Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 2. februar 2021
Forslag
til
Lov om ændring af konkurrenceloven og
straffeloven1)
(Indførelse af mulighed for civile
bøder, strukturelle påbud, interviews,
kontrolundersøgelser i private hjem m.v.)
§ 1
I konkurrenceloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 155 af 1. marts 2018, foretages
følgende ændringer:
1. Som
fodnote til lovens titel
indsættes:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2019/1/EU af 11. december 2018 om
styrkelse af de nationale konkurrencemyndigheders
forudsætninger for at håndhæve
konkurrencereglerne effektivt og sikring af et velfungerende indre
marked, EU-Tidende 2019, nr. L 11, side 3.«
2. Overskriften til kapitel 1 affattes
således:
»Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde
og definitioner«.
3. I
§ 2 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Når en konkurrencebegrænsende aftale, en vedtagelse
inden for sammenslutning af virksomheder, en sa???mordnet? praksis
mellem virksomheder eller et misbrug af en dominerende stilling kan
påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne i Den
Europæiske Union, anvendes EUF-traktatens artikel 101 eller
102 parallelt med § 6 eller § 11 eller alene. Kapitel 5-8
finder ligeledes anvendelse på sådanne aftaler m.v.
eller over for en sådan adfærd.«
4.
Efter § 5 a indsættes i kapitel
1:
Ȥ 5 b. I denne lov
forstås ved følgende:
1) National
konkurrencemyndighed: En myndighed, som af en medlemsstat i
medfør af artikel 35 i Rådets forordning (EF) nr.
1/2003 af 16. december 2002 om gennemførelse af
konkurrencereglerne i traktatens artikel 81 og 82 er udpeget til at
have kompetence til at anvende artikel 101 og 102 i
EUF-traktaten.
2) National
administrativ konkurrencemyndighed: En administrativ myndighed, som
af en medlemsstat er udpeget til at udføre alle eller nogle
af en national konkurrencemyndigheds opgaver.
3) National
konkurrenceret: Bestemmelser i national ret, som overvejende
forfølger de samme mål som artikel 101 og 102 i
EUF-traktaten, og som anvendes på samme sag og parallelt med
EU-konkurrenceretten i henhold til artikel 3, stk. 1, i
Rådets forordning (EF) nr. 1/2003 af 16. december 2002 om
gennemførelse af konkurrencereglerne i traktatens artikel 81
og 82, samt bestemmelser i national ret, som overvejende
forfølger de samme mål som artikel 101 og 102 i
EUF-traktaten, og som anvendes alene, for så vidt angår
artikel 31, stk. 3 og 4, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om styrkelse af de nationale konkurrencemyndigheders
forudsætninger for at håndhæve
konkurrencereglerne effektivt og sikring af et velfungerende indre
marked, undtagen bestemmelser i national ret, som
pålægger fysiske personer strafferetlige
sanktioner.
4) Appelret: En
national ret, der efter almindelige retsmidler har beføjelse
til at foretage prøvelse af afgørelser fra en
national konkurrencemyndighed eller prøvelse af
retsafgørelser om sådanne afgørelser, uanset om
denne ret selv har beføjelse til at fastslå, at der
foreligger en overtrædelse af konkurrenceretten.
5)
Håndhævelsessag: En sag, der behandles af en
konkurrencemyndighed under anvendelse af artikel 101 eller 102 i
EUF-traktaten, indtil den pågældende
konkurrencemyndighed har afsluttet en sådan sag ved at
træffe en afgørelse som omhandlet i artikel 10, 12
eller 13 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
styrkelse af de nationale konkurrencemyndigheders
forudsætninger for at håndhæve
konkurrencereglerne effektivt og sikring af et velfungerende indre
marked, eller så længe konkurrencemyndigheden ikke har
fastslået, at den ikke har grund til at forfølge sagen
yderligere, eller en sag, der behandles af Kommissionen, indtil der
er truffet en afgørelse som omhandlet i artikel 7, 9 eller
10 i Rådets forordning (EF) nr. 1/2003 af 16. december 2002
om gennemførelse af konkurrencereglerne i traktatens artikel
81 og 82.
6) Kartel: En
aftale eller samordnet praksis mellem to eller flere konkurrenter
om at samordne deres konkurrencemæssige adfærd på
markedet eller påvirke de relevante konkurrenceparametre
gennem forskellige former for praksis, f.eks., men ikke
udelukkende, fastsættelse eller koordinering af købs-
eller salgspriser eller af andre forretningsbetingelser, herunder i
forbindelse med immaterielle rettigheder, tildeling af produktions-
eller salgskvoter, markedsdeling og fordeling af kunder, herunder
tilbudskoordinering, import- eller eksportbegrænsninger eller
konkurrencebegrænsende foranstaltninger over for andre
konkurrenter.
7)
Bistandssøgende myndighed: En national konkurrencemyndighed,
der anmoder om gensidig bistand som omhandlet i artikel 24, 25, 26,
27 eller 28 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
styrkelse af de nationale konkurrencemyndigheders
forudsætninger for at håndhæve
konkurrencereglerne effektivt og sikring af et velfungerende indre
marked.
8)
Bistandssøgt myndighed: En national konkurrencemyndighed,
der modtager en anmodning om gensidig bistand, og i tilfælde
af en anmodning om bistand som omhandlet i artikel 25, 26, 27 eller
28 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om styrkelse af
de nationale konkurrencemyndigheders forudsætninger for at
håndhæve konkurrencereglerne effektivt og sikring af et
velfungerende indre marked det kompetente offentlige organ, som har
det primære ansvar for at fuldbyrde sådanne
afgørelser efter nationale love, forskrifter eller
administrativ praksis.«
5. I
§ 13, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 14, stk. 6« til: »§ 14,
stk. 7«, og »§ 18 a, stk. 2« ændres
til: »§ 18 c, stk. 4«.
6. § 13,
stk. 2, nr. 4, affattes således:
»4) Domme,
bødevedtagelser eller et resumé heraf, hvor en
virksomhed m.v. pålægges en civil bøde, jf.
§ 23, stk. 1-3, eller vedtager et bødeforlæg, jf.
§ 23 j, stk. 1, eller hvor en fysisk person idømmes en
bøde- eller fængselsstraf, jf. § 23, stk. 4 og 6,
eller vedtager et bødeforlæg, jf. retsplejelovens
§ 832, stk. 1.«
7. I
§ 14 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5.
Medlemmerne af Konkurrencerådet og deres suppleanter er
udpeget i kraft af deres personlige og faglige egenskaber uden at
være undergivet instruktionsbeføjelser fra nogen
myndighed, organisation el.lign.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7.
8.
Efter § 14 indsættes:
Ȥ 14 a. Medlemmerne af
Konkurrencerådet, deres suppleanter og direktøren for
og ansatte i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
håndhæver EUF-traktatens artikel 101 og 102, denne lov
og regler udstedt i medfør heraf og varetager de opgaver, de
er tillagt i medfør af denne regulering, uafhængigt af
politisk eller anden udefrakommende indblanding og uden at
søge eller modtage instrukser fra regeringen eller nogen
offentlig eller privat enhed.
Stk. 2. De i
stk. 1 nævnte personer må kun have anden
beskæftigelse, i det omfang det er foreneligt med
udøvelsen af de pligter, der er knyttet til stillingen eller
hvervet, og afstår i efterfølgende
beskæftigelse, lønnet eller ulønnet, fra at
behandle verserende sager, hvor der er udsendt en meddelelse om
betænkeligheder, jf. § 15 a, stk. 3, sager
vedrørende fusioner, jf. kapitel 4, sager om
bødelempelse eller om sanktionslempelse, jf. §§ 23
d-23 i, anke- og retssager vedrørende afgørelser
efter loven og sager om indsigt i alle sådanne sager, som de
har behandlet under deres virke i Konkurrencerådet eller
ansættelse i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
§ 14 b. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen udarbejder ved finansårets udløb en
beretning til erhvervsministeren om aktiviteterne i det
forløbne år, herunder om udpegning og afgang af
medlemmer af Konkurrencerådet og styrelsens direktør,
omfanget af tildelte ressourcer og ændring heri sammenlignet
med tidligere år. Beretningen
offentliggøres.«
9. I
§ 15, stk. 2, ændres
»konkurrenceanalyser« til: »analyser om
konkurrenceforhold«.
10. § 15,
stk. 3, 3. pkt., affattes således:
»Endelig godkender rådet
analyser om konkurrenceforhold, som enten er iværksat
på styrelsens initiativ eller på erhvervsministerens
initiativ i de tilfælde, hvor ministeren samtidig har truffet
beslutning om, at rådet skal godkende analysen.«
11. I
§ 15 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Konkurrencerådet
behandler en håndhævelsessag inden for rimelig
tid.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
12. I
§ 15 a indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Retten til partsaktindsigt efter forvaltningsloven og retten til
egenacces, jf. § 13, stk. 1, 2. pkt., i oplysninger fra en
ansøgning om bødelempelse eller en ansøgning
om sanktionslempelse kan begrænses, i det omfang interessen i
at kunne benytte oplysningerne ikke skønnes at være
begrundet i den pågældendes ret til forsvar.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
13. I
§ 16, stk. 1, udgår »,
jf. § 24, stk. 1,«, og »bl.a. omfatte«
ændres til: »omfatte adfærdsmæssige eller
strukturelle påbud, der f.eks. kan bestå i«.
14. I
§ 16, stk. 1, indsættes som
nr. 5-7:
»5)
Funktionel adskillelse af aktiviteter eller medarbejdere i en
virksomhed.
6)
Afhændelse af en virksomheds aktiver eller
ejerinteresser.
7)
Afhændelse af en virksomhed eller dele heraf.«
15. I
§ 16 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Et påbud efter stk. 1 skal stå i et rimeligt forhold
til overtrædelsen og være nødvendigt for
effektivt at bringe overtrædelsen til ophør. Ved
valget mellem to lige effektive påbud skal Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet vælge det mindst indgribende for
en virksomhed.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
16. I
§ 16 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan fastslå, at der
tidligere har foreligget en overtrædelse af denne lov eller
af EUF-traktatens artikel 101 eller 102.«
17. § 16
a, stk. 1, affattes således:
»I håndhævelsessager, der
indledes med henblik på at træffe en afgørelse
om at bringe en overtrædelse af § 6 eller § 11
eller EUF-traktatens artikel 101 eller 102 til ophør, kan
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter høring af relevante
markedsdeltagere gøre tilsagn, som en virksomhed eller en
virksomhedssammenslutning har afgivet, bindende, hvis tilsagnene
imødekommer styrelsens betænkeligheder.
Afgørelsen kan gælde for en bestemt periode og skal
fastslå, at der ikke længere er grund til, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen griber ind.«
18. I
§ 16 a indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen overvåger
gennemførelsen af tilsagn, der efter stk. 1 er gjort
bindende.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
19. I
§ 16 a, stk. 3, nr. 3, der bliver
stk. 4, nr. 3, indsættes efter »af«:
»ufuldstændige,«.
20.
Efter § 16 a indsættes:
Ȥ 16 b. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan i hastetilfælde, hvor der
skønnes at være risiko for alvorlig skade på
konkurrencen, og hvor det umiddelbart skønnes, at § 6
eller § 11 eller EUF-traktatens artikel 101 eller 102 er
overtrådt, træffe afgørelse om at
pålægge en virksomhed eller en
virksomhedssammenslutning et foreløbigt påbud.
Afgørelsen skal stå i et rimeligt forhold til
overtrædelsen og gælde enten i et nærmere fastsat
tidsrum, der kan forlænges, i det omfang det er
nødvendigt og hensigtsmæssigt, eller indtil
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har truffet afgørelse om,
hvorvidt der foreligger en overtrædelse, eller afgivne
tilsagn er gjort bindende, jf. § 16 a, stk. 1.«
21. I
§ 17, stk. 1, indsættes
efter »data,«: »som den pågældende
har adgang til, og«, og efter »bestemmelser«
indsættes: »eller af EUF-traktatens artikel 101 eller
102«.
22. I
§ 17, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nye punktummer:
»Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
fastsætter en rimelig frist, inden for hvilken styrelsen skal
have modtaget de krævede oplysninger. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens krav om oplysninger skal stå i et
rimeligt forhold til formålet og må ikke føre
til, at modtageren af kravet om oplysninger tvinges til at
tilstå en overtrædelse af denne lov eller af
EUF-traktatens artikel 101 eller 102.«
23. I
§ 17 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Oplysningspligten efter stk. 1 påhviler en virksomhed, en
virksomhedssammenslutning og enhver anden juridisk eller fysisk
person.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
24. I
§ 17, stk. 2, der bliver stk. 3,
udgår »andre« og »i den Europæiske
Union eller«.
25.
Efter § 17 indsættes:
Ȥ 17 a. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan indkalde enhver repræsentant for en
virksomhed eller en virksomhedssammenslutning eller enhver
repræsentant for andre juridiske personer og enhver fysisk
person til at deltage i og besvare spørgsmål under et
interview, når en sådan repræsentant eller fysisk
person kan være i besiddelse af oplysninger, der er relevante
for anvendelsen af § 6 eller § 11 eller EUF-traktatens
artikel 101 eller 102.
§ 17 b. § 10 i lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter finder ikke anvendelse på krav til
virksomheder eller virksomhedssammenslutninger om oplysninger efter
§ 17, gennemførelsen af et interview efter § 17 a
eller afgivelsen af en mundtlig forklaring efter § 18, stk. 1,
3. pkt. De pågældende har pligt til at afgive
oplysninger efter de nævnte bestemmelser, i det omfang dette
er foreneligt med forbuddet mod selvinkriminering efter
EU-retten.
§ 17 c. Bevismateriale, som
kan indgå i vurderingen af, om denne lov eller EUF-traktatens
artikel 101 eller 102 er overtrådt, omfatter dokumenter,
mundtlige erklæringer, elektroniske meddelelser, optagelser
og alle andre genstande, der indeholder oplysninger, uanset hvilken
form de har, og hvilket medie de er lagret på.«
26. § 18,
stk. 1, affattes således:
»Repræsentanter for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen og andre ledsagende personer, som styrelsen har
bemyndiget eller udpeget hertil, kan til brug for deres virksomhed
foretage uanmeldte kontrolundersøgelser, der
indebærer, at styrelsen får adgang til en virksomheds
eller en virksomhedssammenslutnings lokaler, grunde og
transportmidler med henblik på der at gøre sig bekendt
med og tage kopi af enhver oplysning, som den kontrollerede enhed
har adgang til, herunder regnskaber, regnskabsmaterialer,
bøger og andre forretningspapirer, uanset hvilket medie de
er lagret på. Virksomheden og virksomhedssammenslutningen har
pligt til at underkaste sig en kontrolundersøgelse, og
§ 9 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter finder ikke anvendelse. I
forbindelse med en kontrolundersøgelse kan Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen afkræve forklaringer fra virksomhedens
eller virksomhedssammenslutningens repræsentanter eller
ansatte om faktiske oplysninger eller dokumenter vedrørende
kontrolundersøgelsens genstand og formål og registrere
deres svar. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan endvidere
forlange, at personer, der er omfattet af
kontrolundersøgelsen, viser indholdet af deres lommer,
tasker og lign., med henblik på at styrelsen kan gøre
sig bekendt med og eventuelt tage kopi af dette.«
27. I
§ 18, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »kopien«: »i styrelsens
lokaler eller i andre udpegede lokaler«.
28. I
§ 18, stk. 9, 1. pkt., udgår
»andre« og »i Den Europæiske Union
eller«.
29. § 18
a og § 18 b ophæves,
og i stedet indsættes:
Ȥ 18 a. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan, såfremt der er rimelig grund til
mistanke om, at oplysningerne i § 18, stk. 1, 1. pkt., der
vedrører genstanden for kontrolundersøgelsen, og som
måtte være relevante som bevis for en
overtrædelse af § 6 eller § 11 eller EUF-traktatens
artikel 101 eller 102, opbevares i andre lokaler, på andre
grunde eller i andre transportmidler end dem, der er anført
i § 18, stk. 1, 1. pkt., herunder private hjem
tilhørende de pågældende virksomheders eller
virksomhedssammenslutningers direktører, ledere og andre
ansatte, foretage uanmeldte kontrolundersøgelser i
sådanne andre lokaler m.v., jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan ikke under en
kontrolundersøgelse efter stk. 1 forlange mundtlige
forklaringer, men herudover finder bestemmelserne i § 18, stk.
1, 3, 4 og 6-10, tilsvarende anvendelse på sådanne
kontrolundersøgelser.
Stk. 3. Hvis der
er rimelig grund til mistanke om, at en fysisk person, som har
rådighed over en lokalitet omfattet af stk. 1, har medvirket
til en virksomheds eller virksomhedssammenslutnings
overtrædelse som nævnt i stk. 1 og betingelserne i
retsplejelovens § 794 i øvrigt er opfyldt,
gennemfører politiet en ransagning i henhold til
retsplejelovens § 794. Ransagningen foretages under
tilstedeværelse af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
§ 18 b. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan på vegne af en national
konkurrencemyndighed i Den Europæiske Union og i denne
konkurrencemyndigheds navn kræve oplysninger efter § 17,
gennemføre interviews efter § 17 a og foretage
kontrolundersøgelser efter § 18, stk. 1-8, og § 18
a, stk. 1 og 2.
Stk. 2.
Repræsentanter for en anden national konkurrencemyndighed i
Den Europæiske Union og andre ledsagende personer, som er
bemyndiget eller udpeget af denne myndighed, har ret til under
tilsyn af repræsentanter for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen at deltage i og aktivt bistå styrelsen
under et interview eller en kontrolundersøgelse efter stk. 1
med henblik på at fastslå en overtrædelse af
EUF-traktatens artikel 101 eller 102.
§ 18 c. Udveksling af
oplysninger indhentet i medfør af § 18 b, stk. 1, kan
ske i medfør af artikel 12 i Rådets forordning (EF)
nr. 1/2003 af 16. december 2002 om gennemførelse af
konkurrencereglerne i traktatens artikel 81 og 82 og skal opfylde
sikkerhedsbetingelserne herfor.
Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens udveksling af modtagne
ansøgninger om bødelempelse eller om
sankti??onslempelse med en anden national konkurrencemyndighed i
Den Europæiske Union kan kun ske
1) med
ansøgerens samtykke, eller
2) når den
anden nationale konkurrencemyndighed fra den samme ansøger
også har modtaget en ansøgning om bødelempelse
eller om sanktionslempelse i forbindelse med den samme
overtrædelse, forudsat at det på det tidspunkt, hvor
ansøgningen videregives, ikke er muligt for ansøgeren
at trække de oplysninger tilbage, som den
pågældende har givet den anden nationale
konkurrencemyndighed i forbindelse med den pågældende
ansøgning.
Stk. 3.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan til andre
konkurrencemyndigheder end nationale konkurrencemyndigheder i Den
Europæiske Union under forbehold om gensidighed videregive
oplysninger, som er omfattet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
tavshedspligt, og som er nødvendige for at fremme
håndhævelsen af disse myndigheders
konkurrencelovgivning, herunder med henblik på at opfylde
Danmarks bilaterale eller multilaterale forpligtelser.
Stk. 4.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens videregivelse til udenlandske
myndigheder af oplysninger, der er omfattet af styrelsens
tavshedspligt.
§ 18 d. Anmodninger om bistand
i henhold til artikel 25 og 26 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om styrkelse af de nationale
konkurrencemyndigheders forudsætninger for at
håndhæve konkurrencereglerne effektivt og sikring af et
velfungerende indre marked efterkommes i overensstemmelse med dansk
ret og reglerne i direktivets artikel 27 og 28.
Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan fremsætte anmodninger
om bistand i henhold til direktivets artikel 25 og 26.
Stk. 3.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan modtage anmodninger om
bistand i henhold til direktivets artikel 25, litra a og b, og
restanceinddrivelsesmyndigheden kan modtage anmodninger om bistand
i henhold til direktivets artikel 25, litra c, og artikel 26.
Stk. 4.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med skatteministeren
fastsætte nærmere regler om gennemførelse af
direktivets artikel 25-27.«
30. I
§ 19, stk. 1, indsættes
efter »§ 2, stk. 1«: »og 6,«, og
»og § 24, stk. 2, jf. stk. 1,« udgår.
31. I
§ 19, stk. 1, ændres
», § 16 a, stk. 2 og 3« til: »og § 16
a, stk. 3 og 4«.
32. I
§ 19, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Endvidere kan afgørelser om det
EU-retlige forbud mod selvinkriminering, jf. § 17 b, 2. pkt.,
afgørelser om forbuddet mod selvinkriminering, jf. § 10
i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter, og afgørelser om
beskyttelsen af fortroligheden af korrespondance mellem en
virksomhed og dennes eksterne advokat påklages til
Konkurrenceankenævnet af den, som afgørelsen retter
sig mod.«
33. I
§ 19, stk. 2, ændres
»efter stk. 1« til: »efter stk. 1, 1.
pkt.,«.
34. I
§ 19, stk. 2, nr. 2, ændres
»§ 16 a, stk. 2 og 3« til: »§ 16 a,
stk. 3 og 4«.
35. § 19,
stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Den, som et foreløbigt påbud retter sig mod, jf.
§ 16 b, kan, senest 4 uger efter at afgørelsen er
meddelt den pågældende, klage til
Konkurrenceankenævnet over påbuddets lovlighed og
proportionalitet. Konkurrenceankenævnet behandler klagen
efter en fremskyndet procedure.«
36. § 20,
stk. 1, affattes således:
»Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
afgørelser efter denne lov kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed end Konkurrenceankenævnet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens formelle afgørelser kan
ikke indbringes for domstolene, før ankenævnets
afgørelse foreligger.«
37. I
§ 20, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »fire uger« til: »8 uger«.
38. I
§ 20, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »Konkurrenceankenævnets
afgørelse«: »eller Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens materielle afgørelse«.
39. I
§ 20, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »ankenævnets afgørelse
endelig« til: »afgørelsen endelig, jf. dog stk.
2, 1. pkt., og § 24 a, stk. 1«.
40.
Efter § 21 indsættes i kapitel
7:
Ȥ 21 a. Oplysninger fra
en ansøgning om bødelempelse eller en
ansøgning om sanktionslempelse, som der er opnået
indsigt i ved partsaktindsigt efter forvaltningsloven eller ved
egenacces, jf. § 13, stk. 1, 2. pkt., i Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens håndhævelsessag, må kun
anvendes i en sag ved domstolene, når det er
nødvendigt for den pågældendes ret til forsvar i
en sag, der har direkte forbindelse til den sag, som der er givet
indsigt i, og kun når sagen ved domstolene
vedrører
1) fordelingen
mellem karteldeltagere af en bøde, som er blevet
pålagt dem med solidarisk hæftelse, eller
2)
prøvelse af en afgørelse fra Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen om overtrædelse af § 6 eller §
11 eller EUF-traktatens artikel 101 eller 102.
Stk. 2.
Følgende kategorier af oplysninger fra Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens håndhævelsessag, som der er
opnået indsigt i ved partsaktindsigt efter forvaltningsloven
eller ved egenacces, jf. § 13, stk. 1, 2. pkt., kan ikke
benyttes af den pågældende i en sag ved domstolene,
før styrelsen har truffet afgørelse for alle parter,
der er genstand for undersøgelsen i
håndhævelsessagen, om, at § 6 eller § 11
eller EUF-traktatens artikel 101 eller 102 er overtrådt, og
eventuelt udstedt et påbud efter § 16, eller om, at
virksomheders tilsagn gøres bindende, jf. § 16 a, stk.
1, eller at sagen på anden vis afsluttes:
1) Oplysninger,
som er udarbejdet af andre fysiske eller juridiske personer
specifikt til brug for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
håndhævelsessag.
2) Oplysninger,
som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet og sendt til
parterne i forbindelse med styrelsens behandling af
håndhævelsessagen.
Stk. 3. Retten
kan anmode Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om bemærkninger
til, hvorvidt en oplysning er omfattet af stk. 1 og 2.«
41. §
22 affattes således:
Ȥ 22. Der kan
pålægges daglige eller ugentlige tvangsbøder til
virksomheder, virksomhedssammenslutninger eller enhver anden
juridisk person, der undlader
1) at afgive,
herunder inden for den fastsatte frist, fuldstændige og
korrekte oplysninger som svar på en anmodning om oplysninger
efter § 17,
2) at deltage i
eller besvare spørgsmål under et interview, jf. §
17 a,
3) at underkaste
sig en kontrolundersøgelse, jf. § 18,
4) at efterkomme
en afgørelse om at bringe en overtrædelse af § 6
eller § 11 eller EUF-traktatens artikel 101 eller 102 til
ophør,
5) at efterkomme
et vilkår eller påbud meddelt efter denne lov eller
6) at efterkomme
et tilsagn, som er gjort bindende, jf. § 16 a, stk. 1.
Stk. 2. Der kan
pålægges daglige eller ugentlige tvangsbøder til
en fysisk person, der undlader
1) at afgive,
herunder inden for den fastsatte frist, fuldstændige og
korrekte oplysninger som svar på en anmodning om oplysninger
efter § 17 eller
2) at deltage i
eller besvare spørgsmål under et interview, jf. §
17 a.
Stk. 3.
Størrelsen af en tvangsbøde til en virksomhed, en
virksomhedssammenslutning eller enhver anden juridisk person kan
udgøre op til 5 pct. af den pågældendes
gennemsnitlige samlede daglige omsætning på verdensplan
i det foregående regnskabsår pr. dag og beregnes fra
den dato, der er angivet i beslutningen om at pålægge
tvangsbøder.«
42. §
23 affattes således:
Ȥ 23. En virksomhed, en
virksomhedssammenslutning eller enhver anden juridisk person kan
pålægges en civil bøde, hvis den
forsætligt eller uagtsomt
1)
overtræder § 6, stk. 1,
2)
overtræder § 11, stk. 1,
3) undlader at
efterkomme et påbud efter § 6, stk. 4, 1. pkt., eller
§ 11, stk. 4, 1. pkt., jf. § 16, stk. 1, eller undlader
at efterkomme et påbud efter § 16, stk. 3,
4) undlader at
efterkomme et tilsagn, som er gjort bindende efter § 16 a,
stk. 1,
5) undlader at
efterkomme et påbud efter § 16 a, stk. 3,
6) undlader at
efterkomme et påbud efter § 16 b,
7) afgiver
ukorrekte, ufuldstændige eller vildledende oplysninger som
svar på et krav om oplysninger efter § 17, stk. 1, eller
undlader at give oplysningerne inden for den fastsatte frist,
8) undlader at
deltage i eller besvare spørgsmål under et interview,
jf. § 17 a,
9)
modsætter sig en kontrolundersøgelse, jf. §
18,
10) som svar
på et spørgsmål, der er stillet under en
kontrolundersøgelse, jf. § 18, stk. 1, 3. pkt., afgiver
et ukorrekt eller vildledende svar eller undlader eller afviser at
afgive et fuldstændigt svar,
11) har brudt
den forsegling, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har
foretaget i medfør af § 18, stk. 5, eller
12)
overtræder EUF-traktatens artikel 101 eller 102, jf. §
2, stk. 6.
Stk. 2. En
virksomhed, en virksomhedssammenslutning eller enhver anden
juridisk person kan pålægges en civil bøde, hvis
den forsætligt eller groft uagtsomt
1) undlader at
efterkomme et vilkår meddelt i henhold til § 8, stk. 3,
2. pkt., eller stk. 4, 2. pkt.,
2) undlader at
efterkomme et påbud efter § 10 a, stk. 1 eller 6,
3) undlader at
efterkomme et påbud efter § 11 a, stk. 1, eller §
11 b, stk. 2,
4) undlader at
anmelde en fusion i henhold til § 12 b, stk. 1, eller undlader
at indlevere en almindelig anmeldelse inden udløbet af den
frist, der er nævnt i § 12 f, stk. 2,
5)
gennemfører en fusion pa° trods af et forbud herimod i
henhold til § 12 c, stk. 2, 2. pkt., overtræder
forbuddet mod gennemførelse af en fusion inden godkendelse
heraf i henhold til § 12 c, stk. 5, 1. pkt., undlader at
efterkomme et vilkår eller påbud efter § 12 c,
stk. 6, eller § 12 e, stk. 1 eller 3, eller undlader at
efterkomme et påbud meddelt i henhold til § 12 g
eller
6) afgiver
ukorrekte, ufuldstændige eller vildledende oplysninger til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller
Konkurrenceankenævnet eller fortier forhold af betydning for
den sag eller sektorundersøgelse, jf. § 15 d, hvortil
oplysningerne indhentes, uden at forholdet er omfattet af stk. 1,
nr. 7 eller 10.
Stk. 3.
Når en virksomhed, en virksomhedssammenslutning eller enhver
anden juridisk person, som har været pålagt en
tvangsbøde efter § 22, har opfyldt den
pågældende pligt, uden at tvangsbøden i sin
helhed er betalt eller inddrevet, kan virksomheden,
virksomhedssammenslutningen eller enhver anden juridisk person
pålægges en civil bøde svarende til den
ikkebetalte del af tvangsbøden.
Stk. 4. En
fysisk person kan straffes med bøde for med forsæt
eller ved grov uagtsomhed at have medvirket til, at en virksomhed
eller en virksomhedssammenslutning har overtrådt § 6
eller § 11 eller EUF-traktatens artikel 101 eller 102, jf.
§ 2, stk. 6. Straffen kan stige til fængsel indtil 1
år og 6 måneder, hvis personen har medvirket til, at en
virksomhed eller en virksomhedssammenslutning i strid med § 6,
stk. 1, eller EUF-traktatens artikel 101, stk. 1, har indgået
en kartelaftale som nævnt i 3. pkt., og overtrædelsen
er forsætlig og af grov beskaffenhed navnlig pa° grund af
overtrædelsens omfang eller de skadevirkninger, den er egnet
til at medføre. Ved en kartelaftale efter 2. pkt.
forstås en aftale, samordnet praksis eller vedtagelse mellem
virksomheder i samme omsætningsled om
1) priser,
avancer el.lign. for salget eller videresalget af varer eller
tjenesteydelser,
2)
begrænsninger af produktion eller salg,
3) opdeling af
markeder eller kunder eller
4) koordinering
af bud.
Stk. 5. Stk. 1,
nr. 1, finder ikke anvendelse fra det tidspunkt, hvor en aftale
m.v. er anmeldt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter §
8, stk. 2 eller 4, og indtil styrelsen har meddelt sin
afgørelse efter § 8, stk. 2, 4 eller 5.
Stk. 6. En
fysisk person kan straffes med bøde for med forsæt
eller ved grov uagtsomhed
1) i
efterfølgende beskæftigelse, lønnet eller
ulønnet, at have behandlet verserende sager, hvor der er
udsendt en meddelelse om betænkeligheder, jf. § 15 a,
stk. 3, sager vedrørende fusioner, jf. kapitel 4, sager om
bødelempelse eller om sanktionslempelse, jf. §§ 23
d-23 i, anke- og retssager vedrørende afgørelser
efter loven og sager om indsigt i alle sådanne sager, som den
pågældende har behandlet under sit virke i
Konkurrencerådet eller ansættelse i Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, jf. § 14 a, stk. 2,
2) at have
afgivet ukorrekte, ufuldstændige eller vildledende
oplysninger som svar på et krav om oplysninger efter §
17, stk. 1, eller at have undladt at give oplysningerne inden for
den fastsatte frist,
3) at have
undladt at deltage i eller besvare spørgsmål under et
interview, jf. § 17 a, eller
4) at have
afgivet ukorrekte, ufuldstændige eller vildledende
oplysninger til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller
Konkurrenceankenævnet eller fortiet forhold af betydning for
den sag eller sektorundersøgelse, jf. § 15 d, hvortil
oplysningerne indhentes, uden at forholdet er omfattet af nr.
2.«
43. § 23
a og § 23 b ophæves,
og i stedet indsættes:
Ȥ 23 a. En virksomhed
kan gøres ansvarlig og hæfter for civile bøder,
der pålægges en anden virksomhed inden for samme
økonomiske enhed for overtrædelser af § 6 eller
§ 11 eller EUF-traktatens artikel 101 eller 102.
Stk. 2. Er en
virksomhedssammenslutning ikke solvent og kan den derfor ikke
betale en bøde, den er blevet pålagt for
overtrædelse af § 6 eller § 11 eller EUF-traktatens
artikel 101 eller 102, udmålt på grundlag af
medlemsvirksomhedernes omsætning, skal sammenslutningen inden
for en frist fastsat af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indkalde
bidrag fra medlemsvirksomhederne til betaling af bøden.
Stk. 3. Har
medlemsvirksomhederne ikke inden for fristen fuldt ud opfyldt
forpligtelsen til at betale bidragene efter stk. 2, kan
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opkræve restbeløbet
direkte hos enhver af de virksomheder, hvis repræsentanter
var medlemmer af sammenslutningens besluttende organer, da
overtrædelsen blev begået.
Stk. 4. Efter at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har krævet betaling i
henhold til stk. 3, kan styrelsen også, hvor det er
nødvendigt for at sikre fuld betaling af bøden,
kræve betaling af udestående bødebeløb
hos ethvert medlem af sammenslutningen, der var aktiv på det
marked, hvor overtrædelsen fandt sted. Der kan dog ikke
kræves betaling af medlemsvirksomheder, som påviser, at
de ikke har gennemført sammenslutningens beslutning om en
overtrædelse, og som enten ikke har haft kendskab til dennes
eksistens eller aktivt har taget afstand fra den, inden
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse blev
indledt.
§ 23 b. Ved udmåling af
civile bøder til virksomheder, virksomhedssammenslutninger
eller enhver anden juridisk person eller bøder til fysiske
personer for overtrædelser af denne lov eller af
EUF-traktatens artikel 101 eller 102 skal der tages hensyn til
overtrædelsens grovhed og varighed. Ved udmåling af
civile bøder til virksomheder, virksomhedssammenslutninger
eller enhver anden juridisk person skal der desuden tages hensyn
til den pågældendes samlede koncernomsætning
på verdensplan i det regnskabsår, der går forud
for afgørelsen. Endvidere kan der tages hensyn til
erstatning, der betales efter mindelig tvistbilæggelse, jf.
lov om behandling af erstatningssager vedrørende
overtrædelse af konkurrenceretten. Bøderne skal
være effektive, stå i et rimeligt forhold til
overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
Stk. 2. Det skal
ved udmåling af en civil bøde til en virksomhed,
virksomhedssammenslutning eller enhver anden juridisk person i
almindelighed indgå som skærpende omstændighed,
at den pågældende f.eks.,
1) efter at der
tidligere er truffet afgørelse om den
pågældendes overtrædelse af denne lov eller af
EUF-Traktatens artikel 101 eller 102, fortsætter den samme
overtrædelse eller begår en tilsvarende
overtrædelse,
2) har spillet
en ledende rolle eller har tilskyndet til overtrædelsen
eller
3) har udsat en
anden virksomhed for gengældelsesforanstaltninger for at
få den til at respektere en konkurrencebegrænsende
aftale eller adfærd i strid med § 6 eller § 11
eller EUF-traktatens artikel 101 eller 102.
Stk. 3. Det skal
ved udmåling af en civil bøde til en virksomhed,
virksomhedssammenslutning eller enhver anden juridisk person i
almindelighed indgå som formildende omstændighed, at
den pågældende f.eks.
1) udelukkende
har spillet en passiv rolle i forbindelse med
overtrædelsen,
2) ikke har
efterlevet en ulovlig aftale, vedtagelse eller samordnet praksis
efter § 6 eller EUF-traktatens artikel 101,
3) ved en intern
politik for overholdelse af konkurrencereglerne til stadighed har
gjort en aktiv indsats, for at alle virksomhedens medarbejdere skal
overholde denne lov, eller
4) har medvirket
til sagens opklaring, uden at betingelserne for bødelempelse
i §§ 23 d eller 23 e er opfyldt.
Stk. 4. En civil
bøde til en virksomhed, virksomhedssammenslutning eller
enhver anden juridisk person kan maksimalt udgøre 10 pct. af
den pågældendes samlede omsætning på
verdensplan i det regnskabsår, der går forud for
afgørelsen. Indgår virksomheden m.v. i en koncern, kan
bøden maksimalt udgøre 10 pct. af den samlede
omsætning på verdensplan i den pågældende
koncern i det regnskabsår, der går forud for
afgørelsen.
Stk. 5.
Vedrører en overtrædelse begået af en
virksomhedssammenslutning medlemmernes aktiviteter, er den
maksimale størrelse af bøden 10 pct. af summen af den
samlede omsætning på verdensplan for hvert af de
medlemmer, der er aktive på det marked, der er berørt
af den overtrædelse, som sammenslutningen har begået.
Indgår et af de pågældende medlemmer i en
koncern, indgår den samlede omsætning på
verdensplan for den pågældende koncern i summen efter
1. pkt. i stedet for medlemmets egen omsætning. Det enkelte
medlems økonomiske ansvar i forbindelse med betaling af
bøden må dog ikke overstige det maksimale
beløb, der er fastsat efter stk. 4.
§ 23 c.
Forældelsesfristen er 5 år for pålæggelse
af en civil bøde til en virksomhed, en
virksomhedssammenslutning eller enhver anden juridisk person for en
overtrædelse af denne lov eller af EUF-traktatens artikel 101
eller 102. Hvis forældelsen afbrydes, jf. stk. 3 og 4,
løber en ny forældelsesfrist. Forældelse
indtræder senest 10 år efter begyndelsestidspunktet i
henhold til stk. 2.
Stk. 2.
Forældelsesfristen for en civil bøde regnes fra den
dag, hvor overtrædelsen eller undladelsen er
ophørt.
Stk. 3.
Forældelsesfristen for en civil bøde afbrydes fra den
dag, hvor mindst én virksomhed i en
håndhævelsessag får underretning om det
første formelle efterforskningsskridt fra Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, fra en national konkurrencemyndighed i en anden
medlemsstat i Den Europæiske Union eller fra Kommissionen,
som behandler en håndhævelsessag om den samme aftale,
den samme vedtagelse inden for en sammenslutning af virksomheder
eller den samme samordnede praksis eller anden adfærd, der er
forbudt efter denne lov eller efter EUF-traktatens artikel 101
eller 102. Afbrydelsen gælder for alle virksomheder m.v., der
har deltaget i overtrædelsen.
Stk. 4.
Afbrydelsen af forældelsesfristen for en civil bøde
ophører den dag, hvor håndhævelsessagen er
afsluttet ved en endelig afgørelse om, at denne lov eller
EUF-traktatens artikel 101 eller 102 er overtrådt,
virksomheders eller virksomhedssammenslutningers tilsagn er gjort
bindende eller en virksomhed, en virksomhedssammenslutning eller
enhver anden juridisk person er blevet pålagt en bøde,
eller når det er besluttet eller der er truffet
afgørelse om, at sagen ikke vil blive forfulgt
yderligere.
Stk. 5.
Forældelsesfristen for bødestraf til en fysisk person
er 5 år.
§ 23 d. Den virksomhed, der
handler i strid med § 6 eller EUF-traktatens artikel 101, stk.
1, ved at deltage i et kartel, opnår efter ansøgning
fritagelse for den bøde, virksomheden ellers ville
være blevet pålagt for sin deltagelse i kartellet, hvis
ansøgeren opfylder betingelserne i stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Ansøgeren skal være den første til at
fremlægge dokumentation, som
1) på det
tidspunkt, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen modtager
ansøgningen, sætter styrelsen i stand til at foretage
en kontrolundersøgelse i forbindelse med kartellet, forudsat
at styrelsen ikke allerede er i besiddelse af tilstrækkelig
dokumentation, som sætter styrelsen i stand til at foretage
en sådan kontrolundersøgelse, eller at styrelsen ikke
allerede har foretaget en sådan undersøgelse,
eller
2) efter
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens opfattelse er
tilstrækkelig til, at der kan fastslås en
overtrædelse, som er omfattet af
bødelempelsesordningen, forudsat at styrelsen ikke allerede
er i besiddelse af tilstrækkelige beviser til at
fastslå en sådan overtrædelse, og at ingen anden
ansøger tidligere har været berettiget til
bødefritagelse efter nr. 1 i forbindelse med kartellet.
Stk. 3.
Bødefritagelse kan kun opnås, såfremt
ansøgeren
1)
afslører sin deltagelse i et kartel,
2) har bragt sin
deltagelse i kartellet til ophør senest straks efter
indgivelse af ansøgningen om bødelempelse, bortset
fra de aktiviteter, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mener er
nødvendige for at sikre undersøgelsens
integritet,
3) ikke under
planlægningen af sin indgivelse af en ansøgning om
bødelempelse til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
a) har
ødelagt, forfalsket eller skjult beviser vedrørende
kartellet eller
b) har
afsløret sin planlagte indgivelse af ansøgningen
eller noget af dens indhold over for andre end
konkurrencemyndigheder i Den Europæiske Union, i
EØS-området eller i tredjelande,
4) ikke har
taget skridt til at tvinge andre virksomheder til at tilslutte sig
kartellet eller til at blive i det og
5) samarbejder
oprigtigt, fuldt ud, permanent og hurtigt med Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen fra det tidspunkt, hvor ansøgningen
indgives, og indtil håndhævelsessagen er endeligt
afsluttet over for alle de parter, som undersøgelsen
omfatter, eller sagen på anden vis er afsluttet.
Stk. 4.
Samarbejdet efter stk. 3, nr. 5, indebærer, at
ansøgeren opfylder følgende krav:
1)
Ansøgeren forsyner straks Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
med alle relevante oplysninger og dokumentation vedrørende
kartellet, som den pågældende har adgang til eller
kommer i besiddelse af, herunder følgende:
a) Navn og
adresse på ansøgeren.
b) Navnene
på alle andre virksomheder, der deltager eller har deltaget i
kartellet.
c) En detaljeret
beskrivelse af kartellet, herunder de berørte produkter og
berørte områder og varigheden og arten af
karteladfærden.
d) Oplysninger
om tidligere eller eventuelle planlagte fremtidige
ansøgninger om bødelempelse til andre
konkurrencemyndigheder i Den Europæiske Union, i
EØS-området eller i tredjelande vedrørende
kartellet.
2)
Ansøgeren står til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
rådighed med henblik på at besvare eventuelle
forespørgsler, der kan bidrage til at fastslå
omstændighederne.
3)
Ansøgeren stiller direktører, ledere og andre ansatte
til rådighed for interviews med Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen og gør rimelige bestræbelser
på at stille tidligere direktører, ledere og andre
ansatte til rådighed for interviews med styrelsen.
4)
Ansøgeren ødelægger, forfalsker eller skjuler
ikke relevante oplysninger eller dokumentation.
5)
Ansøgeren afslører ikke sin indgivelse af
ansøgningen om bødelempelse eller noget af dens
indhold, før Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udsendt
en klagepunktsmeddelelse i håndhævelsessagen, medmindre
andet er aftalt.
§ 23 e. Opfylder en
ansøgning om bødefritagelse fra en virksomhed ikke
betingelserne i § 23 d, stk. 2, betragtes ansøgningen
som en ansøgning om bødenedsættelse, jf. stk.
2-4.
Stk. 2. Den
virksomhed, der handler i strid med § 6 eller EUF-traktatens
artikel 101, stk. 1, ved at deltage i et kartel, opnår
nedsættelse af den bøde, virksomheden ellers ville
være blevet pålagt for sin deltagelse i kartellet, hvis
ansøgeren fremlægger dokumentation vedrørende
kartellet, som repræsenterer en betydelig merværdi i
forhold til den dokumentation, som Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen allerede er i besiddelse af på tidspunktet
for ansøgningen, og opfylder betingelserne i § 23 d,
stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Såfremt ansøgeren fremlægger afgørende
dokumentation, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen benytter til
at påvise yderligere forhold, der fører til, at
deltagerne i kartellet pålægges større
bøder, end det ellers ville have været
tilfældet, tages sådanne yderligere forhold ikke i
betragtning ved fastsættelsen af en eventuel bøde til
den pågældende ansøger.
Stk. 4.
Bødenedsættelsen for den første ansøger,
der opfylder betingelserne i stk. 2, udgør 50 pct. af den
bøde, ansøgeren ellers ville være blevet
pålagt for sin deltagelse i kartellet. For den anden
ansøger, der opfylder betingelserne i stk. 2, udgør
bødenedsættelsen 30 pct. For efterfølgende
ansøgere, der opfylder betingelserne i stk. 2, udgør
bødenedsættelsen op til 20 pct.
§ 23 f. Der kan indgives en
foreløbig ansøgning om bødefritagelse eller
bødenedsættelse, med henblik på at
ansøgeren kan tildeles en plads i køen til denne
bødelempelse.
Stk. 2. En
foreløbig ansøgning skal indeholde de oplysninger om
kartellet, som er tilgængelige for ansøgeren på
tidspunktet for indgivelsen af den foreløbige
ansøgning. Oplysningerne kan f.eks. vedrøre
følgende:
1)
Ansøgerens navn og adresse.
2) Grundlaget
for de betænkeligheder, der har ført til
ansøgningen.
3) Navnene
på alle andre virksomheder, der deltager eller har deltaget i
kartellet.
4) De
berørte produkter og områder.
5) Varigheden og
arten af karteladfærden.
6) Oplysninger
om tidligere eller eventuelle fremtidige ansøgninger om
bødelempelse til konkurrencemyndigheder i Den
Europæiske Union, i EØS-området eller i
tredjelande vedrørende kartellet.
Stk. 3. En
foreløbig ansøgning skal færdiggøres
inden for den frist, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
fastsætter. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
fastsætter fristen således, at ansøgeren kan
indsamle de nødvendige oplysninger og dokumentation til
opfyldelse af betingelserne for enten bødefritagelse eller
bødenedsættelse. Færdiggøres den
foreløbige ansøgning inden for fristen, anses
ansøgningen for indgivet på tidspunktet for
indgivelsen af den foreløbige ansøgning.
Stk. 4.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har beføjelse til at
imødekomme eller afvise en ansøgning efter stk.
1.
§ 23 g. Der kan indgives en
forkortet ansøgning om bødefritagelse eller
bødenedsættelse, hvis ansøgeren har
ansøgt Europa-Kommissionen herom ved at indgive enten en
foreløbig eller en fuldstændig ansøgning
vedrørende det samme kartel, forudsat at denne
ansøgning dækker mere end tre medlemsstater i Den
Europæiske Union som berørte områder.
Stk. 2. En
forkortet ansøgning skal bestå af en kort angivelse af
følgende:
1)
Ansøgerens navn og adresse.
2) Navne
på de øvrige deltagere i kartellet.
3) De
berørte produkter og områder.
4) Varigheden og
arten af karteladfærden.
5) De
medlemsstater i Den Europæiske Union, hvor dokumentationen om
kartellet formodes at foreligge.
6) Oplysninger
om enhver tidligere ansøgning om bødelempelse eller
eventuelle planlagte fremtidige ansøgninger om
bødelempelse, der er indgivet til enhver anden
konkurrencemyndighed i Den Europæiske Union, i
EØS-området eller i tredjelande vedrørende
kartellet.
Stk. 3.
Når Europa-Kommissionen modtager en fuldstændig
ansøgning og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen modtager en
forkortet ansøgning vedrørende det samme kartel, er
Kommissionen, i perioden indtil der er opnået klarhed om,
hvorvidt Kommissionen vil forfølge hele eller dele af sagen,
den primære kontakt for ansøgeren, navnlig med hensyn
til at give anvisninger til ansøgeren om
gennemførelse af enhver yderligere intern
undersøgelse. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan kun
kræve af ansøgeren, at denne fremlægger
specifikke præciseringer vedrørende de punkter, der er
nævnt i stk. 2, før styrelsen kræver, at der
indgives en fuldstændig ansøgning efter stk. 5.
Stk. 4.
Når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen modtager en forkortet
ansøgning, kontrollerer styrelsen, om den på
tidspunktet for modtagelsen heraf allerede har modtaget en
forkortet eller fuldstændig ansøgning om
bødelempelse fra en anden ansøger vedrørende
det samme kartel. Har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke
modtaget en sådan ansøgning fra en anden
ansøger og anser den forkortede ansøgning for at
opfylde kravene i stk. 2, underretter styrelsen ansøgeren
herom.
Stk. 5. Der kan
indgives en fuldstændig ansøgning til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, så snart Kommissionen har meddelt
styrelsen, at Kommissionen ikke agter at behandle hele eller dele
af sagen. Kun undtagelsesvis, når det er nødvendigt af
hensyn til sagsafgrænsningen eller sagsfordelingen, kan
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forlange, at ansøgeren
indgiver en fuldstændig ansøgning, inden Kommissionen
har meddelt styrelsen, at den ikke agter at forfølge hele
eller dele af sagen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
fastsætte en rimelig frist, inden for hvilken
ansøgeren skal indgive sin fuldstændige
ansøgning sammen med de relevante oplysninger og
dokumentation. Dette berører ikke ansøgerens ret til
frivilligt at indgive en fuldstændig ansøgning
på et tidligere tidspunkt.
Stk. 6. En
ansøger, som indgiver en fuldstændig ansøgning
efter stk. 5 inden for den af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
fastsatte frist, anses for at have indgivet den fulde
ansøgning på det tidspunkt, hvor den forkortede
ansøgning blev modtaget, forudsat at den forkortede
ansøgning dækker det eller de samme berørte
produkter og områder og den samme varighed af kartellet som i
den ansøgning om bødelempelse, der er indgivet til
Kommissionen, og som kan være blevet opdateret.
§ 23 h. En ansøgning om
bødefritagelse eller bødenedsættelse, herunder
en foreløbig ansøgning efter § 23 f eller en
forkortet ansøgning efter § 23 g, kan indgives
skriftligt eller mundtligt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Ansøgningen kan indgives på dansk eller engelsk. Efter
aftale mellem Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og
ansøgeren kan ansøgningen endvidere indgives på
et andet af de offici?elle sprog i Den Europæiske Union.
Stk. 2. En
ansøgning efter stk. 1 behandles efter følgende
procedure:
1) På
ansøgerens anmodning bekræfter Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen skriftligt, at styrelsen har modtaget en
ansøgning om bødelempelse med angivelse af dato og
tidspunkt for modtagelsen.
2) Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen afgiver et foreløb?igt tilsagn, der
indeholder oplysninger om, hvorvidt betingelserne i § 23 d,
stk. 2 og 3, eller § 23 e, stk. 2, er opfyldt, og om, hvorvidt
der er grundlag for at meddele afslag på ansøgningen,
fordi betingelserne i § 23 d, stk. 3 og 4, ikke er
opfyldt.
3) Når
håndhævelsessagen er endeligt afsluttet over for alle
de øvrige parter, som har været involveret i
kartellet, meddeler Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skriftligt
ansøgeren, hvorvidt betingelserne i § 23 d, stk. 3 og
4, er opfyldt, og i bekræftende fald, om
bødefritagelse eller bødenedsættelse kan ske i
overensstemmelse med det foreløbige tilsagn, som
ansøgeren har fået efter nr. 2.
Stk. 3.
Forskellige virksomheder kan ikke indgive fælles
ansøgning om bødelempelse, medmindre virksomhederne
er koncernforbundne og ansøgningen angiver, hvilke
virksomheder ansøgningen skal omfatte.
§ 23 i. En ansøgning om
bødefritagelse eller bødenedsættelse fra en
virksomhed omfatter automatisk nuværende og tidligere
bestyrelsesmedlemmer, ledende medarbejdere og andre ansatte.
Stk. 2. En
fysisk person, som er omfattet af en ansøgning i henhold til
stk. 1, opnår tiltalefrafald og fritagelse for et eventuelt
særskilt krav om konfiskation, hvis følgende
betingelser er opfyldt:
1) Virksomhedens
ansøgning opfylder betingelserne i § 23 d, stk. 2, og
§ 23 d, stk. 3, nr. 1.
2) Den
pågældende opfylder individuelt betingelsen i § 23
d, stk. 3, nr. 5, jf. § 23 d, stk. 4.
3) Virksomhedens
ansøgning ligger forud for det tidspunkt, hvor den fysiske
person af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller Statsadvokaten
for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet er
gjort bekendt med den sag, som ansøgningen angår.
Stk. 3. Opfylder
en ansøgning om bødefritagelse fra en virksomhed ikke
betingelserne herfor, opnår en fysisk person, som er omfattet
af en ansøgning i henhold til stk. 1,
bødenedsættelse, såfremt virksomhedens
ansøgning opfylder betingelserne herfor i § 23 e, stk.
2, og den fysiske person individuelt opfylder betingelsen i §
23 d, stk. 3, nr. 5, jf. § 23 d, stk. 4. § 23 e, stk. 3
og 4, finder tilsvarende anvendelse. Et eventuelt særskilt
krav om konfiskation nedsættes med de samme procentsatser som
nævnt i § 23 e, stk. 4.
Stk. 4. En
fysisk person kan indgive en individuel ansøgning om
sanktionslempelse. En fysisk person opnår tiltalefrafald og
fritagelse for et eventuelt særskilt krav om konfiskation,
hvis den pågældende opfylder betingelserne i § 23
d, stk. 2-4. Hvis betingelserne for tiltalefrafald ikke er opfyldt,
opnår den pågældende bødenedsættelse
og nedsættelse af et eventuelt særskilt krav om
konfiskation, hvis vedkommende individuelt opfylder betingelserne i
§ 23 e, stk. 2. § 23 e, stk. 3 og 4, finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 5.
Bestemmelserne i § 23 f og § 23 h, stk. 1 og stk. 2, nr.
1, finder tilsvarende anvendelse for ansøgninger efter stk.
1 og 4. Endvidere finder § 23 h, stk. 2, nr. 2, tilsvarende
anvendelse, idet Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
og International Kriminalitet dog forinden afgivelsen af et
foreløbigt tilsagn til en fysisk person skal tiltræde,
at betingelserne herfor er til stede.
Stk. 6.
Når sagen er endeligt oplyst og vurderet, meddeler
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet tiltalefrafald til fysiske personer omfattet af stk. 1
eller 4, hvis betingelserne herfor er opfyldt.
§ 23 j. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan i sager om en virksomheds eller en
virksomhedssammenslutnings overtrædelse af denne lov eller
EUF-traktatens artikel 101 eller 102 i et bødeforelæg
tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den,
der har begået overtrædelsen, kan erkende
overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en
nærmere angiven frist at betale en civil bøde som
angivet i bødeforelægget.
Stk. 2. Et
bødeforelæg efter stk. 1 skal indeholde
1) navn, adresse
og cvr-nummer på den virksomhed eller
virksomhedssammenslutning, som bødeforelægget rettes
til, og
2) oplysning om
det forhold, som den civile bøde angår.
Stk. 3.
Oplysning efter stk. 2, nr. 2, skal omfatte følgende:
1) Hjemmelen til
at pålægge den civile bøde.
2) En kort
beskrivelse af den overtrædelse af konkurrenceloven eller
EUF-traktatens artikel 101 eller 102, som giver anledning til
udstedelse af bødeforelægget, med angivelse af tid,
sted, genstand, udførelsesmåde og andre nærmere
omstændigheder, som er nødvendige for en
tilstrækkelig og tydelig beskrivelse.
3) Eventuelle
formildende eller skærpende omstændigheder, jf. §
23 b, stk. 2 og 3.
Stk. 4. Vedtages
den civile bøde, bortfalder videre
forfølgning.«
44. Kapitel
9 affattes således:
»Kapitel 9
Behandling af sager om
pålæggelse af civile bøder
§ 24. Reglerne i dette kapitel
finder anvendelse på sager om civile bøder, jf. §
23, stk. 1-3.
Stk. 2. Sagen
behandles i den borgerlige retsplejes former.
Stk. 3. Retten
er ikke bundet af parternes påstande om størrelsen af
den civile bøde.
§ 24 a. Sagen kan indbringes
for retten af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, når
afgørelsen om overtrædelse af konkurrencereglerne har
været behandlet af Konkurrenceankenævnet.
Stk. 2.
Indbringer den, som afgørelsen retter sig mod, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsens eller Konkurrenceankenævnets
afgørelse for retten, jf. § 20, stk. 3, afgøres
spørgsmålet om pålæggelse af en civil
bøde under denne sag.
Stk. 3. Sagen
kan uanset stk. 1 indbringes for retten af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, når fristen for at klage til
Konkurrenceankenævnet eller for indbringelse for domstolene
er udløbet, uden at klage eller indbringelse er sket, jf.
§ 20, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, eller hvis sagen
vedrører en civil bøde efter § 23, stk. 3.
§ 24 b. Tredjemand, der kan
blive draget strafferetligt til ansvar for den overtrædelse,
som sagen angår, kan ikke indtræde som part i sagen
efter retsplejelovens § 251.
Stk. 2.
Tredjemand, der kan blive draget strafferetligt til ansvar for den
overtrædelse, som sagen angår, kan indtræde i
sagen for at varetage sine interesser, uanset om den
pågældende støtter en af parterne i sagen.
Retsplejelovens § 252, stk. 3 og 4, finder tilsvarende
anvendelse. Retten beskikker efter anmodning en advokat for den
pågældende. Om salær og godtgørelse for
udlæg til den beskikkede advokat gælder det samme som i
tilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf. retsplejelovens
kapitel 31.
§ 24 c. En civil bøde
skal betales til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan efter anmodning fra den
domfældte tillade henstand med eller afdragsvis betaling af
en civil bøde.
Stk. 3. Betales
en civil bøde ikke, inddrives den af
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Stk. 4.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan tillade henstand med eller
afdragsvis betaling af civile bøder.
Stk. 5. En civil
bøde tilfalder statskassen.
Stk. 6.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med skatteministeren
fastsætte bestemmelser om opkrævning og inddrivelse af
civile bøder, herunder om den administrative behandling af
sager om henstand med eller afdragsvis betaling af civile
bøder.«
§ 2
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1650 af 17. november 2020, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1832 af 8. december 2020 og lov nr. 2208 af 29. december 2020,
foretages følgende ændringer:
1. § 299
c affattes således:
Ȥ 299 c. Med
fængsel indtil 6 år straffes den, der under
særlig skærpende omstændigheder medvirker til, at
en virksomhed eller en virksomhedssammenslutning indgår en
kartelaftale omfattet af konkurrencelovens § 23, stk. 4, 2.
pkt. Som særlig skærpende omstændighed anses
navnlig tilfælde, hvor overtrædelsen har haft et
betydeligt omfang eller har været egnet til at medføre
betydelig skade.
Stk. 2. Stk. 1
finder alene anvendelse på fysiske personer.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 4. marts 2021.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på sager, hvor Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen inden lovens ikrafttræden i medfør
af konkurrencelovens § 15 a, stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 155 af 1. marts 2018, har udsendt en
klagepunktsmeddelelse, eller hvor Statsadvokaten for Særlig
Økonomisk og International Kriminalitet inden lovens
ikrafttræden har rejst sigtelse efter retsplejeloven mod en
virksomhed eller en virksomhedssammenslutning for
overtrædelse af bestemmelserne i konkurrenceloven eller
EUF-traktatens artikel 101 eller 102. For sådanne sager
finder de hidtil gældende regler anvendelse, dog finder
konkurrencelovens § 20, stk. 1, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 36-39, anvendelse i
forhold til klager, som indbringes efter lovens
ikrafttræden.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/1/EU af 11.
december 2018 om styrkelse af de nationale konkurrencemyndigheders
forudsætninger for at håndhæve
konkurrencereglerne effektivt og sikring af et velfungerende indre
marked, EU-Tidende 2019, nr. L 11, side 3.