Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 4. februar 2021
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren
har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stilede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Uffe Elbæk
(UFG)
Et flertal i udvalget (S, V, DF, SF, RV,
EL, KF og Uffe Elbæk (UFG)) konstaterer, at coronasituationen
fortsat er kritisk, hvorfor der vil være brug for lov om
midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 i en tid endnu.
Samtidig er det flertallets opfattelse, at der med
sundhedsmyndighedernes vaccinationsplan er grund til at håbe,
at de coronarestriktioner, der i medfør af epidemiloven er
fastsat (eller vil blive fastsat i medfør af en ny
epidemilov, jf. lovforslag nr. L 134) for børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed, vil kunne lempes i
væsentligt omfang eller måske helt ophæves
før den 16. november 2021, og at nødloven som
følge heraf vil være overflødig.
På den baggrund ønskede
flertallet et tidligere udløb, og flertallet støtter
i forlængelse heraf det af ministeren oversendte
ændringsforslag til L 114, hvorefter loven alene
forlænges frem til den 31. juli 2021, men hvor der i loven
indsættes bemyndigelse til, at børne- og
undervisningsministeren kan forlænge lovens gyldighed helt
eller delvis frem til den 16. november 2021 under følgende
to betingelser:
-
Forlængelsen skal forinden være forelagt den politiske
følgegruppe vedrørende covid-19 på
børne- og undervisningsområdet. Forlængelsen af
lovens gyldighed kan ske, hvis et flertal i følgegruppen
svarende til et flertal i Folketinget ikke har udtalt sig imod
forlængelsen.
- En
forlængelse af lovens gyldighed kan ske, hvis der efter den
31. juli 2021 stadig er eller forventes at være
gældende restriktioner efter epidemiloven eller der er risiko
for, at der kan opstå situationer, hvor det kan blive
nødvendigt at indføre restriktioner igen, f.eks. som
følge af at der ikke er blevet tilbudt vaccinationer til
alle danskere eller der er risiko for lokale smitteudbrud.
Endvidere noterer flertallet sig, at
børne- og undervisningsministeren har indvilget i, at
udstedelse af nye regler om beviser, prøver, eksamener,
vejledning og optagelse i henhold til lovens §§ 3 og 4
efter ikrafttrædelsen af nærværende lovforslag
skal være forelagt den politiske følgegruppe
vedrørende covid-19 på børne- og
undervisningsområdet forud for deres udstedelse. Udstedelse
af nye regler kan ske, hvis et flertal i følgegruppen
svarende til et flertal i Folketinget ikke har udtalt sig imod
reglernes udstedelse. Ordningen omfatter ikke ophævelse,
lempelse eller uvæsentlige ændringer af allerede
fastsatte regler.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
2, stk. 2, indsættes efter 1. pkt. som nyt
punktum:
»Børne- og undervisningsministeren kan
endvidere fastsætte regler om omlægninger i den
almindelige undervisning (omlagt undervisning), når pligten
til at give nødundervisning efter stk. 1 er ophørt,
og når behovet for sådanne omlægninger skyldes,
at foranstaltninger mod covid-19 og nødundervisning, jf.
stk. 1, har medført, at uddannelsens, fagets eller
tilbuddets formål og målene for den
pågældende aktivitet samlet set bedst opnås ved
en midlertidig omlægning af den almindelige
undervisning.«
02. I
§ 2, stk. 2, 2. pkt., der bliver
3. pkt., ændres »i den forbindelse« til: »i
forbindelse med fastsættelse af regler efter 1. og 2.
pkt.««
[Udvidelse af mulighed for at
omlægge den almindelige undervisning og lave omlagt
undervisning, når nødundervisningen er
ophørt]
2) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
7, 2. pkt., ændres »1. marts« til:
»lovens ophævelse«.«
[Konsekvensændring]
3)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»03. I §
12, stk. 3, 1. pkt., ændres »1. marts
2021« til: »31. juli 2021, jf. dog stk. 4«.
04. I
§ 12 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan under særlige
omstændigheder fastsætte, at lovens ophævelse
helt eller delvis udskydes til et senere tidspunkt, dog ikke senere
end til den 16. november 2021.««
[Forkortelse af forlængelse
af lovens gyldighed og bemyndigelse til at udskyde
ophævelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ad nr. 01 om nyt
§ 2, stk. 2, 2. pkt.
I det fremsatte lovforslag (nr. L 114)
foreslås ændring af gyldigheden af lov om midlertidige
foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 (herefter
nødloven). Det fremsatte lovforslag (nr. L 114) vil
indebære, at gyldigheden af nødloven forlænges
fra den 1. marts 2021 til den 16. november 2021. Baggrunden for det
fremsatte lovforslag er således et lovbundet krav om, at
Folketinget skulle have mulighed for at tage stilling til
nødlovens ophævelse eller videreførelse. Det
fremsatte lovforslag og grundlaget herfor omfatter og
berører som følge heraf alle dele af den
nuværende nødlov og dermed alle dens bestemmelser.
Der vil ved nødlovens
ophævelse i henhold til det gældende § 12, stk. 3,
2. pkt., kunne fastsættes overgangsordninger for at sikre
smidige overgange og fleksible løsninger for at
afbøde uhensigtsmæssigheder for bl.a. elever og skoler
ved tilbagegang fra den nuværende situation til
normalsituationen.
Det har vist sig, at der også vil
kunne være behov for at etablere særlige ordninger ved
tilbagegangen fra nødundervisning til almindelig
undervisning, mens nødloven stadig er gældende.
Der er allerede i gældende § 2,
stk. 2, mulighed for at fastsætte regler om forholdet mellem
nødundervisning og den almindelige undervisning m.v. for de
berørte elever, kursister og deltagere. Dette tager sigte
på, at det også kan være nødvendigt med
midlertidige tiltag, efter at foranstaltninger mod spredningen af
covid-19 ikke længere gør det nødvendigt at
give nødundervisning og den almindelige undervisning derfor
er genoptaget. Det kan skyldes, at situati???onen ikke er helt
normaliseret, fordi der stadig er følgevirkninger af den
afbrydelse af den almindelige undervisning, som
nødundervisningen har erstattet, og af den
nødundervisning, som har været givet. Muligheden efter
den gældende bemyndigelse i lovens § 2, stk. 2, til at
fastsætte regler om forholdet mellem nødundervisning
og den almindelige undervisning m.v. er anvendt senest ved
bekendtgørelse nr. 1228 af 22. august 2020 om midlertidige
regler og retningslinjer for dagtilbud og om forholdet mellem
almindelig undervisning og nødundervisning omfattet af
covid-19-foranstaltninger. Der er i den forbindelse fastsat
retningslinjer og sundhedsfaglige foranstaltninger, som har
været gældende indtil skolelukningen i december 2020
for skoler og institutioner, når de har genoptaget den
almindelige undervisning.
Sådanne særlige ordninger kan
efter det eksisterende hjemmelsgrundlag kun være af relativ
kort varighed og vil således ikke kunne udtrækkes til
at forløbe over længere tid.
Det foreslås derfor i
nødlovens § 2, stk. 2, at tydeliggøre, at
sådan regelfastsættelse kan omfatte omlægninger i
den almindelige undervisning (omlagt undervisning), når
pligten til at give nødundervisning efter stk. 1 er
ophørt. Det foreslås endvidere, at det bliver en
betingelse for at give omlagt undervisning, at foranstaltninger mod
covid-19 og den nødundervisning, som er givet efter lovens
§ 2, stk. 1, har medført, at uddannelsens, fagets eller
tilbuddets formål og målene for den
pågældende aktivitet samlet set bedst opnås ved
en midlertidig omlægning af den almindelige undervisning.
Ved foranstaltninger efter stk. 1
forstås foranstaltninger iværksat efter epidemiloven
både før og efter den 1. marts 2021, på hvilket
tidspunkt en ny epidemilov vil træde i kraft i henhold til
det fremsatte lovforslag herom, jf. lovforslag nr. L 134 af 22.
december 2020.
Overgangen til nødundervisning som
følge af foranstaltninger iværksat efter epidemiloven
og varigheden af nødundervisningen, navnlig under
lukningerne af skoler og institutioner, har efter Børne- og
Undervisningsministeriets opfattelse uundgåeligt haft negativ
betydning for elevernes, kursisternes og deltagernes undervisning
og læring, herunder også negativ social betydning. Der
vil derfor være behov for, at skolerne og
uddannelsesinstitutionerne under fleksible rammer i en periode kan
afbøde de faglige og sociale efterslæb, som er
opstået under epidemien med covid-19.
Det vil derfor være
hensigtsmæssigt med en klar hjemmel i nødloven til, at
børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
regler, som giver skolerne og institutionerne en højere grad
af lokal fleksibilitet i forbindelse med deres tilbagevenden til
den almindelige undervisning, når deres pligt til at give
nødundervisning ophører. Formålet hermed er at
sikre, at uddannelsens, fagets eller tilbuddets formål og
målene for den pågældende aktivitet samlet set
bedst opnås.
Som anført i bemærkningerne
til det oprindelige forslag til nødloven, jf. lovforslag nr.
L 140, jf. lovforslag nr. L 140, Folketingstidende 2019-20,
tillæg A, L 140 som fremsat, måtte det forventes, at
kvaliteten af nødundervisningen ikke ville kunne fastholdes
på et niveau svarende til den almindelige undervisning under
normale omstændigheder.
Det foreslåede tager sigte på,
at der vil kunne fastsættes regler, med henblik på at
der på de enkelte skoler og uddannelsesinstitutioner i
forbindelse med tilbagegangen fra nødundervisning til
almindelig undervisning kan ske en omlægning af den
almindelig undervisning, med henblik på at uddannelsens,
fagets eller tilbuddets formål og målene for den
pågældende aktivitet samlet set bedst opnås. Det
er således hensigten, at der inden for reglerne skal
være mulighed for at lave lokale løsninger, der tager
udgangspunkt i de lokale behov hos den enkelte klasse.
Det vil bero på en lokal vurdering af
behovet, hvor lang tid det er nødvendigt med en
omlægning. Henset til varigheden af de lukninger og omfanget
af nødundervisning, der har været nødvendig
siden foråret 2020, vil dette kunne være i hvert fald
resten af skoleåret 2020/21, men efter omstændighederne
også indtil den 16. november 2021. Det kan f.eks. være,
i tilfælde af at det i skoleåret 2020/21 har
været nødvendigt med lukning af skoler og uddannelser
i det meste af første halvår af 2021 eller
undervisningen efter en genåbning har måttet
gennemføres som nødundervisning. Omlægninger i
perioden indtil den 16. november 2021 forudsætter, at der
ikke er andre måder, hvorpå uddannelsens, fagets eller
tilbuddets formål og målene for den
pågældende aktivitet samlet set bedst opnås.
Det vil være en forudsætning
for udstedelse af nye regler om en midlertidig omlægning af
den almindelige undervisning (omlagt undervisning) efter
foranstaltninger efter epidemiloven, at de påtænkte
regler har været forelagt den politiske følgegruppe
vedrørende covid-19 på børne- og
undervisningsområdet, inden udstedelse finder sted.
Børne- og undervisningsministeren vil endvidere alene
udstede sådanne nye regler, hvis der ikke er et flertal i
følgegruppen svarende et flertal i Folketinget, der har
udtalt sig imod reglernes udstedelse. Børne- og
undervisningsministeren vil kunne fastsætte en frist for
følgegruppens tilbagemelding. Kravene om forelæggelse
og flertal omfatter ikke ophævelse, lempelse eller
uvæsentlige ændringer af allerede fastsatte regler.
Ad nr. 02 om § 2,
stk. 2, 2. pkt., der bliver 3. pkt.
Det følger af gældende §
2, stk. 2, 2. pkt., at børne- og undervisningsministeren i
forbindelse med fastsættelse af regler om
nødundervisning kan supplere eller fravige bestemmelser i
lovgivningen på Børne- og Undervisningsministeriets
område og regler fastsat i medfør heraf, herunder om
tilrettelæggelse, gennemførelse og placering af fag
m.v. i uddannelsen, om varighed af undervisning, om fravær og
om ydelser til elever, kursister eller deltagere.
Det foreslås som en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 (nyt nr. 01), at fastsættelse af
regler, der kan supplere eller fravige bestemmelser i lovgivningen
på Børne- og Undervisningsministeriets område og
regler fastsat i medfør heraf, kan ske både i
forbindelse med fastsættelse af regler om
nødundervisning og regler om omlagt undervisning.
Til nr. 2
I det fremsatte lovforslag (nr. L 114)
foreslås det, at gyldigheden af lov om midlertidige
foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 (herefter
nødloven) forlænges fra den 1. marts 2021 til den 16.
november 2021. Som konsekvens heraf foreslås det samtidig, at
datoen i nødlovens § 7, 2. pkt., ændres fra den
1. marts 2021 til den 16. november 2021.
Med ændringsforslag nr. 3 (nyt nr.
03) foreslås det, at forlængelsen af loven forkortes
til den 31. juli 2021 med mulighed for, at børne- og
undervisningsministeren under særlige omstændigheder
kan udskyde nødlovens ophævelse til et senere
tidspunkt, dog ikke senere end til den 16. november 2021.
Det foreslås på den baggrund,
at der i stedet for at angive en bestemt dato i § 7, 2. pkt.,
i nødloven henvises til »lovens
ophævelse«. Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 3 (nyt nr. 03).
Til nr. 3
Ad nr. 03 om §
12, stk. 3, 1. pkt.
I det fremsatte lovforslag (nr. L 114)
foreslås det, at gyldigheden af lov om midlertidige
foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 (herefter
nødloven) forlænges fra den 1. marts 2021 til den 16.
november 2021. Lovforslaget er fremsat den 26. november 2020. Den
aktuelle coronasituation er fortsat kritisk. Det vurderes derfor
stadig, at der vil være brug for nødloven i en rum tid
endnu. Men med sundhedsmyndighedernes vaccinationsplan og alt efter
forløbet af udrulningen af vaccinationsprogrammet er der
grund til at håbe, at de coronarestriktioner, der i
medfør af epidemiloven er fastsat (eller vil blive fastsat i
medfør af en ny epidemilov, jf. lovforslag nr. L 134) for
børne- og undervisningsområdet og
folkehøjskoleområdet og for den frie folkeoplysende
virksomhed, vil kunne lempes i væsentligt omfang eller
måske helt ophæves, og at nødloven som
følge heraf vil være overflødig. Der er
således ikke grund til, at gyldigheden af nødloven
forlænges længere end nødvendigt.
På den baggrund foreslås det
med den foreslåede ændring af § 12, stk. 3, 1.
pkt., i nødloven, at nødloven ophæves allerede
den 31. juli 2021 og ikke først den 16. november 2021.
Forslaget om at forkorte perioden, for
hvilken gyldigheden af nødloven forlænges, skal ses
på baggrund af ovennævnte forhåbning om, at der
ved begyndelsen af skoleåret 2021/22 ikke længere vil
være restriktioner i henhold til epidemiloven, der gør
det nødvendigt med nødundervisningen eller andre
ændringer med hensyn til gennemførelse af
aktiviteterne på skoler, i dagtilbud, på
folkehøjskoleområdet og i den frie folkeoplysende
virksomhed. Det er en forudsætning for anvendelsen af
bemyndigelserne i nødloven, at der er eller har været
foranstaltninger i henhold til epidemiloven, der
nødvendiggør ændringer i forhold til de
almindelige regler. Det indebærer, at hvis restriktionerne
efter epidemiloven er bortfaldet eller ophævet, vil der ikke
længere være mulighed for at iværksætte
nødundervisning, dimensionering m.v.
Børne- og undervisningsministeren
vil i forbindelse med lovens ophævelse den 31. juli 2021 i
henhold til nødlovens gældende § 12, stk. 3, 2.
pkt., kunne fastsætte overgangsordninger for at sikre smidige
overgange og fleksible løsninger med henblik på at
afbøde uhensigtsmæssigheder for børn og elever
eller dagtilbud og skoler ved tilbagegang fra den nuværende
situation til normalsituationen. Det kan f.eks. være i
forbindelse med opfølgning på de økonomiske
hjælpepakker, der vedrører uddannelsesinstitutioners
virksomhed, også efter at restriktioner efter epidemiloven er
bortfaldet eller ophævet, eller i forhold til ændringer
i institutionernes tilskudsvilkår som følge af
covid-19-situationen, herunder f.eks. nedsættelse af
elevtalskrav el.lign. Overgangsregler vil f.eks. også kunne
omfatte ændringer i de prøver og eksamener, der skal
aflægges af elever, kursister m.v. på baggrund af
undervisning, der har været berørt af restriktionerne
efter epidemiloven. Overgangsreglerne vil endvidere kunne omfatte
omlægninger og ændringer af undervisningen i
forbindelse med overgangen til de almindelige rammer med henblik
på at sikre, at elever og kursister, der som følge af
restriktionerne ikke har modtaget den almindelige undervisning,
samlet har fået tilbudt undervisning i overensstemmelse med
uddannelsens, fagets eller tilbuddets formål og målene
for den pågældende aktivitet. Der vil herunder
også kunne blive tale om omlægninger i f.eks. de
gymnasiale ungdomsuddannelser med henblik på at
understøtte elever med eventuelt fagligt efterslæb i
forhold til den undervisning, de normalt ville have fået
tilbudt i grundskolen. Overgangsordninger må
grundlæggende forventes at kunne få et bredt
anvendelsesfelt og vil skulle tilrettelægges ud fra en
vurdering af, hvad der er og siden hen måtte vise sig at
være et reelt behov for. Der henvises i øvrigt til
svar på L 140 - spørgsmål 57 og 97
(folketingssamling 2019-20), som blev stillet i forbindelse med
behandlingen af forslag til lov om midlertidige foranstaltninger
på børne- og undervisningsområdet og
folkehøjskoleområdet og for den frie folkeoplysende
virksomhed til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med
covid-19, jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 140 som
fremsat. Det bemærkes for fuldstændighedens skyld, at
overgangsordninger vil blive udstedt i regler, hvis gyldighed
løber længere end hjemmelslovens gyldighed, og at
sådanne regler vil kunne ændres, så længe
de er gyldige, forudsat at sådanne ændringer ligger
inden for det ophævede hjemmelsgrundlag.
Børne- og undervisningsministeren
vil i forbindelse med en udmøntning af bemyndigelserne i
nødloven i overensstemmelse med den politiske praksis, som
hidtil har været fulgt, fortsat have en tæt dialog og
kontakt med Folketingets partier i den politiske følgegruppe
vedrørende covid-19 på børne- og
undervisningsområdet. Det er en forudsætning for den
politiske opbakning til forlængelsen af gyldigheden af
nødloven, at denne tætte dialog og kontakt med
partiernes ordførere på børne- og
undervisningsområdet fortsætter som hidtil i
forbindelse med brug af lovens bemyndigelser på børne-
og undervisningsområdet.
Det er endvidere en forudsætning for
forlængelsen af nødlovens gyldighed, at udstedelse af
nye regler om beviser, prøver, eksamener, vejledning og
optagelse i henhold til §§ 3 og 4 i nødloven efter
en ikrafttrædelse af lovforslaget (nr. L 114) den 28. februar
2021 skal være forelagt den politiske følgegruppe
vedrørende covid-19 på børne- og
undervisningsområdet. Særlig bemyndigelserne i
§§ 3 og 4 i nødloven, der vedrører
udstedelse af nye regler om beviser, prøver, eksamener,
vejledning og optagelse, vil efter omstændighederne kunne
have konsekvenser i forhold til elevers m.v. videre uddannelse og
uddannelsesforløb. Som følge heraf er det vigtigt, at
der er ro om regler udstedt i medfør af disse bemyndigelser.
Det vurderes derfor at være hensigtsmæssigt, at der
sker en inddragelse af Folketingets partier i forbindelse med
ministerens udstedelse af regler i medfør af §§ 3
og 4 i nødloven. Tilsvarende vil der skulle ske en
inddragelse af Folketingets partier i forbindelse med ministerens
udstedelse eller ændring af regler om overgangsordninger,
herunder efter nødlovens ophævelse, jf. ovenfor, i det
omfang overgangsreglerne vedrører regler om beviser,
prøver, eksamener, vejledning og optagelse som nævnt i
nødlovens §§ 3 og 4. Ordningen omfatter ikke
ophævelse, lempelse eller uvæsentlige ændringer
af allerede fastsatte regler.
Det vil derfor fremover være en
forudsætning for udstedelse af nye regler om beviser,
prøver, eksamener, vejledning og optagelse i henhold til
§§ 3 og 4 i nødloven og overgangsordninger herom,
at de påtænkte regler har været forelagt den
politiske følgegruppe vedrørende covid-19 på
børne- og undervisningsområdet, inden udstedelse
finder sted. Børne- og undervisningsministeren vil endvidere
alene udstede sådanne nye regler, hvis der ikke er et flertal
i følgegruppen svarende til et flertal i Folketinget, der
har udtalt sig imod reglernes udstedelse. Ministeren vil kunne
fastsætte en frist for følgegruppens tilbagemelding.
Kravene om forelæggelse og flertal omfatter ikke
ophævelse, lempelse eller uvæsentlige ændringer
af allerede fastsatte regler.
Særlig med hensyn til bemyndigelserne
i nødloven, for så vidt angår
folkehøjskoleområdet og den frie folkeoplysende
virksomhed, er udmøntningen også sket efter en
tæt dialog og kontakt med Folketingets partier. Det er
ligeledes en forudsætning for forlængelsen af
gyldigheden af nødloven, at denne tætte dialog og
kontakt med partiernes ordførere på
kulturområdet fortsætter som hidtil i forbindelse med
brug af lovens bemyndigelser for folkehøjskoleområdet
og for den frie folkeoplysende virksomhed.
Ad nr. 04 om nyt
§ 12, stk. 4
Med det foreslåede
ændringsforslag (nyt nr. 03) om § 12, stk. 3, 1. pkt., i
lov om midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 (herefter
nødloven) foreslås det, at nødloven vil blive
ophævet allerede den 31. juli 2021 og ikke først den
16. november 2021, som er den dato, der følger af det
fremsatte lovforslag (nr. L 114).
Som det fremgår, skal forslaget om at
forkorte gyldigheden af loven ses på baggrund af en
forhåbning om, at der ved begyndelse af skoleåret
2021/22 ikke længere vil være restriktioner i henhold
til epidemiloven, der nødvendiggør
nødundervisning eller andre ændringer med hensyn til
gennemførelse af aktiviteterne på skoler, i dagtilbud,
på folkehøjskoleområdet og i den frie
folkeoplysende virksomhed. Når nødloven er
ophævet, vil det ikke længere være muligt at
fastsætte regler med udgangspunkt i de almindelige love
på området, heller ikke selv om der igen
indføres eller det skulle blive nødvendigt at
indføre restriktioner i medfør af epidemiloven. Der
vil således efter en ophævelse af nødloven ikke
længere være hjemmel til f.eks. at fastsætte
regler om dimensionering i dagtilbud m.v., regler om at
gennemføre nødundervisning på skoler, der
på ny måtte blive omfattet af restriktioner i
medfør af epidemiloven.
Den aktuelle coronasituation er fortsat
kritisk, og det kan desværre ikke for indeværende
udelukkes, at der fortsat vil kunne være brug for
nødloven også efter sommerferien i begyndelsen af
skoleåret 2021/22. Det vil bl.a. afhænge af
forløbet af udrulningen af vaccinationsprogrammet, nye
mutationer af coronavirus, kontakttal m.v. Det kan derfor ikke
afvises, at situationen ved begyndelsen af skoleåret 2021/22
er sådan, at der stadig er behov for at kunne have
ændringer i forhold til de almindelige regler som
følge af foranstaltninger i henhold til epidemiloven.
Det foreslås derfor, at der i
nødloven indsættes en bemyndigelse til, at
børne- og undervisningsministeren under særlige
omstændigheder kan fastsætte, at lovens ophævelse
helt eller delvis udsættes til et senere tidspunkt, dog ikke
senere end til den 16. november 2021.
Bemyndigelsen vil skulle anvendes inden den
31. juli 2021, hvor nødloven ellers ophæves. Der vil i
henhold til bemyndigelsen kunne ske en hel eller delvis
forlængelse af nødlovens bestemmelser. En
forlængelse vil således f.eks. i en situation, hvor der
fortsat er behov for nødundervisning, kunne begrænses
til at omfatte bestemmelserne i nødloven, der
vedrører nødundervisning og ydelser, betaling og
tilskud m.v., med henblik på at nødundervisning
også kan gennemføres efter den 31. juli 2021 og
institutionerne fortsat kan modtage tilskud m.v., selv om
undervisningen gennemføres som nødundervisning.
Ved særlige omstændigheder
forstås situationer, hvor det inden nødlovens
ophævelse den 31. juli 2021 må konstateres, at der
efter den 31. juli 2021 stadig er eller må forventes at
være gældende restriktioner efter epidemiloven eller
der er risiko for, at der kan opstå situationer, hvor det kan
blive nødvendigt at indføre restriktioner igen,
f.eks. som følge af at der ikke er blevet tilbudt
vaccinationer til alle endnu eller der er risiko for lokale
smitteudbrud. En forlængelse vil kunne ske frem til den 16.
november 2021, men det forudsættes, at en eventuel
forlængelse alene sker for en så kort periode som
muligt. Det forudsættes herved, at regeringen, hvis det mod
forventning skulle være nødvendigt at forlænge
lovens gyldighed yderligere, hurtigst muligt i folketingsåret
2021-22 vil fremsætte lovforslag for Folketinget med henblik
på reguleringen af sådan en situation.
Børne- og undervisningsministeren
vil i forbindelse med en forlængelse af nødloven i
overensstemmelse med den politiske praksis, som hidtil har
været fulgt ved udmøntning af nødlovens
bemyndigelser, skulle have en tæt dialog og kontakt med
Folketingets partier i den politiske følgegruppe
vedrørende covid-19 på børne- og
undervisningsområdet.
Udstedelse af en bekendtgørelse om
hel eller delvis forlængelse af loven vil derfor skulle
følge den procedure, der er beskrevet ovenfor ad § 12,
stk. 3, 1. pkt., således at et sådan
bekendtgørelsesudkast skal have været forelagt den
politiske følgegruppe vedrørende covid-19 på
børne- og undervisningsområdet. Børne- og
undervisningsministeren vil alene kunne udstede regler om en
forlængelse, hvis der ikke er et flertal i
følgegruppen svarende til et flertal i Folketinget, der har
udtalt sig imod reglernes udstedelse. Ministeren vil kunne
fastsætte en frist for følgegruppens
tilbagemelding.
Ved lovens ophævelse efter en
forlængelse i henhold til den foreslåede bemyndigelse
vil børne- og undervisningsministeren i henhold til
nødlovens gældende § 12, stk. 3, 2. pkt., fortsat
kunne fastsætte overgangsordninger for tiden efter
forlængelsesperioden og ændre sådanne i
forlængelsesperioden. Der henvises til bemærkningerne
oven for ad § 12, stk. 3, 1. pkt. Hvis der alene er sket
delvis forlængelse af visse bestemmelser i loven, vil
børne- og undervisningsministeren kunne fastsætte
overgangsordninger både i forbindelse med ophævelsen
den 31. juli 2021 af og for de bestemmelser, der ikke
videreføres, og senere ved ophævelsen af og for de
bestemmelser, der har været videreført.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. november
2020 og var til 1. behandling den 15. januar 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 14.
januar 2021 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Torsten Gejl (ALT) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Lotte Rod (RV) Katrine Robsøe (RV) Marianne
Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid
Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai Villadsen
(EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kristian Jensen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V) nfmd. Marie Krarup (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll
(KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |