Skriftlig fremsættelse (16. december
2020)
Transportministeren (Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven
(Lovforslag nr. L 127)
Danmark skal
være et trygt og sikkert samfund, hvor alle skal kunne
færdes trygt og sikkert i trafikken. Trafikanter, der ved
deres kørsel bevidst sætter sig ud over hensynet til
andre trafikanters sikkerhed, skaber fare og utryghed, og det kan
have fatale konsekvenser. Det skal stoppes.
Lovforslaget er en udmøntning af en
række af de tiltag, som fremgår af regeringens
initiativ mod vanvidskørsel "Vanvidskørsel skal
stoppes" fra februar 2020. Formålet med lovforslaget er
således en skærpet indsats mod den form for
kørsel, der i den offentlige debat ofte omtales som
vanvidskørsel.
Efter regeringens opfattelse er det
fuldstændig uacceptabelt, når nogle hermed groft
tilsidesætter hensynet til andre i trafikken, og der skal
derfor sættes hårdt ind over for de
pågældende trafikanter.
Ved siden af mærkbare strafferetlige
og frakendelsesmæssige sanktioner er det efter regeringens
opfattelse vigtigt, at de køretøjer, der benyttes til
vanvidskørsel, hurtigt og effektivt kan fjernes fra vejene.
Det er fra politiets side anført, at førere, der
kører særlig hensynsløst, i flere
tilfælde ikke ejer de pågældende
køretøjer, idet de f.eks. er leasede eller
lånt. Dermed er der i flere tilfælde ikke mulighed for
at konfiskere køretøjerne.
Samtidig oplever politiet i dag problemer
med at sætte ind overfor ulovlig kap- og
væddekørsel. Ulovlig kap- og væddekørsel
er utryghedsskabende og kan føre til farlige og alvorlige
situationer.
Det foreslås på den baggrund,
at adgangen til at konfiskere køretøjer i
førstegangstilfælde udvides til at omfatte
tilfælde af særlig hensynsløs kørsel og
kørsel med meget høje hastigheder. Det foreslås
i den forbindelse samtidig, at konfiskation i disse tilfælde
samt i tilfælde af spirituskørsel med en
alkoholpromille over 2,00 som det klare udgangspunkt skal ske
uanset ejerforhold - det vil sige også i tilfælde, hvor
føreren ikke selv ejer det anvendte
køretøj.
Lovforslaget indeholder endvidere
retningslinjer, der vil skærpe straffen markant for
kørsel med meget høje hastigheder, ulovlig kap- og
væddekørsel og for kørsel i frakendelsestiden,
hvis førerretsfrakendelsen skyldes særlig
hensynsløs kørsel, kørsel med meget
høje hastighede eller spirituskørsel med en
alkoholpromille over 2,00.
Lovforslaget indeholder endelig regler, der
vil indebære en markant skærpelse af frakendelsestiden
for førerretsfrakendelser, der skyldes kørsel med
meget høje hastigheder, ulovlig kap- og
væddekørsel eller chikanøs kørsel, der
hindrer politiets eftersætning af andre
køretøjer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.