Fremsat den 25. november 2020 af kirkeministeren (Joy Mogensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsøg i
folkekirken
(Mulighed for udfasningsperiode)
§ 1
I lov nr. 460 af 15. maj 2017 om forsøg
i folkekirken foretages følgende ændring:
1. I
§ 5 indsættes som 2. pkt.:
»Ved udløbet af
forlængelsesperioden, jf. 1. pkt., eller ved udløb af
den 2-årige forsøgsperiode, jf. § 4, kan
menighedsrådene ansøge kirkeministeren om en
udfasningsperiode på op til 2 år.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Indledning | 2. | Mulighed for udfasningsperiode | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Kirkeministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikterne | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1.
Indledning
Lov nr. 460 af 15. maj 2017 om forsøg i
folkekirken trådte i kraft den 17. maj 2017.
Siden lov om forsøg i folkekirken
trådte i kraft, er der blevet udbudt 11 forsøgsrammer
om bl.a. formålsbestemte puljer i provstiudvalgskassen,
selvstændig økonomi til samarbejder, mulighed for at
flytte opgaver, ansvar og finansiering til provstiudvalget eller
biskoppen/stiftsøvrigheden og om ændret intern
organisering i menighedsrådene.
De første 35 forsøg blev
iværksat fra 1. januar 2018 henholdsvis med virkning fra
kirkeårets start 2017 (dvs. fra den 1. december 2017).
Forsøgsperioden for alle forsøg
er på 2 år med mulighed for at ansøge
kirkeministeren om forlængelse med op til 2 år. Den
nugældende lovgivning giver ikke mulighed for yderligere
forlængelse af forsøgsperioden. Af de 35 forsøg
er 34 blevet forlænget for 2 år og udløber
derfor ultimo 2021.
Med virkning fra kirkeårets start 2018
(dvs. pr. 2. december 2018) henholdsvis den 1. januar 2019 er der
iværksat yderligere 24 forsøg. Hovedparten af disse
forventes forlænget til ultimo 2021 kombineret med et
udfasningsår i 2022.
Med virkning fra kirkeårets start 2019
(dvs. pr. 1. december 2019) henholdsvis den 1. januar 2020 er der
iværksat yderligere 10 forsøg for en 2-årig
forsøgsperiode, der således slutter ultimo 2021.
De konkrete forsøg er godkendt og p.t.
forlænget sådan, at samtlige forsøg evalueres
endeligt i 1. kvartal 2022, sådan at den endelige evaluering
af forsøgene som forudsat i loven kan danne grundlag for
kirkeministerens beslutning om, hvorvidt forsøgene skal
føre til en revision af gældende ret. Denne beslutning
kan - på baggrund af en endelig evaluering af
forsøgene - tidligst foreligge i forsommeren 2022, og
kirkeministeren vil derfor først i folketingssamlingen
2022/23 kunne fremsætte lovforslag om, hvorvidt
forsøgene skal føre til en revision af gældende
ret.
For at de forsøgsdeltagere, der har
afprøvet forsøg allerede fra ultimo 2017/primo 2018
eller ultimo 2018/primo 2019, får mulighed for at
fortsætte med forsøgene i 2022 og 2023 - og dermed
indtil der er gennemført en eventuel ændret lovgivning
- er det nødvendigt, at der gives mulighed for, at disse
forsøg kan videreføres for en længere periode
end lovens § 5 p.t. giver mulighed for.
Det foreslås derfor, at kirkeministeren
ved udløb af forlængelsesperioden eller ved
udløb af den 2-årige forsøgsperiode efter
ansøgning fra menighedsrådene kan godkende, at
forsøget videreføres i en udfasningsperiode på
op til 2 år. Med dette forslag sikres det, at de
forsøg, der p.t. er iværksat, kan evalueres samlet i
1. kvartal 2022, og at forsøgsdeltagerne, i perioden indtil
lovgivningen evt. er revideret, kan fortsætte med at
organisere sig som under det konkrete forsøg.
2.
Mulighed for udfasningsperiode
2.1.
Gældende ret
Det fremgår af § 1 i lov om
forsøg i folkekirken, at formålet med forsøg er
at afprøve nye rammer for organisering af
menighedsrådenes opgaver med henblik på at lette
menighedsrådenes arbejde og skabe bedre mulighed for, at
menighedsrådene kan organisere sig individuelt.
Det fremgår af lovens § 3, at
kirkeministeren hvert år udbyder en eller flere
forsøgsrammer, som menighedsrådene kan ansøge
om at deltage i.
I lovens § 4, stk. 1, 3. pkt.,
fremgår det, at forsøgsperioden er 2 år fra
iværksættelsestidspunktet. Det fremgår endvidere
af § 5, at ved forsøgsperiodens udløb kan
menighedsrådene ansøge kirkeministeren om
forlængelse af forsøget med op til 2 år.
Ifølge bemærkningerne til forslag
til lov om forsøg i folkekirken, jf. Folketingstidende
2016-2017, A, L 160 som fremsat, side 10, fremgår det, at en
forsøgsperiode på 2 år som udgangspunkt anses
for at være tilstrækkelig tid til at skabe relevante
erfaringer med henblik på en eventuel revision af den
kirkelige lovgivning. Endvidere fremgår det, at der med
muligheden for forlængelse herved bl.a. tages hensyn til, at
der kan være forsøg, hvor det vil være
hensigtsmæssigt med en forsøgsperiode på over 2
år. Det nævnes endvidere, at det samtidig ligger
implicit i bestemmelsen, at forsøget maksimalt kan
forlænges med 2 år, således at et forsøg
maksimalt kan vare 4 år.
Alle forsøg skal ifølge lovens
§ 8 evalueres af Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter
(FUV). Forsøgene delevalueres i forbindelse med
forlængelsen og evalueres endeligt, når
forsøgsperioden slutter.
På baggrund af evalueringerne tager
kirkeministeren stilling til, om forsøgene skal føre
til en revision af gældende ret, jf. lovens § 10. Af
bemærkninger til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2016-2017, A, L 160 som fremsat, side 29, fremgår, at
bestemmelsen fastslår, at kirkeministeren på baggrund
af den systematiske erfaringsopsamling, som evalueringerne
indebærer, skal overveje, om den kirkelige lovgivning
bør ændres, herunder om der er behov for
afbureaukratisering eller for mere fleksible rammer for
menighedsrådenes organisering.
Forsøgene skal således være
evalueret til brug for revisionen af lov om forsøg i
folkekirken, jf. bemærkningerne til lovens § 5. Dette
understreges endvidere i bemærkningerne til
revisionsbestemmelsen i lovens § 12, hvor der fremgår,
at det med revisionsbestemmelsen fastholdes, at loven er en
forsøgslov. Der henvises til Folketingstidende 2016-2017, A,
L 160 som fremsat, side 27 og 31.
Det nævnes endvidere i
bemærkningerne til lovens § 5, jf. Folketingstidende
2016-2017, A, 160 som fremsat, side 27, at den forholdsvis stramme
tidsmæssige afvikling af forsøgene er med til at
sikre, at der bliver foretaget erfaringsopsamling og taget stilling
til, om der er behov for lovændringer, som kan
imødekomme menighedsrådenes ønsker og behov.
Det fremgår endvidere, at kirkeministeren har kompetencen til
at træffe afgørelse om, hvorvidt et forsøg kan
forlænges. Kirkeministeren skal i denne forbindelse bl.a.
tage hensyn til, at der kan være forsøg, hvor det vil
være hensigtsmæssigt med en forsøgsperiode
på over 2 år på grund af forsøgets
karakter m.v., herunder de foretagne investeringer,
erfaringsopsamling m.v.
2.2.
Kirkeministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Forsøgslovgivningen skaber rammerne for
at lette menighedsrådenes arbejde og er med til at skabe
bedre mulighed for, at menighedsrådene kan organisere sig
individuelt.
Ifølge bemærkningerne til forslag
til lov om forsøg i folkekirken, jf. Folketingstidende
2016-2017, A, L 160 som fremsat, side 8, fremgår det, at der
med henblik på at sikre repræsentativitet som
udgangspunkt bør iværksættes 10 enkelt
forsøg inden for hver forsøgsramme. Denne
forudsætning har ikke kunnet opfyldes i forhold til alle
forsøgsrammer og heller ikke i forhold til de enkelte
forsøgsperioder.
Siden lov om forsøg i folkekirken
trådte i kraft, er følgende 11 forsøgsrammer
blevet udbudt:
1. Forsøg
vedr. placering af formålsbestemte puljer i
provstiudvalgskassen.
2. Forsøg
vedr. ændret organisering af samarbejder som
selvstændig juridisk enhed - Bevillingssamarbejde.
3. Forsøg
vedr. ændret organisering af samarbejder som
selvstændig juridisk enhed - Budgetsamrådsmodellen.
4. Forsøg
vedr. samarbejde mellem menighedsråd om fælles
bygningsadministration og- vedligeholdelse om udlicitering af hele
eller dele af opgaven til ekstern leverandør.
5. Forsøg
vedr. samarbejde mellem menighedsråd, hvor hele eller dele af
bygningsadministrationen og- vedligeholdelsen, ansvaret herfor
(kompetencen) og finansieringen heraf placeres i
provstiudvalget.
6. Forsøg
vedr. placering af visse eller alle administrative opgaver,
ansvaret herfor (kompetencen) og finansieringen heraf i
provstiudvalget.
7. Forsøg
vedr. ny organisering af menighedsrådsarbejdets arbejde - Fra
roller til ansvar og opgaver.
8. Forsøg
vedr. fælles kontaktperson for flere menighedsråds
personale.
9. Forsøg
vedr. placering af visse eller alle administrative opgaver og
ansvaret herfor (kompetencen) hos
biskoppen/stiftsøvrigheden.
10. Forsøg
vedr. fælles udvalg med beslutningskompetence på
tværs af menighedsråd.
11. Forsøg
vedr. samarbejde mellem kontaktpersoner på tværs af
menighedsråd.
Da man igangsatte de første 35
forsøg ultimo 2017/primo 2018, fordelte de sig på
forsøgsramme 1, 2, 3 og 7 med 7-10 forsøg pr.
forsøgsramme. Primo 2019 og primo 2020 er der iværksat
yderligere forsøg med disse rammer, således at der
samlet er iværksat knapt 60 forsøg med disse fire
forsøgsrammer.
Samtidig blev forsøg med flytning af
opgave, ansvar og finansiering fra menighedsråd til
provstiudvalg først iværksat fra 1. januar 2019. Her
er der i 2019 og 2020 iværksat i alt 10 forsøg med
forsøgsramme 5 og 6.
På den baggrund er det Kirkeministeriets
vurdering, at samtlige ca. 70 forsøg bør evalueres
endeligt i 1. kvartal 2022, når de nuværende
forsøg - med evt. forlængelser - udløber.
Dermed vil evt. revision af gældende lovgivning samt
revisionen af loven kunne gennemføres i folketingsåret
2022/23, som forudsat med lovens § 12, stk. 2. For at samtlige
forsøgsdeltagere kan have mulighed for at fortsætte
med at organisere sig og arbejde ud fra de muligheder og
vilkår, som de enkelte forsøgsrammer giver mulighed
for, er det dog Kirkeministeriets vurdering, at der er behov for,
at forsøgsdeltagerne indtil ultimo 2023 - og dermed for de
første forsøgsdeltagere i en samlet periode på
6 år - har mulighed for at organisere sig, som de har kunnet
under forsøget.
Det foreslås derfor med lovforslagets
§ 1, nr. 1, at der indsættes et nyt pkt. i § 5 i
lov om forsøg i folkekirken, som sikrer, at kirkeministeren
ved udløbet af forlængelsesperioden eller ved
udløb af den 2-årige forsøgsperiode efter
ansøgning fra menighedsrådene kan godkende, at
forsøget videreføres i en udfasningsperiode på
op til 2 år.
Herved sikres det, at de forsøg, der
p.t. er iværksat, kan evalueres samlet i 1. kvartal 2022, og
at forsøgsdeltagerne, i perioden indtil lovgivningen evt. er
revideret i løbet af folketingsåret 2022/23, kan
fortsætte med at organisere sig som under det konkrete
forsøg.
3.
Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikterne
Det vurderes, at lovforslaget kan have
positive landdistriktsrelaterede konsekvenser, for så vidt
det stiller konkrete menighedsråd, herunder
menighedsråd på landet, friere i forhold til at skabe
attraktive rammer for borgeres deltagelse i menighedsrådet,
der kan lette en til tider vanskelig rekruttering. Det vurderes
særligt vigtigt i landdistrikter, hvor kirken kan være
et af få mødesteder.
4.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget indeholder ikke økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget indeholder ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
8.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 18. september 2020 til den 11. oktober 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Alle menighedsråd, alle provstiudvalg,
alle biskopper, alle stiftsøvrigheder, Landsforeningen af
Menighedsråd, Danmarks Provsteforening, Den danske
Præsteforening, Danmarks Kirketjenerforening, Danmarks
Kordegnetjenerforening, Dansk Kirkemusiker Forening, Dansk Organist
og Kantor Samfund, Forbundet af Kirke- og Kirkegårdsansatte,
Foreningen af Danske Kirkegårdsledere, Folkekirkens
Uddannelses og Videnscenter (FUV), HK - Foreningen af
Provstisekretærer, Kirkekultur.nu, Organistforeningen,
Provstirevisorerne, 3 F Fagligt Fælles Forbund og
Budgetfølgegruppen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1 i lov om
forsøg i folkekirken, at formålet med forsøg er
at afprøve nye rammer for organisering af
menighedsrådenes opgaver med henblik på at lette
menighedsrådenes arbejde og skabe bedre mulighed for, at
menighedsrådene kan organisere sig individuelt.
Det fremgår af § 3 i lov om
forsøg i folkekirke, at kirkeministeren hvert år
udbyder en eller flere forsøgsrammer, som
menighedsrådene kan ansøge om at deltage i.
Den gældende bestemmelse i lov om
forsøg i folkekirken § 4, stk. 1, 3. pkt.,
fastslår, at forsøgsperioden er 2 år fra
iværksættelsestidspunktet. § 5 i lov om
forsøg i folkekirken fastslår endvidere, at ved
forsøgsperiodens udløb kan menighedsrådene
ansøge kirkeministeren om forlængelse af
forsøget med op til 2 år. Den nugældende
lovgivning giver ikke mulighed for yderligere forlængelse af
forsøgsperioden.
Det foreslås, at der i § 5 i lov om
forsøg i folkekirken indsættes et nyt pkt. om, at ved
udløbet af forlængelsesperioden eller ved udløb
af den 2-årige forsøgsperiode kan
menighedsrådene ansøge kirkeministeren om en
udfasningsperiode på op til 2 år.
Med den foreslåede ændring sikres
det, at de forsøg, der p.t. er iværksat, kan evalueres
samlet i 1. kvartal 2022, og at forsøgsdeltagerne, i
perioden indtil lovgivningen evt. er revideret i løbet af
folketingsrådet 2022/23, kan fortsætte med at
organisere sig som under det konkrete forsøg. Dette har
særligt betydning for de forsøgsdeltagere, der har
afprøvet forsøg fra ultimo 2017/primo 2018 og ultimo
2018/primo 2019 under forsøgsramme 1,2,3 og 7. Disse
forsøgsdeltagere vil med ændringen få mulighed
for at fortsætte med at organisere sig og arbejde ud fra de
muligheder og vilkår, som de enkelte forsøgsrammer
giver mulighed for, frem til der på baggrund af en samlet
evaluering af forsøgene i 1. kvartal 2022 er truffet
beslutning om evt. revision af gældende lovgivning og om
revision af forsøgsloven i folketingsåret
2022/2023.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2021.
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne, fordi den lov, der foreslås
ændret, ikke gælder for Grønland og
Færøerne og ikke indeholder en hjemmel til at
sætte loven i kraft for Grønland og
Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 460 af 15. maj 2017 om
forsøg i folkekirken foretages følgende
ændring: | | | | § 5. Ved
forsøgsperiodens udløb kan menighedsrådene
ansøge kirkeministeren om forlængelse af
forsøget med op til 2 år. | | 1. I § 5 indsættes som 2. pkt.: »Ved udløbet af
forlængelsesperioden, jf. 1. pkt., eller ved udløb af
den 2-årige forsøgsperiode, jf. § 4, kan
menighedsrådene ansøge kirkeministeren om en
udfasningsperiode på op til 2 år.« |
|