Fremsat den 24. februar 2021 af Kristian Pihl Lorentzen (V) og Jacob Jensen (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om udarbejdelse af en national
råstofstrategi
Folketinget pålægger regeringen
snarest at igangsætte arbejdet med at udarbejde en national
råstofstrategi, der som supplement til regionernes
nuværende råstofplanlægning giver et
tiltrængt, samlet overblik over de jomfruelige
råstoffer til lands og til vands. Det gælder både
dem, der er til rådighed, og potentialet i genanvendelse af
råstoffer i forhold til samfundets forudsete behov for
råstoffer i de kommende årtier. Strategien skal
kortlægge den nationale råstofressource efter ensartede
principper, behovet for råstoffer og barrierer for
udviklingen af råstofleverancen i Danmark. Hertil skal
strategien kortlægge relevante aktører og pege
på tiltag, som kan iværksættes for at sikre en
langsigtet forsyning af råstoffer, såvel jomfruelige
som sekundære, i Danmark.
Endvidere skal den nationale
råstofstrategi bidrage til en reduktion af transportens
klimabelastning ved at sikre et grundlag for minimering af
transportarbejdet og dermed CO2-udledning i forbindelse med transport af
råstoffer, ligesom strategien skal indeholde opdaterede
modeller for håndtering af hensynet til naboer til
råstofindvinding på land. Den nationale
råstofstrategi skal udarbejdes ved inddragelse af relevante
parter, herunder råstofbranchen og byggeriet, Danske Regioner
og Kommunernes Landsforening. Det er målet, at den nationale
råstofstrategi opdateres hvert fjerde år, idet
første udgave skal være færdig ultimo 2022,
så den kan danne grundlag for regionernes råstofplaner
i 2024. Desuden bør en national råstofstrategi
indgå i en kommende aftale om bæredygtigt byggeri.
Bemærkninger til forslaget
Nærværende beslutningsforslag er
fremsat med afsæt i behovet for optimering af den overordnede
og langsigtede råstofplanlægning i Danmark og som et
supplement til regionernes nuværende
råstofplanlægning. Danmark skal have en national
råstofstrategi, som i kraft af en systematisk
kortlægning sikrer et samlet og langt bedre overblik over
Danmarks til rådighed værende jomfruelige
råstoffer til havs og på land, herunder også
på statsligt ejede arealer, ligesom strategien skal sikre
udnyttelse af potentialet for øget genanvendelse af
råstoffer. Desuden skal den nationale råstofstrategi
indeholde en opgørelse af samfundets forudsete behov for
råstoffer til anlægsarbejder og byggeri frem mod 2050.
Samtidig skal råstofstrategien bidrage til minimering af
transportarbejdet i forbindelse med råstoffer. I denne
sammenhæng bør råstofstrategien berøre,
hvordan modtagelsen af overskudsjord til reetablering af grusgrave
kan indgå i branchens rammebetingelser. Endelig
bemærkes, at naboskabet kan være en udfordring, mens
råstofgravningen finder sted. En national
råstofstrategi skal derfor indbefatte en analyse af modeller
for, hvordan man løfter denne udfordring.
For at kunne lave en national
råstofstrategi skal der skabes et overblik over landets
ressourcer, hvor det fremgår, hvor de enkelte regioner har
brug for råstoffer. Dette skal gøres på en
måde, hvor der tages hensyn til både
samfundsudviklingen, lokalområder, naturen og
arealinteresser, der findes til lands og til vands. I Danmark er vi
stort set selvforsynende med ikkevedvarende råstoffer til at
bygge med, hvilket langt fra er en selvfølge. For at kunne
fortsætte med det, skal strategien indeholde en struktureret
planlægning på tværs af regioner, kommuner og
branchen for at kunne få udarbejdet sammenhængende
planer for udnyttelse af råstofferne, som vil gavne
samfundsøkonomien og klimaet. Hvis ikke der laves en
sammenhængende strategi, hvor alle aktører er med i
processen, og som klares i fællesskab, kan transporten af
råstofmaterialerne, når råstofmaterialer skal
flyttes fra A til B, have negative konsekvenser for klimaet og
medføre større økonomiske omkostninger. Her er
logistik og infrastruktur med gode transportkorridorer,
forsyningsveje og havnefaciliteter et vigtigt element.
Målet er, at den nationale
råstofstrategi skal indeholde en genanvendelsesplan med
præcise regler for genanvendelse, der fremadrettet bliver et
centralt element i dækning af samfundets behov for
råstoffer, dels af miljømæssige grunde, dels for
at spare på forbruget af jomfruelige råstoffer. Det er
vigtigt, at strategien medtænker recycling og upcycling i
henhold til råstofindvindingen, da byggeri og anlæg
står for 35 pct. af Danmarks affald. Potentialet for at
genanvende råstoffer afhænger af flere faktorer. Det
har Danske Regioner også påpeget i deres rapport
»Bæredygtig Råstofforsyning for fremtiden«
(»Bæredygtig Råstofforsyning for
fremtiden«, Danske Regioner, 2020). Derfor er det vigtigt, at
strategien præsenterer nogle tiltag, som gør det
attraktivt for bygherre at genanvende bygge- og anlægsaffald.
Derudover skal udnyttelse af andre affaldsmaterialer i
højere grad tænkes med i planen, så byggeaffald
vil blive genanvendt på måder, der opretholder
råstofmaterialernes værdi, og som gør det muligt
at genanvende råstoffer som nye byggematerialer. Strategien
skal derudover fokusere på, hvordan vi kan reetablere
grusgrave til lands og til vands, og medtænke
efterbehandlingen af råstofgravene.
En national råstofstrategi er vigtig, da
efterspørgslen efter råstoffer stiger, mens
grusgravene svinder ind, samtidig med at det stadigt bliver
vanskeligere at få indvindingstilladelser. Hvis
rammebetingelserne og strategien for råstofindvindingen ikke
opdateres, risikerer vi, at priserne bliver alt for høje,
hvilket på længere sigt kan have negative konsekvenser
for væksten, hvilket også fremgår af Danske
Regioners rapport »Bæredygtig Råstofforsyning for
fremtiden« (»Bæredygtig Råstofforsyning for
fremtiden«, Danske Regioner, 2020). Den nationale
råstofstrategi skal indeholde nye initiativer til at finde
graveområder, da råstofferne er ved at slippe op i de
eksisterende udlagte graveområder, og der derfor er behov for
at tage nye graveområder i brug. Såfremt vi ikke
gør dette i tide, kan vi risikere, at Danmark skal importere
råstoffer fra andre lande, hvilket naturligvis ikke kan eller
skal være et ønskescenarie ud fra en
bæredygtighedsbetragtning.
Miljørigtig håndtering af
overjord og fyldjord er et element i en grusgravs
økonomimodel og indgår i transportbranchens arbejde
med at undgå tomkørsel med lastbiler. Derfor
bør en national råstofstrategi indeholde klare regler
med hensyn til miljørigtig og grundvandssikker deponering af
ren jord i grusgrave samt anvendelse af overskudsjord i f.eks.
støjvolde. Derudover skal strategien indeholde rammer for en
bedre planlægning af anvendelse af overskudsjord, som kan
være med til at minimere presset på landets
råstofforbrug.
Arbejdet med strategien skal ligeledes
kortlægge andre nærliggende, relevante barrierer,
såsom lovgivningsmæssige, administrative eller
tekniske, som de involverede interessenter eventuelt kan bidrage
til at løfte. En national råstofstrategi skal
også indeholde et fitnesscheck af regler, som sammen med
råstofloven tages i anvendelse for at realisere
råstofgravningen på land, f.eks.
naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven,
vejlovgivningen, museumsloven m.fl.
En national råstofstrategi skal
herudover indeholde generelle modeller for, hvordan man fremover
håndterer de udfordringer, som naboer til grusgrave
måtte opleve, herunder med hensyn til støj,
luftforurening og trafikbelastning af lokale veje. Disse forhold
skal analyseres nærmere i forbindelse med udarbejdelsen af en
national råstofstrategi med det mål, at strategien og
fremtidig råstofplanlægning skal forebygge lokale
udfordringer i forbindelse med råstofindvinding på land
og samtidig sikre, at retssikkerheden og gennemsigtigheden er givet
for naboer til råstofindvindingen. Derudover skal strategien
indeholde nogle modeller for, hvordan branchen kan sikre ordentlige
forhold for de naboer, som bor tæt på
råstofindvindingen.
Den konkrete udformning af en national
råstofstrategi bør udarbejdes af en
tværministeriel arbejdsgruppe, så emner som
vækst, transport, klima og byggeri inddrages og
sammentænkes. I arbejdsgruppen bør
Miljøministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri, Transportministeriet, Indenrigs- og Boligministeriet,
Danske Regioner og Kommunernes Landsforening være
repræsenteret. Ligeledes er det et krav, at eksterne
aktører såsom Danske Råstoffer, Dansk Industri,
Danske Vandværker og Dansk Vand- og Spildevandsforening
også skal inddrages i tilblivelsen. Derved sikrer vi de
bedste forudsætninger for, at aftalen kan imødekomme
alle parters ønsker, behov og mulighed for at bidrage til at
løfte råstofudfordringen. Arbejdsgruppen skal
yderligere gennemgå en revision af råstofloven samt
andre relevante love og regler.
Udgifter til udarbejdelse af den nationale
råstofstrategi, herunder nødvendige analyser og
arbejdsgruppens indsats, er skønsmæssigt 2 mio. kr.,
og midlerne forudsættes afholdt inden for henholdsvis
Miljøministeriets og Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris budgetmæssige rammer.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udarbejdelse af en national råstofstrategi.
(Beslutningsforslag nr. B 165)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.