Tak for det. Jeg vil starte med at sige, at jeg har det helt ligesom hr. Lars Boje Mathiesen, for jeg er også helt vild med det her lovforslag. Det er rigtigt, som mange har sagt, at det er et lovforslag, som gennemfører en række ændringer af en række love, og man kan sige, at det overordnede formål med lovforslaget er, at vi får udvidet rammen for kontrol med produkter, som et enigt Folketing skabte rammerne for i 2020 med vedtagelsen af produktloven. Det indebærer, at de beføjelser, som vi dengang gav myndighederne til at håndhæve produktsikkerhed og sørge for, at produkter lever op til reglerne, nu kommer til at favne endnu flere områder. Det kommer til at gavne forbrugerne, fordi beføjelserne i høj grad er rettet imod at stoppe farlige og ulovlige produkter, der sælges fra hjemmesider uden for EU, og det gavner også danske virksomheder, fordi konkurrenceforholdene forbedres, når alle følger samme spilleregler. Med lovforslaget fortsætter regeringen sit arbejde med at sætte hårdt ind over for virksomheder, der ikke er indstillet på at efterleve gældende regler, og med lovforslaget sikrer vi desuden en ensartet og rettidig supplering af EU's markedsovervågningsforordning på Erhvervsministeriets område, inden den træder i kraft her den 16. juli i år.
Så lidt mere konkret til indholdet:
For det første lægger lovforslaget op til at udvide produktlovens anvendelsesområde til yderligere en række områder. Det handler om metrologi og akkreditering samt et par mindre områder vedrørende mærkning af tekstiler, fodtøj og, som det er sagt, krystalglas, som også er omfattet af markedsovervågningsforordningen. I forhold til det her med akkreditering, som Det Radikale Venstres ordfører spurgte ind til, så sker flytningen af akkrediteringen fra erhvervsfremmeloven til produktloven på en måde, så det ikke får nogen indholdsmæssige konsekvenser for akkrediteringsområdet. Det er bare for at få det sagt herfra, for vi kan jo sagtens uddybe det yderligere også i udvalgsarbejdet, men på indholdssiden skulle det altså ikke få nogen konsekvenser for det område.
For det andet indebærer lovforslaget en ændring af lov om sikkerhed til søs. Det primære formål er, at kontrolmyndighederne efter loven ved tilsyn med skibsudstyr, fritidsfartøjer og personlige fartøjer kan anvende produktlovens kontrolbeføjelser i det omfang, de pågældende beføjelser ikke allerede følger af lov om sikkerhed til søs. Det betyder, at Søfartsstyrelsen i forbindelse med udførelse af tilsyn får de samme beføjelser, som Sikkerhedsstyrelsen allerede har i dag.
For det tredje vil lovforslaget give erhvervsministeren hjemmel til at fastsætte rammerne om det, der er blevet kaldt små såkaldte ikkestatslige og civile raketter. Jeg tror, der i den sammenhæng blev tilføjet et »jo, jo« fra SF's ordførers side. Det forslag er en opfølgning på anbefalingerne fra en tværministeriel arbejdsgruppe, som blev nedsat tilbage i 2018 af den daværende regering for at adressere de udfordringer, som den manglende regulering af området rejser for både sikkerheden og miljøet. De nærmere regler vil efterfølgende blive fastsat i en bekendtgørelse, og formålet er primært, som det er sagt, at højne sikkerheden på området.
Endelig for det fjerde ophæver lovforslaget af ordensmæssige hensyn fristen for udstedelsen af den her første havplan, som jo er på vej. Det er en frist, som desværre ikke kan overholdes, fordi høringen af havplanen er udskudt, med henblik på at planen kan tage hensyn til Miljøministeriets arbejde med eventuel udpegning af nye beskyttede naturområder efter havstrategidirektivet, og det arbejde har altså vist sig mere tidskrævende, end det først var antaget.
Så tak for de mange positive bemærkninger fra kollegerne i salen her, og jeg ser frem til den videre behandling af lovforslaget.