Fremsat den 7. oktober 2020 af erhvervsministeren (Simon Kollerup):
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anvendelsen af
visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske
forbindelser til tredjelande m.v.
(Adgang til kontrolbesøg m.v.)
§ 1
I lov om anvendelsen af visse af Den
Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser
til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 9.
juni 2011, som ændret ved § 21 i lov nr. 1231 af 18.
december 2012 og § 3 i lov nr. 1716 af 27. december 2018,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 1 e indsættes:
Ȥ 1 f.
Erhvervsstyrelsen kan kræve alle nødvendige
oplysninger, herunder handelsdokumenter, kunderegistre,
varefortegnelser m.v., til brug for styrelsens tilsyns- og
kontrolopgaver i henhold til denne lov, retsakter nævnt i
§ 1, eller regler fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse få adgang til
erhvervsmæssige lokaler og transportmidler til brug for
styrelsens tilsyns- og kontrolopgaver i henhold til denne lov,
retsakter nævnt i § 1, eller regler fastsat i
medfør af denne lov.
Stk. 3. Fysiske
og juridiske personer, der har aktiviteter omfattet af denne lov
eller af retsakter nævnt i § 1, skal yde
Erhvervsstyrelsen den fornødne bistand til tilsyns- og
kontrolopgavernes effektive gennemførelse efter stk. 1 og 2,
herunder udlevere relevante oplysninger, give adgang til
erhvervsmæssige lokaler og transportmidler samt bistå
ved kontrolbesøg m.v.«
2. I
§ 2 indsættes efter stk. 8
som nyt stykke:
»Stk. 9.
Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft
uagtsomt overtræder § 1 f, stk. 3.«
Stk. 9-11 bliver herefter stk.
10-12.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Adgang til kontrolbesøg og
indhentning af oplysninger | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | | 2.1.1.1. | Den danske bemyndigelseslov og
administration af eksportkontrolreglerne | | | | 2.1.1.2. | Det fælles EU-retsgrundlag for
eksportkontrol med produkter med dobbelt anvendelse (dual-use
produkter) | | | | 2.1.1.3. | EU's sanktioner overfor tredjelande og
Erhvervsstyrelsens myndighedsansvar | | | | 2.1.1.4. | Erhvervsstyrelsens kontrolaktiviteter
på dual-use området og området for
EU-sanktioner | | | 2.1.2. | Erhvervsministeriets overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Forholdet til
databeskyttelseslovgivningen | 4. | De økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | De administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | De klima- og
miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte myndigheder
og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema. |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at styrke
Erhvervsstyrelsens kontrol og tilsyn med virksomheder, der har
aktiviteter omfattet af dual-use eksportkontrolregelsættet
eller af EU-restriktioner overfor tredjelande (EU-sanktioner)
indenfor styrelsens ressort, for at forhindre, at danske
virksomheder eksporterer produkter eller foretager andre
aktiviteter, der er i strid med de internationale regler på
området.
Erhvervsstyrelsens tilsyns- og
kontrolmuligheder er i dag relativt begrænsede.
Erhvervsstyrelsen har f.eks. ikke mulighed for at foretage
kontrolbesøg hos virksomhederne for at påse, om
virksomhederne generelt overholder reglerne på området.
Det foreslås derfor, at Erhvervsstyrelsen får mulighed
for at indkræve alle nødvendige oplysninger samt
får mulighed for at foretage kontrolbesøg hos
virksomhederne som led i varetagelsen af styrelsens tilsyns- og
kontrolopgaver på disse områder. Forslaget skal
endvidere ses i lyset af, at der i de senere år har
været sager af politisk og mediemæssig bevågenhed
om danske virksomheders overholdelse af reglerne på dual-use-
og sanktionsområdet. Senest har erhvervsministeren i
forbindelse med besvarelse af samrådsspørgsmål
den 12. juni 2020 (URU Alm. del,
Samrådsspørgsmål P, K og L) udtrykt behov for,
at Erhvervsstyrelsens kontrol og tilsyn styrkes gennem
opsøgende kontrolbesøg hos virksomhederne.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Adgang til
kontrolbesøg og indhentning af oplysninger
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Den danske
bemyndigelseslov og administration af
eksportkontrolreglerne
De nationale regler for eksportkontrol med
produkter med dobbelt anvendelse (»dual-use«)
følger af lov om anvendelsen af visse af Den
Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser
til tredjelande m.v. (bemyndigelsesloven) og den tilhørende
bekendtgørelse nr. 712 af 5. juli 2019 om kontrol med
udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse
og kontrol med ydelse af teknisk bistand
(udførselsbekendtgørelsen). Disse nationale regler
supplerer EU-forordningen på området, som er beskrevet
i afsnit 2.1.1.2.
Bemyndigelsesloven indeholder i § 1, stk.
1, en generel bemyndigelse for erhvervsministeren til at
fastsætte bestemmelser om gennemførelse af EU's
fælles handelspolitik og er bl.a. benyttet til at
fastsætte administrative bestemmelser og
straffebestemmelser.
Bemyndigelseslovens § 1, stk. 1, er bl.a.
anvendt til at udmønte bestemmelserne om
kontrolforanstaltninger i dual-use forordningens artikel 20 og 21,
idet Erhvervsstyrelsen efter kapitel 2 i
udførselsbekendtgørelsen kan fastsætte
vilkår for tilladelser. Disse vilkår kan bl.a. omfatte
eksportørens pligt til at etablere interne kontrolprocedurer
for at sikre overholdelse af vilkårene i de enkelte
udførselstilladelser, eksportørens pligt til at
føre registre eller optegnelser og pligten til at opbevare
dokumentationen. Det fastsættes ligeledes i
udførselsbekendtgørelsens § 6, stk. 3, at
eksportøren til enhver tid skal kunne dokumentere, at
betingelserne i tilladelsen er opfyldt, idet Erhvervsstyrelsen i
vilkårene for de enkelte udførelsestilladelser kan
fastsætte hvornår, og med hvilke intervaller
dokumentationen skal forelægges Erhvervsstyrelsen. Der
henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1.2.
2.1.1.2 Det fælles EU-retsgrundlag for
eksportkontrol med produkter med dobbelt anvendelse (dual-use
produkter)
Eksportkontrol med dual-use produkter, dvs.
produkter med både civil og militær anvendelse, bygger
på et internationalt samarbejde i de fire internationale
eksportkontrolregimer: Wassenaar Arrangementet (WA), Australia
Group (AG), Missile Technology Control Regime (MTCR) og Nuclear
Suppliers Group (NSG). Formålet med samarbejdet er at sikre,
at eksport af dual-use produkter ikke medvirker til udvikling eller
spredning af masseødelæggelsesvåben. Samarbejdet
skal ligeledes forhindre, at der sker eksport af produkter, der
helt eller delvis vil skulle anvendes militært af lande, der
udgør en risiko for den internationale sikkerhed og
stabilitet.
Indenfor EU er det internationale
eksportkontrolsamarbejde formaliseret og forankret i en bindende
retsakt, jf. Rådets forordning 428/2009/EF af 5. maj 2009 om
en fællesskabsordning for kontrol med udførsel,
overførsel, mæglervirksomhed og transit i forbindelse
med produkter med dobbelt anvendelse, med senere ændringer
(dual-use forordningen). Dual-use forordningen fastlægger
bl.a., hvilke dual-use produkter der er underlagt eksportkontrol,
idet forordningens bilag 1, den såkaldte kontrolliste,
indeholder de produkter samt den teknologi og software, der
kræves eksporttilladelse til. Kontrollisten er en
sammenstilling af de produkter, som de fire eksportkontrolregimer
fastlægger som kontrollerede produkter.
Dual-use forordningen indeholder derudover
bestemmelser om formkrav til ansøgninger og forskellige
typer af eksporttilladelser, der kan udstedes i form af
individuelle, globale og generelle fællesskabstilladelser.
Efter forordningens artikel 9 stilles der krav til, at en
eksportansøgning om en individuel eller global tilladelse
skal indeholde alle de relevante oplysninger, navnlig om
slutbrugeren, bestemmelseslandet og den endelige anvendelse af det
produkt, der skal eksporteres.
Dual-use forordningens kapitel VII (artikel
20-21) indeholder bestemmelser om kontrolforanstaltninger.
Forordningens artikel 20 indeholder krav om,
at eksportører af dual-use produkter skal føre
detaljerede registre eller optegnelser over deres udførsler
i overensstemmelse med national lov eller praksis. De
pågældende registre m.v. skal indeholde
handelsdokumenter i form af fakturaer, ladningsmanifester og andre
transport- og forsendelsesdokumenter, der gør det muligt at
identificere de pågældende dual-use produkter,
mængden heraf, eksportørens og modtagerens navn og
adresse samt den endelige anvendelse af produkterne og slutbrugerne
af produkterne, når dette er relevant. Dokumenterne skal
forevises på myndighedens forlangende.
Forordningens artikel 21 indeholder regler om,
at medlemsstaterne træffer de nødvendige
foranstaltninger, der gør det muligt for myndighederne at
indsamle oplysninger om alle ordrer eller transaktioner for en
udførsel samt fastslå, om kontrolforanstaltningerne
anvendes korrekt. Sidstnævnte kan ifølge forordningen
bl.a. ske ved, at myndighederne får adgang til
forretningssteder, der anvendes af personer, der er involveret i en
udførselstransaktion.
2.1.1.3. EU's
sanktioner overfor tredjelande og Erhvervsstyrelsens
myndighedsansvar
Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) giver EU grundlag for at
iværksætte sanktioner over for tredjelande og
individer, herunder både fysiske og juridiske personer samt
grupperinger. Både for implementering af FN-sanktioner og
vedtagelse af autonome EU-sanktioner gælder, at der skal
være truffet en rådsafgørelse, jf. TEUF art.
215, som ligger indenfor rammerne af EU's fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik. Den vedtagne rådsafgørelse
gennemføres efterfølgende enten via en EU-forordning
eller via national lovgivning, alt efter hvilken type sanktion der
er tale om. Sanktioner kan være af diplomatisk eller
økonomisk art. De har til formål at ændre en
bestemt adfærd eller politik, som for eksempel en
overtrædelse af folkeretten eller menneskerettighederne,
eller en politik, der ikke respekterer de retsstatslige eller
demokratiske principper.
EU's sanktioner overfor tredjelande
vedrører en bred vifte af ofte meget omfattende
foranstaltninger, der typisk indebærer restriktioner i form
af f.eks. gennemførelse af en våbenembargo,
handelsrestriktioner i form af forskellige import- og eksportforbud
eller tilladelseskrav til import eller eksport af forskellige
produkter og tjenesteydelser m.v., finansielle begrænsninger
eller begrænsninger i personbevægelser, såsom
indrejse- og visa-restriktioner samt indefrysning af pengemidler og
økonomiske ressourcer.
Ansvaret for implementeringen af
EU-sanktionerne er opdelt på en række myndigheder,
herunder Erhvervsstyrelsen. Erhvervsstyrelsen er overordnet
ansvarlig for de områder af sanktionerne, der vedrører
forbud mod eksport af dual-use produkter, tilladelse til eksport af
yderligere dual-use produkter, der ikke allerede fremgår af
kontrollisten i EU's dual-use forordning, forbud mod eksport at
nøgleteknologi til infrastrukturprojekter, restriktioner i
forhold til levering af nøgleteknologi til olie- og
gasprojekter, forbud mod eksport m.v. af flybrændstof, forbud
mod eksport af produkter, der kan krænke
menneskerettighederne, forbud mod erhvervelse af ejendom samt
indefrysningsbestemmelser m.v. Sanktioner kan være
forskelligartede og unikke, da de tilpasses det konkrete lands
omstændigheder, som danner grundlag for sanktionerne.
Erhvervsstyrelsens administration af sanktionerne afhænger
således af karakteren og indholdet af de enkelte
sanktioner.
På Erhvervsstyrelsens hjemmeside findes
en oversigt over de områder, som Erhvervsstyrelsen har ansvar
for. Det bemærkes, at sanktionsområdet er et dynamisk
område, hvor der løbende indføres nye
sanktioner eller sker lempelser eller bortfald af sanktionerne.
Ressortansvar for de enkelte sanktionsbestemmelser afklares i
regeringens specialudvalg for EU-sanktioner, som
Udenrigsministeriet har formandskab for og tilpasses løbende
i forbindelse med indførelse af nye sanktioner eller
ophør af eksisterende sanktioner.
Kontrol og håndhævelse af EU's
sanktioner hører under medlemsstaternes kompetence, og
fastsættelse af kontrolforanstaltninger med henblik på
at sikre sanktionernes efterlevelse er overladt til medlemsstaterne
i henhold til national lov eller praksis. EU's
sanktionsforordninger indeholder alene horisontale bestemmelser om,
at medlemsstaterne forpligtes til at fastsætte regler om,
hvilke sanktioner der skal anvendes ved overtrædelse af
forordningens bestemmelser, og at medlemsstaterne skal træffe
alle nødvendige foranstaltninger for at sikre, at disse
iværksættes. Sanktionerne ved overtrædelse skal
være effektive, stå i et rimeligt forhold til
overtrædelsen og have en afskrækkende virkning.
2.1.1.4. Erhvervsstyrelsens kontrolaktiviteter på
dual-use området og området for
EU-sanktioner
Erhvervsstyrelsens kontrol- og tilsynsindsats
på dual-use området og området for EU-sanktioner
har primært bestået i at give vejledning til
eksportører og andre interessenter om regelsættene.
Indsatsen har især været rettet mod eksportører
på dual-use området, herunder ved besøg hos
virksomhederne, hvor Erhvervsstyrelsen bl.a. har fået
information om virksomhedens compliance-aktiviteter til sikring af
overholdelsen af reglerne, oplysninger om virksomhedens produkter,
markedsadgang og lignende. Herudover har en væsentlig del af
vejledningsindsatsen bestået af telefonisk og skriftlig
vejledning om både dual-use regelsættet og
regelsættet på sanktionsområdet.
Erhvervsstyrelsens kontrol- og tilsynsindsats
har hovedsageligt baseret sig på indberetninger fra
virksomhederne selv, men også fra toldmyndigheder,
efterretningstjenester eller andre samarbejdspartnere, bl.a. om
mulige overtrædelser af eksportkontrolreglerne eller
EU-sanktionsbestemmelser. Der er ikke tale om automatisk
dataudveksling med andre myndigheder, men udelukkende manuel
videregivelse af information i overensstemmelse med
forvaltningslovens § 28.
Hvis Erhvervsstyrelsen finder afvigelser, der
ikke kan betragtes som ubetydelige, kan dette resultere i
forskellige reaktionsmuligheder afhængig af karakteren af
afvigelserne. Erhvervsstyrelsens reaktioner går fra f.eks.
indskærpelse og tilbagekaldelse af eventuelle tilladelser til
egentlige retlige skridt i form af politianmeldelse af
eksportøren.
Som følge af at Erhvervsstyrelsen ikke
har lovhjemmel til at foretage kontrolbesøg hos
eksportører, foretager styrelsen ikke egentlige
kontrolbesøg hos virksomhederne. Erhvervsstyrelsen vil
imidlertid kunne pålægge virksomheder, der har
fået udstedt en udførselstilladelse til dual-use
eksport at indsende dokumentation for, at eksporten er sket i
overensstemmelse med tilladelsens vilkår, jf.
udførselsbekendtgørelsens § 6, stk. 3. Der
henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1.2. Erhvervsstyrelsen har
dermed begrænsede tilsyns- og kontrolmuligheder.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
Erhvervsstyrelsens øvrige kontrol- og tilsynsaktiviteter,
der er blevet styrket betydeligt indenfor en række
fagområder igennem de seneste år. Det er
Erhvervsministeriets målsætning, at det skal være
enkelt og attraktivt for danske erhvervsvirksomheder at drive
ansvarlig virksomhed. Erhvervsstyrelsen understøtter denne
målsætning på flere måder, bl.a. gennem
vejledning, der hjælper virksomhederne med at efterleve
reglerne og gennem et målrettet og risikobaseret tilsyn, der
indebærer, at virksomhederne stilles til ansvar, hvis
reglerne ikke overholdes. Lovforslaget er udtryk for en forventning
om, at størstedelen af virksomhederne overholder reglerne,
mens andre virksomheder vil have behov for hjælp og
vejledning om reglerne.
I lyset af områdernes
sikkerhedsmæssige betydning, herunder vigtigheden i at
forhindre, at danske virksomheder uforvarende eksporterer
produkter, der kan anvendes til f.eks. udvikling af
masseødelæggelsesvåben eller foretager eksport
eller andre handlinger i strid med EU's sanktioner, er der behov
for, at Erhvervsstyrelsen får tilført redskaber, der
gør det muligt for Erhvervsstyrelsen at føre et mere
proaktivt tilsyn og kontrol.
Erhvervsministeriet finder derfor, at
Erhvervsstyrelsens tilsyns- og kontrolmuligheder bør
styrkes. Erhvervsministeriet finder det i den forbindelse
hensigtsmæssigt, at Erhvervsstyrelsen får adgang til at
kræve alle oplysninger, der er nødvendige for
styrelsens kontrol- og tilsynsopgaver, samt at Erhvervsstyrelsen
får adgang til at komme på kontrolbesøg hos
virksomheder med aktiviteter, der er omfattet af dual-use-reglerne
eller af EU-sanktionerne. Endelig mener Erhvervsministeriet, at et
skærpet tilsyn og kontrol vil bidrage til bl.a. at opdage
virksomheder, der i enkeltstående tilfælde eller
måske mere systematisk overtræder reglerne.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at Erhvervsstyrelsen
får adgang til at kræve alle nødvendige
oplysninger udleveret fra de af lovgivningen omfattede fysiske
eller juridiske personer med henblik på at sikre, at reglerne
om eksportkontrol og EU-sanktioner, som administreres af
Erhvervsstyrelsen, overholdes. Det foreslås endvidere, at
styrelsen som led i tilsyns- og kontrolindsatsen får adgang
til at foretage kontrolbesøg hos de pågældende
virksomheder.
Det vil være en forudsætning, at
de pågældende fysiske og juridiske personer vil yde den
fornødne bistand til Erhvervsstyrelsen, for at styrelsen kan
gennemføre sine tilsyns- og kontrolaktiviteter på den
lokation eller det transportmiddel, hvor virksomheden har sine
aktiviteter. Det foreslås derfor også, at bestemmelsen
strafsanktioneres.
Tilsyns- og kontrolindsatsen vil i lighed med
Erhvervsstyrelsens øvrige tilsyns- og kontrolindsatsen
primært blive planlagt ud fra en risikobaseret og temabaseret
tilgang. Erhvervsstyrelsen vil i den forbindelse skulle samarbejde
med andre nationale myndigheder, herunder efterretningstjenesterne
og Toldstyrelsen om mulige risikotemaer, således at
udvælgelsen af virksomheder til tilsyn og kontrol vil ske ud
fra en vurdering af f.eks. produkter og virksomheder sammenholdt
med det aktuelle trusselsbillede, sandsynlighed for omgåelse
af reglerne, størst effekt af tilsyns- og kontrolindsatsen
m.v.
3. Forholdet til
databeskyttelsesretten
Behandling af personoplysninger i
Erhvervsstyrelsen er omfattet af databeskyttelsesforordningen
(Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af
27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF) og lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende
bestemmelser til forordningen om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesloven).
Databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven gælder for behandling af
personoplysninger, der helt eller delvist foretages ved hjælp
af automatisk (elektronisk) databehandling, og for anden
ikke-automatisk behandling af personoplysninger, der er eller vil
blive indeholdt i et register.
Erhvervsstyrelsens behandling af
personoplysninger modtaget i forbindelse med styrelsens behandling
af sager som følge af styrelsens forpligtelser som kompetent
myndighed på området for dual-use og visse
EU-sanktioner vil ikke ændre sig ikke som følge af
lovforslaget. Behandlingen af oplysningerne skal således ske
i overensstemmelse med de ovennævnte databeskyttelsesretlige
regler.
I forordningens artikel 5, stk. 1, er fastsat
en række grundlæggende principper, der gælder for
alle behandlinger af personoplysninger, som omfattes af
forordningen.
Bestemmelsen fastsætter således,
at personoplysninger skal »behandles lovligt, rimeligt og
på en gennemsigtig måde i forhold til den
registrerede«. Det fastsættes endvidere, at
personoplysninger skal »indsamles til udtrykkeligt angivne og
legitime formål og ikke må viderebehandles på en
måde, der er uforenelig med disse formål«.
Personoplysninger skal også »være
tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er
nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de
behandles«. Endvidere gælder, at personoplysninger skal
»være korrekte og om nødvendigt
ajourførte, og der skal tages ethvert rimeligt skridt for at
sikre, at personoplysninger, der er urigtige i forhold til de
formål, hvortil de behandles, straks slettes eller
berigtiges«. Det fastlægges tillige i artikel 5, at
personoplysninger skal »opbevares på en sådan
måde, at det ikke er muligt at identificere de registrerede i
et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de
formål, hvortil de pågældende personoplysninger
behandles«. Endelig skal personoplysninger »behandles
på en måde, der sikrer tilstrækkelig sikkerhed
for de pågældende personoplysninger, herunder
beskyttelse mod uautoriseret eller ulovlig behandling og mod
hændeligt tab, tilintetgørelse eller beskadigelse,
under anvendelse af passende tekniske eller organisatoriske
foranstaltninger«.
Den dataansvarlige er ansvarlig for og skal
kunne påvise, at principperne i artikel 5, stk. 1,
overholdes, jf. forordningens artikel 5, stk. 2.
Erhvervsstyrelsen lever i dag allerede op til
principperne i artikel 5 og vil også i forbindelse med den
foreslåede ordning være opmærksom på
principperne, herunder at der ikke indsamles flere
personoplysninger i forbindelse med de udvidede tilsyns- og
kontrolmuligheder, end styrelsen har behov for til styrelsens
sagsbehandling.
De oplysninger, som Erhvervsstyrelsen
behandler efter de gældende regler og vil behandle i
forbindelse med tilsyn og kontrol, som foreslået i
lovforslagets § 1, nr. 1, er såkaldt almindelige
personoplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel
6. I praksis er der tale om navne og kontaktoplysninger samt
enkeltmandsvirksomheders forhold, herunder cvr-nummer og
formueforhold m.v. I databeskyttelsesforordningens artikel 6
fastsættes de generelle betingelser for, hvornår
behandling af disse almindelige oplysninger må finde sted.
Det følger således heraf, at behandling kun er lovlig,
hvis mindst en af betingelserne i stk. 1, litra a-f, er opfyldt,
herunder hvis behandling er nødvendig for at overholde en
retlig forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige, jf.
stk. 1, litra c, eller som er nødvendig af hensyn til
udførelse af en opgave i samfundets interesse, eller som
henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige har fået pålagt, jf. stk. 1, litra
e.
Det fremgår i den forbindelse af
præambelbetragtning nr. 45, at hvis behandling foretages i
overensstemmelse med en retlig forpligtelse, som påhviler den
dataansvarlige, eller hvis behandling er nødvendig for at
udføre en opgave i samfundets interesse, eller som
henhører under offentlig myndighedsudøvelse,
bør behandlingen have et retsgrundlag i EU-retten eller
medlemsstaternes nationale ret. Der henvises nærmere til side
129-130 i Justitsministeriets betænkning nr. 1565/2017 om
databeskyttelsesforordningen.
Med de foreslåede bestemmelser
indføres nationale særregler for behandling af
almindelige personoplysninger, hvorfor tjeklisten ved udarbejdelse
af nye nationale særregler for behandling af
ikke-følsomme personoplysninger, jf. side 168 ff., i
Justitsministeriets betænkning nr. 1565/2017, skal iagttages.
Erhvervsministeriet har foretaget vurderingen af de
foreslåede bestemmelser i overensstemmelse hermed, og
vurderer at de ligger indenfor det nationale råderum for
udarbejdelse af nationale særregler for behandling af
almindelige personoplysninger.
Med de eksisterende regler på
området, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger, og
forslaget om øgede tilsyns- og kontrolmuligheder for
Erhvervsstyrelsen, vil styrelsens persondatabehandling have den
nødvendige hjemmel i lov.
For så vidt angår den
dataansvarliges oplysningspligt varetager Erhvervsstyrelsen
oplysningsforpligtelsen i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens artikel 13 ved at give de
registrerede en kvittering ved henvendelse med et link til
oplysningerne på styrelsens hjemmeside.
4. De økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes at have
økonomiske konsekvenser for staten svarende til årlige
meromkostninger på 1,2 mio. kr. til tilførsel af
personale svarende til 1,5 årsværk hos
Erhvervsstyrelsen til gennemførelse af kontrolbesøg
hos virksomheder.
De foreslåede ændringer forventes
ikke at medføre økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for kommuner eller regioner.
Erhvervsministeriet vurderer, at lovforslaget
efterlever principperne om digitaliseringsklar lovgivning. Blandt
andet er der ved udarbejdelsen af lovforslaget - i overensstemmelse
med princip 7 om at forebygge fejl og snyd - sikret, at der
opnås klare hjemler til kontrol og tilsyn i
bemyndigelsesloven, som vil bidrage til at forebygge fejl og snyd
gennem en mere synlig retshåndhævelse af dual-use- og
sanktionsreglerne.
5. De økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget har været forelagt
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering, som vurderer,
at forslaget medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Disse konsekvenser vurderes at være under 4
mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere. De
administrative konsekvenser består primært i, at der
skal allokeres ressourcer fra bl.a. virksomheder til at bistå
Erhvervsstyrelsen i forbindelse med indsamling og udlevering af
oplysninger samt kontrolbesøg. Ressourceforbruget forventes
imidlertid at være begrænset.
Det vurderes, at principperne for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante for de ændringer,
der foreslås i lovforslaget, da ændringerne ikke
påvirker virksomhedernes muligheder for at teste, udvikle og
anvende nye digitale teknologier og forretningsmodeller eller
udmøntes i en ny digital erhvervsrettet løsning.
6. De klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget gennemfører bestemmelsen i
artikel 21 i dual-use forordningen, hvorefter
eksportkontrolmyndigheden kan træffe kontrolforanstaltninger
samt fastslå, om disse anvendes korrekt, hvilket bl.a. kan
ske ved adgang til eksportørernes forretningssteder.
Forslaget indfører nationale særregler i forhold til
de minimumsbestemmelser, der fremgår af dual-use
forordningens artikel 20, idet Erhvervsstyrelsen får adgang
til yderligere dokumenter og registre, f.eks. virksomhedens
kunderegistre eller varefortegnelser, som skønnes relevante
for udøvelsen af styrelsens kontrol og tilsyn. Da
lovforslaget blandt andet går videre, end hvad dual-use
forordningen tilsiger, er der således tale om
overimplementering.
Lovforslaget gennemfører endvidere
bestemmelser om kontrolforanstaltninger i EU's forordninger om
restriktive foranstaltninger overfor tredjelande, som ifølge
disse forordninger er overladt til medlemslandenes kompetence og
som fastsættes i overensstemmelse med gældende lov
eller national praksis.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 3. juli 2020 til den 21. august 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danish Export
Association, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Institut for
Internationale studier, Dansk Institut for Menneskerettigheder,
Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Maritime,
Danske Rederier, Danske Speditører, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Domstolsstyrelsen, Eksportkreditfonden, Finans
Danmark, Finansforbundet, Færøernes Landsstyre,
Grønlands Selvstyre, OXFAM IBIS, Landbrug og
Fødevarer, Rigsombuddet på Færøerne,
Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, Rigsrevisionen, SMVdanmark og Statsadvokaturen
for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | | (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, angiv
»Ingen«) | (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, angiv
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget forventes at medføre
årlige meromkostninger for staten på 1,2 mio. kr. til
gennemførelse af kontrolbesøg hos virksomheder. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima-og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget gennemfører artikel 21
om nationale kontrolforanstaltninger i dual-use forordningen samt
bestemmelser om nationale kontrolforanstaltninger i EU-forordninger
om restriktive foranstaltninger overfor tredjelande m.v. | | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja X Se nærmere herom i pkt. 8 i de
almindelige bemærkninger | Nej |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter bemyndigelseslovens § 1, stk. 1,
kan erhvervsministeren fastsætte bestemmelser, der er
nødvendige for anvendelsen her i landet af Den
Europæiske Unions forordninger, der er vedtaget efter artikel
207 om ind-og udførsel i Traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (den fælles handelspolitik), og
Rådets foranstaltninger, der er vedtaget efter artikel 215 om
Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, og
som tager sigte på helt eller delvis at afbryde eller
indskrænke de økonomiske forbindelser med et eller
flere tredjelande. § 1, stk. 1, er bl.a. anvendt til at
udmønte bestemmelserne om kontrolforanstaltninger i dual-use
forordningens artikel 20 og 21 i
udførselsbekendtgørelsen.
Efter udførselsbekendtgørelsens
§ 6, stk. 3, skal eksportøren af dual-use produkter til
enhver tid kunne dokumentere, at betingelserne i en
udførselstilladelse er opfyldt, idet Erhvervsstyrelsen i
vilkårene for den enkelte udførselstilladelse kan
angive, hvilke former for dokumentation og hvornår
dokumentationen skal forelægges Erhvervsstyrelsen.
Det foreslås, at der indsættes en
hjemmel i § 1 f i
bemyndigelsesloven, hvorefter Erhvervsstyrelsens tilsyns- og
kontrolmuligheder bliver styrket.
Det foreslås i stk.
1, at Erhvervsstyrelsen kan kræve alle
nødvendige oplysninger, herunder handelsdokumenter,
kunderegistre, varefortegnelser m.v., til brug for styrelsens
tilsyns- og kontrolopgaver i henhold til denne lov, retsakter
nævnt i § 1, eller regler fastsat i medfør af
denne lov.
Med den foreslåede stk. 1 vil
Erhvervsstyrelsen også kunne få mulighed for at
indhente nødvendige oplysninger fra virksomheder, som ikke
tidligere har været i kontakt med Erhvervsstyrelsen eller
fået udstedt en eksporttilladelse med vilkår. Det kan
eksempelvis være i en situation, hvor Erhvervsstyrelsen
får en formodning om, at en eksportør har eksporteret
produkter omfattet af dual-use forordningen eller EU-sanktioner,
men hvor eksportøren ikke tidligere har været i dialog
med Erhvervsstyrelsen.
Erhvervsstyrelsen vil i medfør af den
foreslåede bestemmelse kunne kræve alle relevante
dokumenter udleveret, uanset om de er i papirform eller lagret som
elektroniske oplysninger. Oplysningerne vil skulle udleveres
på en måde og i et format, der er læsbart for
styrelsen. Erhvervsstyrelsen vil herunder også kunne bede om
udtræk fra databaser til f.eks. at belyse en
eksportørs produkter, kundeforbindelser m.v.
I overensstemmelse med § 10, stk. 1, i
lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb
og oplysningspligter vil den foreslåede bestemmelse ikke
gælde, hvor der er konkret mistanke om, at den
pågældende enkeltperson eller juridiske person har
begået en lovovertrædelse, der kan medføre
straf, medmindre det kan udelukkes, at de oplysninger, som
søges tilvejebragt, kan have betydning for
bedømmelsen af den formodede lovovertrædelse.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse og almindelige forvaltningsretlige principper, at der i
hvert enkelt tilfælde skal foretages en konkret vurdering af,
om det er nødvendigt at indhente de pågældende
oplysninger for at udøve tilsyn med, at lovens regler bliver
overholdt.
Det foreslås i stk.
2, at Erhvervsstyrelsen til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse kan få adgang til
erhvervsmæssige lokaler og transportmidler til brug for
styrelsens tilsyns- og kontrolopgaver i henhold til denne lov,
retsakter nævnt i § 1, eller regler fastsat i
medfør af denne lov.
Tilsyns- og kontrolindsatsen vil i lighed med
Erhvervsstyrelsens øvrige kontrol- og tilsynsindsats
primært blive planlagt ud fra en risiko- og temabaseret
tilgang. Erhvervsstyrelsen vil skulle samarbejde med andre
nationale myndigheder, herunder efterretningstjenesterne og
Toldstyrelsen om mulige risikotemaer, så udvælgelsen af
virksomheder til tilsyn og kontrol kan ske ud fra en vurdering af
f.eks. produkter og virksomheder sammenholdt med det aktuelle
trusselsbillede, sandsynlighed for omgåelse af reglerne,
størst effekt af kontrol- og tilsynsindsatsen m.v.
Erhvervsstyrelsen vil fortsat få
lejlighedsvise indberetninger fra andre danske og udenlandske
myndigheder om eksporter og andre aktiviteter omfattet af dual-use-
eller sanktionsregelsættet. Erhvervsstyrelsen vil inddrage
disse indberetninger ved tilrettelæggelsen af den konkrete
tilsyns- og kontrolindsats, ligesom styrelsen ud fra sit eget
kendskab til virksomheder vil kunne udvælge virksomheder til
tilsyn og kontrol. Der kan f.eks. være tale om virksomheder,
der har fået udstedt et antal eksporttilladelser eller
virksomheder med mere lempelige såkaldt globale tilladelser.
Tilsyns- og kontrolaktiviteter vil desuden i relevant omfang blive
søgt koordineret med andre dele af styrelsens tilsyns- og
kontrolvirksomhed, herunder styrelsens interne task force, der
identificerer og koordinerer styrelsens tværgående
tilsyns- og kontrolopgaver. Der forventes gennemført ca. 10
årlige kontrolbesøg.
Om gennemførelse af de enkelte
kontrolbesøg bemærkes, at besøgene vil kunne
ske med og uden forudgående varsling hos virksomheder, der
har dual-use eksportaktiviteter eller aktiviteter, der falder ind
under sanktionsbestemmelser i EU's sanktioner overfor tredjelande.
Om styrelsens ressort på sanktionsbelagte områder
henvises til pkt. 2.1.1.4 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Kontrolbesøget vil overordnet have til
formål at sikre overholdelsen af regelsættet, idet
styrelsen samtidig vil kunne få indblik i virksomhedens
aktiviteter samt yde vejledning om regelsættet. Styrelsens
kontrolbesøg vil som udgangspunkt ske stikprøvevis
f.eks. i tilladelsessager, hvor styrelsen vil få adgang til
relevante handelsdokumenter med henblik på at påse, at
eksporten er sket i overensstemmelse med de udstedte vilkår
for tilladelsen. Dette svarer til de kontrolforanstaltninger, der
fremgår af dual-use forordningens artikel 20, hvorefter
eksportøren forpligtes til at føre detaljerede
registre eller optegnelser over eksporten og opbevare
handelsdokumenter såsom fakturaer, ladningsmanifester og
andre transport- og forsendelsesmanifester, der skal fremvises
på myndighedernes forlangende, og som gør det muligt
for myndighederne at fastslå, om disse
kontrolforanstaltninger anvendes korrekt. Der henvises desuden til
pkt. 2.1.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Kontrolbesøget vil også kunne
bestå i, at Erhvervsstyrelsen får adgang til yderligere
dokumenter og registre, f.eks. virksomhedens kunderegistre eller
varefortegnelser med henblik på at påse, om der er sket
eksport i strid med eksportkontrolregelsættet eller de
gældende EU-sanktioner.
Da størstedelen af Erhvervsstyrelsens
aktiviteter på området består i at behandle
ansøgninger fra eksportører om tilladelse til eksport
af dual-use produkter eller i et vist omfang tilladelse til eksport
af andre produkter omfattet af EU-sanktioner, vil styrelsens
kontrol- og tilsynsaktivitet primært skulle rette sig mod
eksportører. Dual-use forordningen omfatter imidlertid
også krav om, at der i visse tilfælde skal indhentes en
tilladelse til mæglervirksomhed. Mæglervirksomhed
vedrører bl.a. formidling af dual-use transaktioner mellem
tredjelande. Styrelsen har dog endnu ikke givet tilladelse til
mæglervirksomhed. Tilsvarende indeholder bemyndigelsesloven
og EU-sanktionerne bestemmelser, der retter sig mod andre
aktører end eksportører, f.eks. transportører,
der omfattes af forbud mod f.eks. transport af visse dual-use
produkter. Sådanne aktører i form af f.eks.
mæglere eller transportører vil også være
omfattet af styrelsens kontrol og tilsyn, jf. den foreslåede
stk. 1 og 2.
Bestemmelsen om Erhvervsstyrelsens adgang til
virksomheder uden retskendelse udgør en særegen
undtagelse fra kravet om retskendelse efter grundlovens § 72,
2. pkt., for foretagelse af husundersøgelse.
Erhvervsstyrelsen vil som udgangspunkt kun
have adgang til lokaler, hvor der drives erhverv og således
ikke til private boliger. I tilfælde, hvor virksomhedens
forretningslokale befinder sig i et privat hjem, vil
Erhvervsstyrelsen dog kunne få adgang hertil i
overensstemmelse med denne bestemmelse.
Erhvervsstyrelsen vil have behov for at kunne
udøve sin tilsynsvirksomhed også i de særlige
tilfælde, hvor en virksomhed måtte nægte at give
Erhvervsstyrelsen de oplysninger, som er nødvendige til brug
for tilsynsvirksomheden, samt tilfælde hvor en virksomhed
på anden vis modvirker Erhvervsstyrelsens adgang til
oplysninger.
Erhvervsstyrelsen vil få mulighed for at
foretage kontrolbesøg uden forudgående varsling. Denne
hjemmel skal alene anvendes af Erhvervsstyrelsen efter et
almindeligt proportionalitetsprincip i tilfælde, hvor
Erhvervsstyrelsen vurderer, at formålet med
kontrolbesøget ville blive forspildt, hvis
kontrolbesøget blev varslet. Udgangspunktet er således
fortsat, at kontrolbesøg hos de omfattede virksomheder vil
skulle varsles på forhånd i det omfang, det er muligt.
Hjemlen kan derfor tænkes anvendt, f.eks. hvor en
tilsynsbelagt virksomhed undtagelsesvist nægter
Erhvervsstyrelsen adgang til virksomheden i forbindelse med et
varslet kontrolbesøg eller vanskeliggør et planlagt
kontrolbesøg. Der vil også kunne være tale om en
situation, der kræver, at Erhvervsstyrelsen skrider til
omgående handling, og hvor en umiddelbar adgang til
virksomheden er en forudsætning for at håndtere
situationen. Hvis en virksomhed modarbejder et kontrolbesøg,
vil Erhvervsstyrelsen kunne få adgang til at foretage
kontrolbesøg uden retskendelse.
Erhvervsstyrelsen vil kun kunne skaffe sig
adgang til en virksomheds eller persons forretningslokaler uden
retskendelse, hvis det er nødvendigt for, at
Erhvervsstyrelsen kan udøve sin tilsynsvirksomhed. Det er en
betingelse, at formålet ikke kan opnås ved brug af
mindre indgribende foranstaltninger
Erhvervsstyrelsens mulighed for at få
adgang uden retskendelse vil alene kunne anvendes i
tilsynsmæssigt øjemed. Hvis der er en begrundet
mistanke om en strafbar overtrædelse, vil Erhvervsstyrelsen
ikke kunne anvende hjemlen til kontrolbesøg uden
forudgående varsling. I sådanne tilfælde vil
sagen skulle behandles efter retsplejelovens regler om
strafferetspleje. Sagen vil derfor skulle behandles af
politiet.
I tilfælde, hvor det efter
Erhvervsstyrelsen konkrete vurdering anses for nødvendigt at
foretage kontrolbesøg uden forudgående varsling, vil
kontrolbesøget blive foretaget i overensstemmelse med lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter. Dette indebærer, at kontrolbesøget
skal foretages under iagttagelse af almindelige
retssikkerhedsmæssige principper, herunder eksempelvis
forbuddet mod selvinkriminering, jf. § 10, stk. 1, i lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter, hvilket betyder, at en person, der er
mistænkt for et strafbart forhold, har ret til ikke at udtale
sig om den påståede lovovertrædelse, ligesom
vedkommende ikke kan blive tvunget til at medvirke til at opklare
det påståede strafbare forhold.
Der skal også peges på § 9 i
lov om retssikkerhed, hvoraf det bl.a. følger, at hvis en
enkeltperson eller juridisk person med rimelig grund
mistænkes for at have begået en strafbar
lovovertrædelse, kan tvangsindgreb over for den
mistænkte med henblik på at tilvejebringe oplysninger
om det eller de forhold, som mistanken omfatter, alene
gennemføres efter reglerne i retsplejeloven. Dette
gælder dog ikke, hvis tvangsindgrebet gennemføres med
henblik på at tilvejebringe oplysninger til brug for
behandlingen af andre spørgsmål end fastsættelse
af straf.
Erhvervsstyrelsen vil i medfør af
lovforslaget få ret til at foretage opfølgende
kontrolbesøg eller genbesøge virksomheder som led i
styrelsens generelle risikobaserede tilsyn og kontrol.
Genbesøg kan bl.a. være relevant, i det omfang
styrelsen på besøget konstaterer afvigelser fra
regelsættet og derfor finder grundlag for at
pålægge virksomheden at træffe opfølgende
foranstaltninger.
Det foreslås i bestemmelsens stk. 3, at fysiske og juridiske personer, der
har aktiviteter omfattet af denne lov eller af retsakter
nævnt i § 1, skal yde Erhvervsstyrelsen den
fornødne bistand til tilsyns- og kontrolopgavernes effektive
gennemførelse efter stk. 1 og 2, herunder udlevere relevante
oplysninger, give adgang til erhvervsmæssige lokaler og
transportmidler samt bistå ved kontrolbesøg m.v.
Bistanden indebærer, at
Erhvervsstyrelsen bl.a. vil kunne få udleveret de
oplysninger, der anmodes om, samt vil få adgang til de
erhvervsmæssige lokaler og transportmidler, som
skønnes nødvendige for Erhvervsstyrelsens tilsyn og
kontrol. I det omfang Erhvervsstyrelsen vil have behov for
oplysninger fra databaser eller andre it-systemer, vil bistanden
også kunne omfatte udtræk af oplysningerne i et for
styrelsen læsbart format.
Til nr. 2
Bemyndigelseslovens § 2 indeholder
straffebestemmelser for overtrædelse af loven, retsakter, der
er nævnt i lovens § 1, eller retsakter fastsat i
medfør af loven.
Den foreslås i § 2, stk. 9, at med bøde straffes
den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder
§ 1 f, stk. 3.
Der vil f.eks. være tale om en strafbar
handling, hvis den fysiske eller juridiske person nægter at
udlevere de oplysninger, som Erhvervsstyrelsen beder om, efter den
foreslåede § 1 f, stk. 1. Det vil også være
en strafbar handling, hvis den fysiske eller juridiske person
modsætter sig at bistå Erhvervsstyrelsen ved et
kontrolbesøg eller at give Erhvervsstyrelsen adgang til det
pågældende erhvervsmæssige lokale eller
transportmiddel, jf. den foreslåede § 1 f, stk. 2. Det
betragtes også som en overtrædelse af forpligtelsen til
at yde bistand, hvis den erhvervsdrivende ikke oplyser, om hvilke
typer af oplysninger de er i besiddelse af.
Det følger af § 4 i
udførselsbekendtgørelsen, at ansvaret for en
udførsel, overførsel eller mæglervirksomhed
på dual-use området påhviler eksportøren
eller mægleren, som defineret i dual-use forordningens
artikel 2, nr. 3 og 6. Ansvarssubjektet for overtrædelse af
den foreslåede § 1 f, stk. 3, er dermed
eksportøren eller mægleren på dual-use
området. På sanktionsområdet påhviler
forpligtelserne til at overholde sanktioner også andre
aktører, herunder eksportører, transportører,
tjenesteleverandører m.m. Ansvarssubjektet på
sanktionsområdet vil derfor afhænge af, hvem der er
ansvarlig efter den konkrete sanktionsbestemmelse.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2021.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da hovedloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland samt ikke
indeholder anordningshjemmel.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om anvendelsen af visse af Den
Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser
til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 9.
juni 2011, som ændret ved § 21 i lov nr. 1231 af 18.
december 2012 og § 3 i lov nr. 1716 af 27. december 2018,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 1 e indsættes: »§ 1 f. Erhvervsstyrelsen kan
kræve alle nødvendige oplysninger, herunder
handelsdokumenter, kunderegistre, varefortegnelser m.v., til brug
for styrelsens tilsyns- og kontrolopgaver i henhold til denne lov,
retsakter nævnt i § 1, eller regler fastsat i
medfør af denne lov. Stk. 2. Erhvervsstyrelsen kan til enhver tid
mod behørig legitimation og uden retskendelse få
adgang til erhvervsmæssige lokaler og transportmidler til
brug for styrelsens tilsyns- og kontrolopgaver i henhold til denne
lov, retsakter nævnt i § 1, eller regler fastsat i
medfør af denne lov. Stk. 3. Fysiske og juridiske personer, der
har aktiviteter omfattet af denne lov eller af retsakter
nævnt i § 1, skal yde Erhvervsstyrelsen den
fornødne bistand til tilsyns- og kontrolopgavernes effektive
gennemførelse efter stk. 1 og 2, herunder udlevere relevante
oplysninger, give adgang til erhvervsmæssige lokaler og
transportmidler samt bistå ved kontrolbesøg
m.v.« | § 2.
--- | | | | | 2. I § 2
indsættes efter stk. 8 som nyt stykke: | | | »Stk. 9. Med bøde straffes den,
der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder § 1
f, stk. 3.« | Stk.
9. --- | | Stk. 9-11 bliver herefter stk. 10-12. |
|