Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål L 220 nr. 88:
Rigsrevisionen har tidligere kritiseret Transportministeriet for at
basere de økonomiske værdifastsættelser i en anlægslov på et sær-
deles mangelfuldt og spekulativt grundlag, som det følger af L 68
–
bilag 1 (Transportudvalget 2014-15). Af TRU alm. del
–
bilag 65
(Transportudvalget 2020-21)
fremgår det i afsnit 2.1, at: ”Kvalitets-
sikringsteamet har ikke vurderet økonomi for driftsfasen, herunder
indtægter, fremadrettet drifts- og vedligeholdelsesomkostninger og
udgifter forbundet med selve nyttiggørelsen.” og ”Kvalitetssikrings-
teamet er specifikt blevet bedt om ikke at forholde sig til alternati-
ver for jordtransport (pram vs. lastbil), hvilket bl.a. indebærer, at vi
ikke har kvalitetssikret de to optioner, der ligger udover anlægs-
overslaget. Disse omkostninger vil dog i et almindeligt anlægspro-
jekt være indeholdt i anlægsoverslaget og det bør nok fremgå.”
I
forhold til det videre projekt bemærker den eksterne kvalitetssik-
ring følgende forhold, som der bør være særligt fokus på: ”Det kva-
litetssikrede anlægsbudget ikke indeholder overvejelser omkring
indtægterne fra den jord som skal indbygges i Lynetteholm.”
og
”Den eksterne kvalitetssikring finder, at de estimerede udgifter til
arkæologi bør tilføjes til anlægsoverslaget.” I bilagets afsnit 6.1
fremgår det tillige, at: ”På tidspunktet for gennemførelsen af den
eksterne kvalitetssikring er der ikke udarbejdet notat om organise-
ring og finansiering af projektet, hvilket anses for almindelig prak-
sis i forhold til projektets stade og karakter.” Da specielt kvalitets-
sikringen af om dels de nødvendige jordmængder er til rådighed,
dels hvor stor usikkerhed der er forbundet med disse indtægter, er
helt afgørende for at kunne vurdere, om anlægsloven opfylder kra-
vet om selvfinansiering, vil ministeren da på denne baggrund rede-
gøre for, hvorfor Transportministeriet har valgt at udarbejde et
stærkt mangelfuldt økonomisk beslutningsgrundlag for en anlægs-
lov, der hævdes at være selvfinansierende, men hvor Transportmi-
nisteriet ikke har forsøgt at dokumentere dette?