligger.«
[Folketingets partier indkaldes til
forhandlinger, når lønstrukturkomitéens
anbefalinger foreligger]
Ny paragraf
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL og ALT):
4)
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 04. Der
afsættes 2 mia. kr. årligt fra 2023 (2021-priser) til
udmøntning af lønstrukturkomitéens
anbefalinger. Beløbet reguleres årligt i henhold til
lønudviklingen.«
[Udmøntning af 2 mia. kr.
årligt]
Til bilag 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL, DF, NB og ALT):
5) I
afsnit 2 indsættes inden afsnit
3:
»Et flertal af Folketingets partier
har under behandlingen af lovforslaget ønsket, at samtlige
af Folketingets partier inddrages i udformningen af
kommissoriet.«
[Inddragelse af samtlige af
Folketingets partier i udformning af kommissoriet til
komitéen om lønstruktur]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med bestemmelsen pålægges
regeringen senest den 1. januar 2022 at udarbejde forslag til
justeringer af, hvordan konflikter på det offentlige
arbejdsmarked fremover kan håndteres.
Forslag til justeringer skal tage
højde for de særlige vilkår, som kendetegner
flere lønmodtagergruppers muligheder i en konfliktsituation
på det offentlige arbejdsmarked, hvor flere arbejdsgrupper,
f.eks. ansatte i sundhedsvæsenet, politiet og
kriminalforsorgen - bl.a. på grund af behovet for
opretholdelse af samfundskritiske funktioner - ikke kan anvende
strejkevåbnet i en konfliktsituation på samme
måde som lønmodtagergrupper på det private
arbejdsmarked.
Regeringen pålægges i
forlængelse heraf at præsentere Folketinget for forslag
til, hvordan trepartssamarbejdet på det offentlige
arbejdsmarked kan justeres med henblik på at afspejle de
særlige vilkår, som gør sig gældende
på denne del af det danske arbejdsmarked.
Til nr. 2
Med bestemmelsen pålægges
regeringen at indkalde Folketingets partier til forhandlinger om
finansiering til lønstrukturkomitéens løsning
på problematikken om uligeløn.
Til nr. 3
Med bestemmelsen pålægges
regeringen at indkalde Folketingets partier til forhandlinger,
inden for kort tid efter at lønstrukturkomitéens
afrapportering foreligger.
Til nr. 4
Med bestemmelsen pålægges
regeringen at afsætte 2 mia. kr. årligt til at skabe et
mere lige lønsystem, som skal udmøntes i
forlængelse af anbefalingerne fra den i lovforslaget
foreslåede lønstrukturkomité og i forhandling
med arbejdsmarkedets parter. Beløbet vil årligt blive
reguleret i henhold til lønudviklingen.
Ændringsforslaget foreslås finansieret af en formueskat
på 0,5 pct. på den del af formuer, der overstiger 5
mio. kr.
Til nr. 5
Med det indsatte afsnit vil det
fremgå af bilag 1, at et flertal af Folketingets partier
under behandlingen af lovforslaget har ønsket, at samtlige
af Folketingets partier inddrages i udformningen af
kommissoriet.
Det bemærkes, at den
pågældende sætning ikke var en del af
forligsmandens mæglingsforslag af 18. maj 2021.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. august
2021 og var til 1. behandling den 26. august 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har samtidig med
fremsættelsen været sendt i høring. Den 26.
august 2021 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent
samråd med udvalget den 26. august 2021.
Beskæftigelsesministeren har
efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der dannede
grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
24 spørgsmål til beskæftigelsesministeren og 2
spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministrene har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Jacob Mark (SF) Halime Oguz (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Mai Villadsen (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Sophie Løhde (V)
Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Niels Flemming
Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex
Vanopslagh (LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |