Skriftlig fremsættelse (24. februar
2021)
Erhvervsministeren
(Simon Kollerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
produkter og markedsovervågning, lov om erhvervsfremme, lov
om sikkerhed til søs, lov om fyrværkeri og andre
pyrotekniske artikler og lov om maritim fysisk
planlægning
(Lovforslag nr. L 176)
Folketinget vedtog i juni 2020 enstemmigt
den gældende lov om produkter og markedsovervågning
(produktloven), der trådte i kraft 1. juli 2020. Loven er en
rammelov for kontrol med produkters sikkerhed og overensstemmelse
med gældende regler, som implementerer og supplerer EU's
markedsovervågningsforordning i Danmark. Produktloven
fastsætter ensartede vilkår på tværs af en
række produktområder, både hvad angår
kontrol og sanktioner for overtrædelser.
Produktloven er udarbejdet med en struktur,
der sikrer, at der løbende kan tilføjes nye
produktområder til loven. Med dette forslag til ændring
af produktloven vil yderligere produktområder blive omfattet
af lovens anvendelsesområde. Det drejer som om krystalglas
samt mærkning af fodtøj og tekstiler samt hele
området for metrologi og akkreditering, som flyttes fra
erhvervsfremmeloven til produktloven.
Med en produktlov, der gælder
på tværs af mange produktområder, kan vi styrke
kontrollen med produktsikkerhed og efterlevelse af reglerne,
hvilket er til gavn for danske forbrugere. Virksomhederne får
ensartede vilkår, og eventuelle sanktioner bliver ensartede.
Derudover giver produktloven også mulighed for at gribe ind
over for produkter, der markedsføres uden for EU, og dermed
øge sikkerheden for forbrugerne.
Lovforslaget
indebærer også en ændring af lov om sikkerhed til
søs, således at kontrolbeføjelserne efter
produktloven kan anvendes på tilsyn efter lov om sikkerhed
til søs med skibsudstyr og fritidsfartøjer og
personlige fartøjer, når de pågældende
kontrolbeføjelser ikke allerede følger af lov om
sikkerhed til søs. Det betyder, at Søfartsstyrelsen i
forbindelse med tilsyn vil få samme beføjelser, som
Sikkerhedsstyrelsen allerede har i dag, herunder fx
beføjelsen til at påbyde ejeren af en webbutik at
ændre eller fjerne indhold, der henviser til erhvervsrettet
skibsudstyr, der ikke er i overensstemmelse med reglerne.
Lovforslaget
vil dermed sikre en rettidig og ensartet supplering af EU's nye
markedsovervågningsforordning på hele
Erhvervsministeriets område.
Lovforslaget giver endvidere bemyndigelse
til, at der kan fastsættes regler for civile raketaktiviteter
med henblik på at styrke reguleringen på
området.
Endelig
indebærer lovforslaget af ordensmæssige hensyn, at
fristen for udstedelse af den første havplan udgår, da
fristen ikke kan overholdes på grund af udskydelse af
høringen af havplanen. Høringen af forslag til
Danmarks første havplan er udskudt, så planen kan tage
hensyn til Miljøministeriets arbejde med eventuel udpegning
af nye beskyttede naturområder efter havstrategidirektivet,
der har vist sig mere tidskrævende end først
forudsat.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft 1. juli 2021. Dog vil ændringen af
havplanloven træde i kraft ved bekendtgørelse i
Lovtidende.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.