Rigsrevisionen har tidligere kritiseret Transportministeriet for at basere de økonomiske værdifastsættelser i en anlægslov på et særdeles mangelfuldt og spekulativt grundlag, som det følger af L 68 – bilag 1 (Transportudvalget 2014-15). Af TRU alm. del – bilag 65 (Transportudvalget 2020-21) fremgår det i afsnit 2.1, at: ”Kvalitetssikringsteamet har ikke vurderet økonomi for driftsfasen, herunder indtægter, fremadrettet drifts- og vedligeholdelsesomkostninger og udgifter forbundet med selve nyttiggørelsen.” og ”Kvalitetssikringsteamet er specifikt blevet bedt om ikke at forholde sig til alternativer for jordtransport (pram vs. lastbil), hvilket bl.a. indebærer, at vi ikke har kvalitetssikret de to optioner, der ligger udover anlægsoverslaget. Disse omkostninger vil dog i et almindeligt anlægsprojekt være indeholdt i anlægsoverslaget og det bør nok fremgå.” I forhold til det videre projekt bemærker den eksterne kvalitetssikring følgende forhold, som der bør være særligt fokus på: ”Det kvalitetssikrede anlægsbudget ikke indeholder overvejelser omkring indtægterne fra den jord som skal indbygges i Lynetteholm.” og ”Den eksterne kvalitetssikring finder, at de estimerede udgifter til arkæologi bør tilføjes til anlægsoverslaget.” I bilagets afsnit 6.1 fremgår det tillige, at: ”På tidspunktet for gennemførelsen af den eksterne kvalitetssikring er der ikke udarbejdet notat om organisering og finansiering af projektet, hvilket anses for almindelig praksis i forhold til projektets stade og karakter.” Da specielt kvalitetssikringen af om dels de nødvendige jordmængder er til rådighed, dels hvor stor usikkerhed der er forbundet med disse indtægter, er helt afgørende for at kunne vurdere, om anlægsloven opfylder kravet om selvfinansiering, vil ministeren da på denne baggrund redegøre for, hvorfor Transportministeriet har valgt at udarbejde et stærkt mangelfuldt økonomisk beslutningsgrundlag for en anlægslov, der hævdes at være selvfinansierende, men hvor Transportministeriet ikke har forsøgt at dokumentere dette?
Dato: 19-05-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne:
transportpolitik