Skriftlig fremsættelse (14. april
2021)
Justitsministeren (Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven og forskellige andre love og om ophævelse af
lov om udpantning og om udlæg uden grundlag af dom eller
forlig (Effektivisering af straffesagskæden, digital
kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for
dommerfuldmægtige m.v.)
(Lovforslag nr. L 212)
Rettidig og effektiv sagsbehandling er en
grundlæggende forudsætning for et retssamfund. En
løbende tilpasning af strafferetsplejen bl.a. ud fra
aktørernes erfaringer med reglernes anvendelse i praksis
skal således medvirke til at sikre, at retsforfølgning
sker hurtigt og konsekvent, så tidsrummet fra en forbrydelse
begås, til den skyldige afsoner sin straf, forkortes mest
muligt, og så ressourcerne hos politi, anklagemyndighed og
domstole anvendes effektivt og hensigtsmæssigt.
Med lovforslaget foreslås for det første en række
ændringer af retsplejeloven, der har til formål at
sikre respekten for retsvæsenet og mindske antallet af
udeblivelser i straffesager.
Det foreslås således bl.a. at
ændre retsplejelovens regler om tiltaltes udeblivelse,
så lovligt forfald fremover skal dokumenteres - og ikke blot
oplyses - forud for et berammet retsmøde. Fremlægges
der ikke tilstrækkelig dokumentation forud for
retsmødet, eller tilsidesætter retten de fremlagte
oplysninger som mangelfuld dokumentation for lovligt forfald, vil
retten i visse tilfælde kunne fremme sagen i tiltaltes
fravær.
Det foreslås desuden, at retten skal
afvise tiltaltes anke, hvis tiltalte udebliver fra en sag, som
tiltalte selv har anket, medmindre retten undtagelsesvist finder
det nødvendigt at fremme sagen i tiltaltes fravær.
Herudover foreslås det at udvide
adgangen til at fremme straffesager til dom, uden at den tiltalte
er til stede under sagen (udeblivelsesdom) og uden tiltaltes
samtykke, i sager hvor der er nedlagt påstand om, at en
foranstaltning efter straffelovens § 68 skal have sit
forblivende med den foranstaltning, som tiltalte allerede er
idømt, og i sager hvor der er nedlagt påstand om
rettighedsfrakendelse efter lov om sikkerhed til søs.
Det foreslås endvidere, at retten kan
bestemme, at der kan tilvejebringes oplysninger om den sigtedes
personlige forhold til brug for mentalundersøgelse ved
henvendelse til sigtedes pårørende eller andre
privatpersoner, hvis sigtede trods lovlig indkaldelse og uden
dokumenteret lovligt forfald udebliver fra retsmødet.
Med lovforslaget foreslås for det andet enkelte ændringer af
reglerne om forkyndelse og om afholdelse af retsmøder ved
brug af video, der skal medvirke til at sikre effektivitet i
straffesagskæden, og at reglerne er indrettet, så de
tager højde for den teknologiske udvikling.
Det foreslås således bl.a., at
udeblivelsesdomme, der er afsagt uden den tiltaltes samtykke, ikke
længere vil skulle forkyndes personligt for den dømte,
men fremover vil kunne forkyndes på anden vis, herunder ved
brug af forenklet digital forkyndelse.
Det foreslås derudover, at
retsmøder, der afholdes med henblik på at opnå
rettens kendelse om foranstaltninger i henhold til retsplejelovens
kapitel 69-74, og hvor der ikke er beskikket en forsvarer mv. for
den, som indgrebet vedrører, fremover så vidt muligt
gennemføres ved, at anklageren deltager i retsmødet
ved anvendelse af telekommunikation med billede
(videoretsmøde) eller på skriftligt grundlag.
Lovforslaget
indeholder for det tredje forslag til
ændringer af reglerne om sammenlægning og
tilskæring af straffesager.
Når nye overtrædelser
løbende skal inddrages i allerede berammede straffesager,
kan konsekvensen blive, at retsmøder må udskydes, da
sagen ikke længere kan holdes inden for den afsatte tid.
Det
foreslås derfor, at der i højere grad end i dag gives
mulighed for at afskære nye forhold fra allerede berammede
straffesager, så der ikke sker sammenlægning af
sagerne, hvis det vil betyde, at sagen dermed forhales
urimeligt.
Samtidig foreslås det at udvide
anklagemyndighedens muligheder for at kunne anvende
påtaleopgivelse af ressourcemæssige grunde, når
der ikke kan forventes idømt, eller kun kan forventes
idømt en ubetydelig, tillægsstraf.
Det foreslås for
det fjerde at undtage sager om overtrædelse af
straffelovens § 191 a (grov doping) og § 290 a, stk. 2
(hvidvask af særlig grov beskaffenhed), fra
nævningebehandling.
Nævningesager er
ressourcekrævende for alle aktører i
straffesagskæden - både i forhold til antallet af
aktører og de mange retsdage, som skal afsættes til
behandlingen af sagerne. Med forslaget undtages de nævnte
sagstyper fra nævningebehandling, ligesom det allerede i dag
er tilfældet for sager vedrørende grov
narkokriminalitet og grov berigelseskriminalitet. For de omtalte
sagstyper gælder det således, at bevisførelsen
ofte vil være omfattende og langvarig og vedrøre
komplekse forhold, hvilket kan gøre sagernes
bevismæssige problemer særligt vanskelige at overskue
og håndtere. Sagerne er således i praksis mindre egnede
til nævningebehandling.
Det foreslås desuden, at der ikke
skal medvirke domsmænd i sager, der er omfattet af
straffelovens § 61, stk. 2 (ny kriminalitet i
prøvetiden for en betinget dom), hvor der alene bliver
spørgsmål om bødestraf, i visse sager om
afvisning af anke eller i sager om erstatning i anledning af
strafferetlig forfølgning.
Med lovforslaget foreslås for det femte en række ændringer
af relevante ydelseslove, der medfører, at tiltalte, der
udebliver fra retsmøder trods lovlig indkaldelse og uden
dokumenteret lovligt forfald, i en periode på 12 uger kan
få nedsat visse offentlige ydelser.
Herudover
foreslås for det sjette en
række yderligere ændringer af retsplejeloven og
færdselsloven, der samlet set skal medvirke til at sikre en
effektiv straffesagsbehandling. Ændringerne indebærer
bl.a., at sager om frakendelse af retten til at føre lille
knallert fremover vil kunne afgøres ved udenretlig
vedtagelse, og at Rigsadvokaten i stedet for Justitsministeriet
fremover skal modtage indberetninger fra retten vedrørende
sager om politiets uberettigede tvangsindgreb.
Med lovforslaget foreslås det for det syvende at indsætte en
bestemmelse om digital kommunikation med skifteretten i henholdsvis
dødsboskifteloven, ægtefællesskifteloven og
konkursloven.
Fremover vil en part, f.eks. en arving
eller en ægtefælle, således som udgangspunkt
kunne sende meddelelser til skifteretten ved digital kommunikation,
eksempelvis ved e-mail eller ved Digital Post. Skifteretten vil
dog, hvis den finder anledning til det, kunne kræve, at en
meddelelse forsynes med original underskrift.
Endvidere foreslås det for det ottende at fastsætte en pligtig
afgangsalder for dommerfuldmægtige på 70 år
svarende til den pligtige afgangsalder for dommere og andre
tjenestemandsansatte jurister ved domstolene.
Begrundelsen for at indføre en
pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige er, at
dommerfuldmægtige af retspræsidenten kan bemyndiges til
at afgøre retssager på linje med dommere. Endvidere
har dommerfuldmægtige samme retsplejemæssige
beskyttelse mod afskedigelse som tjenestemandsansatte
retsassessorer.
Endelig foreslås det for det niende at ophæve
udpantningsloven (lov om udpantning og om udlæg uden grundlag
af dom eller forlig). De regler i udpantningsloven, der ikke er
formelt ophævet, må anses for erstattet af senere
regler i anden lovgivning, og forslaget om at ophæve loven
indebærer således ingen ændringer i
gældende ret.
Det er Justitsministeriets vurdering, at
lovforslaget bør fremsættes og vedtages i
indeværende samling, således at de tiltag, der skal
bidrage til effektivisering af straffesagskæden og dermed til
at afhjælpe stigende sagsbehandlingstider i straffesager,
herunder ved domstolene, kan træde i kraft hurtigst
muligt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.