Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2020-21

Spørgsmål 149

En ny undersøgelse fra Transport & Environment viser, at nye plug-in-hybridbiler udleder 28 – 89 pct. mere CO2 end opgivet af bilfabrikanterne, jf. artiklen »Plug-in hybrids in new emissions scandal as tests show higher pollution than claimed«, Transport & Environment, 23. november 2020. Vil ministeren redegøre for, hvordan det vil påvirke CO2-reduktionerne fra aftalen ”Grøn omstilling af vejtransporten”, såfremt undersøgelsen fra Transport & Environment er korrekt? Ministeren bedes i den forbindelse foretage separate beregninger med udgangspunkt i, at nye hybridbiler udleder henholdsvis 28 pct., 58,5 pct. og 89 pct. mere CO2 end i de officielle opgørelser. Endvidere bedes ministeren redegøre for, hvad de nye tal isoleret set vil betyde for skyggeprisen fra CO2-reduktionerne for hybridbiler i aftalen ”Grøn omstilling af vejtransporten”, hvor ministeren tillige bedes foretage beregninger af de opjusterede udledninger med førnævnte minimum-, median- og maksimumværdi fra undersøgelsen.
Dato: 17-12-2020
Status: Endeligt besvaret
Emne: syn og motorkøretøjer

Endeligt svar

Dokumentdato: 11-01-2021
Modtaget: 11-01-2021
Omdelt: 11-01-2021

TRU alm. del - svar på spm. 149 om, hvordan det vil påvirke CO2-reduktionerne fra aftalen ”Grøn omstilling af vejtransporten”, såfremt undersøgelsen fra Transport & Environment, om at nye plug-in-hybridbiler udleder 28 – 89 pct. mere CO2 end opgivet af bilfabrikanterne, er korrekt, fra skatteministeren

TRU alm. del - svar på spm. 149 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 17-12-2020
Modtaget: 17-12-2020
Omdelt: 17-12-2020

Spm. om, hvordan det vil påvirke CO2-reduktionerne fra aftalen ”Grøn omstilling af vejtransporten”, såfremt undersøgelsen fra Transport & Environment, om at nye plug-in-hybridbiler udleder 28 – 89 pct. mere CO2 end opgivet af bilfabrikanterne, er korrekt, til skatteministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version
Spm. 149 (omtryk) (pdf-version)
Html-version