Betænkning afgivet af Udvalget for
Landdistrikter og Øer den 26. maj 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF, NB og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Nye Borgerlige
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis og Nye Borgerliges medlemmer af udvalget
ønsker at fremme dette forslag, da en fuld implementering af
landevejsprincippet er en væsentlig forudsætning for,
at også vores øsamfund kan få andel i den
vækst, der præger vores bysamfund. Partierne stiller
sig uforstående over for den manglende opbakning i
Folketingssalen, da der altid har været opbakning til
landevejsprincippet på Udvalget for Landdistrikter og
Øers studiebesøg på de danske øer.
En forudsætning for øget
bosætning på de ikkebrofaste øer er
tilgængelighed. Her spiller pris en afgørende rolle,
for man investerer hverken i arbejdspladser eller i mulighederne
for bosætning, hvis der ikke er en reel mulighed for at kunne
komme til og fra en ø.
Tilskudsordningerne til nedsættelse
af færgetakster blev evalueret i 2018 (»Evaluering af
tilskudsordninger til nedsættelse af færgetakster for
godstransport og personbefordring«, Økonomi- og
Indenrigsministeriet, august 2018). Ligeledes har Udvalget for
Landdistrikter og Øer flere gange evalueret og
undersøgt virkningerne af landevejsprincippet, ligesom
Sammenslutningen af Danske Småøer jævnligt har
kunnet berette om de positive effekter af landevejsprincippet
(eksempelvis høring om tilskud til færgetakster til og
fra øer og effekter heraf, den 22. februar 2017, jf.
ULØ alm. del - bilag 75, folketingsåret 2016-17, og
høring om sommerpakken den 24. februar 2021, jf. ULØ
alm. del - bilag 45).
V, DF, KF og NB ser kun fordele ved at
bakke op om forslaget, der som overordnet sigte har vækst,
udvikling og øget bosætning som mål. Partierne
finder, at al nødvendig viden for at tage stilling er
tilgængelig.
Ifølge Danske Rederier har
landevejsprincippet og takstnedsættelser haft en positiv
effekt på erhvervsliv, arbejdspladser og turisme.
Læsø har modtaget 2,6 mio. kr. i støtte, som
har genereret 9,2 mio. kr. i ny nettoomsætning på
øen. På Læsø, Samsø og
Ærø pegede evalueringen ifølge Danske Rederier
på, at takstnedsættelserne har budt på
forbedringer for erhvervslivet på øerne. For eksempel
beretter Samsø Kommune, at godsstøtteordningen har
været en markant medvirkende faktor til, at der er bevaret
ca. 100 helårsarbejdspladser på Samsø i
landbruget og inden for produktion, forarbejdning og pakning af
frugt og grønt. På Samsø har man nogle
måneder oplevet op mod 30 pct. flere turister, og på
Fanø har det været muligt at tiltrække store
idrætsarrangementer med helt op til 1.200 deltagere.
Affolkningen på Fanø og Ærø er stoppet.
Takstnedsættelserne har også haft en positiv effekt
på bosætningen på Fanø og
Ærø, som har oplevet en decideret fremgang i
bosætningen, mens det er lykkedes at stoppe faldet i
befolkningstallet på Samsø (»Debat: Flere
landeveje på vandet bringer liv til øerne«, 29.
august 2018, Danske Rederier).
Udviklingen på Bornholm viser samme
billede - vækst og beskæftigelse, fremgang og
øget bosætning.
Udvalget for Landdistrikter og Øers
høring om sommerpakken 2020 afholdt den 23. februar 2021 i
fællesskab med Landdistrikternes Fællesråd og
Sammenslutningen af Danske Småøer viste bl.a., at man
kan opnå en bedre effekt for øerne ved at have et
fuldt implementeret landevejsprincip hele året frem for en
sommerpakke, der i 2020 kom som et lyn fra en klar himmel, hvorfor
det var overordentlig svært at få den nødvendige
infrastruktur på plads, hvad angår personale,
overnatningsmuligheder og øvrige faciliteter.
Tværtimod blev det bemærket under høringen, at
en stop and-go aktivitet, som øboere, erhvervsliv,
restauranter og hoteller ikke var forberedt på, i
værste fald kunne give øerne et dårligt
rygte.
De danske øer er forskellige, og der
er mange individuelle hensyn at tage ved en fuld implementering af
landevejsprincippet. Det er derfor V's, DF's, KF's og NB's
forventning, at man tager højde for de lokale forhold og
giver den enkelte ø mulighed for at være med til at
finde den bedste lokale løsning, ligesom det er en
forventning, at Sammenslutningen af Danske Småøer
inddrages i arbejdet. Dette sikrer både en kvalitet, men
også at vi får mest mulig sejlads for pengene.
Finansieringen bliver givet af et flertal
af Folketingets partier som begrundelse for ikke at kunne bakke op
om forslaget. Forslaget var en del af forslagsstillernes bud
på en finanslov, men dette nød desværre ikke
fremme. V, DF, KF og NB er parate til at tage en konstruktiv
drøftelse af en fremtidig langsigtet finansiering af
indførelse af det fulde landevejsprincip hele
året.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 5.
marts 2021 og var til 1. behandling den 26. april 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udvalget for Landdistrikter og Øer.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Anders Kronborg (S) Bjørn
Brandenborg (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Troels Ravn (S) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Kathrine Olldag (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Anne Valentina Berthelsen (SF)
Rasmus Vestergaard Madsen (EL) Jette Gottlieb (EL) Susanne Zimmer
(UFG) Thomas Danielsen (V) Peter Juel-Jensen (V) Erling Bonnesen
(V) Anne Honoré Østergaard (V) Anni Matthiesen (V)
Marie Bjerre (V) Kenneth Mikkelsen (V) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Bent Bøgsted (DF) Niels
Flemming Hansen (KF) nfmd. Per
Larsen (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |