Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2316464_0001.png
11. januar 2021
J.nr. 2021 - 11
Til Folketinget
Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 149 af 17. december 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL)
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om, hvordan det vil påvirke CO2-reduktionerne fra aftalen Grøn omstilling af vejtransporten, såfremt undersøgelsen fra Transport & Environment, om at nye plug-in-hybridbiler udleder 28 – 89 pct. mere CO2 end opgivet af bilfabrikanterne, er korrekt, til skatteministeren
2316464_0002.png
Spørgsmål
En ny undersøgelse fra Transport & Environment viser, at nye plug-in-hybridbiler udle-
der 28
89 pct. mere CO
2
end opgivet af bilfabrikanterne, jf. artiklen »Plug-in hybrids in
new emissions scandal as tests show higher pollution than claimed«, Transport & En-
vironment, 23. november 2020. Vil ministeren redegøre for, hvordan det vil påvirke CO
2
-
reduktionerne fra aftalen
”Grøn omstilling af vejtransporten”, såfremt undersøgelsen fra
Transport & Environment er korrekt? Ministeren bedes i den forbindelse foretage sepa-
rate beregninger med udgangspunkt i, at nye hybridbiler udleder henholdsvis 28 pct., 58,5
pct. og 89 pct. mere CO
2
end i de officielle opgørelser. Endvidere bedes ministeren rede-
gøre for, hvad de nye tal isoleret set vil betyde for skyggeprisen fra CO
2
-reduktionerne for
hybridbiler i aftalen ”Grøn omstilling af vejtransporten”, hvor ministeren tillige bedes
fo-
retage beregninger af de opjusterede udledninger med førnævnte minimum-, median- og
maksimumværdi fra undersøgelsen
Svar
For plug-in hybridbiler gælder der det særlige, at det er muligt at vælge, om der skal køres
på el eller benzin/diesel. Dette valg har naturligvis stor betydning for CO
2
-udledningen,
men også for drivmiddelomkostningerne i forbindelse med brug af bilen.
Da valget mellem alternative drivmidler i skatteministeriets beregninger i lighed med Bil-
kommissionens sker ud fra en sammenligning af totalomkostningerne
dvs. ved bilkøb, -
ejerskab og -forbrug, er det for plug-in hybridbiler nødvendigt at forudsætte, hvor stor en
del af kørslen, der foretages på hhv. el og fossilt brændstof.
1
Skatteministeriet er ikke be-
kendt med tekniske analyser heraf, men Clever og E.ON udbyder abonnementsordninger
til opladning af plug-in-hybridbiler til ca. 50 pct. af prisen på de tilsvarende produkter til
elbiler.
I beregningerne af såvel brændstofomkostningerne og CO
2
-udledningen er det derfor for-
udsat, at plug-in hybridbiler kører halvdelen af de kørte kilometer på el og den anden
halvdel på den konventionelle motor. Udledningen af CO
2
pr. km fra den konventionelle
motor er forudsat at svare til en gennemsnitlig konventionel bil i samme segment og med
samme drivmiddel som plug-in hybridbilen.
I øvrigt kan det oplyses, at bilernes officielle målte energieffektivitet realitetskorrigeres i
beregningen af såvel drivmiddelomkostningerne som i beregningerne af CO
2
-udledning,
så de i højere grad afspejler den faktiske energieffektivitet.
2
Den nye undersøgelse fra Transport & Environment vil derfor ikke påvirke CO
2
-redukti-
onerne fra aftalen ”Grøn omstilling af vejtransporten” eller skyggeprisen, da plug-in
hy-
bridbilernes målte brændstofeffektivitet ikke indgår i disse beregninger.
1
Jf. side 127 i
DELRAPPORT 1 Veje til en grøn bilbeskatning (fm.dk)
Realitetsfaktoren er baseret på ”From laboratory to road” fra ICCT.
2
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om, hvordan det vil påvirke CO2-reduktionerne fra aftalen Grøn omstilling af vejtransporten, såfremt undersøgelsen fra Transport & Environment, om at nye plug-in-hybridbiler udleder 28 – 89 pct. mere CO2 end opgivet af bilfabrikanterne, er korrekt, til skatteministeren
2316464_0003.png
Dertil bemærkes, at frem mod 2030 skønnes elbiler at udgøre langt størstedelen af nye
nul- og lavemissionsbiler i 2030. Det skyldes bl.a., at der forventes et større prisfald for
elbiler end for plug-in hybridbiler, ligesom plug-in hybridbiler forventes at udgøre en
overgangsteknologi. Der er dog stor usikkerhed forbundet med at skønne over udviklin-
gen i udbredelsen af el- og plug-in hybridbiler samt fordelingen mellem de to biltyper.
Side 3 af 3