Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 27. maj 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 om
deling af lovforslaget, og justitsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Præcisering fra
justitsministeren
Justitsministeren har anmodet om, at der i
betænkningen over lovforslaget medtages følgende
præcisering af pkt. 2.13.1.1 og 2.13.3 i de almindelige
bemærkninger og af bemærkningerne til § 3, nr. 1,
§ 4, nr. 2, § 5, nr. 2, og § 6, nr. 1, til
lovforslaget:
»Med lovforslagets §§ 3-6
foreslås det, at en person i en periode på 12 uger
alene kan modtage visse offentlige ydelser med et niveau, der
svarer til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og
overgangsydelse efter § 22, stk. 2, i lov om aktiv
socialpolitik, hvis personen er tiltalt i en straffesag og er
udeblevet fra et retsmøde trods lovlig indkaldelse og uden
dokumenteret lovligt forfald og retten har truffet
anholdelsesbeslutning i sagen, jf. retsplejelovens § 757.
Det følger uddybende af pkt.
2.13.1.1 og 2.13.3 i de almindelige bemærkninger og af
bemærkningerne til § 3, nr. 1, § 4, nr. 2, §
5, nr. 2, og § 6, nr. 1, i lovforslaget, at rettens
anholdelsesbeslutning er en kendelse, som retten efter anmodning
fra anklagemyndigheden, og hvis betingelserne i retsplejelovens
§ 757 er opfyldt, kan afsige under et retsmøde, hvor
tiltalte er udeblevet trods lovlig indkaldelse og uden lovligt
forfald.
Herudover fremgår det uddybende af
pkt. 2.13.3 vedrørende anklagemyndighedens underretning af
Udbetaling Danmark og den relevante kommune om rettens afsigelse af
anholdelsesbeslutningen og eventuelle efterfølgende
ophævelse, at der ved underretningen herom ikke er noget krav
om, at anklagemyndigheden medsender f.eks. retsbog eller kendelse
fra det pågældende retsmøde.
Justitsministeriet er imidlertid blevet
opmærksom på, at rettens anholdelsesbeslutning, jf.
retsplejelovens § 757, ikke er en kendelse, men en beslutning,
jf. retsplejelovens § 222, som vil kunne ophæves af
retten, når nye oplysninger foreligger, og når retten i
øvrigt finder det hensigtsmæssigt.
På den baggrund ønskes det
præciseret i pkt. 2.13.1.1 og 2.13.3 i de almindelige
bemærkninger og i bemærkningerne til § 3, nr. 1,
§ 4, nr. 2, § 5, nr. 2, og § 6, nr. 1, i
lovforslaget, at retten ifølge retsplejelovens § 757
træffer en beslutning om anholdelse og ikke en kendelse
herom.«
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF, DF, SF, EL, RV, SIU, JF, Sikandar Siddique
(UFG) og Inger Støjberg (UFG)) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, KF, DF, SIU, JF og Inger Støjberg (UFG))
indstiller lovforslag A, B og C til vedtagelse med de til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF og EL) indstiller lovforslag A og B til vedtagelse med de til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller lovforslag C til forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslag A til vedtagelse med de til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller lovforslag B og C til forkastelse ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget, til
ændringsforslag nr. 2 og 3 og til lovforslaget.
Et fjerde
mindretal i udvalget (KD) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget, til
ændringsforslag nr. 2 og 3 og til lovforslaget.
Et femte
mindretal i udvalget (IA) vil ved 2. behandling stemme
hverken for eller imod ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget, til ændringsforslag nr. 2 og 3 og til
lovforslaget.
Et sjette
mindretal i udvalget (Sikandar Siddique (UFG)) vil stemme
hverken for eller imod lovforslag A ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de til det under A nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller lovforslag B til
vedtagelse uændret og indstiller
lovforslag C til forkastelse ved 3.
behandling.
Et syvende
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for
sin stilling til ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget, til ændringsforslag nr. 2 og 3 og til
lovforslaget.
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkeparti kan støtte
forslag A om at effektivisere straffesagskæden. SF er
opmærksom på, at domstolene er pressede, og at
forslagene kan medføre lettelser i domstolenes
arbejdsgange.
Rettidig og effektiv sagsbehandling ved
domstolen er af helt afgørende betydning for de forurettede,
for vidner og for de tiltalte, men også afgørende for
borgernes generelle retsfølelse.
SF's opfattelse er, at selv om de fleste
elementer i forslaget er gode, kommer de ikke til at hjælpe
meget på udfordringerne hos domstolene, hvis der ikke
samtidig følger en mere solid finansiering med. SF
forsøgte uden held at sætte fokus på det i
forhandlingerne om politiforliget i december 2020, men problemerne
består fortsat. De midler, der er afsat, ædes op af
omprioriteringsbidraget, som retterne stadig er pålagt, og
derfor er de såkaldte løft ikke at betegne som reelle
løft.
SF er meget tilfreds med, at vi nu kan
bruge video i retssager i et større omfang end tidligere,
jf. forslag B. Det har været noget, som SF især har
lagt vægt på. SF syntes, det var et stort problem, at
de nedlukkede domstole sidste forår under covid-19
betød, at ofre måtte vente på retfærdighed
meget længe, fordi sagerne blev udskudt. I SF's optik er vi
derfor afhængige af en løsning, så domstolene
ikke bliver lige så påvirkede af en eventuel nedlukning
under en fremtidig pandemi. Dette forslag er et lille skridt i den
retning, men bør suppleres af mere adgang til brug af video
m.v.
SF lytter til, at dommerne har nogle
bekymringer, som angår balancen mellem anklagemyndighed og
domstole, og at man reelt lægger mere arbejdspres over
på dommerne. SF finder, at justitsministeren skal
afhjælpe det ekstra ressourcepres på domstolene.
SF kan ikke støtte forslag C om at
nedsætte sociale ydelser, såfremt tiltalte ikke
møder frem i retten. SF er enig i, at det er et problem, at
tiltalte udebliver fra retsmøder, da det ofte betyder, at
sagerne trækkes i langdrag til gene for alle involverede
parter. SF er villig til at adressere problemet med udeblivelser,
og SF mener ikke, det er holdbart, når tiltalte sygemelder
sig kort før hovedforhandlingens start med en sms eller
e-mail, der først tilgår retten, når
retsmødet er påbegyndt. Det giver derfor god mening,
at man selvfølgelig møder op til en sag, når
man selv har valgt at anke den, og at der med forslaget kan afsiges
dom, selv om man ikke møder op.
Men SF finder ikke, at regeringen har
leveret fyldestgørende svar på, hvorfor
nedsættelse af offentlige ydelser vil medføre, at
tiltalte i højere grad møder op. Derfor er der efter
SF's opfattelse stor risiko for, at vi nedsætter offentlige
ydelser for sårbare mennesker, der f.eks. er hjemløse,
stofmisbrugere eller psykisk syge. Det vil SF ikke medvirke
til.
I justitsministerens svar på spm. nr.
2 og 4 står det klart, at ministeren ingen viden har om de
mennesker, som udebliver. Dermed aner man ikke engang, hvor mange
af disse personer der er i job eller modtager sociale ydelser, og
kan følgelig ikke konkludere, om lovforslaget vil ramme som
tilsigtet. Der kan heller ikke leveres dokumentation, anbefalinger
eller evidens for, at forslaget vil virke. Forslaget virker dermed
ualmindelig tyndt funderet, og det kan ikke få SF's
opbakning. SF frygter, at vi rammer nogle af landets mest
sårbare med dette forslag. Vi ved, at de mennesker, som har
misbrug, psykisk sygdom eller ringe overblik over kalender og
e-Boks risikerer at udeblive fra møder. Det er, ikke fordi
de vil drille systemet, men fordi deres liv er uoverskueligt. SF
skal være meget sikker på, at forslaget virker efter
hensigten, før vi vil give disse mennesker økonomiske
pisk og tage nogle af deres i forvejen ganske beskedne midler fra
dem. SF frygter, at forslaget vil medvirke til, at disse mennesker
skubbes ud i at finansiere deres behov ved aktiviteter, vi ikke
ønsker.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (SF
og RV), tiltrådt af et flertal
(S, V, KF, DF, EL, SIU, JF, Sikandar Siddique (UFG) og Inger
Støjberg (UFG)):
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre
love og om ophævelse af lov om udpantning og om udlæg
uden grundlag af dom eller forlig (Effektivisering af
straffesagskæden, digital kommunikation i skiftesager,
pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.)«
omfattende § 1, nr. 1-13, 15-23 og 25-32, og §§ 2 og
7-13.
B. »Forslag
til lov om ændring af retsplejeloven (Øget brug af
telekommunikation med billede i retsmøder om visse
foranstaltninger)« omfattende § 1, nr. 14, § 12 og
§ 13, stk. 1.
C. »Forslag
til lov om ændring af retsplejeloven, lov om aktiv
socialpolitik og forskellige andre love (Nedsættelse af visse
offentlige ydelser ved tiltaltes udeblivelse uden dokumenteret
lovligt forfald)« omfattende § 1, nr. 24, §§
3-6 og 12 og § 13, stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, KF, DF, SF, EL, RV, SIU, JF,
Sikandar Siddique (UFG) og Inger Støjberg (UFG)):
2) Nr.
13 affattes således:
»13. I §
724, stk. 2, ændres »meddelelse herom er
forkyndt for den pågældende inden 2 måneder fra
afgørelsens dato« til: »afgørelsen er
meddelt den pågældende med Digital Post eller med
anbefalet brev inden 2 måneder fra afgørelsens
dato«, og »rettidig forkyndelse« ændres
til: »rettidig meddelelse«.«
[Sproglig korrektion]
3) Nr.
23 affattes således:
»23. I §
855, stk. 3, nr. 4, indsættes efter »andre
retsfølger«: »,«, efter »andre
retsfølger end« indsættes: »at en
foranstaltning efter straffelovens § 68 skal have sit
forblivende med en allerede idømt foranstaltning,«, og
»førerretsfrakendelse« ændres til:
»frakendelse efter færdselsloven eller lov om sikkerhed
til søs«.«
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i
tre separate lovforslag, således at der kan stemmes om hvert
lovforslag for sig.
Den ene del (A) omfatter lovforslagets
bestemmelser om effektivisering af straffesagskæden, digital
kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for
dommerfuldmægtige m.v. Den anden del (B) omfatter
lovforslagets bestemmelser om nedsættelse af offentlige
ydelser ved tiltaltes udeblivelse fra retsmøder i
straffesager uden dokumenteret lovligt forfald. Den tredje del (C)
omfatter bestemmelserne om anklagernes mulighed for øget
anvendelse af telekommunikation med billede m.v. ved deltagelse i
retsmøder.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en sproglig
korrektion af den foreslåede ændring af retsplejelovens
§ 724, stk. 2, som har til formål at tydeliggøre,
at afgørelsen om omgørelse af påtaleopgivelse
eller tiltalefrafald skal meddeles den pågældende med
Digital Post eller med anbefalet brev.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en sproglig
korrektion af den foreslåede ændring af retsplejelovens
§ 855, stk. 3, nr. 4, som er en konsekvens af
indsættelsen af yderligere retsfølger i
bestemmelsen.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. april
2021 og var til 1. behandling den 20. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 12. februar 2021 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 199. Den 14. april 2021 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren har den 11. maj 2021 over
for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S) Annette
Lind (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Jens Rohde (KD) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Britt Bager (KF) Inger Støjberg (UFG)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Anne Honoré Østergaard (V) Peter
Skaarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina
Adsbøl (DF) Mads Andersen (KF) Marcus Knuth (KF) Pernille
Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |