Fremsat den 26. november 2020 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidige
foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19
(Forlængelse af lovens gyldighed)
§ 1
I lov nr. 241 af 19. marts 2020 om midlertidige
foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 7, 2. pkt., og § 12, stk. 3, 1. pkt., ændres
»1. marts« til: »16. november«.
§ 2
Loven træder i kraft den 28. februar
2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lov nr. 241 af 19. marts 2020 om midlertidige
foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 (herefter
nødloven) blev gennemført en rammelov for at tage
højde for den særlige situation, der opstod i marts
2020 som følge af covid-19 og de tiltag, der blev
iværksat i henhold til lov om foranstaltninger mod smitsomme
og andre overførbare sygdomme (herefter epidemiloven) i den
anledning. Loven gælder indtil den 1. marts 2021 og der skal
fremsættes forslag til revisionen af loven inden udgangen af
november 2020.
På baggrund af sundhedsmyndighedernes vurdering af at
smitteudviklingen er bekymrende, har regeringen den 23. oktober
2020 udmeldt en række initiativer, hvorved restriktionerne
blev forlænget, og samtidig blev der indført nye og
skærpede restriktioner foreløbig med virkning til den
2. januar 2021. Der er risiko for en stigende smitte i
efteråret og vinteren, hvilket også kan sætte
sundhedsvæsenet under stigende pres. Den 5. november 2020 er
der endvidere udmeldt en række helt særlige
foranstaltninger i syv kommuner i Region Nordjylland med henblik
på den meget ekstraordinære smittesituation i disse
kommuner, der er opstået som følge af mutation af
coronavirus fra smittede mink. Foranstaltningerne for dagtilbud og
skoler i de 7 kommuner har efterfølgende kunnet
ophæves.
Det er Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at
nødloven i den vanskelige og usædvanlige situation,
som covid-19 har skabt også for dagtilbud, skoler og
uddannelsesinstitutioner m.v. og deres brugere, elever og
medarbejdere, har sikret rammerne for i videst muligt omfang at
afbøde effekter af nedlukning eller foranstaltninger efter
genåbningen som følge af covid-19 for de
berørte børn, unge, elever, kursister og deltagere
samt dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner. Nødloven
har skabt rammer for håndtering af en situation, hvor der
ikke er mulighed for, at elever, kursister og deltagere kan
møde på skoler og uddannelsessteder, men hvor der
gennemføres nødundervisning med henblik på i
videst muligt omfang at sikre deres fortsatte læring.
Endvidere skaber nødloven rammer for gennemførelsen
af prøver og eksamener, vejledning og optagelse og for
økonomiske forhold, hvor dagtilbud og undervisningen har
været berørt af nedlukning m.v. Et særligt
formål med nødloven er at sikre, at udsatte
børn og unge, herunder elever med særlige behov, i
videst muligt udstrækning ikke bliver påvirket af
nødlukninger m.v. Det er vurderingen, at loven ikke under de
helt særlige forhold har haft negative konsekvenser for
retssikkerheden.
Med lovforslaget foreslås derfor, at ophævelsen af
nødloven udskydes til den 16. november 2021. Børne-
og Undervisningsministeriet vil til efteråret 2021 vurdere,
hvorvidt der til den tid stadig er behov for en særlig
lovgivning på de områder, som nødloven
gælder for, til håndtering af en eventuelt fortsat
eksisterende covid-19-situation og vil i givet fald fremsætte
lovforslag herom.
Børne- og undervisningsministeren har hidtil anvendt
bemyndigelserne i nødloven til at fastsætte en
række bekendtgørelser for i videst muligt omfang
overfor for de berørte børn, unge, elever, kursister
og deltagere samt dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner at
afbøde effekter af de foranstaltninger, der er
iværksat i henhold til epidemilovens § 22 for at
inddæmme eller forebygge udbredelse af covid-19. Det
gælder eksempelvis nærmere regler om
nødundervisning og efter sommerferien tillige regler om
procedurer for de lokale beslutninger om iværksættelse
af nødundervisning. Det gælder endvidere regler om
prøver, herunder om central og lokal aflysning af
prøver og ophøjelse af standpunktskarakterer til
prøvekarakterer. For erhvervsuddannelser og
arbejdsmarkedsuddannelser er der særskilt fastsat regler, som
giver institutionerne adgang til på forskellige områder
at fravige reglerne i lovgivningen om disse uddannelser, herunder
bl.a. om midlertidig bedre adgang til skolepraktik. Disse regler er
fastsat i tæt samspil med de regler, som løbende er
fastsat af sundheds- og ældreministeren efter forhandling med
børne- og undervisningsministeren og kulturministeren i
medfør af § 22 i epidemiloven ved lukningen i marts
2020 af skoler og institutioner m.v. og ved den
efterfølgende gradvise og kontrollerede genåbning af
skoler og institutioner m.v. Indenfor reglerne er endvidere
håndteret de særlige forhold i sensommeren og
efteråret 2020, f.eks. ved det lokale smitteudbrud i Aarhus
og ved indførelsen i oktober af pligt til at anvende
mundbind eller visir på skoler og institutioner, samt i
november 2020 ved iværksættelsen af helt særlige
foranstaltninger i syv kommuner i Region Nordjylland som
følge af mutation af coronavirus fra smittede mink.
Børne- og undervisningsministeren har i sin anvendelse af
nødlovens bemyndigelser haft en tæt dialog og kontakt
med Folketingets partier i en politisk følgegruppe med
partiernes ordførere på børne- og
undervisningsområdet. Samtidig har der været tæt
dialog og kontakt med relevante interessenter, bl.a. ved ugentlige
virtuelle fællesmøder og høringer om udkast til
de regler, som der efter ministeriets vurdering - ofte på
baggrund af input fra interessenterne eller direkte fra kommuner,
institutioner, ledere, lærere, forældre og deltagere i
undervisning - var brug for at udstede i medfør af
loven.
Børne- og Undervisningsministeriet har løbende
under coronakrisen haft en særlig telefonisk hotline, hvor
alle har kunnet henvende sig med spørgsmål m.v.
Herudover har ministeriet løbende løftet en
ekstraordinær informationsopgave over for offentligheden,
bl.a. ved offentliggørelse af spørgsmål-svar,
så snart nye regler er blevet annonceret eller
offentliggjort.
Der har således efter Børne- og
Undervisningsministeriets vurdering været en meget høj
grad af åbenhed og involvering i forbindelse med anvendelsen
af nødloven selvom situationen har været præget
af en ofte uforudsigelig og udfordrende smittesituation, der har
haft indvirkning på undervisning og prøver og på
skolernes og institutionernes dagligdag. Det gælder
også for forældre og familier og for borgere, der som
følge af krisens alvorlige effekter for virksomheder og
deres medarbejdere, eller som på grund af ledighed, bl.a. har
haft brug for tilgængelige og gode undervisnings- og
uddannelsestilbud.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af lovens gyldighed
2.1.1. Gældende ret
Med lov nr. 241 af 19. marts 2020 om midlertidige
foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 er gennemført
en rammelov for at tage højde for den særlige
situation, der opstod i marts 2020, og som desværre fortsat
foreligger.
Det er fastsat i nødlovens § 12, stk. 3, at den
ophæves den 1. marts 2021.
Med nødloven blev der etableret hjemmel til at sikre
rammerne for i videst muligt omfang at afbøde effekterne af
coronakrisen for de berørte børn, unge, elever,
kursister og deltagere samt dagtilbud, skoler og
uddannelsesinstitutioner samt for folkehøjskoleområdet
og for den frie folkeoplysende virksomhed.
Nødloven tager ligeledes sigte på så vidt
muligt at undgå eller afbøde negative
økonomiske konsekvenser for kommuner, skoler og
institutioner m.fl., herunder for samfundsøkonomien
generelt, samt potentielle beskæftigelsesmæssige
effekter for borgerne. Der er således med de tiltag, som med
loven allerede er iværksat, og som fremover kan sættes
i værk i medfør af loven, søgt skabt og vil
blive søgt skabt størst mulig balance mellem disse
hensyn. Navnlig af hensyn til udsatte børn og unge, herunder
elever med særlige behov, er der med hjemmel i loven
iværksat foranstaltninger, som i videst muligt
udstrækning sikrer, at børn og unge i mindst muligt
omfang blev påvirket af den aktuelle coronakrise.
Bestemmelserne i nødloven gælder, hvor der er eller
har været iværksat foranstaltninger efter § 22 i
epidemiloven for at inddæmme og forebygge udbredelsen af
covid-19. Formålet med nødloven er, at sikre
muligheden for, at elever, ansatte, institutioner, virksomheder og
andre, som er en del af undervisningssektoren, berøres
mindst muligt af en lukkeperiode og de tiltag og foranstaltninger,
som i øvrigt iværksættes efter epidemiloven,
herunder at der er mulighed for nødvendige tiltag efter
foranstaltninger er ophævet, og indtil situationen er
normaliseret.
§ 1 i nødloven indeholder bemyndigelse til
børne- og undervisningsministeren til for dagtilbud, der er
eller har været omfattet af foranstaltninger efter
epidemiloven at fastsætte regler, som supplerer eller
fraviger bestemmelser i dagtilbudsloven og regler fastsat i
medfør heraf, herunder om kommunernes
forsyningsforpligtelse, pasningsgaranti, sprogvurdering og
sprogstimulering, et sundt frokostmåltid, tilskud,
forældrebetaling, egenbetaling samt obligatorisk
læringstilbud til 1-årige børn i udsatte
boligområder for tilbud efter dagtilbudsloven.
§ 2 i nødloven indeholder bestemmelser om
nødundervisning på private og offentlige skoler,
uddannelsesinstitutioner og andre institutioner, der er eller har
været omfattet af foranstaltninger efter epidemiloven
§ 3 i nødloven indeholder bemyndigelse til
børne- og undervisningsministeren til fastsættelse af
regler om udstedelse af beviser og om gennemførelse af
prøver og eksamener for ansøgere, elever, kursister
eller deltagere, hvis skole eller uddannelsesinstitution er eller
har været omfattet af foranstaltninger efter epidemiloven.
Endvidere er der bemyndigelse til børne- og
undervisningsministeren til fastsættelse af regler om, at der
på uddannelser, hvor der ikke i lovgivningen om uddannelsen
er bestemmelser om standpunktskarakterer el.lign., skal gives
sådanne for elever, kursister eller deltagere.
§ 4 i nødloven indeholder bemyndigelse til
børne- og undervisningsministeren til fastsættelse af
regler om vejledning til og om optagelse på
ungdomsuddannelser for at afbøde følgerne af, at
ansøgere eller de optagende private eller offentlige skoler
eller uddannelsesinstitutioner er eller har været omfattet af
foranstaltninger efter epidemiloven. Endvidere er der bemyndigelse
til børne- og undervisningsministeren til fastsættelse
af regler om, at en prøvefri skole skal give
standpunktskarakterer eller anden form for bedømmelse for
elever, der vil søge om optagelse på en
ungdomsuddannelse, hvor det ikke er muligt at afholde
optagelsesprøver, som følge af at
uddannelsesinstitutionen er eller har været omfattet af
foranstaltninger efter epidemiloven.
§ 5 i nødloven bemyndigelse til børne- og
undervisningsministeren til fastsættelse af regler, der
supplerer eller fraviger bestemmelser i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og bestemmelser i andre love på
Børne- og Undervisningsministeriets område og regler
fastsat i medfør heraf, hvorefter Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag eller institutioner for erhvervsrettet uddannelse
administrerer udbetaling af ydelser, med henblik på at
ydelser kan udbetales til arbejdsgivere, institutioner, faglige
udvalg eller elever, uanset at elevernes uddannelsesinstitution er
eller har været omfattet af foranstaltninger iværksat
efter epidemiloven.
§ 6 i nødloven indeholder bestemmelser om, at der
kan ydes særlige tilskud til private og offentlige skoler,
uddannelsesinstitutioner og andre institutioner, som modtager
statslige tilskud til gennemførelse af deres
undervisningsaktiviteter, hvis skolen eller institutionen er eller
har været omfattet af foranstaltninger iværksat efter
epidemiloven. Der er endvidere bemyndigelse til børne- og
undervisningsministeren til fastsættelse af regler, der
supplerer eller fraviger bestemmelser i lovgivningen på
Børne- og Undervisningsministeriets område og regler
fastsat i medfør heraf om de statslige tilskud til private
og offentlige skoler, uddannelsesinstitutioner og andre
institutioner, der er eller har været omfattet af
foranstaltninger iværksat efter epidemiloven.
§ 7 i nødloven indebærer, at deltagerbetaling
opkræves efter de almindelige gældende regler herom i
lovgivningen på Børne- og Undervisningsministeriets
område. Det gælder i situationer, hvor skolerne og
institutionerne er omfattet af en midlertidig lukning som
følge af covid-19-foranstaltninger, som betyder, at elever,
kursister eller deltagere i en periode ikke kan modtage den
almindelige undervisning, nødundervisning eller tilbud om
kost og logi på kostafdelinger, skolehjem og lignende eller
pasning i en skolefritidsordning, jf. folkeskolelovens § 3,
stk. 7, Det indebærer således bl.a., at virksomheder,
elever, kursister m.v. fortsat skal betale deltagerbetaling
vedrørende kurser og uddannelsesaktivitet, de har tilmeldt
sig, selvom de i en periode ikke kan modtage den almindelige
undervisning, men hvor den erstattes af nødundervisning.
Tilsvarende vil forældre skulle betale for plads i kommunale
skolefritidsordninger og elever og kursister fortsat skal betale
for kost og logi på kostafdelinger, selvom adgangen til kost
og logi er begrænset. Kommunerne skal ligeledes betale for
aktivitet, der var aftalt gennemført under reglerne i lov om
betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf.
lovbekendtgørelse nr. 598 af 16. maj 2019, under en periode
med midlertidig lukning af tilbuddene. Loven indebærer, at
deltagerbetalingen m.v. dog højest kan udgøre skolens
eller institutionens samlede udgift til den undervisning eller det
tilbud om kost og logi deltagerbetalingen m.v. vedrører i
perioden fra lovens ikrafttrædelse til den 1. marts 2021.
§ 8 i nødloven indebærer, at finder
børne- og undervisningsministeren, at virksomhed på en
privat eller offentlig skole, uddannelsesinstitution eller anden
institution, som modtager statslige tilskud til
gennemførelse af sine undervisningsaktiviteter, ikke er i
overensstemmelse med regler fastsat efter lovens § 2, § 3
eller § 4, kan ministeren udstede påbud til skolen eller
uddannelsesinstitutionen om at ændre den
pågældende virksomhed. For sådanne påbud
gælder bestemmelser i Børne- og
Undervisningsministeriets lovgivning om adgang til at tilbageholde
tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve
tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.
§ 9 i nødloven indebærer, at har børne-
og undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under
Børne- og Undervisningsministeriet til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren, kan
styrelsens afgørelser ikke indbringes for ministeren. Der er
endvidere bemyndigelsen til, at børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at visse
typer af afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelsen, i et nærmere bestemt omfang kan indbringes for
ministeren. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte regler
om adgangen til at klage og fremgangsmåden herved.
§ 10 i nødloven indeholder bemyndigelse til
kulturministeren til fastsættelse af regler for tilbud om
kurser og undervisning efter lov om folkehøjskoler, som er
eller har været omfattet af foranstaltninger iværksat
efter epidemiloven, som supplerer eller fraviger bestemmelser i lov
om folkehøjskoler og regler fastsat i medfør heraf,
herunder om beregning af statstilskud, elevbetaling, beregning af
årselever m.v.
§ 11 i nødloven indeholder bemyndigelse til
kulturministeren til fastsættelse af regler for tilbud inden
for den frie folkeoplysende virksomhed, herunder den folkeoplysende
voksenundervisning og det frie folkeoplysende foreningsarbejde samt
for tilbud inden for distriktsforeninger, daghøjskoler og
Folkeuniversitetet, som er eller har været omfattet af
foranstaltninger iværksat efter epidemiloven, fastsætte
regler, som supplerer eller fraviger bestemmelser i lov om
støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt
folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om
Folkeuniversitet og regler fastsat i medfør heraf, herunder
om kommunale tilskud og statslige tilskud.
Børne- og undervisningsministeren kan i forbindelse med
nødlovens ophævelse fastsætte overgangsordninger
med henblik på at kunne sikre den mest smidige overgang. Det
kan omfatte ordninger, hvor der som følge af ophør af
en periode, hvor skolen m.v. har været helt eller delvist
lukket, opstår særlige behov for fleksible
løsninger. Det kan fx gælde særlige rammer for
erhvervsuddannelseselevers tilbagegang til skoleundervisning, i det
omfang de i lukkeperioden i stedet har haft mulighed for at
være i praktik i en virksomhed, eller prøver,
eksamener, som evt. kan bliver påvirket på trods af, at
der ikke længere er lukning.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
Den aktuelle situation i coronakrisen og forventningerne og
udsigterne til krisens udstrækning i tiden frem mod dens
fulde afslutning gør det efter Børne- og
Undervisningsministeriets vurdering påkrævet at
forlænge lovens gyldighedsperiode. Det foreslås derfor
at forlænge gyldighedsperioden til den 16. november 2021.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at ophævelsen af nødloven
først sker den 16. november 2021. Baggrunden herfor er, at
forholdene i efteråret 2020 stadig nødvendiggør
foranstaltninger med henblik på at nedbringe smitten af
covid-19. De iværksatte foranstaltninger har sådanne
konsekvenser for de berørte elever, kursister og deltagere
og deres uddannelsesinstitutioner m.v., at der stadig er behov for
at have adgang til at kunne iværksætte
nødundervisning eller fastsætte regler, der supplerer
eller fraviger bestemmelserne i lovgivningen om dagtilbud, om
undervisning, beviser, prøver, eksamener, vejledning,
optagelse, ydelser, tilskud mv. på Børne- og
Undervisningsministeriets område og lovgivningen på
folkehøjskoleområdet og om den frie folkeoplysende
virksomhed.
Det bemærkes, at udskydelsen af den automatiske
ophævelse ikke ændrer ved, at det er hensigten
nødloven alene vil skulle gælde i den periode, hvor
der er iværksat foranstaltninger efter epidemiloven for at
inddæmme og forebygge udbredelsen af covid-19. Det skyldes,
at der uanset en forlængelse af nødlovens
gyldighedsperiode må forventes at kunne blive behov for at
fastsætte særlige overgangsordninger i forbindelse med
nødlovens ophævelse.
Med hensyn til deltagerbetaling m.v. i henhold til lovgivningen
på Børne- og Undervisningsministeriets område
til skoler, uddannelsesinstitutioner og andre institutioner, der er
omfattet af en midlertidig lukning som følge af
covid-19-foranstaltninger, indebærer forslaget, at rammerne
for deltagerbetaling under en lukning også videreføres
frem til den 16. november 2021.
For nærmere om forlængelsen af lovens
gyldighedsperiode henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer en uændret
videreførelse frem til den 16.november 2021 af de rammer,
der blev etableret med lov nr. 241 af 19. marts 2020 om
midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19.
Lovforslaget har ingen nye økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke nye økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, da det helt op til fremsættelsen har
været nødvendigt at tage hensyn til udviklingen i
situationen med covid-19. Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring med frist den 4. januar
2020 hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, AOF Danmark,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, Astra - Center for Læring i Natur, Teknik
og Sundhed, BUPL, BUPL Lederforening, Børne- og
kulturchefforeningen, Børnerådet, Børns
Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU),
CEPOS, Cevea, Daghøjskoleforeningen, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Idrætsforbund (DIF), Danmarks
Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskoler &
gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Blindesamfund, Dansk Byggeri, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk
Metal, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Skoleidræt, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske
Erhvervsskoler og Gymnasier - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler
og Gymnasier - Lederne, Danske Forlag, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer,
Danske HF & VUC, Danske HF og VUC - Bestyrelserne, Danske
Landbrugsskoler, Danske Musik- og Kulturskoler, Danske Regioner,
Danske Revisorer, Danske Skoleelever, Danske SOSU-skoler, Danske
SOSU-skoler -Bestyrelserne, Danske Underviserorganisationers
Samråd, Datatilsynet, De private sociale tilbud, Den uvildige
konsulentordning på handicapområdet (DUKH), Det
Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein
für Nordschleswig, DGI, DJØF, Efterskoleforeningen,
Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles
Forbund, FGU Danmark, Finans Danmark, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Firmaidrætten, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Folkeligt Oplysnings Forbund, Fora, Forbundet
af Offentlige Ansatte, Foreningen af Døgn og Dagtilbud for
udsatte børn og unge (FADD), Foreningen af katolske skoler i
Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen for
Forældre til Elever i Fri- og Privatskoler, Foreningen Frie
Fagskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, Frie Skolers Lærerforening,
Friskolerne, FSR - danske revisorer, Gymnasiernes
Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes Lærerforening,
Handelsskolernes Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, IFFD -
Idræts- og Fritidsfaciliteter i Danmark, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kraka, LandboUngdom, Landbrug
& Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for Socialpædagoger,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssamråd for
PPR-chefer, Lederne, Ledersamrådet
Lilleskolerne, LOF, Lærernes Centralorganisation,
Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge omkring FGU,
Netværket for kostafdelinger, OpenDenmark,
Ordblindeforeningen, Plejefamiliernes Landsforening, Red Barnet,
Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt
Udsatte, Rådet for Voksen og Efteruddannelse
(VEU-rådet), Sammenslutningen af Unge Med Handicap, Selveje
Danmark, Skole og Forældre, Skolelederforeningen, SMVdanmark,
Socialpædagogernes Landsforbund, Studievalg Danmark, TAT
(Foreningen af tekniske og administrative tjenestemænd), Team
Danmark, Tekniq, Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne,
Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen og Ungdomsuddannelsernes
Vejlederforening.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Ad lovens § 7
Det fremgår af § 7 i lov nr. 241 af 19. marts 2020 om
midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19, at deltagerbetaling
m.v. opkræves efter de almindelige gældende regler
herom i lovgivningen på Børne- og
Undervisningsministeriets område. Dette gælder
deltagerbetaling m.v. til skoler, uddannelsesinstitutioner og andre
institutioner, når de er omfattet af en midlertidig lukning
som følge af covid-19-foranstaltninger, som indebærer,
at elever, kursister eller deltagere i en periode ikke kan modtage
den almindelige undervisning, nødundervisning eller tilbud
om kost og logi på kostafdelinger, skolehjem og lignende
eller pasning i en skolefritidsordning, jf. folkeskolelovens §
3, stk. 7. Deltagerbetalingen m.v. kan dog højest
udgøre skolens eller institutionens samlede udgift til den
undervisning eller det tilbud om kost og logi deltagerbetalingen
m.v., der vedrører i perioden fra lovens
ikrafttrædelse til den 1. marts 2021, hvor loven efter
gældende lov ophæves. For en nærmere beskrivelse
af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Den foreslåede ændring af § 7, 2. pkt. vil indebære, at
»1. marts« ændres til: »16.
november«.
Det betyder, at deltagerbetalingen m.v. i forbindelse med, at
elever, kursister eller deltagere i en periode ikke kan modtage den
almindelige undervisning, nødundervisning eller tilbud om
kost og logi på kostafdelinger, skolehjem og lignende eller
pasning i en skolefritidsordning, jf. folkeskolelovens § 3,
stk. 7, opkræves efter de almindelige regler, men uanset
dette kan deltagerbetalingen m.v. dog højest udgøre
skolens eller institutionens samlede udgift til den undervisning
eller det tilbud om kost og logi deltagerbetalingen m.v.
vedrører i perioden fra lovens ikrafttrædelse til den
16. november 2021, hvor loven med dette forslag ophæves. Med
forslaget videreføres således de gældende
rammerne for deltagerbetaling under en lukning frem til den 16.
november 2021.
Ad lovens § 12, stk. 3
Det fremgår af § 12, stk. 3, i lov nr. 241 af 19.
marts 2020 om midlertidige foranstaltninger på børne-
og undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet
og for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19, at den ophæves
den 1. marts 2021.
Den foreslåede ændring af § 12, stk. 3, 1. pkt., vil
indebære, at »1. marts« ændres til:
»16. november«, hvorved lovens gyldighedsperiode
forlænges til den 16. november 2021.
Baggrunden for udskydelsen af den automatiske ophævelse
er, at forholdene i efteråret 2020 stadig
nødvendiggør foranstaltninger med henblik på at
nedbringe smitten af covid-19. De iværksatte foranstaltninger
har sådanne konsekvenser for de berørte elever,
kursister og deltagere og deres uddannelsesinstitutioner m.v., at
der stadig er behov for mulighed for at have adgang til at kunne
iværksætte nødundervisning eller fastsætte
regler, der supplerer eller fraviger bestemmelserne om dagtilbud,
om undervisning, beviser, prøver, eksamener, vejledning,
optagelse, ydelser, tilskud mv. på Børne- og
Undervisningsministeriets område og lovgivningen på
folkehøjskoleområdet og om den frie folkeoplysende
virksomhed.
Der kan efter lovens gældende § 12, stk. 3, 2. pkt.,
i forbindelse med lovens ophævelse fastsættes
overgangsordninger med henblik på at kunne sikre den mest
smidige overgang.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 28.
februar 2021.
Det fremgår af § 14 i lov nr. 241 af 19. marts 2020
om midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Loven
kan heller ikke administrativt sættes i kraft for
Færøerne og Grønland. Den foreslåede
ændring af loven gælder derfor ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 I lov nr. 241 af 19. marts 2020 om
midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 foretages
følgende ændringer: | § 7.
Deltagerbetaling m.v. i henhold til lovgivningen på
Børne- og Undervisningsministeriets område til private
og offentlige skoler, uddannelsesinstitutioner og andre
institutioner, der er omfattet af foranstaltninger iværksat
efter regler fastsat i henhold til § 22, stk. 1, i lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme, der indebærer, at elever, kursister eller deltagere
i en periode ikke kan modtage den almindelige undervisning, tilbud
om kost og logi på kostafdelinger, skolehjem og lign. eller
pasning i en skolefritidsordning, jf. folkeskolelovens § 3,
stk. 7, opkræves efter de almindelige gældende regler
herom i lovgivningen på Børne- og
Undervisningsministeriets område, uanset at undervisningen
erstattes af nødundervisningen eller at adgangen til kost og
logi eller skolefritidsordningen er begrænset.
Deltagerbetalingen m.v. kan dog højst udgøre
kommunens, skolens eller institutionens samlede udgift til den
undervisning, det tilbud om kost og logi eller den
skolefritidsordning, deltagerbetalingen m.v. vedrører i
perioden fra lovens ikrafttrædelse til den 1. marts
2021. | 1. I § 7, 2. pkt., og § 12, stk. 3, 1. pkt., ændres
»1. marts« til: »16. november«. | § 12. Loven
træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende. Stk. 2. Loven
kan stadfæstes straks efter vedtagelsen. Stk. 3. Loven
ophæves den 1. marts 2021. Børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte overgangsordninger i
den forbindelse. | |
|