Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 12. maj 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
konstaterer, at det under 1. behandling blev fremhævet, at
det sædvanligvis er domstolene, der afgør, hvorvidt et
indgreb er ekspropriativt, jf. grundlovens § 73, stk. 3.
Sådanne sager anlægges imidlertid typisk, når en
borger mener at have en økonomisk interesse heri. Og
eftersom der med aftalen om erstatning til minkavlerne er blevet
lovet, hvad der svarer til ekspropriationserstatning, er det
svært at se, hvad der skulle få de
pågældende borgere til at bruge tid og ressourcer
på at anlægge retssager. De har allerede fået
lovning på det, de i bedste fald ville kunne vinde ved en
retssag.
DF vurderer, at de, der reelt har en
interesse i den afklaring, en retssag ville kunne give, imidlertid
næppe har søgsmålskompetence. Det er nemlig
Folketinget som institution - og de borgere i Danmark, der
måtte mene, at grundlovens bestemmelser er
væsentlige.
DF lægger vægt på, at en
række krav ifølge grundlovens § 73 skal
være opfyldt i tilfælde af ekspropriation, ligesom den
særlige minoritetsbeskyttelse i stk. 2 finder anvendelse. Det
er af hensyn hertil, at det er væsentligt at få
klarlagt, hvorvidt afviklingen af minkerhvervet var ekspropriation
eller ej.
Ethvert lovforslag, der eksproprierer, skal
retfærdiggøre indgrebet som nødvendigt af
hensyn til almenvellet, jf. stk. 1 i grundlovens § 73. Men
mindst ligeså centralt er det ifølge grundloven, at en
ekspropriationslov automatisk udløser den demokratiske
mindretalsbeskyttelse efter stk. 2 i grundlovens § 73, hvor en
»tredjedel af Folketingets medlemmer inden for en frist af
tre søgnedage fra forslagets endelige vedtagelse kan
kræve, at det først indstilles til kongelig
stadfæstelse, når nyvalg til Folketinget har fundet
sted, og forslaget på ny er vedtaget af det derefter
sammentrædende Folketing«.
I afsnit 2.2.2 i bemærkningerne til L
77, Forslag til lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold
af mink, fremgår: »Det vil afhænge af en samlet
vurdering ud fra de ovenfor beskrevne momenter, om en ordning som
den foreslåede konkret over for den enkelte mink??avler vil
være udtryk for et ekspropriativt indgreb i grundlovens
forstand«. Det er på denne baggrund, at
forslagsstillerne finder det afgørende at få klarlagt,
hvorvidt indgrebet imod minkavlerne var ekspropriativt og
således omfattet af grundlovens § 73 eller ej.
Enhver lov danner praksis. Derfor bekymrer
forslagsstillerne sig for, at en manglende klarhed over, hvorvidt
afviklingen af minkerhvervet var ekspropriativt, kan danne skole
for fremtidige indgreb og således skabe grundlag for, at
også fremtidige regeringer kan slippe uden om Folketingets
grundlovssikrede beføjelser i grundlovens § 73, stk. 2,
i tilfælde af ekspropriation ved simpelt hen at foretage
indgrebet efter grundlovens § 3 og blot udbetale fuld
erstatning til den/de ramte. Dermed har man sat grundlovens §
73, stk. 2, ud af kraft.
DF finder, at dette selvsagt er helt
uacceptabelt, og at det kun kan undgås ved at
undersøge, hvorvidt og i hvilket omfang afviklingen af
minkerhvervet var ekspropriativt. Konkret foreslås det
derfor, at Kammeradvokaten foretager en sådan
undersøgelse. Den er selvsagt ikke af samme karakter som en
domstolsprøvelse efter § 73, stk. 3. Men de, der under
1. behandling af den grund har tilkendegivet at ville stemme nej
til beslutningsforslaget, mangler at oplyse, hvad de ønsker
at sætte i stedet for.
Uanset om man tilhører regeringens
støttepartier eller er i opposition, har alle 179 medlemmer
af Folketinget givet en højtidelig erklæring om at
ville overholde grundloven, jf. grundlovens § 32, stk. 7.
Dette er vanskeligt at forene med ikke at ville sikre klarhed om,
hvorvidt Folketinget uretmæssigt er blevet frarøvet
sin mindretalsbeskyttelse, jf. § 73, stk. 2. Det handler
altså ikke om erstatning, men derimod om vores grundlovs
demokratiske spilleregler.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 4.
februar 2021 og var til 1. behandling den 8. april 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Anders Kronborg (S) Karin
Gaardsted (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Kasper Roug
(S) nfmd. Malte Larsen (S) Mette
Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Kathrine Olldag (RV)
Carl Valentin (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Signe Munk (SF)
Søren Egge Rasmussen (EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL)
Susanne Zimmer (UFG) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen
(V) Jacob Jensen (V) René Christensen (DF) fmd. Bent Bøgsted (DF) Lise Bech
(DF) Mona Juul (KF) Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |