Fremsat den 5. marts 2021 af Peter Juel-Jensen (V),
Erling Bonnesen (V), Thomas Danielsen (V),
Kristian Jensen (V), Anni Matthiesen (V),
Maja Torp (V) og Anne Honoré Østergaard (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om implementering af et fuldt
landevejsprincip
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. maj 2021 at sikre implementering af et fuldt
landevejsprincip over hele Danmark hele året, så det
fremover vil koste det samme at køre på landevejen som
at sejle en tilsvarende strækning med færgen, hvilket
vil være med til at skabe bedre sammenhæng og balance
på tværs af landet.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund for forslaget
Venstre har længe kæmpet for, at
det skal være billigere at komme til og fra de steder i
Danmark, der kræver, at man krydser vand.
For Venstre er det afgørende, at vi
gør det nemt og billigt at transportere sig på
tværs af landet, så vi sikrer en god sammenhæng
fra øst til vest og fra syd til nord. Mobiliteten er vigtig
for udviklingen i vores landdistrikter og på vores små
og mindre øer, og gode transportmuligheder øger
muligheden for at drive erhverv og leve i de egne, der ligger i
yderområderne af vores smukke land.
Venstre har tidligere arbejdet for at
sænke færgepriserne til de danske øer. Det
lykkedes vi bl.a. med i 2016, hvor vi som led i aftalen om
vækst og udvikling i hele Danmark vedtog en tilskudsordning,
der skulle styrke turismeerhvervet uden for højsæsonen
og forbedre fremkommeligheden til landets mindre øer
(»Nu får en lang række danske øer
billigere færger«, Social- og Indenrigsministeriet, den
3. juni 2016).
Senere udvidede bl.a. Venstre
tilskudsordningen, så den også kunne komme
småøerne til gavn i sommerperioden (»Nu kan
småøer få billigere færgebilletter i
sommerferien«, dr.dk, den 2. november 2018). Ordningen viste
sig at være succesfuld og har været med til at
løfte omsætningen på øerne
(»Billigere færgebilletter er en kæmpe
succes«, Berlingske.dk, den 22. februar 2017). Det giver
langt bedre mulighed for at leve og drive forretning i
områderne.
Som en del af Venstres ønske om at
udvikle Danmarks landdistrikter og øer er det vigtigt at
ligestille borgerne, uanset hvor de bor i landet. Derfor mener
Venstre, at det skal koste det samme at komme rundt i landet. Den
eneste måde, vi kan sikre det, er ved at sørge for, at
kilometerprisen er den samme ved transport med færge til og
fra ikkebrofaste øer som på land.
Ved at opretholde balancen mellem by, land og
øer sørger man for vækst og udvikling i hele
landet. Det giver frihed til, at man kan bosætte sig og leve
sit liv lige der, hvor man ønsker, uden at skulle
begrænses af større omkostninger ved at komme
omkring.
Fuldt landevejsprincip i hele
Danmark
Venstre foreslår derfor, at der
indføres et fuldt landevejsprincip på tværs af
hele Danmark hele året, så det ikke skal være
dyrere at slå sig ned eller drive virksomhed på
Samsø sammenlignet med Slagelse. Landevejsprincippet skal
sikre trafikal ligestilling, så det ikke koster mere at rejse
1 km. til søs end på landevejen.
Med aftalen om
færgetakstnedsættelser fra 2018 kom vi endnu
nærmere et fuldt landevejsprincip (»Aftale om justering
af tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetakster
for personbefordring og godstransport på ikke statslige
færgeruter til og fra visse øer«,
Økonomi- og Indenrigsministeriet). Venstre inviterer derfor
Folketingets partier og særlig aftalepartierne til, at vi i
fællesskab gennemfører et fuldt landevejsprincip hele
året.
Økonomi
Social- og ældreministeren har i et svar
til Folketinget oplyst, at indførelsen af et fuldt
landevejsprincip årligt vil koste 45,1 mio. kr. mere end de
midler, der er afsat i dag (Transportudvalget, TRU alm. del - svar
på spørgsmål 718, folketingsåret
2019-20).
Venstre har i sine finanslovsprioriteter for
2021 »Vækst i en grøn omstilling - med mennesket
i centrum« peget på en række
finansieringsforslag, der samlet finansierer vores prioriteter,
herunder implementering af et fuldt landevejsprincip.
Skriftlig fremsættelse
Peter Juel-Jensen
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
implementering af et fuldt landevejsprincip.
(Beslutningsforslag nr. B 210)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.