Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 28. januar 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 30 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2, 4 og 6-30. Liberal Alliances medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 3 og 5.
2. Evaluering af loven
Ministeren har i sit svar på
spørgsmål 41 tilkendegivet, at han er enig i, at det
er en god idé at gennemføre en evaluering af loven
inden for 3 år, fra loven er trådt i kraft, med henblik
på at følge op på, om loven virker efter
hensigten.
Ministeren har endvidere oplyst, at alle de
partier, som stemmer for lovforslaget, inden evalueringens
igangsættelse vil blive inddraget i udarbejdelsen af
kommissoriet for den kommende evaluering.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af
erhvervsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod de af Liberal Alliance stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
13, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 14, stk.
6« til: »§ 14, stk. 7«, og »§ 18
a, stk. 2« ændres til: »§ 18 c, stk.
4«.«
[Ændring af henvisninger]
2) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 13, stk. 2, nr. 4,
ændres »§ 23 j« til: »§ 23 j,
stk. 1«, og »§ 832« ændres til:
»§ 832, stk. 1«.
[Præcisering af
henvisninger]
Af et mindretal
(LA):
3)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»02. § 14, stk. 1, affattes
således:
»Erhvervsministeren udpeger
Konkurrencerådet, og Konkurrencerådet ansætter en
direktør for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.«
03. § 14,
stk. 3, 1. og 2. pkt., affattes
således:
»Erhvervsministeren udpeger medlemmer
af Konkurrencerådet for en periode på op til 8
år. Medlemmerne kan ikke genudpeges.««
[02: Konkurrencerådet
ansætter direktøren for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen. 03: Udpegning af medlemmerne af
Konkurrencerådet for en periode op til 8 år uden
mulighed for genudpegning]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 7 foreslåede § 14 a ændres i stk. 2 »sager vedrørende denne
lovs kapitel 4« til: »sager vedrørende fusioner,
jf. kapitel 4«.
[Sproglig præcisering]
Af et mindretal
(LA):
5)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
15 a indsættes som stk.
3-6:
»Stk. 3.
Konkurrencerådet ansætter en eller flere
høringskonsulenter, der skal være cand.jur.
Stk. 4.
Høringskonsulenterne skal sikre, at en part i en sag i
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får lejlighed til
effektivt at præsentere sine synspunkter og udøve sin
ret til forsvar.
Stk. 5.
Høringskonsulenterne kan behandle klager over Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsens afgørelser om aktindsigt, herunder
partsaktindsigt efter forvaltningsloven og ret til egenacces, jf.
§ 13, stk. 1, 2. pkt., det EU-retlige forbud mod
selvinkriminering, jf. § 17 b, 2. pkt., og beslutninger om
fortroligheden af korrespondancen mellem en virksomhed og dennes
advokat.
Stk. 6.
Høringskonsulenterne er uafhængige af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen og afgiver udtalelse til formanden for
Konkurrencerådet om eventuelle mangler ved styrelsens
sagsforberedelse, jf. stk. 5.««
[Indførelse af en ordning
med høringskonsulenter]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
6) I
den under nr. 24 foreslåede § 17 b ændres i 1. pkt. »§ 18, stk. 1.« til:
»§ 18, stk. 1, 3. pkt.«
[Præcisering af
henvisning]
7) I
den under nr. 28 foreslåede § 18 a ændres i stk. 1 »oplysningerne i § 18, stk.
1« til: »oplysningerne i § 18, stk. 1, 1.
pkt.«, og »anført i § 18, stk. 1«
ændres til: »anført i § 18, stk. 1, 1.
pkt.«
[Præcisering af
henvisninger]
8) I
den under nr. 28 foreslåede § 18 b ændres i stk. 1 »§ 18 a« til:
»§ 18 a, stk. 1 og 2«.
[Præcisering af
henvisning]
9) Nr.
30 affattes således:
»30. I §
19, stk. 1, ændres », § 16 a, stk. 2 og
3« til: »og § 16 a, stk. 3 og 4«.«
[Lovteknisk ændring]
10)
Efter nr. 30 indsættes som nye numre:
»05. I §
19, stk. 1, indsættes som 2.
pkt.:
»Endvidere kan afgørelser om det
EU-retlige forbud mod selvinkriminering, jf. § 17 b, 2. pkt.,
afgørelser om forbuddet mod selvinkriminering, jf. § 10
i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter, og afgørelser om
beskyttelsen af fortroligheden af korrespondance mellem en
virksomhed og dennes eksterne advokat påklages til
Konkurrenceankenævnet af den, som afgørelsen retter
sig mod.«
06. I
§ 19, stk. 2, ændres
»efter stk. 1« til: »efter stk. 1, 1.
pkt.,«.
07. I
§ 19, stk. 2, nr. 2, ændres
»§ 16 a, stk. 2 og 3« til: »§ 16 a,
stk. 3 og 4«.«
[05: Udvidelse af klageadgangen til
Konkurrenceankenævnet. 06: Præcisering af henvisning.
07: Lovteknisk ændring]
11)
Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:
»08. § 20, stk. 1, affattes
således:
»Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
afgørelser efter denne lov kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed end Konkurrenceankenævnet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens formelle afgørelser kan
ikke indbringes for domstolene, før ankenævnets
afgørelse foreligger.««
[Valgfrihed med at indbringe klager
over Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens materielle
afgørelser for Konkurrenceankenævnet eller at
indbringe afgørelser for domstolene]
12) Nr.
32 udgår.
[Konsekvensændring]
13)
Efter nr. 32 indsættes som nye numre:
»09. I §
20, stk. 2, 1. pkt., ændres »fire uger«
til: »8 uger«.
010. I
§ 20, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »Konkurrenceankenævnets
afgørelse«: »eller Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens materielle afgørelse«.
011. I
§ 20, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »ankenævnets afgørelse
endelig« til: »afgørelsen endelig, jf. dog stk.
2, 1. pkt., og § 24 a, stk. 1«.«
[09: Forlængelse af fristen
for klage til Konkurrenceankenævnet. 010: Frist på 8
uger for indbringelse af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
materielle afgørelse for domstolene. 011:
Konsekvensændring]
14) I
den under nr. 33 foreslåede § 21 a ændres i stk. 2 »EU-Traktatens« til:
»EUF-traktatens«, og »§ 16 a«
ændres til: »§ 16 a, stk. 1«.
[Korrektion af trykfejl og
præcisering af henvisning]
15) I
den under nr. 35 foreslåede
affattelse af § 23 affattes stk. 6, nr. 1, således:
»1) i
efterfølgende beskæftigelse, lønnet eller
ulønnet, at have behandlet verserende sager, hvor der er
udsendt en meddelelse om betænkeligheder, jf. § 15 a,
stk. 3, sager vedrørende fusioner, jf. kapitel 4, sager om
bødelempelse eller om sanktionslempelse, jf. §§ 23
d-23 i, anke- og retssager vedrørende afgørelser
efter loven og sager om indsigt i alle sådanne sager, som den
pågældende har behandlet under sit virke i
Konkurrencerådet eller ansættelse i Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, jf. § 14 a, stk. 2,«.
[Tydeliggørelse af
verserende sager]
16) I
den under nr. 35 foreslåede
affattelse af § 23 ændres i
stk. 6, nr. 3, »besvaret
spørgsmål« til: »besvare
spørgsmål«.
[Rettelse af sproglig fejl]
17) I
den under nr. 36 foreslåede § 23 b ændres i stk. 2, nr. 1, »EU-Traktatens«
til: »EUF-traktatens«.
[Korrektion af trykfejl]
18) I
den under nr. 36 foreslåede § 23 d affattes stk. 4 således:
»Stk. 4.
Samarbejdet efter stk. 3, nr. 5, indebærer, at
ansøgeren opfylder følgende krav:
1)
Ansøgeren forsyner straks Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
med alle relevante oplysninger og dokumentation vedrørende
kartellet, som den pågældende har adgang til eller
kommer i besiddelse af, herunder følgende:
a) Navn og
adresse på ansøgeren.
b) Navnene
på alle andre virksomheder, der deltager eller har deltaget i
kartellet.
c) En detaljeret
beskrivelse af kartellet, herunder de berørte produkter og
berørte områder og varigheden og arten af
karteladfærden.
d) Oplysninger
om tidligere eller eventuelle planlagte fremtidige
ansøgninger om bødelempelse til andre
konkurrencemyndigheder i Den Europæiske Union, i
EØS-området eller i tredjelande vedrørende
kartellet.
2)
Ansøgeren står til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
rådighed med henblik på at besvare eventuelle
forespørgsler, der kan bidrage til at fastslå
omstændighederne.
3)
Ansøgeren stiller direktører, ledere og andre ansatte
til rådighed for interviews med Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen og gør rimelige bestræbelser
på at stille tidligere direktører, ledere og andre
ansatte til rådighed for interviews med styrelsen.
4)
Ansøgeren ødelægger, forfalsker eller skjuler
ikke relevante oplysninger eller dokumentation.
5)
Ansøgeren afslører ikke sin indgivelse af
ansøgningen om bødelempelse eller noget af dens
indhold, før Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udsendt
en klagepunktsmeddelelse i håndhævelsessagen, medmindre
andet er aftalt.«
[Sproglig
tydeliggørelse]
19) I
den under nr. 36 foreslåede § 23 g ændres i stk. 2 »beskrivelse« til:
»angivelse«.
[Sproglig præcisering]
20) I
den under nr. 36 foreslåede § 23 h ændres i stk. 2, nr. 2, »§ 23 d, stk.
1« til: »§ 23 d, stk. 2 og 3«.
[Ændring af henvisning]
21) I
den under nr. 36 foreslåede § 23 i ændres i stk. 2, nr. 2, »jf. stk. 4« til:
»jf. § 23 d, stk. 4«.
[Præcisering af
henvisning]
22) I
den under nr. 36 foreslåede § 23 i ændres i stk. 3 »§ 23 d, stk. 3, nr. 5, jf.
stk. 4« til: »§ 23 d, stk. 3, nr. 5, jf. § 23
d, stk. 4«.
[Præcisering af
henvisning]
23) I
den under nr. 36 foreslåede § 23 i ændres i stk. 4, 3. pkt., »§ 23 e, stk. 2,
nr. 1 og 2« til: »§ 23 e, stk. 2«.
[Ændring af henvisning]
24) I
den under nr. 37 foreslåede
affattelse af kapitel 9 ændres i
§ 24 a, stk. 1, », som den
pågældende overtrædelse vedrører,«
til: »om overtrædelse af
konkurrencereglerne«.
[Sproglig præcisering]
25) I
den under nr. 37 foreslåede
affattelse af kapitel 9 indsættes
i § 24 a, stk. 2, efter
»mod,«: »Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
eller«.
[Konsekvensændring]
26) I
den under nr. 37 foreslåede
affattelse af kapitel 9 affattes § 24 a, stk. 3, således:
»Stk. 3.
Sagen kan uanset stk. 1 indbringes for retten af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, når fristen for at klage til
Konkurrenceankenævnet eller for indbringelse for domstolene
er udløbet, uden at klage eller indbringelse er sket, jf.
§ 20, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, eller hvis sagen
vedrører en civil bøde efter § 23, stk.
3.«
[Nyaffattelse]
27) I
den under nr. 37 foreslåede
affattelse af kapitel 9 udgår
§ 24 a, stk. 4.
[Konsekvensændring]
Til § 3
28) I
stk. 1 ændres »4. februar
2021« til: »4. marts 2021«.
[Ændring af
ikrafttrædelsesdato]
29) I
stk. 2 ændres i 1. pkt. »i medfør af § 15
a, stk. 3,« til: »i medfør af konkurrencelovens
§ 15 a, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 155 af 1.
marts 2018,«.
[Korrektion af henvisning]
30) I
stk. 2 indsættes i 2. pkt. efter »anvendelse«:
», dog finder konkurrencelovens § 20, stk. 1, stk. 2, 1.
pkt., og stk. 3, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 08, 09,
010 og 011, anvendelse i forhold til klager, som indbringes efter
lovens ikrafttræden«.
[Undtagelse til
overgangsordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med
lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås der indsat et nyt
stk. 5 i § 14 i konkurrenceloven, hvorefter stk. 5 og 6 i
samme bestemmelse bliver stk. 6 og 7 som følge af en
rykningsklausul. Det medfører, at henvisninger til §
14, stk. 5 og 6, skal konsekvensrettes. På denne baggrund
foreslås det at ændre henvisningen i § 13, stk. 1,
1. pkt., så der i stedet henvises til § 14, stk. 7.
Der foretages
ikke en materiel ændring med forslaget.
Med
lovforslagets § 1, nr. 28, foreslås § 18 a i
konkurrenceloven om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens udveksling
af oplysninger med andre konkurrencemyndigheder ophævet. En
bestemmelse herom foreslås i stedet indsat som § 18 c,
der i stk. 4 indeholder en bemyndigelse for erhvervsministeren til
at fastsætte nærmere regler på området.
På denne baggrund foreslås det at ændre
henvisningen i § 13, stk. 1, 1. pkt., så der i stedet
henvises til § 18 c, stk. 4.
Der foretages
ikke en materiel ændring med forslaget.
Til nr. 2
Med
lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås der indført
mulighed for, at en virksomhed eller en virksomhedssammenslutning
kan vedtage et bødeforelæg efter § 23 j, stk. 1,
i konkurrenceloven. De oplysninger, som skal fremgå af et
bødeforelæg, er indeholdt i § 23 j, stk. 2 og 3.
På denne baggrund foreslås det at præcisere
henvisningen i den foreslåede affattelse af § 13, stk.
2, nr. 4, til § 23 j, stk. 1.
Der foretages
ikke en materiel ændring med forslaget.
Retsplejelovens § 832, stk. 1, giver mulighed for, at en
fysisk person kan vedtage et bødeforelæg. På
denne baggrund foreslås det at præcisere henvisningen i
den foreslåede § 13, stk. 2, nr. 4, til retsplejelovens
§ 832, stk. 1.
Der foretages
ikke en materiel ændring med forslaget.
Til nr. 3
Den i ændringsforslaget
foreslåede ændring under nr. 02 indebærer, at
Konkurrencerådet fremover ansætter direktøren
for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Den foreslåede
ændring under nr. 03 medfører, at udpegning af
medlemmerne af Konkurrencerådet sker for en periode op til 8
år uden mulighed for genudpegning.
Til nr. 4
Kapitel 4 i
konkurrenceloven indeholder bestemmelser om fusionskontrol. Med
ændringsforslaget klargøres det, at det er sager om
fusioner, jf. kapitel 4, der er omfattet af den foreslåede
bestemmelse i § 14 a, stk. 2.
Der foretages
ikke en materiel ændring med forslaget.
Til nr. 5
Ændringsforslaget indebærer, at
der etableres en ordning med høringskonsulenter, som er
uafhængige af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og refererer
direkte til formanden for Konkurrencerådet.
Høringskonsulenterne skal være uddannet cand.jur.
Høringskonsulenterne skal sikre, at en part i en sag i
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får lejlighed til
effektivt at præsentere sine synspunkter og udøve sin
ret til forsvar.
Til nr. 6
Med
lovforslagets § 1, nr. 25, foreslås § 18, stk. 1, i
konkurrenceloven nyaffattet. Efter § 18, stk. 1, 3. pkt., i
den foreslåede bestemmelse kan Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen afkræve forklaringer fra en virksomheds
eller en virksomhedssammenslutnings repræsentanter eller
ansatte. På denne baggrund foreslås det at
præcisere henvisningen i den foreslåede § 17 b til
en mundtlig forklaring efter § 18, stk. 1, 3. pkt.
Der foretages
ikke en materiel ændring med forslaget.
Til nr. 7
Med
lovforslagets § 1, nr. 25, foreslås § 18, stk. 1, i
konkurrenceloven nyaffattet. Den foreslåede bestemmelse
vedrører kontrolundersøgelser i en virksomheds
lokaler, grunde eller transportmidler. Efter den foreslåede
§ 18, stk. 1, 1. pkt., kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
under en kontrolundersøgelse gøre sig bekendt med og
tage kopi af enhver oplysning, som den kontrollerede enhed har
adgang til, herunder regnskaber, regnskabsmateriale, bøger
og andre forretningspapirer, uanset hvilket medie de er lagret
på.
På denne
baggrund foreslås det for det første, at der i
lovforslagets § 1, nr. 28, der vedrører
kontrolundersøgelser i andre lokaler m.v. end dem, der er
anført i § 18, stk. 1, foretages en præcisering
af henvisningen til oplysninger efter § 18, stk. 1,
således at der henvises til § 18, stk. 1, 1. pkt.
For det andet
foreslås det, at der i lovforslagets § 1, nr. 28,
foretages en præcisering af henvisningen til andre lokaler
m.v., der er anført i § 18, stk. 1, således at
der henvises til § 18, stk. 1, 1. pkt.
Der foretages
ikke materielle ændringer med forslagene.
Til nr. 8
Med
lovforslagets § 1, nr. 28, foreslås det med § 18 b,
stk. 1, i konkurrenceloven, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
på vegne af en national konkurrencemyndighed i Den
Europæiske Union kan foretage kontrolundersøgelser
efter § 18 a. Efter § 18 a, stk. 1 og 2, kan Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen foretage kontrolundersøgelser i
private hjem. Hvis der imidlertid er rimelig grund til mistanke om,
at en fysisk person har medvirket til en virksomheds
overtrædelse, vil det efter den foreslåede § 18 a,
stk. 3, være politiet, der i givet fald gennemfører en
ransagning. På denne baggrund foreslås det, at
henvisningen i den foreslåede § 18 b, stk. 1, til §
18 a præciseres, således at der henvises til § 18
a, stk. 1 og 2.
Der foretages
ikke materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 9
Med
lovforslagets § 1, nr. 30, foreslås henvisninger til
§ 16 a, stk. 2 og 3, i § 19, stk. 1 og 2, i
konkurrenceloven ændret. Det er imidlertid lovteknisk ikke
muligt at samle ændringerne i én bestemmelse, hvilket
er grunden til, at der på dette punkt foreslås
foretaget en opdeling.
Der foretages
ikke materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 10
Det
foreslås med nr. 05 at udvide klageadgangen til
Konkurrenceankenævnet, således at også
afgørelser om det EU-retlige forbud mod selvinkriminering,
jf. § 17 b, 2. pkt., afgørelser om forbuddet mod
selvinkriminering i retssikkerhedslovens § 10 og
afgørelser om beskyttelsen af fortroligheden af
korrespondance mellem en virksomhed og dennes eksterne advokat kan
påklages til ankenævnet, men kun af den, som
afgørelsen retter sig mod.
I
tilfælde af uenighed mellem en virksomhed og Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen om konsekvensen af det EU-retlige forbud mod
selvinkriminering eller forbuddet mod selvinkriminering i
retssikkerhedslovens § 10 i en konkret sag vil styrelsen
skulle træffe en afgørelse herom. Det kan f.eks.
være en afgørelse om, at en virksomhed er forpligtet
til at besvare et spørgsmål stillet som led i et krav
om oplysninger efter § 17, stk. 1. Denne afgørelse vil
efter den foreslåede bestemmelse kunne indbringes for
Konkurrenceankenævnet af den virksomhed, som har fået
spørgsmålet stillet, og som i henhold til
afgørelsen er forpligtet til at besvare det.
I forbindelse
med kontrolundersøgelser følger Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen EU-princippet om fortroligheden af
korrespondance mellem en virksomhed og dennes eksterne advokat -
princippet om legal professionel privilege. Hvis en virksomhed
under en kontrolundersøgelse eller under Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens efterfølgende søgninger i det
datasikrede materiale fra kontrolundersøgelsen
påberåber sig dette princip og angiver den
nærmere begrundelse for, at princippet finder anvendelse
på et dokument, som styrelsen ønsker adgang til,
må styrelsen - ud fra virksomhedens forklaring og det
kendskab, som styrelsen måtte have til dokumentet -
træffe afgørelse om, hvorvidt dokumentet kan
indgå i styrelsens sag. Går afgørelsen ud
på, at dokumentet skal indgå i styrelsens sag, da
dokumentet ud fra de oplysninger, styrelsen har kendskab til, ikke
kan anses for omfattet af princippet om fortroligheden af
korrespondance mellem en virksomhed og dennes eksterne advokat, vil
den pågældende virksomhed efter den foreslåede
bestemmelse kunne indbringe denne afgørelse for
Konkurrenceankenævnet. Da prøvelsen af
afgørelsen ved Konkurrenceankenævnet vil dreje sig om,
hvorvidt dokumentet er omfattet af det pågældende
princip, vil ankenævnet skulle have adgang til at kunne
læse dokumentet under behandlingen ved nævnet.
Når ankenævnet frem til, at dokumentet er omfattet af
princippet om fortroligheden af korrespondance mellem en virksomhed
og dennes eksterne advokat, vil konsekvensen være, at
dokumentet ikke kan indgå i Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens sag.
Med nr. 05
foreslås der indsat et nyt punktum i § 19, stk. 1. I
konsekvens heraf foreslås det med nr. 06, at henvisningen i
§ 19, stk. 2, ændres til § 19, stk. 1, 1. pkt. Der
foretages ikke materielle ændringer med forslaget.
Med
lovforslagets § 1, nr. 30, foreslås henvisninger til
§ 16 a, stk. 2 og 3, i § 19, stk. 1 og 2, i
konkurrenceloven ændret. Det er imidlertid lovteknisk ikke
muligt at samle ændringerne i én bestemmelse, hvilket
er grunden til, at der på dette punkt med nr. 07
foreslås foretaget en opdeling. Der foretages ikke materielle
ændringer med forslaget.
Til nr. 11
Med
nyaffattelsen af § 20, stk. 1, foreslås det i 1. pkt.,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens afgørelser efter
konkurrenceloven ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed end Konkurrenceankenævnet. Afgørelserne vil
således ikke kunne indbringes for erhvervsministeren. Der er
tale om en videreførelse af gældende ret.
Har
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen truffet en formel
afgørelse, dvs. en afgørelse om
formalitetsspørgsmål, skal en klage herover efter 2.
pkt. først indbringes for Konkurrenceankenævnet.
Når Konkurrenceankenævnet har truffet afgørelse
herom, kan afgørelsen herefter indbringes for
domstolene.
En klage over
en afgørelse om formalitetsspørgsmål kan
være en klage over en afgørelse om f.eks.
partsaktindsigt, adgang til egenacces efter konkurrencelovens
§ 13, stk. 1, 2. pkt., offentliggørelse af oplysninger,
det EU-retlige forbud mod selvinkriminering, forbuddet mod
selvinkriminering i retssikkerhedslovens § 10 eller om
beskyttelsen af fortroligheden af korrespondance mellem en
virksomhed og dennes eksterne advokat, jf. det foreslåede nr.
05 i ændringsforslag nr. 10 (§ 19, stk. 1, 2. pkt.).
Hertil kommer de afgørelser om
formalitetsspørgsmål, som Konkurrenceankenævnet
er kompetent til at behandle i medfør af § 19, stk. 1,
1. pkt.
Har
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen truffet en materiel
afgørelse, dvs. en afgørelse om materielle
spørgsmål, kan en virksomhed m.v. vælge enten at
indbringe en klage herover for Konkurrenceankenævnet eller at
indbringe afgørelsen for domstolene uden først at
klage til Konkurrenceankenævnet.
En klage over
en afgørelse om materielle spørgsmål kan
være en klage over en afgørelse om, at f.eks.
forbuddet i § 6 eller artikel 101 er overtrådt, at
forbuddet i § 11 eller artikel 102 er overtrådt, eller
at en fusion forbydes i medfør af § 12 c, stk. 3.
Til nr. 12
Da § 20,
stk. 1, med ændringsforslag nr. 11 foreslås nyaffattet,
er den foreslåede ændring af bestemmelsen med
lovforslagets § 1, nr. 32, blevet overflødig og
foreslås derfor at skulle udgå.
Til nr. 13
Da der med
ændringsforslag nr. 11 (§ 20, stk. 1) foreslås
indført valgfrihed med hensyn til at indbringe klager over
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens materielle afgørelser
for Konkurrenceankenævnet eller at indbringe sådanne
afgørelser for domstolene, foreslås det med nr. 09, at
fristen for indbringelse af klager til Konkurrenceankenævnet
skal være af samme længde som den, der gælder for
indbringelse af afgørelser for domstolene, hvilket vil sige
8 uger.
Det
foreslås med nr. 10, at fristen for at indbringe en materiel
afgørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for
domstolene skal være 8 uger på samme måde som den
gældende frist for indbringelse af
Konkurrenceankenævnets afgørelser for domstolene.
Hvis en
virksomhed ikke inden 8 uger, jf. det foreslåede nr. 09,
indbringer Konkurrenceankenævnets afgørelse for
domstolene, er ankenævnets afgørelse efter § 20,
stk. 3, 2. pkt., endelig. Med den foreslåede
tilføjelse tydeliggøres det, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen uanset den endelige afgørelse dog i
medfør af § 24 a, stk. 1, kan indbringe sagen for
retten, med henblik på at der indledes en sag om
pålæggelse af en civil bøde.
Endvidere
foreslås det med nr. 08 at ændre
»ankenævnets afgørelse« til
»afgørelse« og at tilføje en henvisning
til § 20, stk. 2, 1. pkt., om klage til
Konkurrenceankenævnet. Disse ændringer er en
følge af det foreslåede nr. 010, hvor det
foreslås, at fristen på 8 uger for indbringelse for
domstolene også skal gælde for indbringelse for
domstolene af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens materielle
afgørelser.
Til nr. 14
Med henblik
på at korrigere en trykfejl foreslås
»EU-Traktatens« ændret til
»EUF-traktatens«.
Endvidere
foreslås det, at henvisningen til § 16 a i
konkurrenceloven præciseres til en henvisning til § 16
a, stk. 1, som er den bestemmelse, der efter lovforslagets §
1, nr. 16, vedrører muligheden for, at virksomheders tilsagn
kan gøres bindende.
Der foretages
ikke materielle ændringer med forslagene.
Til nr. 15
Med
lovforslagets § 1, nr. 35, foreslås det med § 23,
stk. 6, nr. 1, i konkurrenceloven, at en fysisk person kan straffes
med bøde for med forsæt eller ved grov uagtsomhed at
have behandlet i efterfølgende beskæftigelse,
lønnet eller ulønnet, verserende sager omfattet af
§ 14 a, stk. 2, 2. led, som den pågældende har
behandlet under sit virke i Konkurrencerådet eller sin
ansættelse i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Da en
strafbestemmelse skal være klar og tydelig, foreslås
det at uddybe, hvad der menes med sager omfattet af § 14 a,
stk. 2, 2. led. Med forslaget gengives derfor hele ordlyden af
§ 14 a, stk. 2, 2. led, hvorefter verserende sager omfatter
sager, hvor der er udsendt en meddelelse om betænkeligheder,
jf. § 15 a, stk. 3, sager vedrørende fusioner, jf.
kapitel 4, sager om bødelempelse eller om sanktionslempelse,
jf. §§ 23 d-23 i, anke- og retssager vedrørende
afgørelser efter loven og sager om indsigt i alle
sådanne sager.
Der foretages
ikke materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 16
Rent sprogligt
indebærer lovforslagets § 1, nr. 35, at en fysisk person
efter § 23, stk. 6, nr. 3, kan straffes med bøde for
med forsæt eller ved grov uagtsomhed at have besvaret
spørgsmål under et interview efter § 17 a. Der er
tale om en utilsigtet sproglig fejl.
Med
ændringsforslaget vil en fysisk person i stedet kunne
straffes med bøde for at have undladt at besvare
spørgsmål under et interview efter § 17 a,
forudsat undladelsen er begået med forsæt eller ved
grov uagtsomhed.
Til nr. 17
Med henblik
på at korrigere en trykfejl foreslås
»EU-Traktatens« ændret til
»EUF-traktatens«.
Til nr. 18
Med
lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås indsat en
bestemmelse i § 23 d i konkurrenceloven om betingelserne for
at opnå bødefritagelse efter at have deltaget i et
kartel. Det foreslås at foretage en række mindre
sproglige præciseringer af den foreslåede § 23 d,
stk. 4, med henblik på at tydeliggøre den
samarbejdsforpligtelse, som en ansøger om
bødelempelse har.
Der foretages
ikke materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 19
Med
lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås indsat en
bestemmelse i § 23 g i konkurrenceloven om adgangen til at
indgive en forkortet ansøgning om bødelempelse i
tilfælde, hvor ansøgeren har indgivet enten en
foreløbig eller en fuld ansøgning til
Europa-Kommissionen. I bestemmelsens stk. 2 er oplistet de forhold,
som den foreløbige ansøgning skal indeholde. Da det
bl.a. drejer sig om navne og adresser, foreslås det, at
udtrykket beskrivelse erstattes med udtrykket angivelse.
Den
foreslåede sproglige ændring indebærer ikke
materielle ændringer.
Til nr. 20
Med
lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås indsat en
bestemmelse i § 23 h, stk. 2, i konkurrenceloven om proceduren
for behandling af en ansøgning om bødelempelse.
I
bestemmelsens nr. 2 er det angivet, under hvilke betingelser
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan udstede et foreløbigt
tilsagn om bødelempelse. Der er i den forbindelse henvist
til, at betingelserne i forslaget til § 23 d, stk. 1, eller
§ 23 e, stk. 2, skal være opfyldte. Henvisningen til
§ 23 d, stk. 1, er imidlertid misvisende, idet betingelserne
for bødelempelse rettelig følger af den
foreslåede § 23 d, stk. 2 og 3. Det foreslås
derfor at ændre henvisningen, således at der i stedet
henvises til § 23 d, stk. 2 og 3.
Forslaget
indebærer ikke materielle ændringer.
Til nr. 21
Med
lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås § 23 i indsat i
konkurrenceloven om fysiske personers mulighed for at opnå
sanktionslempelse. I bestemmelsens stk. 2, nr. 2, er det
anført, at den fysiske person individuelt skal opfylde
samarbejdsforpligtelsen i § 23 d, stk. 3, nr. 5. Der er i den
forbindelse henvist til stk. 4. Det foreslås at
tydeliggøre, at henvisningen til stk. 4 relaterer sig til
§ 23 d, stk. 4, hvori samarbejdsforpligtelsen er yderligere
beskrevet.
Det
foreslåede indebærer ikke materielle
ændringer.
Til nr. 22
Med
lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås § 23 i om
fysiske personers mulighed for at opnå sanktionslempelse
indsat i konkurrenceloven. I bestemmelsens stk. 3 er det
anført, at den fysiske person individuelt skal opfylde
samarbejdsforpligtelsen i § 23 d, stk. 3, nr. 5. Der er i den
forbindelse henvist til stk. 4. Det foreslås at
tydeliggøre, at henvisningen til stk. 4 relaterer sig til
§ 23 d, stk. 4, hvori samarbejdsforpligtelsen er yderligere
beskrevet.
Det
foreslåede indebærer ikke materielle
ændringer.
Til nr. 23
Med
lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås § 23 i om
fysiske personers mulighed for at opnå sanktionslempelse
indsat i konkurrenceloven. Af bestemmelsens stk. 4 fremgår,
at det er en betingelse for, at en fysisk person kan opnå
bødenedsættelse og nedsættelse af et eventuelt
særskilt krav om konfiskation, at den pågældende
individuelt opfylder betingelserne i § 23 e, stk. 2, nr. 1 og
2. Henvisningen er imidlertid misvisende, da § 23 e, stk. 2,
ikke indeholder numre. Det foreslås derfor at ændre
henvisningen, således at der alene henvises til § 23 e,
stk. 2.
Der foretages
ikke materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 24
For at skabe
klarhed om rækkevidden af den med lovforslagets § 1, nr.
37, foreslåede bestemmelse i § 24 a, stk. 1, i konkurrenceloven foreslås det, at
ændre », som den pågældende
overtrædelse vedrører,« til »om
overtrædelse af konkurrencereglerne«.
Det foreslåede indebærer ikke
materielle ændringer.
Til nr. 25
Den
foreslåede ændring er en konsekvens af, at der med
ændringsforslag nr. 11 (§ 20, stk. 1) foreslås
indført valgfrihed med hensyn til at indbringe klager over
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens materielle afgørelser
for Konkurrenceankenævnet eller at indbringe sådanne
afgørelser for domstolene.
Til nr. 26
Den
foreslåede nyaffattelse er en konsekvens af, at der med
ændringsforslag nr. 11 (§ 20, stk. 1) foreslås
indført valgfrihed med hensyn til at indbringe klager over
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens materielle afgørelser
for Konkurrenceankenævnet eller at indbringe sådanne
afgørelser for domstolene.
Til nr. 27
Med
ændringsforslag nr. 11 (§ 20, stk. 1) foreslås der
indført valgfrihed med hensyn til at indbringe en klage over
en materiel afgørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
for Konkurrenceankenævnet eller at indbringe en sådan
afgørelse for domstolene. På denne baggrund er stk. 4
overflødig og foreslås at skulle udgå.
Til nr. 28
Det
foreslås, at lovens ikrafttrædelsestidspunkt
ændres til den 4. marts 2021.
Til nr. 29
I den
foreslåede overgangsordning i lovforslagets § 3, stk. 2,
henvises der ved en fejl til § 15 a, stk. 3, hvilket rettelig
skal være en henvisning til konkurrencelovens § 15 a,
stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 155 af 1. marts 2018.
Til nr. 30
Den
foreslåede overgangsordning i stk. 2 vil bl.a.
indebære, at de hidtil gældende regler vil finde
anvendelse på sager, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
inden lovens ikrafttræden har udsendt en
klagepunktsmeddelelse.
Med den
foreslåede undtagelse til overgangsordningen i stk. 2, 1.
pkt., vil den foreslåede valgfrihed med hensyn til
indbringelse af klager over Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
materielle afgørelser for Konkurrenceankenævnet eller
indbringelse af sådanne afgørelser for domstolene
kunne finde anvendelse fra lovens ikrafttræden. Det samme
gælder for den foreslåede frist på 8 uger i
forhold til indbringelse af klager til Konkurrenceankenævnet.
Undtagelsen gælder alene sager, som endnu ikke er indbragt
for Konkurrenceankenævnet. Verserende ankesager er ikke
omfattet af undtagelsen og vil skulle færdigbehandles ved
Konkurrenceankenævnet, inden de eventuelt bliver indbragt for
domstolene.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. december
2020 og var til 1. behandling den 15. december 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk gennemgang
Medarbejdere fra Erhvervsministeriet har
den 10. december 2020 foretaget en teknisk gennemgang af
lovforslaget over for udvalget.
Høring
Udvalget har den 13. januar 2021 afholdt en
høring om lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 29. september 2020 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 433, folketingsåret
2019-20. Den 9. december 2020 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
41 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ruben Kidde (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Anni Matthiesen (V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Thomas Danielsen (V) Heidi Bank (V) Tommy
Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Alex
Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |