Skriftlig fremsættelse (24. februar
2021)
Justitsministeren
(Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
undersøgelseskommissioner og retsplejeloven
(Indførelse af granskningskommissioner, Folketingets
samtykke til nedlæggelse af undersøgelseskommissioner
m.v.)
(Lovforslag nr. L 172)
Det er afgørende for regeringen, at
tilliden til det danske folkestyre forbliver høj. Som det
fremgår af forståelsespapiret Retfærdig retning for Danmark mellem
regeringen, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten, vil regeringen
styrke det danske demokrati, herunder ved at identificere tiltag,
der kan styrke tilliden til centraladministrationen, medierne og de
politiske beslutningsprocesser. Regeringen vil endvidere
følge op på den beretning, som Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen afgav om parlamentariske undersøgelser
den 10. april 2019.
Den 21. december 2020 afgav Folketingets
Udvalg for Forretningsordenen beretning om etablering af en ny
undersøgelsesform med særlig parlamentarisk
forankring. Det fremgår bl.a. af beretningen, at der
bør indføres en ny parlamentarisk ramme om
beslutninger om at iværksætte undersøgelser og
en ny undersøgelsesform - de såkaldte
granskningskommissioner.
Regeringen er enig i, at der er behov for
en ny undersøgelsesform med stærkere parlamentarisk
forankring. Med lovforslaget skabes der en hjemmel til, at
Folketinget kan nedsætte granskningskommissioner. For at
sikre den parlamentariske forankring lægges der op til, at
det er Folketinget, der bl.a. nedsætter kommissionerne,
udarbejder kommissorium, udpeger kommissionens medlemmer og
modtager kommissionens beretning.
Det er hensigten, at
granskningskommissionerne skal anvendes i de tilfælde, hvor
en undersøgelseskommission er et for tungt instrument. Det
er derfor forudsat i lovforslaget, at der kun nedsættes en
granskningskommission, når Folketinget vurderer, at
undersøgelsen vil kunne afsluttes inden for 12
måneder.
Det er samtidig afgørende for
regeringen at fastholde den uafhængighed og de
retssikkerhedsgarantier for involverede personer, som
undersøgelseskommissionsloven i dag garanter. Det
foreslås derfor, at de nærmere regler om
granskningskommissioners undersøgelser i vidt omfang tager
udgangspunkt i de regler, der i dag gælder for
undersøgelseskommissioner.
Herudover indeholder lovforslaget enkelte
ændringer af de eksisterende regler om
undersøgelseskommissioner.
For det første er det - som det
også fremgår af forståelsespapiret - vigtigt for
regeringen at sikre respekten for Folketingets demokratiske
beslutninger om nedsættelse af kommissioner. Det
foreslås derfor, at undersøgelseskommissioner, der er
nedsat, men endnu ikke har afsluttet deres arbejde, ikke skal kunne
nedlægges af justitsministeren uden Folketingets
samtykke.
For det andet foreslås det, at der
foretages en række justeringer i overensstemmelse med de
anbefalinger, Udvalget om Undersøgelseskommissioner fremkom
med i sin betænkning (betænkning nr. 1571/2018 om
undersøgelseskommissioner og parlamentariske
undersøgelser), som blev afgivet den 25. oktober 2018.
Justeringerne har til formål at styrke kommissionsformandens
kompetence til at tilrettelægge
kommissionsundersøgelsen, at give
undersøgelseskommissioner mulighed for at lægge
større vægt på sagsbehandlingstiden ved
beslutninger om nægtelse eller tilbagekaldelse af
bisidderbeskikkelse og at overføre kompetencen til at
træffe beslutninger om bisidderes salær fra
justitsministeren til undersøgelseskommissionen selv.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.