Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 3. marts 2021
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmark står i en meget alvorlig
økonomisk situation. Ledighedskøen er siden marts
2020 vokset med over 40.000, mange danskere risikerer at miste
deres arbejde, og mange virksomheder er voldsomt presset. Venstre
har som opfølgning på aftalen fra før sommeren
2020 om udbetaling af de første 3 uger presset på, for
at de sidste 2 ugers feriepenge også skulle udbetales. Det
lykkedes med den politiske aftale fra 2. december mellem
regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Parti og Alternativet at sikre, at
danskerne kan få udbetalt deres egne feriepenge ultimo marts
måned. Aftalen indeholdt også en eksportpakke og
forlængelse af hjælpepakker. Udbetalingen af danskernes
egne feriepenge vil være med til at sætte gang i dansk
økonomi og skabe tusindvis af arbejdspladser i hele landet.
For V har det været afgørende, at ordningen blev
frivillig, så danskerne får friheden til selv at
bestemme, om de vil have deres indfrosne feriepenge udbetalt nu,
eller om de vil vente, til de når pensionsalderen, som det
oprindelig har været hensigten.
Vi skal så hurtigt som muligt have en
plan for genåbning af Danmark, som kan være med til at
give danskerne håb og et perspektiv. Og så skal vi i
gang med en genopretning - få gang i erhvervslivet, og vi
skal have indhentet det sundhedsmæssige og
uddannelsesmæssige efterslæb.
Radikale
Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
finder det glædeligt, at det nu bliver muligt at få
udbetalt de resterende feriemidler. Forhåbentlig vil mange
benytte sig af ordningen, så det kan bidrage til at stimulere
dansk økonomi under epidemien.
Kompensationsordninger og stimulipakker har
været afgørende for at holde hånden under dansk
økonomi efter det historiske fald i bnp sidste forår,
og selv om vaccinerne får det til at lysne i horisonten, er
væksten udfordret af nedlukninger og lavere verdenshandel.
Derfor er det fortsat vigtigt, at økonomien stimuleres i en
tid, hvor mange virksomheder kæmper for at få enderne
til at mødes. Det skal sikre os, at Danmark kommer godt
igennem epidemien - både økonomisk og
sundhedsmæssigt
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
siden indførelsen af samtidighedsferie støttet, at de
indefrosne feriepenge skal udbetales til de lønmodtagere,
som har tjent pengene. De penge skulle ikke have været
indefrosset i første omgang, og derfor støtter EL
muligheden for at få feriepengene udbetalt. Når det er
sagt, er der stadig en række indbyggede problemer i
forbindelse med udbetalingen af feriemidlerne, som er uløste
og til ugunst for lønmodtagerne og deres familier.
For det første er der ikke en
endelig og fuldstændig løsning på, at
feriepengene fra timelønnede kan modregnes hos
ægtefæller og samlevende, der modtager sociale ydelser,
fordi det skatteteknisk indgår i indkomstopgørelsen.
Det er dybt urimeligt over for de timelønnede, ikke mindst
fordi deres familie kan blive modregnet, og dermed bliver familiens
samlede indkomst reduceret. Det burde være løst
allerede ved den første udbetaling af de 3 ugers feriepenge,
og det forværres kun, når det ikke løses ved
denne lov.
For det andet er der ikke fundet en
løsning for de udenlandske lønmodtagere, som i
overgangsperioden har optjent feriepenge, men efterfølgende
har forladt det danske arbejdsmarked endegyldigt. De risikerer helt
at miste de optjente midler, fordi de ikke får information om
muligheden for udbetaling og heller ikke bliver kontaktet ved
fraflytning eller ved senere opnåelse af pensionsalder. Det
er urimeligt, at loven ikke sikrer, at de udenlandske
lønmodtagere, der forlader landet, garanteres deres egne
feriepenge, ved at pålægge enten myndighederne eller
arbejdsgiverne at orientere dem om muligheden. Endelig står
det fortsat uklart, hvordan det sikres, at arbejdsgiverne ikke bare
kan beholde de indefrosne feriepenge fra de udenlandske
lønmodtagere, når de pågældende ikke selv
tager initiativ til at få dem udbetalt. Det skal sikres, at
de alligevel overføres til fonden.
I forhold til de seneste
ændringsforslag fra ministeren mener EL, at der stadig er en
usikkerhed om klageadgangen, og EL havde derfor gerne set, at
ændringsforslag nr. 3 var formuleret således, at det
fremgår af selve lovteksten, at alle lønmodtagere i
forbindelse med den endelige opgørelse i juli 2021 kan klage
til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg over udbetalingen af
tilgodehavende feriemidler fra såvel udbetalingsrunde 2020
som udbetalingsrunde 2021.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
nr. 12 indsættes efter
»§ 17 a, stk. 5,«: »1. og 2. pkt.,«,
og efter »stk. 7,« indsættes: »1. og 2.
pkt.,«.
[Præcisering af
bestemmelsen]
2) I
den under nr. 17 foreslåede
ændring af § 26, stk. 1,
indsættes efter »jf. dog stk. 3«: »og
4«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
3) I
den under nr. 18 foreslåede
ændring af § 26, stk. 2, der
bliver stk. 3, indsættes efter »stk. 1,«:
»om førtidig udbetaling efter en
ansøgningsrunde i 2020«.
[Præcisering af
Ankestyrelsens efterprøvelse]
4)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
26 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Klage over afgørelser om opkrævning af
arbejdsgiverbidrag efter regler fastsat i medfør af §
19, stk. 6, skal indgives til fonden inden 4 uger fra den dag, hvor
afgørelsen er meddelt. Fonden vurderer, om der er grundlag
for at give klageren helt eller delvist medhold. Giver fonden ikke
klageren fuldt ud medhold, sender fonden klagen og begrundelsen for
afgørelsen og genvurderingen videre til ankenævnet for
Arbejdsmarkedets Tillægspension.««
[Ankenævnet for
Arbejdsmarkedets Tillægspension behandler klager
vedrørende arbejdsgiverbidrag]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en
præcisering af bestemmelsen, som den foreslås i
lovforslaget, da det tydeliggøres, at henvisningen til stk.
3 indsættes i både 1. og 2. pkt.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af
det under ændringsforslag nr. 4 foreslåede § 26,
stk. 4, hvorefter klager over fondens afgørelser efter
regler fastsat i medfør af § 19, stk. 6, fortsat
behandles af ankenævnet for Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Der henvises til ændringsforslag nr. 3
og bemærkningerne hertil.
Til nr. 3
Det foreslås med
ændringsforslaget, at § 26, stk. 2, der bliver stk. 3,
præciseres, sådan at det fremgår, at fondens
afgørelser om førtidig udbetaling af feriemidler
efter ansøgningsrunden i 2020 ikke kan påklages til
Ankestyrelsen eller anden administrativ myndighed.
Ændringsforslaget vil medføre,
at afgørelser efter § 17 a, stk. 1, om førtidig
udbetaling af feriemidler efter ansøgningsrunden i 2020 ikke
kan påklages til Ankestyrelsen. Lønmodtagere, der i
forbindelse med udbetaling efter ansøgningsrunden i 2020 har
tømt deres konto for tilgodehavende feriemidler, vil efter
den 1. juli 2021 modtage en endelig opgørelse af kontoen
vedrørende lønmodtagerens tilgodehavende feriemidler
fra fonden. Det gælder også lønmodtagere, der
med udbetaling efter ansøgningsrunden i 2020 har fået
udbetalt for meget, men hvor der ikke rejses krav om
tilbagebetaling, f.eks fordi kravet ikke overstiger en af
beskæftigelsesministeren fastsat bagatelgrænse. Der kan
klages over fondens endelige opgørelse af
lønmodtagerens krav på tilgodehavende feriemidler
efter lovens § 12, jf. § 26, stk. 1.
Afgørelser efter lovens § 17 a,
stk. 5, som bliver stk. 7, om tilbagesøgning af udbetalte
feriemidler, som lønmodtageren ikke havde krav på, kan
efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 17, påklages
til Ankestyrelsen. Dette gælder både, når
udbetaling er sket i forbindelse med ansøgningsrunden i 2020
og i 2021, jf. § 17 a, stk. 5, der med det fremsatte
lovforslag bliver stk. 7.
Ankestyrelsen vil i disse sager påse,
om grundlaget for fondens afgørelse om tilbagebetaling af
udbetalte feriemidler, som lønmodtageren ikke havde krav
på, er korrekt, herunder om fonden søger et for
højt beløb tilbagebetalt, baseret på
lønmodtagerens krav efter lovens § 12, og om der
eventuelt er sket førtidig udbetaling eller udbetaling til
afholdelse af fondsferiedage, der påvirker
tilbagebetalingskravet. Ankestyrelsen vil desuden påse, om
fonden har overholdt sagsbehandlingsreglerne, herunder foretaget
partshøring.
Ankestyrelsen kan ikke efterprøve
tvister om ændringer eller fejl i arbejdsgivers
indberetninger til fonden.
Til nr. 4
I det fremsatte lovforslags § 1, nr.
17, foreslås, at behandling af klager over afgørelser
efter lov om forvaltning og administration af tilgodehavende
feriemidler behandles ved Ankestyrelsen.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at der indsættes et nyt stk. 4,
hvorefter ankenævnet for Arbejdsmarkedets
Tillægspension behandler klager over afgørelser efter
regler fastsat i medfør af lovens § 19, stk. 6.
Udgifter til dækning af teknisk og
administrativ bistand fra Arbejdsmarkedets Tillægspension
finansieres gennem bidrag fra arbejdsgivere, som indbetaler
ATP-bidrag, jf. lovens § 19, stk. 2. Bidrag til fonden
opkræves ved fælles opkrævning sammen med de
øvrige bidrag, som opkræves af Arbejdsmarkedets
Tillægspension (Samlet Betaling).
Ændringsforslaget skyldes, at klager
over afgørelser efter regler fastsat i medfør af
lovens § 19, stk. 6, som udgangspunkt vil omhandle flere
opkrævede arbejdsgiverbidrag efter andre ordninger eller
grundlæggende oplysninger, der anvendes til at beregne
bidragene ud fra. En klage over et bidrag vil derfor ikke alene
have betydning for det enkelte bidrag fastsat efter regler i
medfør af lovens § 19, stk. 6, men for flere bidrag
efter andre ordninger.
Ved alle øvrige bidrag kan der i
henhold til de enkelte ordningers lovgivning klages over
afgørelsen til ankenævnet for Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Det er derfor hensigtsmæssigt, at
afgørelser om bidrag fastsat efter regler i medfør af
denne lovs § 19, stk. 6, fortsat behandles ved
ankenævnet for Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Der er ingen sammenhæng mellem
fondens øvrige administration af feriemidler og
arbejdsgiverbidraget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. februar
2021 og var til 1. behandling den 23. februar 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 3. februar 2021 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 158. Den 18. februar
2021 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 40 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |