Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 12. november 2020
1. Ændringsforslag
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og Uffe Elbæk (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret. Flertallet vil stemme imod det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslaget forkastes, vil
mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bakker
op om lovforslaget og ser positivt på, at man med
lovforslaget vil styrke reglerne og det erhvervsrettede tilsyn med
virksomheder såsom våbenproducenter, der sælger
dual use-produkter, herunder til sanktionsramte diktaturstater, som
undertiden bruger dem til militære formål - det
være sig til krigsførelse eller overvågning og
undertrykkelse af hjemlige befolkninger. Enhedslisten
støtter lovforslaget, der i nyere tid er blevet
genaktualiseret af, at DanWatch har afsløret, at den danske
våbenproducent Terma sælger avanceret
radarnavigationsudstyr til Emiraternes krigsskibe. Terma har
også tidligere solgt selvbeskyttelsesudstyr og
missilforsvarssystemer til bombefly, der opererer i borgerkrigen i
Yemen. Det er udstyr, som sikrer, at den USA-støttede
saudisk anførte bombekampagne i det fattige land kan operere
risikofrit. Det er bomber, som ifølge en rapport fra FN
rammer »beboelsesområder, markeder, begravelser,
bryllupper, fængsler, civile både og sygehuse.«
Det burde virkelig chokere enhver, at danske virksomheder på
sin vis bidrager til, hvad FN kalder »verdens værste
humanitære krise«, hvor børn sulter under en
brutal blokade, og en forarmelsespolitik, hvis simple terroristiske
logik er at påføre en civilbefolkning ulykker, i
håbet om at den vil aftvinge sine ledere de politiske
kursændringer, som de krigsførende diktaturstater
ønsker at se. Det er på høje tid, at den danske
våbenindustri underlægges kontrolbesøg og
stikprøvekontroller. Enhedslisten hæfter sig ved, at
disse kontroller kun benyttes, når der forud er en
særlig risikovurdering, og at fokus er på at
forebygge.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (V
og KF), tiltrådt af et mindretal
(DF og LA):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 1 f affattes stk.
2 således:
»Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan med forudgående skriftlig varsel
på mindst 5 arbejdsdage og mod behørig legitimation
få adgang til erhvervsmæssige lokaler og
transportmidler til brug for styrelsens tilsyns- og kontrolopgaver
i henhold til denne lov, retsakter nævnt i § 1 eller
regler fastsat i medfør af denne lov.«
[Den foreslåede adgang for
Erhvervsstyrelsen til at foretage uvarslede kontrolbesøg
ændres til varslede kontrolbesøg]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
det ikke bliver muligt - som foreslået af regeringen - at
Erhvervsstyrelsen kan komme på uvarslet kontrolbesøg.
Ifølge ændringsforslaget kan Erhvervsstyrelsen derimod
med forudgående skriftlig varsel på mindst 5
arbejdsdage og mod behørig legitimation komme på
varslede kontrolbesøg og få adgang til
erhvervsmæssige lokaler og transportmidler til brug for
styrelsens tilsyns- og kontrolopgaver i henhold til loven,
retsakter nævnt i lovens § 1 eller regler, der bliver
fastsat i medfør af loven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2020 og var til 1. behandling den 20. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 3. juli 2020 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 355, folketingsåret
2019-20. Den 6. oktober 2020 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ruben Kidde (RV)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Anni Matthiesen (V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Michael Aastrup Jensen (V) Heidi Bank (V)
Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker
(DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Rasmus Jarlov (KF)
Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |