L 127 Forslag til lov om ændring af færdselsloven.

(Skærpet indsats mod vanvidskørsel).

Af: Transportminister Benny Engelbrecht (S)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2020-21
Status: Stadfæstet

Baggrundsmateriale

Behandles i salen: 04-02-2021
Høringsnotat og -svar
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
Vanvidskørsel skal stoppes : 9 tiltag for tryghed på de danske veje
Justitsministeriet, Transport- og Boligministeriet, Skatteministeriet, februar 2020
Efterforskning i straffesager m.v.
Betænkning nr. 622/1971
Afgivet af det af justitsministeriet den 16. januar 1968 nedsatte udvalg
Ikke konfiskation i medfør af straffelovens § 77 a eller færdselslovens § 133 a af bil, der var ejet i sameje af føreren, der havde kørt spirituskørsel, og dennes ægtefælle.
Vestre Landsrets dom af 10. september 2018 i kære 5. afd. S-1273-18, U.2019.240
Dom for fire kørsler i frakendelsestiden gav grundlag for konfiskation af to biler, der var henholdsvis anvendt ved fjerde kørsel og anskaffet som erstatning for den bil, som var anvendt ved tredje kørsel. Ikke grundlag for undtagelsesvis at undlade konfiskation.
Højesterets dom af 9. november 2016 i sag 238/2016 (2. afd.), U.2017.540
Bil konfiskeret i medfør af straffelovens § 77 a.
Ø.L.D. 6. januar 2015 i anke 12. afd. nr. S-269-14, U.2015.1467
Bil konfiskeret i medfør af færdselslovens § 133 a, stk. 4.
Østre Landsrets dom af 23. august 2013 i anke 8. afd. nr. S-1122-13, U.2013.3203
Personbil, som tilhørte et anpartsselskab, ikke konfiskeret i medfør af færdselslovens § 133 a. Heller ikke grundlag for konfiskation efter straffelovens § 77 a.
Vestre Landsrets dom af 13. maj 2013 i anke 13. afd. S-2853-12, U.2013.2423
Særlige grunde talte undtagelsesvist for at undlade konfiskation af bil.
Østre Landsrets dom af 20. december 2012 i anke 16. afd. S-2506-12, U.2013.978
Registreret ejer af bil kunne anke dom om konfiskation af bilen i strafferetsplejens former.
Østre Landsrets dom af 17. august 2012 i anke 22. afd. nr. S-1306-12, U.2012.3476
Konfiskation af kærestes bil efter færdselslovens § 133a, jf. straffelovens § 77a.
Østre Landsrets dom af 6. maj 2011 i anke 13. afd. nr. S-32-11, U.2011.2458
T1's appel af afgørelse om konfiskation af personbil hos T2 afvist, da anke skulle ske i den borgerlige retsplejes former.
Østre Landsrets dom af 30. august 2011 i anke 14. afd. S-1813-11, U.2011.3304
Ved dom om overtrædelse af straffelovens § 203 blev et med ejendomsforbehold købt farvespil konfiskeret. Konfiskation ophævet for så vidt angår sælgerens ret (§ 77, stk. 1, nr. 1).
Højesterets dom af 8. August 1940 i Sag 303/1939, U.1940.983
G.I.E.M. and others versus Italy
Menneskerettighedsdomstolens dom af 28. juni 2018
Comautosport versus Romania
Menneskerettighedsdomstolens dom af 17. maj 2018
B.K.M. Lojistik Tasimacilik Ticaret Limited Sirketi versus Slovenia
Menneskerettighedsdomstolens dom af 17. januar 2017
Benz versus Romania
Menneskerettighedsdomstolens dom af 4. juli 2017
Vasilevski versus The Former Yugoslav Republic of Macedonia
Menneskerettighedsdomstolens dom af 28. april 2016
Sulejmani versus The Former Yoguslav Republic of Macedonia
Menneskerettighedsdomstolens dom af 28. april 2016
Ünsped Paket Servisi versus Bulgaria
Menneskerettighedsdomstolens dom af 13. oktober 2015
Andonovski versus The Former Yugoslav Republic of Macedonia
Menneskerettighedsdomstolens dom af 17. september 2015
Broniowski versus Poland
Menneskerettighedsdomstolens dom af 22. juni 2004
Yildirim versus Italy
Menneskerettighedsdomstolens dom af 10. april 2003
Agosi versus The United Kingdom
Menneskerettighedsdomstolens dom af 24. oktober 1986
Relevante love og regler
Lov nr. 363 af 24. maj 2005 om ændring af færdselsloven (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.)
Bekendtgørelse nr. 906 af 27. august 2019, kørekortbekendtgørelsen
Bekendtgørelse nr. 423 af 20. maj 1996, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.