Transportudvalget 2020-21
L 220 Spørgsmål 88
Offentligt
2397031_0001.png
Transportudvalget
Til:
Dato:
Transportministeren
19. maj 2021
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm.
Af transportministeren (Benny Engelbrecht)
Spørgsmål 88
Rigsrevisionen har tidligere kritiseret Transportministeriet for at basere de økonomiske
værdifastsættelser i en anlægslov på et særdeles mangelfuldt og spekulativt grundlag,
som det følger af L 68 – bilag 1 (Transportudvalget 2014-15). Af TRU alm. del – bi-
lag 65 (Transportudvalget 2020-21) fremgår det i afsnit 2.1, at: ”Kvalitetssikringsteamet
har ikke vurderet økonomi for driftsfasen, herunder indtægter, fremadrettet drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger og udgifter forbundet med selve nyttiggørelsen.” og ”Kva-
litetssikringsteamet er specifikt blevet bedt om ikke at forholde sig til alternativer for
jordtransport (pram vs. lastbil), hvilket bl.a. indebærer, at vi ikke har kvalitetssikret de to
optioner, der ligger udover anlægsoverslaget. Disse omkostninger vil dog i et almindeligt
anlægsprojekt være indeholdt i anlægsoverslaget og det bør nok fremgå.” I forhold til
det videre projekt bemærker den eksterne kvalitetssikring følgende forhold, som der bør
være særligt fokus på: ”Det kvalitetssikrede anlægsbudget ikke indeholder overvejelser
omkring indtægterne fra den jord som skal indbygges i Lynetteholm.” og ”Den eksterne
kvalitetssikring finder, at de estimerede udgifter til arkæologi bør tilføjes til anlægsoversla-
get.” I bilagets afsnit 6.1 fremgår det tillige, at: ”På tidspunktet for gennemførelsen af den
eksterne kvalitetssikring er der ikke udarbejdet notat om organisering og finansiering af
projektet, hvilket anses for almindelig praksis i forhold til projektets stade og karakter.”
Da specielt kvalitetssikringen af om dels de nødvendige jordmængder er til rådighed,
dels hvor stor usikkerhed der er forbundet med disse indtægter, er helt afgørende for
at kunne vurdere, om anlægsloven opfylder kravet om selvfinansiering, vil ministeren da
på denne baggrund redegøre for, hvorfor Transportministeriet har valgt at udarbejde et
stærkt mangelfuldt økonomisk beslutningsgrundlag for en anlægslov, der hævdes at være
selvfinansierende, men hvor Transportministeriet ikke har forsøgt at dokumentere dette?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Jeppe Bruus
formand
1/1