Beretning afgivet af Indenrigs- og
Boligudvalget den 15. september 2021
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Det Konservative Folkeparti og Kristendemokraterne
Et flertal i udvalget (S, V, SF, KF og KD)
konstaterer, at regeringen (Socialdemokratiet) sammen med Venstre,
Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Alternativet den 5.
marts 2021 har indgået en aftale om en national strategi for
bæredygtigt byggeri. Aftalen sætter de langsigtede
rammer for en ambitiøs omstilling i den danske bygge- og
anlægssektor og vil i de kommende år bidrage til at
sikre et kvalitetsbevidst, økonomisk ansvarligt og mere
bæredygtigt byggeri.
S, V, SF, KF og KD konstaterer endvidere,
at der i henhold til den politiske aftale om en national strategi
for bæredygtigt byggeri skal indføres krav i
bygningsreglementet for nybyggeri (offentligt såvel som
privat) om at opgøre bygningers klimaaftryk fra 2023.
Nybyggeri over 1.000 m2 vil
desuden være omfattet af krav om CO2-grænseværdi svarende til 12
kg CO2-ækv. /m2/år. Øvrigt nybyggeri
omfattes af krav om CO2-grænseværdi fra 2025. Der
foreligger en mødekadence for aftaleparterne med henblik
på at fastsætte grænseværdier hvert andet
år frem mod 2030.
S, V, SF, KF og KD bemærker, at der
på nuværende tidspunkt ikke foreligger et fagligt
grundlag for på samme vis at stille et generelt krav om
livscyklusberegning og CO2-grænseværdier for
renoveringer. I andre europæiske lande, der også er
langt i arbejdet med klimakrav til bygninger, gælder aktuelle
eller kommende krav om CO2-grænseværdi således
også kun for nybyggeri. Som en del af den politiske aftale om
en national strategi for bæredygtigt byggeri er der igangsat
et initiativ om helhedsvurderinger ved renoveringer, der bl.a. skal
medvirke til at understøtte, at beslutningen om eventuelle
nedrivninger eller ombygninger og renoveringer afspejler den rette
balance mellem økonomi, kvalitet og klimabelastning.
Aftaleparterne vil ultimo 2022 modtage en afrapportering
vedrørende initiativet om helhedsvurderinger ved
renoveringer.
S, V, SF, KF og KD ønsker ikke at
undtage kommuners og regioners opfyldelse af klimakrav til
bygninger fra anlægsloftet, da udgifter til
anlægsinvesteringer i bæredygtigt byggeri vil
påvirke de samlede offentlige udgifter på lige fod med
andre kommunale og regionale investeringer. Hvis udgifter skal
undtages udgiftsstyringen via de aftalte anlægsrammer, vil
det kræve særskilt finansiering af et højere
anlægsniveau for de kommunale og regionale
anlægsudgifter ud fra det samlede økonomiske
råderum. Det fremgår ikke af forslaget, hvordan dette i
så fald skulle finansieres. S, V, SF, KF og KD noterer sig,
at det allerede er muligt for kommuner og regioner at stille krav
om et maksimalt CO2-aftryk for egne
byggerier inden for de eksisterende reguleringsmæssige
rammer.
Flertallet kan således ikke
støtte beslutningsforslaget.
Radikale
Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget vil
meget gerne stille klimakrav til offentligt byggeri, og det
gælder selvfølgelig også for kommuner og
regioner. RV synes egentlig, det er en fornuftig tilgang, at
kravene strammes gradvis frem mod 2030, som det fremgår af
selve beslutningsforslaget.
RV ønsker imidlertid ikke at koble
klimakrav og anlægsloft. Anlægsloftet har netop sin
gode begrundelse i muligheden for at styre den offentlige
økonomi. Nu har vi i en krisesituation under pandemien og
coronakrisen valgt at fravige anlægsloftet, men i fremtiden
vil det igen blive relevant at have styr på de offentlige
finanser - og måske endda også i endnu højere
grad, når regningen for coronakrisen skal betales. RV noterer
sig i forlængelse heraf, at forslaget rækker helt frem
til 2030.
RV kan ikke forstå, hvorfor det skal
være frivilligt for kommuner og regioner at leve op til
klimakrav, hvilket det reelt ville blive med selve
beslutningsforslaget. Fra RV's side så vi hellere, at der
bliver vedtaget klimakrav til alt offentligt byggeri og for vores
skyld sådan set også gerne strammere krav end de
generelle.
RV kan ikke støtte
beslutningsforslaget eller forslagsstillernes beretningstekst.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer, at offentligt byggeri og offentligt støttet
byggeri udgør en meget stor andel af det samlede byggeri.
For kommunerne alene vil der frem til 2023 blive bygget og
renoveret for 72,5 mia. kr. (»Kommunale Byggeprojekter
2020-2023«, Byggefakta).
Derudover står den offentlige sektor
og i særdeleshed kommunerne over for et enormt
renoveringsefterslæb. Foreningen af Rådgivende
Ingeniører vurderer i deres analyse »State of the
Nation 2020«, at der er et renoveringsefterslæb i
offentlige bygninger på mindst 70 mia. kr. I analysen peges
der bl.a. på den kommunale sektor, hvor der er et markant
efterslæb: »Blandt de største udfordringer for
kommunerne er dårligt indeklima i bl.a. skoler. Vurderingen
af tilstanden af kommunernes bygninger dækker over en stor
spredning i tilstanden af bygningerne. Således har kommunerne
typisk en del bygninger med tilstand 2 (dårlig/kritisk) eller
lavere. Tilstanden for de kommunale bygninger forventes at
være nedadgående de kommende fire år, hvilket
primært skyldes manglende midler til renovering og
nybyggeri.« (»State of the Nation 2020«, FRI -
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, 2020, side
92).
Det er EL´s vurdering, at indsatsen
for at få gjort offentligt nybyggeri og offentlige
renoveringsprojekter bæredygtige vil være med til drive
hele byggeriet til at blive mere bæredygtigt. Det vil
samtidig udvikle kompetencer og erfaringer, som kan være med
til at løfte det samlede byggeri. Derudover vil
renoveringerne hjælpe på at forbedre indeklimaet i
bygninger.
EL noterer sig, at det ifølge en
analyse er muligt for Danmark at spare 40 mia. kr. i såkaldte
»multiple benefits« frem mod 2050, hvis vores bygninger
renoveres. Heri indgår alene de reducerede udgifter i
forbindelse med luftvejssygdomme som f.eks. sygefravær,
sundhedsudgifter og mistet produktivitet på arbejdspladserne,
og dermed er det egentlige besparelsespotentiale ved et forbedret
indeklima formentlig væsentligt større (»Analyse
af det samfundsøkonomiske potentiale for
energibesparelser«, Ea Energianalyse for SYNERGI og
Renovering på dagsordenen, 2019).
EL vurderer, at der er behov for at fjerne
forhindringerne for et mere bæredygtigt byggeri, og at
kommuner og regioner derfor skal fritages fra anlægsloftet,
for så vidt angår de projekter, som overholder et
nærmere bestemt bæredygtighedskrav.
EL opfordrer på den baggrund
regeringen til at tage initiativ til forhandlinger om
fastsættelse af bæredygtighedskrav om et maksimalt
CO2-aftryk for såvel nybyggeri
som renoveringer i kommuner og regioner med de partier og medlemmer
af Folketinget, som støtter denne opfordring, og endvidere
på baggrund af dialog med branchen, KL og Danske Regioner med
henblik på efterfølgende fremsættelse af de
nødvendige forslag m.v. til at sikre bæredygtigt
byggeri og bæredygtige renoveringer i kommunerne og
regionerne.
Sikandar
Siddique (UFG)
Medlem af udvalget Sikandar Siddique (UFG)
bemærker, at Frie Grønne ønsker at
fastsætte alle bæredygtighedsmål, så de
afspejler Danmarks forpligtelse i henhold til Parisaftalen. Derfor
skal reduktionerne for byggeri også til enhver tid
følge Klimarådets generelle anbefalinger til
reduktionskurve.
Frie Grønne er altid med på at
stille klima- og miljøkrav til byggeri, da sektoren har et
stort medansvar for den nuværende klimakrise, men også
et stort potentiale for omstilling. Byggeri og bygninger udleder
omkring 30 pct. af Danmarks CO2,
producerer 35 pct. af den samlede affaldsmængde og forbruger
40 pct. af det samlede elforbrug.
I byggebranchen skal der altid stilles
bæredygtighedskrav til et maksimalt CO2-aftryk ved både nybyggeri og
renovering. Frie Grønne mener, at alle byggerier i
både offentligt og privat regi og uanset byggeriets
størrelse bør have ambitiøse
reduktionsmål.
I den forbindelse er Frie Grønne
kritisk over for den nationale strategi for bæredygtigt
byggeri, da den kun næsten indfrier anbefalingerne fra
klimapartnerskabet, der baserer sig på en
målsætning om kun 50 pct. reduktion. Folketinget har
vedtaget en klimalov med en klar målsætning om at
reducere Danmarks drivhusgasudledninger med 70 pct. Frie
Grønne undrer sig over, at den selv samme ambition ikke
afspejles i klimaaftaler indgået på enkelte
områder, herunder naturligvis på
byggeriområdet.
Frie Grønne mener, at en omstilling
kræver, at bæredygtighedskravet skærpes
betydeligt i forhold til den eksisterende aftale, og at loftet over
drivhusgasudledninger i kg CO2/kvm/år skal være i
overensstemmelse med målene for Parisaftalen og dermed
følge en reduktionskurve på 60 pct. i 2025, 80 pct. i
2030 og 100 pct. i 2035.
Frie Grønne støtter
beslutningsforslaget om at koble anlægsloftet med
bæredygtighedskrav med en klar forventning om, at de konkrete
reduktionsmål bliver i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser på klimaområdet og dermed
ovenstående reduktionskurve.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke
adgang til at komme med politiske bemærkninger i
beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9.
marts 2021 og var til 1. behandling den 26. april 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Indenrigs- og Boligudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
P.u.v.
Søren Egge
Rasmussen
formand