Skriftlig fremsættelse (26. november
2020)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 (Forlængelse af
lovens gyldighed)
(Lovforslag nr. L 114)
Med lov nr. 241 af 19. marts 2020 om
midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 (herefter
nødloven) blev gennemført en rammelov for at tage
højde for den særlige situation, der opstod i marts
2020 som følge af covid-19 og de tiltag, der blev
iværksat i henhold til lov om foranstaltninger mod smitsomme
og andre overførbare sygdomme (epidemiloven) i den
anledning. Loven gælder indtil den 1. marts 2021 og der skal
fremsættes forslag til revisionen af loven inden udgangen af
november 2020.
På baggrund af sundhedsmyndighedernes
vurdering af at smitteudviklingen er bekymrende, har regeringen den
23. oktober 2020 udmeldt en række initiativer, hvorved
restriktionerne blev forlænget, og samtidig blev der
indført nye og skærpede restriktioner foreløbig
med virkning til den 2. januar 2021. Der er risiko for en stigende
smitte i efteråret og vinteren, hvilket også kan
sætte sundhedsvæsenet under stigende pres. Den 5.
november 2020 er der endvidere udmeldt en række helt
særlige foranstaltninger i syv kommuner i Region Nordjylland
med henblik på den meget ekstraordinære smittesituation
i disse kommuner, der er opstået som følge af mutation
af coronavirus fra smittede mink. Foranstaltningerne for dagtilbud
og skoler i de 7 kommuner har efterfølgende kunnet
ophæves.
Det er Børne- og
Undervisningsministeriets vurdering, at loven i den vanskelige og
usædvanlige situation, som covid-19 har skabt også for
dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner m.v. og deres
brugere, elever og medarbejdere, har sikret rammerne for i videst
muligt omfang at afbøde effekter af nedlukning eller
foranstaltninger efter genåbningen som følge af
covid-19 for de berørte børn, unge, elever, kursister
og deltagere samt dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner.
Loven har skabt rammer for håndtering af en situation, hvor
der ikke er mulighed for, at elever, kursister og deltagere kan
møde på skoler og uddannelsessteder, men hvor der
gennemføres nødundervisning med henblik på i
videst muligt omfang at sikre deres fortsatte læring.
Endvidere skaber loven rammer for gennemførelsen af
prøver og eksamener, vejledning og optagelse og for
økonomiske forhold, hvor dagtilbud og undervisningen har
været berørt af nedlukning m.v. Et særligt
formål med nødloven er at sikre, at udsatte
børn og unge, herunder elever med særlige behov, i
videst muligt udstrækning ikke bliver påvirket af
nødlukninger m.v. Det er vurderingen, at loven ikke under de
helt særlige forhold har haft negative konsekvenser for
retssikkerheden.
Med lovforslaget foreslås derfor, at
ophævelsen af nød?loven? udskydes til den 16.
november 2021. Børne- og Undervisningsministeriet vil til
efteråret 2021 vurdere, hvorvidt der til den tid stadig er
behov for en særlig lovgivning på de områder, som
nødloven gælder for, til håndtering af en
eventuelt fortsat eksisterende covid-19-situation og vil i givet
fald fremsætte lovforslag herom.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da det helt op til
fremsættelsen har været nødvendigt at tage
hensyn til udviklingen i situationen med covid-19. Lovforslaget er
samtidig med fremsættelsen sendt i høring med frist
den 4. januar 2021.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 28. februar 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.