Fremsat den 24. februar 2021 af social- og ældreministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Justering af huslejetilskud til
udslusningsboliger)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1287 af 28. august 2020, som
ændret ved lov nr. 1060 af 30. juni 2020 og lov nr. 2216 af
19. december 2020, foretages følgende ændring:
1. I
§ 163 a indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Refusion efter stk. 1 fradrages ikke i lejerens
forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige
offentlige ydelser.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder et forslag til ændring af lov om
social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1287 af 28. august
2020 (herefter serviceloven), som skal sikre, at et huslejetilskud
efter servicelovens § 163 a til en udslusningsbolig ikke
modregnes borgerens forsørgelsesydelser eller andre
indkomstafhængige offentlige ydelser. Dermed vil
intentio?nerne med huslejetilskuddet til udslusningsboliger
efter servicelovens § 163 a, da det blev indført, blive
indfriet.
2. Huslejetilskud til udslusningsboliger
2.1. Gældende ret
Regler om huslejetilskud i udslusningsboliger blev
indført i serviceloven med virkning fra d. 1. juli 2005.
Det følger af servicelovens § 163, stk. 2, at
beboerne betaler for ophold i boformer efter lovens §§
107-110.
Det følger af servicelovens § 163 a, 1. pkt., at en
kommune, der har anvist en lejer til en udslusningsbolig, jf.
§ 63 i almenboligloven, skal refundere lejeren forskellen
mellem lejerens udgifter til leje og andre pligtige pengeydelser
fratrukket støtte efter lov om individuel boligstøtte
og det beløb, jf. servicelovens § 163, stk. 2, som
lejeren skulle have betalt i et botilbud omfattet af servicelovens
§§ 107 eller 110.
Efter de gældende regler skal refusionen efter
servicelovens § 163 a, 1. pkt., fradrages i lejerens
forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige
offentlige ydelser, idet der ikke lovhjemmel til at undtage
refusionen for fradrag i disse ydelser.
2.2. Social- og Ældreministeriets
overvejelser
Kommunerne har mulighed for at hjælpe borgere med ophold
på midlertidige boformer efter serviceloven videre til egen
bolig ved hjælp af et huslejetilskud til en udslusningsbolig
i almene familieboliger. Det er en forudsætning, at den
boligsøgende har behov for en særlig social indsats,
hvor opnåelsen og fastholdelsen af en bolig står
centralt i forhold til at håndtere borgerens udfordringer.
Det er ikke tilstrækkeligt, at en person står uden
bolig.
Formålet med udslusningsboligerne er at sikre en
skånsom overgang fra ophold i midlertidige boformer efter
serviceloven til at bo på almindelige vilkår.
Huslejetilskuddet skal være med til at sikre, at personer,
der i en periode har været uden for det almindelige
boligmarked, får mulighed for at komme i egen bolig, og skal
samtidig sikre flere pladser til personer med særlige sociale
problemer, der har behov for en ophold på et herberg.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til det
oprindelige lovforslag, at der med virkning fra 1. juli 2005
afsættes et beløb på 1,4 mio. kr. om året
til finansiering ordningen, der med en vis usikkerhed blev
skønnet at ligge på omkring 150 boliger
årligt.
Der blev med indførelsen af udslusningsboliger og
muligheden for et huslejetilskud efter servicelovens imidlertid
ikke tilvejebragt den nødvendige lovhjemmel til at sikre en
undtagelse for, at et huslejetilskud efter servicelovens til en
udslusningsbolig modregnes borgerens forsørgelsesydelser
eller andre indkomstafhængige offentlige ydelser.
Det har medført, at kommunerne enten har undladt at
anvende muligheden for at give et huslejetilskud grundet usikkerhed
om lovgrundlaget eller har undladt at modregne borgerens
forsørgelsesydelser, som der ikke har været lovhjemmel
til.
Det har samlet medført, at ordningen ikke bruges i det
omfang eller på en måde, det var tiltænkt ved
indførelsen.
Med en lovændring vil der kunne tilvejebringes lovhjemmel,
der sikrer, at huslejetilskuddet til udslusningsboliger efter
servicelovens § 163 a ikke fradrages borgerens
forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige
offentlige ydelser. Dette understøtter hensigten med
huslejetilskuddet til udslusningsboliger, da det blev
indført.
2.3. Den
foreslåede ordning
Med det foreslåede § 163 a, stk. 2, tilvejebringes
den nødvendige lovhjemmel til at sikre, at huslejetilskuddet
ikke fradrages i borgerens eventuelle forsørgelsesydelser
eller andre indkomstafhængige offentlige ydelser.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige, da der er tale om,
at der vil blive tilvejebragt lovhjemmel, der understøtter
hensigten med og omfanget af huslejetilskud til udslusningsboliger,
da det blev indført.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige
omstillingskonsekvenser eller digitaliseringsrelaterede
konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget følger
således seks ud af de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning. Således indeholder lovforslaget forslag til klare
og enkle regler. Lovforslaget understøtter sammenhæng
på tværs. Lovforslaget understøtter tryg og
sikker datahåndtering og anvendelse af offentlig
infrastruktur, idet der kan kommunikeres med kommunerne via Digital
Post. Lovforslaget muliggør dog ikke automatisk
sagsbehandling, da kommunalbestyrelsen vil skulle behandle hver sag
individuelt, hvilket vil indebære faglige skøn i
forhold den enkelte borgers behov for en udslusningsbolig.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at principperne for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante, eftersom forslaget ikke påvirker
virksomhedernes muligheder for at teste, udvikle og anvende
digitale teknologier og forretningsmodeller.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klima-
og miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. november
2020 til den 16. december 2020 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F - Fagligt Fællesforbund, Ankestyrelsen, BDO Kommunernes
Revision, Bedre Psykiatri, BL - Danmarks Almene Boliger, Blå
Kors Danmark, Brugerforeningen for aktive stofbrugere, Brugernes
Akademi, Børne - og Kulturchefforeningen, Center for
Rusmiddelforskning, Center for Socialt Udsatte Horsens, Danmarks
Statistik, Danner, Danske Advokater, Den Danske Dommerforening, Det
Centrale Handicapråd, Dansk Handicapforbund, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for
Addiktiv Medicin, Dansk Selskab for Børnesundhed, Dansk
Selskab for Psykosocial Rehabilitering, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygepleje Selskab, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Den Sociale Udviklingsfond (SUF), Domstolsstyrelsen, DUF - Dansk
Ungdoms Fællesråd, Etisk Råd,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), FOA, Foreningen af
Danske Døgninstitutioner, FSD - Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forening for
Ledere af Offentlige Rusmiddelcentre (FLOR), Frederiksberg Kommune
(Socialtilsyn Hovedstaden), Faaborg-Midtfyn Kommune (Socialtilsyn
Syd), Gadejuristen, Hjem til Alle, Hjørring Kommune
(Socialtilsyn Nord), HK/kommunal, Holbæk Kommune
(Socialtilsyn Øst), Hus Forbi, Institut for
Menneskerettigheder, KABS - behandlingscenter for stofbrugere,
Kirkens Korshær, KFUMs Sociale Arbejde, KL, Kofoeds Skole,
Kriminalforsorgen, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af
Opholdssteder og Skole- og Behandlingstilbud (LOS), Landsforeningen
af Socialpædagoger (LFS), Landsforeningen af tidligere og
nuværende Psykiatribrugere, Landsforeningen af
væresteder (LVS), Landsforeningen Lænken,
Landsforeningen for voksne med senfølger af seksuelle
overgreb (SPOR), Lederforening for offentlige ledere i
hjemløshedsindsatser, Lev Uden Vold, Livslinjen,
Livsværk, LOKK - Landsorganisation af Kvindekrisecentre, LOS
- de private sociale tilbud, Lægeforeningen, Mandecentret,
Mødrehjælpen, Offerrådgivningen i Danmark,
Politiforeningen, Projekt Udenfor, Psykiatrifonden, Red Barnet,
Reden Vesterbro, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors,
Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Boformer for
Hjemløse (SBH), SAND - De Hjemløses
Landsorganisation, Selveje Danmark, Silkeborg Kommune (Socialtilsyn
Midt), SIND, Socialpædagogernes Landsforbund, Socialt
Lederforum, Socialt Udviklingscenter (SUS), Familieretshuset,
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Ungdommens Røde Kors,
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
og WeShelter.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
|
Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af servicelovens § 163, stk. 2, at
beboerne betaler for ophold i boformer efter lovens §§
107-110.
Det følger af servicelovens § 163 a, 1. pkt., at en
kommune, der har anvist en lejer til en udslusningsbolig, jf.
§ 63 i almenboligloven, skal refundere lejeren forskellen
mellem lejerens udgifter til leje og andre pligtige pengeydelser
fratrukket støtte efter lov om individuel boligstøtte
og det beløb, jf. servicelovens § 163, stk. 2, som
lejeren skulle have betalt i et botilbud omfattet af servicelovens
§§ 107 eller 110.
Der blev med indførelsen af udslusningsboliger og
muligheden for et huslejetilskud efter servicelovens § 163 a
imidlertid ikke tilvejebragt den nødvendige lovhjemmel til
at sikre en undtagelse for, at et huslejetilskud efter
servicelovens § 163 a til en udslusningsbolig modregnes
borgerens forsørgelsesydelser eller andre
indkomstafhængige offentlige ydelser. Det har medført,
at ordningen ikke bruges i det omfang, det var tiltænkt ved
indførelsen, da borgeren således ikke kan modtage et
tilskud uden at blive modregnet i ovennævnte ydelser.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 163 a, stk. 2, i lov om social
service, at refusion efter § 163 a, stk. 1, ikke fradrages i
lejerens forsørgelsesydelser eller andre
indkomstafhængige offentlige ydelser.
Med lovændringen vil der blive tilvejebragt lovhjemmel,
der sikrer, at huslejetilskuddet til udslusningsboliger efter
servicelovens § 163 a ikke fradrages borgerens
forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige
offentlige ydelser. Dette un?derstøtter hensigten med
huslejetilskuddet til udslusningsboliger, da det blev
indført.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
juli 2021.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland, da serviceloven, jf. § 196, stk. 1, ikke
gælder for Færøerne og Grønland og ikke
kan sættes i kraft for disse dele af riget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1287 af 28. august 2020, som
ændret ved lov nr. 1060 af 30. juni 2020 og lov nr. 2216 af
19. december 2020, foretages følgende ændring: | | | | § 163 a. Den
kommune, der har anvist en lejer til en udslusningsbolig, jf.
§ 63 i lov om almene boliger m.v., skal refundere lejeren
forskellen mellem lejerens udgifter til leje og andre pligtige
pengeydelser fratrukket støtte efter lov om individuel
boligstøtte og det beløb, jf. § 163, stk. 2, som
lejeren skulle have betalt i et botilbud omfattet af §§
107 eller 110. Lejerens udgifter til beboerindskud eller depositum
indgår dog ikke i beregningen af refusionen. Social- og
æl?dreministeren fastsætter nærmere regler i en
bekendtgørelse om de i denne bestemmelse nævnte
forhold. | | 1. I § 163 a indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2.
Refusion efter stk. 1 fradrages ikke i lejerens
forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige
offentlige ydelser.« | | | |
|