L 168 Forslag til lov om ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

(Ændring af finansieringsstruktur som følge af Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse af 20. marts 2020).

Af: Transportminister Benny Engelbrecht (S)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2020-21
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 2

Er ministeren enig med Finansministeriet i, at ”det er dog i praksis hensigtsmæssigt, at der anvendes samme diskonteringsrente i alle samfundsøkonomiske analyser på tværs af områder og på tværs af projekter. Det bidrager til et konsistent sammenligningsgrundlag for prioriteringen af samfundets knappe ressourcer”, som det fremgår i Finansministeriets notat »Dokumentationsnotat – den samfundsøkonomiske diskonteringsrente« af 7. januar 2021? Mener ministeren i så fald, at det er god skik for vurderingen af et stort statsligt infrastrukturprojekt som Femern Bælt nu at anvende konvergensprogrammets fremskrivning af den 10-årige danske statsobligationsrente som grundlag i beregningerne i stedet for tidligere anvendt praksis?
Dato: 17-03-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne: faste forbindelser

Endeligt svar

Dokumentdato: 29-03-2021
Modtaget: 29-03-2021
Omdelt: 29-03-2021

L 168 - svar på spm. 2 om ministeren er enig med Finansministeriet i, at ”det er dog i praksis hensigtsmæssigt, at der anvendes samme diskonteringsrente i alle samfundsøkonomiske analyser på tværs af områder og på tværs af projekter. Det bidrager til et konsistent sammenligningsgrundlag for prioriteringen af samfundets knappe ressourcer”, som det fremgår i Finansministeriets notat »Dokumentationsnotat – den samfundsøkonomiske diskonteringsrente« af 7. januar 2021, fra transportministeren

Svar på TRU L 168 spm. 2 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 17-03-2021
Modtaget: 17-03-2021
Omdelt: 17-03-2021

Spm. om ministeren er enig med Finansministeriet i, at ”det er dog i praksis hensigtsmæssigt, at der anvendes samme diskonteringsrente i alle samfundsøkonomiske analyser på tværs af områder og på tværs af projekter. Det bidrager til et konsistent sammenligningsgrundlag for prioriteringen af samfundets knappe ressourcer”, som det fremgår i Finansministeriets notat »Dokumentationsnotat – den samfundsøkonomiske diskonteringsrente« af 7. januar 2021, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version