Fremsat den 17. december 2019 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Afskaffelse af opholdskrav for ret til
dagpenge m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1092 af 1. november 2019, som
senest ændret ved § 1 i lov nr. 701 af 8. juni 2018,
§ 7 i lov nr. 1430 af 5. december 2018, § 2 i lov nr. 339
af 2. april og § 7 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages
følgende ændringer:
1. § 53,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
2. I
§ 53, stk. 8, udgår
»at opholdskravet i § 53 a er opfyldt, og«.
3. § 53
a ophæves.
4. I
§ 74 a, stk. 1, nr. 4,
ændres »stk. 8-12« til: »stk.
8-11«.
5. § 74 a,
stk. 11, ophæves.
Stk. 12 og 13 bliver herefter stk. 11 og
12.
6. § 90 b,
stk. 4, ophæves.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 4-6.
7. I
§ 90 b, stk. 5, der bliver stk. 4,
udgår »og stk. 4,«.
8. I
§ 90 b, stk. 6, 1. pkt., der
bliver stk. 5, 1. pkt., udgår »og 4«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2020.
§ 3
Stk. 1. Et tidligere
medlem af en a-kasse kan i perioden fra den 1. februar til og med
den 31. juli 2020 genoprette medlemskabet fra tidspunktet for
udmeldelse af en a-kasse, hvis
1) vedkommende
på grund af manglende opfyldelse af opholdskravet har meldt
sig ud, eller er blevet slettet som medlem som følge af
manglende betaling af medlemsbidrag, i perioden fra den 1. januar
2019 og frem til den 1. februar 2020, og
2) vedkommende
efter de hidtil gældende regler på et tidspunkt i
perioden fra den 1. januar 2019 og frem til den 1. februar 2020,
ikke opfyldte opholdskravet efter § 53 a, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. § 5, stk. 2 og 3, i
lov nr. 1710 af 27. december 2018 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., og lov om sygedagpenge og
barselsloven.
Stk. 2. Det er en
betingelse for genopretning af medlemsskabet, at vedkommende,
1) har meldt sig
ud af en a-kasse
a. fra den 1.
januar 2019 og frem til den 31. december 2019, og har haft
bopælsregistreringer her i riget i mindre end 5 år
inden for de seneste 12 år i Det Centrale Personregister,
eller
b. fra den 1.
januar 2020 og frem til den 1. februar 2020, og har haft
bopælsregistreringer her i riget i mindre end 6 år
inden for de seneste 12 år i Det Centrale Personregister,
2) på tro
og love erklærer, at pågældende efter de hidtil
gældende regler på et tidspunkt i perioden fra den 1.
januar 2019 og frem til den 1. februar 2020 ikke har opfyldt
opholdskravet efter § 53 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. § 5, stk. 2 og 3, i
lov nr. 1710 af 27. december 2018 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., og lov om sygedagpenge og
barselsloven, og
3) efterbetaler
medlemsbidrag efter § 77, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., herunder eventuelt bidrag til
efterlønsordningen, for den periode, hvor vedkommende har
været udmeldt.
Stk. 3. § 41, stk.
1, nr.1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. finder ikke
anvendelse for personer omfattet af stk. 1.
Stk. 4. For medlemmer,
der har fået genoprettet deres medlemskab efter stk. 1, kan
der udbetales dagpenge fra den 1. i den måned, hvor anmodning
om genoprettelse af medlemskab er modtaget i a-kassen, når
medlemmet i øvrigt opfylder betingelserne for ret til
dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Stk. 5. A-kassen skal
vejlede tidligere medlemmer omfattet af stk. 1, om retten til
genoprettelse af medlemskab.
Stk. 6. Ved
genoprettelsen af et medlemsskab efter stk. 1, finder den hidtil
gældende § 90 b, stk. 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. fortsat anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | 2.1. | Afskaffelse af
opholdskravet for ret til dagpenge | 2.1.1. | Gældende
ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.2. | Genoprettelse af
medlemskab af en a-kasse | 2.2.1. | Gældende
ret | 2.2.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.3. | Opholdskravets
betydning i forhold til ret til efterløn | 2.3.1. | Gældende
ret | 2.3.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringsomkostninger for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet er enige om at afskaffe
opholdskravet for ret til dagpenge. Dagpengesystemet er en vigtig
hjørnesten i sikringen af økonomisk tryghed og
sikkerhed på det danske arbejdsmarked. Et opholdskrav for ret
til dagpenge gør det derved sværere at tiltrække
og fastholde udenlandske specialister og danske arbejdstagere, der
ønsker at vende hjem til det danske arbejdsmarked efter en
længere årrække i udlandet.
Opholdskravet betyder, at et af kriterierne
for at opnå ret til dagpenge er kravet om ophold i riget, et
EU/EØS-land eller Schweiz i 7 år inden for de seneste
12 år. Opholdskravet blev indført med en trinvis
indfasning fra 2019 til 2021. Det betyder, at opholdskravet er 5
år ud af 12 år i 2019, 6 år ud af 12 år i
2020 og 7 år ud af 12 år i 2021.
Aftalepartierne ønsker at gå en
anden vej. Afskaffelse af opholdskrav for ret til dagpenge vil
sikre, at borgere, som har opholdt sig uden for riget (Danmark,
Grønland og Færøerne), EU/EØS-lande og
Schweiz, ikke bliver afskåret fra retten til dagpenge. De vil
i stedet skulle leve op til de ordinære krav for ret til
dagpenge, herunder f.eks. kravet om indkomst eller
beskæftigelse forud for ledighed. Afskaffelsen af
opholdskravet for ret til dagpenge vil ske fra den 1. februar
2020.
Ingen borgere skal kommet i klemme som
følge af, at den tidligere regering indførte
opholdskravet på dagpenge. Aftalepartierne er derfor enige om
at indføre en overgangsordning, der tilgodeser de personer,
der har meldt sig ud af a-kasserne efter, at opholdskravet blev
indført.
Det sikres ved, at personer skal kunne
genindmelde sig fra udmeldelsestidspunktet, hvis de har været
udmeldt og ramt af opholdskravet i den periode, hvor opholdskravet
har været gældende. De rammes derved ikke af kravet om,
at man skal have været medlem af en a-kasse i de sidste 12
måneder, men får i stedet mulighed for at få
dagpenge fra den første dag i den måned, hvor der
anmodes om, at medlemsskabet genoprettes.
Overgangsordningen gælder for personer,
som ikke opfyldte betingelserne i opholdskravet, og som meldte sig
ud af en a-kasse i perioden 1. januar 2019 indtil 1. februar
2020.
Det tidligere medlem skal bekræfte, at
opholdskravet var grund for udmeldelsen. De tidligere medlemmer
skal efterbetale kontingent for den periode, medlemskabet har
været afbrudt - tidligst tilbage fra 1. januar 2019.
Muligheden for genoprettelsen af medlemsskabet gælder i
perioden fra 1. februar 2020 og frem til den 31. juli 2020.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Afskaffelse af
opholdskravet for ret til dagpenge
2.1.1. Gældende ret
Efter § 53 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 1092 af 1. november 2019, er retten til dagpenge betinget af,
at et medlem af en a-kasse opfylder et opholdskrav. Opholdskravet
for ret til dagpenge indebærer, at medlemmet skal have
opholdt sig lovligt her i riget eller i et andet EU/EØS-land
eller i Schweiz i sammenlagt 7 år inden for de seneste 12
år for at kunne få ret til dagpenge. I 2019 er
opholdskravet dog 5 år ud af 12 år og i 2020 6 år
ud af 12 år, jf. § 5, stk. 2 og 3, i lov nr. 1710 af 27.
december 2018.
A-kasserne skal vurdere, om opholdskravet er
opfyldt, når et medlem søger om dagpenge, og - hvis
retten til dagpenge i øvrigt er opfyldt - dermed bliver
indplaceret i en dagpengeperiode. Opholdskravet skal også
vurderes i forbindelse med, at et medlem genoptjener retten til
dagpenge.
Et medlem, der opfylder
beskæftigelseskravet for genoptjening af ret til dagpenge,
kan derfor ikke indplaceres i en ny dagpengeperiode, hvis
opholdskravet ikke er opfyldt. Medlemmet vil dog kunne få
udbetalt dagpenge i den resterende del af den oprindelige
dagpengeperiode, herunder en eventuelt forlængede
dagpengeperiode efter § 56 i loven.
Efter § 53 a, stk. 1, 2. pkt., i loven
skal oplysninger om bopælsregistrering i Det Centrale
Personregister (CPR) lægges til grund ved opgørelsen
af opholdskravet, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder. Opgørelsen tager således
udgangspunkt i bopælsperioder i Danmark, medmindre medlemmet
er omfattet af en af undtagelserne i § 53 a, stk. 2-4, i
loven.
Det bemærkes, at
bopælsregistrering i Grønland også sker i CPR,
hvilket medfører, at oplysningerne i CPR kan lægges
til grund også i disse tilfælde.
A-kasserne skal ikke lægge oplysninger
om bopælsregistrering i CPR til grund, hvis der foreligger
særlige omstændigheder. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis a-kassen bliver opmærksom på, at
medlemmet muligvis ikke er eller har været korrekt
bopælsregistreret i CPR.
Efter § 53 a, stk. 2, i loven kan der ved
opgørelsen af opholdskravet sidestilles følgende med
ophold her i riget:
1) Hyre på et
dansk skib.
2) Ophold i
udlandet som udsendt repræsentant for en dansk offentlig
myndighed.
3) Ophold i
udlandet i øvrigt som beskæftiget i offentlig dansk
interesse.
4) Ophold i
udlandet som ansat i en dansk virksomhed, herunder filial eller
datterselskab.
5) Ophold i
udlandet med henblik på erhvervskompetencegivende uddannelse,
når medlemmet har opfyldt kravet om bopæl og ophold
efter § 41, stk. 1, umiddelbart før uddannelsen blev
påbegyndt.
6) Ophold i
udlandet som forsker ved udenlandsk universitet,
forskningsinstitution eller virksomhed, når medlemmet har
opfyldt kravet om bopæl og ophold efter § 41, stk. 1,
umiddelbart før udlandsopholdet blev påbegyndt.
Efter i § 53 a, stk. 3, i loven kan
ægtefæller, samlevere, registrerede partnere og
umyndige børn til personer, der opfylder en af
undtagelserne, sidestille et ophold i udlandet med ophold her i
riget.
Efter § 53 a, stk. 4, i loven sidestilles
ophold i udlandet, før medlemmet fyldte 18 år, med
ophold her i riget, når medlemmet har opholdt sig her i riget
i sammenlagt mindst 7 år, før medlemmet fyldte 18
år.
Efter § 53 a, stk. 5, i loven kan
medlemmer, der har gennemført en
integrationsgrunduddannelse, og som har fået ret til dagpenge
på baggrund af uddannelsen efter reglerne i § 54 i
loven, undtages fra opholdskravet.
Efter § 53 a, stk. 6, i loven
fastsætter beskæftigelsesministeren efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
opholdskravet. Der kan herunder fastsættes nærmere
regler om opgørelsen af opholdskravet, betingelserne for
forhold, der kan sidestilles med ophold her i riget, mv.
Der er med hjemmel heri fastsat nærmere
regler i kapitel 7 i bekendtgørelse nr. 1751 af 27. december
2018 om indkomst- og beskæftigelseskravet for ret til
dagpenge.
I kapitel 7 i bekendtgørelsen er der
bl.a. fastsat nærmere regler om opgørelsen af
opholdskravet, herunder betingelserne for forhold, der kan
sidestilles med ophold her i riget. Der er desuden fastsat
nærmere regler om, at ophold i Danmark anses for at
være perioder, hvor medlemmet er tilmeldt CPR.
Efter § 90 b, stk. 4, i loven har
a-kasserne i nødvendigt omfang og efter forudgående
samtykke adgang til oplysninger i CPR om tidligere adresser,
herunder beskyttede adresser. A-kasserne har ligeledes adgang til
oplysninger om en person, der ønsker at blive medlem af
kassen, når personen har givet forudgående samtykke til
det.
A-kasserne skal således indhente
samtykke fra et medlem til at indhente oplysninger i CPR om
tidligere adresser, herunder beskyttede adresser, inden for de
seneste 12 år.
Ophold i et andet EU/EØS-land eller i
Schweiz samt på Færøerne skal dokumenteres
på anden vis, da oplysninger om bopæl herom som
udgangspunkt ikke foreligger i CPR.
A-kasserne skal derfor til brug for
opgørelsen af opholdskravet indhente oplysninger om
medlemmets bopælsperioder i et andet EU/EØS-land eller
Schweiz.
Det foregår ved, at a-kassen sender
blanket SED H005 til den kompetente myndighed i det
pågældende medlemsland. Når den kompetente
myndighed i det andet medlemsland sender bopælsoplysninger
tilbage på blanket SED H006, kan a-kassen lægge disse
oplysninger til grund for vurderingen af, om medlemmet opfylder
opholdskravet.
Reglerne om opholdskrav gælder ikke i
forhold til ret til efterløn, jf. § 74 a, stk. 11, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Aftalepartierne er enige om at afskaffe
opholdskrav for ret til dagpenge, så medlemmer af en a-kasse
ikke længere skal opholde sig her i riget eller i et andet
EU/EØS-land eller Schweiz i sammenlangt 7 år inden for
de seneste 12 år for at kunne få ret til dagpenge. De
øvrige betingelser for ret til dagpenge - såsom
indkomst- og beskæftigelseskravet samt krav om 1 års
medlemskab af en a-kasse - fastholdes.
Afskaffelse af opholdskrav for ret til
dagpenge vil således sikre, at borgere, som har opholdt sig
uden for riget (Danmark, Grønland og Færøerne),
EU/EØS-lande eller Schweiz, ikke bliver afskåret fra
retten til dagpenge. De vil i stedet skulle leve op til de
ordinære krav for retten til dagpenge.
2.2. Genoprettelse
af medlemskab af en a-kasse
2.2.1. Gældende ret
Efter § 53, stk. 1, 1. pkt., i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. opnår et medlem af en
a-kasse ret til dagpenge efter 1 års medlemskab af en
anerkendt a-kasse.
Efter § 54 i loven opnår personer,
der har gennemført en erhvervsmæssig uddannelse, der
er normeret til mindst 18 måneders varighed, en
erhvervsgrunduddannelse i henhold til lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v., en erhvervsgrunduddannelse på
højeste niveau i henhold til lov om forberedende
grunduddannelse, en akademisk overbygningsuddannelse, herunder en
akademisk erhvervsoverbygningsuddannelse, i henhold til lov om
universiteter eller en integrationsgrunduddannelse i henhold til
lov om integrationsgrunduddannelse (igu), ret til dagpenge 1
måned efter uddannelsens afslutning, hvis a-kassen har
modtaget skriftlig anmodning om optagelse på baggrund af
uddannelsen senest 2 uger efter uddannelsens afslutning.
Det betyder, at for at få ret til
dagpenge, skal en person være medlem af en a-kasse i 1
år eller have afsluttet en uddannelse efter § 54 og
søgt om optagelse senest 2 uger efter uddannelsens
afslutning.
Efter § 41, stk. 1, nr. 1, i loven har
personer, som har bopæl og ophold her i riget bortset fra
Færøerne og Grønland, som udgangspunkt ret til
optagelse som medlem af en a-kasse.
Efter § 65, stk. 6, i loven er der i
§ 6 i bekendtgørelse nr. 1170 af 25. november 2019 om
en a-kasses pligt til at vejlede mv. fastsat nærmere regler
om, at når en person søger om at blive optaget i en
a-kasse, skal a-kassen vejlede pågældende om, at retten
til dagpenge er betinget af, at medlemmet opfylder et opholdskrav.
Når et medlem eller en person, der søger om at blive
optaget i en a-kasse, anmoder om det, skal a-kassen give individuel
vejledning herunder efter samtykke indhente oplysninger om
bopælsregistrering i CPR.
Der er ikke mulighed for, at tidligere
medlemmer som følge af manglende opfyldelse af opholdskravet
kan genoprette medlemskab af en a-kasse for visse perioder.
Reglerne om opholdskrav gælder ikke i
forhold til ret til efterløn, jf. § 74 a, stk. 11, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Aftalepartierne er enige om, at der skal
gøres noget for de borgere, der er kommet i klemme som
følge af, at den tidligere regering indførte
opholdskravet for ret til dagpenge. Aftalepartierne er derfor enige
om at indføre en overgangsordning, der tilgodeser de
personer, der har meldt sig ud af a-kasserne efter, at
opholdskravet blev indført. Det sikres ved, at et tidligere
medlem af en a-kasse, der har meldt sig ud som følge af
opholdskravet i 2019 og frem til afskaffelsens ikrafttræden
1. februar 2020, får mulighed for at genoprette deres
medlemskab i a-kassen fra udmeldelsestidspunktet.
De genoprettede medlemmer rammes derved ikke
af kravet om, at man skal have været medlem af en a-kasse i
de sidste 12 måneder, men får i stedet mulighed for at
få dagpenge fra den første dag i den måned, hvor
det tidligere medlem anmoder om, at medlemsskabet genoprettes, hvis
betingelserne for ret til dagpenge i øvrigt er opfyldt.
Det foreslås derfor, at et tidligere
medlem af en a-kasse i perioden fra den 1. februar til og med den
31. juli 2020 kan genoprette medlemskabet fra tidspunktet for
udmeldelse af en a-kasse, hvis
1) vedkommende
på grund af manglende opfyldelse af opholdskravet har meldt
sig ud, eller er blevet slettet som medlem som følge af
manglende betaling af medlemsbidrag, i perioden fra den 1. januar
2019 og frem til den 1. februar 2020, og
2) vedkommende
efter de hidtil gældende regler på et tidspunkt i
perioden fra den 1. januar 2019 og frem til den 1. februar 2020,
ikke opfyldte opholdskravet efter § 53 a, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. § 5, stk. 2 og 3, i
lov nr. 1710 af 27. december 2018 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., og lov om sygedagpenge og
barselsloven.
Det foreslås videre, at det bliver en
betingelse for genopretning af medlemsskabet, at vedkommende:
1) har meldt sig ud
af en a-kasse
a. fra den 1.
januar 2019 og frem til den 31. december 2019, og har haft
bopælsregistreringer her i riget i mindre end 5 år
inden for de seneste 12 år i Det Centrale Personregister,
eller
b. fra den 1.
januar 2020 og frem til den 1. februar 2020, og har haft
bopælsregistreringer her i riget i mindre end 6 år
inden for de seneste 12 år i Det Centrale Personregister,
2) på tro og
love erklærer, at pågældende efter de hidtil
gældende regler på et tidspunkt i perioden fra den 1.
januar 2019 og frem til den 1. februar 2020 ikke har opfyldt
opholdskravet efter § 53 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. § 5, stk. 2 og 3, i
lov nr. 1710 af 27. december 2018 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., og lov om sygedagpenge og
barselsloven, og
3) efterbetaler
medlemsbidrag efter § 77, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., herunder eventuelt bidrag til
efterlønsordningen, for den periode, hvor personen har
været udmeldt.
Der kan være tidligere medlemmer, som
har meldt sig ud, og som nu befinder sig i udlandet på grund
af arbejde eller andet. For at disse personer også skal have
mulighed for at genoprette medlemskabet, foreslås det videre,
at disse tidligere medlemmer ikke skal opfylde betingelsen om at
have bopæl og ophold her i riget bortset fra
Færøerne og Grønland for at få ret
på ny til optagelse som medlem af en a-kasse. Disse tidligere
medlemmer har ved deres oprindelige optagelse opfyldt dette
kriterie.
Det foreslås endvidere, at disse
tidligere medlemmer i det omfang, de i øvrigt opfylder
betingelserne i loven for at opnå ret til dagpenge, kan
få udbetalt dagpenge fra den 1. i den måned, hvor de
har anmodet om genoprettelse af medlemskab.
Det foreslås endeligt, at a-kassen skal
vejlede disse tidligere medlemmer om retten til genoprettelse af
medlemskab.
2.3. Opholdskravets
betydning i forhold til ret til efterløn
2.3.1. Gældende ret
Efter § 74 a, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. er det en betingelse for ret
til efterløn eller for at få udstedt et
efterlønsbevis, jf. § 74 b i loven, at medlemmet som
udgangspunkt vil kunne opfylde betingelserne for ret til dagpenge
ved ledighed.
Det betyder bl.a., at medlemmet skal opfylde
indkomstkravet for ret til dagpenge efter § 53, stk. 2, i
loven eller beskæftigelseskravet for genoptjening af ret til
dagpenge, jf. lovens § 53, stk. 8.
Efter § 74 a, stk. 11, i loven har et
medlem dog ret til efterløn, selvom medlemmet på
tidspunktet for ret til overgang til efterløn ikke opfylder
opholdskravet i lovens § 53 a.
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som følge af, at opholdskravet for ret
til dagpenge foreslås ophævet, er det i
efterlønsreglerne ikke længere relevant at henvise til
reglerne om opholdskrav for ret til dagpenge for at undtage disse i
forhold til ret til efterløn. Det foreslås derfor, at
disse henvisninger ophæves.
Det foreslås, at det også bliver
muligt at genoprette tilslutningen til efterlønsordningen i
de situationer, hvor et medlem som følge af udmeldelse af
a-kassen ikke har kunnet indbetale sit frivillige
efterlønsbidrag. Det forudsættes, at
efterlønsbidragene i forbindelse med udmeldelsen ikke er
blevet udbetalt til det tidligere medlem efter det fyldte 30.
år, idet pågældende i den situation dermed har
fraskrevet sig retten til efterløn. Personer under 30
år, som har fået efterlønsbidrag tilbagebetalt,
vil kunne optjene en ny ret til efterløn, hvis indbetalingen
af efterlønsbidrag genoptages inden det fyldte 30. år.
Der henvises til pkt. 2.2.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det foreslås at afskaffe opholdskravet
for ret til dagpenge, så medlemmer af en a-kasse ikke
længere skal opholde sig her i riget eller i et andet
EU/EØS land eller Schweiz i sammenlangt 7 år inden for
de seneste 12 år for at kunne få ret til dagpenge.
Opholdskravet blev indført med en
trinvis indfasning fra 2019 til 2021. Det betyder, at opholdskravet
er 5 år ud af 12 år i 2019, 6 år ud af 12
år i 2020 og 7 år ud af 12 år i 2021.
Forslaget indebærer en mulighed for at
genoprette a-kasse medlemskab for personer, der har meldt sig ud af
a-kassen pga. opholdskravet, mens opholdskravet har været
gældende. De rammes derved ikke af kravet om, at man skal
have været medlem af en a-kasse i de sidste 12 måneder,
men får i stedet mulighed for at få dagpenge fra den
første dag i den måned, hvor medlemsskabet
genoprettes, hvis betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt.
Økonomien er beregnet på samme
forudsætninger som ved opholdskravets indførelse. Fra
2021 forudsættes det, at økonomien er lig den
skønnede økonomi ved indførelsen af forslaget
(opregnet til 2020 Pl.) Beregningsteknisk er det forudsat, at
berørte ledige i 2020, som har meldt sig ud inden
afskaffelsen, benytter sig af muligheden for at genoprette,
herunder efterbetaling af kontingent. Det indebærer, at
merudgifterne nogenlunde svarer til det oprindelige tilvejebragte
provenu i 2020 dog modgået af en lille merindtægt i
form af obligatoriske medlemsbidrag for medlemskab i 2019 samt
korrigeret for senere ikrafttrædelse.
Det samlede lovforslag vil medføre
merudgifter for det offentlige (før skat og
tilbageløb) på 78,9 mio. kr. i 2020, 134,6 mio. kr. i
2021, 146,3 mio. kr. i 2022 og 146,7 mio. kr. fuldt indfaset i
2023, jf. tabel 1 nedenfor. Heraf vil staten samlet set have
merudgifter på 14,2 mio. kr. i 2020, 31,3 mio. kr. i 2021,
34,0 mio. kr. i 2022 og 34,0 mio. kr. fuldt indfaset i 2023, og
kommunerne vil samlet set have merudgifter på 64,7 mio. kr. i
2020, 103,3 mio. kr. i 2021, 112,3 mio. kr. i 2022 og 112,7 mio.
kr. fuldt indfaset i 2023 (alle beløb er angivet i 2020
Pl.).
De økonomiske konsekvenser efter skat
og tilbageløb inklusiv de forventede
adfærdsmæssige konsekvenser og OP skønnes at
udgøre en merudgift på 148,2 mio. kr. fuldt indfaset i
2023.
Fuldt indfaset skønnes forslaget at
reducere arbejdsudbuddet med ca. 350 fuldtidspersoner.
Lovforslaget træder i kraft den 1.
februar 2020. Forslaget er fuldt indfaset i 2023.
I nedenstående tabel fremgår de
økonomiske konsekvenser fordelt på stat og
kommuner.
Tabel
1. Økonomiske konsekvenser
fordelt på stat og kommuner - Opgjort i mio. kr. (2020
Pl) | | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Stat | 14,2 | 31,3 | 34,0 | 34,0 | Arbejdsløshedsdagpenge | 43,1 | 68,6 | 74,7 | 75,1 | Løntilskud (forsikrede) | 1,4 | 2,0 | 2,1 | 2,1 | Integrationsydelse (dp) | -7,6 | -12,0 | -13,1 | -13,2 | Løntilskud
(integrationsydelse) | -0,4 | -0,6 | -0,6 | -0,6 | Integration, driftsudgifter | -1,3 | -1,9 | -2,1 | -2,1 | Boligstøtte | -0,5 | -1,0 | -1,1 | -1,1 | Medlemsbidrag (merindtægt) | -38,5 | -52,4 | -57,0 | -57,4 | Sygedagpenge | 4,4 | 7,1 | 7,7 | 7,7 | Ressourceforløbsydelse under
jobafklaring | 0,8 | 1,3 | 1,4 | 1,4 | Barselsdagpenge | 15,5 | 24,7 | 26,9 | 27,0 | Integrationsydelse (sdp og bdp) | -2,8 | -4,5 | -4,9 | -4,9 | It-udgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kommune | 64,7 | 103,3 | 112,3 | 112,7 | Heraf beskæftigelsestilskud | 84,8 | 135,2 | 147,3 | 148,1 | Heraf budgetgaranti | -26,9 | -42,6 | -46,6 | -47,0 | Heraf DUT (øvrige
indkomstoverførsler) | 6,8 | 10,7 | 11,6 | 11,6 | I alt (før skat
og tilbageløb) | 78,9 | 134,6 | 146,3 | 146,7 | I alt (efter skat og
tilbageløb) | 79,7 | 134,2 | 146,8 | 148,2 | Der er foretaget afrundinger. |
|
Lovforslaget følger de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning, idet lovforslaget
understøtter, at administrationen af genopretning af
medlemskabet af en a-kasse som udgangspunkt kan ske digitalt og
under hensyntagen til borgernes retssikkerhed, herunder ved at
administrationen på baggrund af medlemmets samtykke tager
udgangspunkt i CPR. Derved genbruges data på tværs af
myndigheder, idet historiske oplysninger om bopæl i CPR ?
efter samtykke ? som udgangspunkt lægges til grund ved
vurderingen af opholdskravet. Anvendelse af fællesoffentlig
infrastruktur er ikke relevant i dette lovforslag.
For så vidt angår a-kassernes
administration betyder forslaget, at a-kasserne ikke længere
skal administrere reglerne om opholdskrav for ret til dagpenge,
hvilket er en administrativ lettelse.
A-kasserne vil efter forslaget om at kunne
genoprette medlemskab til og med 31. juli 2020 dog have behov for
aktivt at behandle CPR oplysninger om historiske adresseoplysninger
og opholdsperiode indtil dette tidspunkt.
A-kasserne vil derfor fortsat have behov for
at tilgå CPR-oplysninger i CPR eller via udstillingen i det
fælles it-baserede datagrundlag af opholdsperioder i Danmark
inden for de seneste 12 år samt aktuelle og historiske
adresseoplysninger inden for samme periode.
Den enkelte a-kasse vil i den forbindelse
kunne have behov for ændringer i sine it-systemer, hvis den
enkelte a-kasse vælger at automatisere sin sagsbehandling i
forbindelse med vejledning af tidligere medlemmer om genoprettelse
af medlemskab mv.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
De fem principper for agil, erhvervsrettet
regulering, som skal gøre det lettere at anvende nye
digitale teknologier og forretningsmodeller, herunder 1)
muliggør anvendelse af nye forretningsmodeller, 2)
teknologineutral, 3) mere enkel og formålsbestemt, 4)
helhedstænkende og 5) sikrer brugervenlig digitalisering,
vurderes ikke at være relevante i forhold til
indeværende lovforslag.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget medfører, at de borgere, som
efter de gældende regler særskilt skal dokumentere at
være omfattet af undtagelserne for opholdskravet eller ophold
i andet EU/EØS land, i Schweiz eller på
Færøerne, ikke længere skal skaffe denne
dokumentation.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Forud for lovens fremsættelse har det
ikke været muligt at afslutte den eksterne høring
på grund af tidspunktet for indgåelsen af aftale den 2.
december 2019 om finansloven for 2020. Et udkast til lovforslag er
i perioden fra den 3. december 2019 til den 16. december 2019 sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for
Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE), Copenhagen Business
School - Handelshøjskolen, Danes Worldwide, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske A-kasser, Danske Universiteter, Dansk
Magisterforening, Dansk Musikerforbund, Datatilsynet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale
social-, sundheds og arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Forhandlingsfællesskabet, Fredensborg Kommune, Fredericia
Kommune, Frie Funktionærer, Gentofte Kommune, Gladsaxe
Kommune, Institut for Menneskerettigheder, IT-Universitetet i
København, Kooperationen, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse, Københavns Universitet,
Læger uden Grænser, Odense Kommune, Odsherred Kommune,
Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Røde Kors, SOS
Racisme, Syddansk Universitet, Udbetaling Danmark, Vejle Kommune,
Vesthimmerland Kommune, Viborg Kommune, Aalborg Universitet og
Aarhus Universitet.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/Mindreudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angive
»Ingen«) | Negative konsekvenser/Merudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angive
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2020: 51,0 2021: 72,4 2022: 78,8 2023: 79,3 | Stat: 2020: 65,2 2021: 103,7 2022: 112,8 2023: 113,3 | | Kommuner: 2020: 31,9 2021: 51,1 2022: 55,6 2023: 56,0 | Kommuner: 2020: 96,6 2021: 154,4 2022: 167,9 2023: 168,7 | | Regioner: Ingen | Regioner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Forslaget medfører, at de borgere,
som efter de gældende regler særskilt skal dokumentere
at være omfattet af undtagelserne for opholdskravet eller
ophold i et andet EU/EØS land, i Schweiz eller på
Færøerne, ikke længere skal skaffe denne
dokumentation. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/-Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 53, stk. 1, 1. pkt., i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. opnås ret til dagpenge
efter 1 års medlemskab af en anerkendt a-kasse. Efter stk. 1,
2. pkt., er det en betingelse, at opholdskravet i § 53 a i
loven er opfyldt ved indplaceringen i dagpengeperioden.
Det foreslås, at § 53, stk. 1, 2.
pkt., ophæves.
Forslaget er en konsekvens af, at
opholdskravet i § 53 a foreslås ophævet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3.
Forslaget betyder, at retten til dagpenge
fremadrettet ikke vil være betinget af opfyldelse af et
opholdskrav.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter § 53, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. er genoptjeningen af retten
til dagpenge for et medlem, som er indplaceret i en
dagpengeperiode, betinget af, at medlemmet opfylder et
beskæftigelseskrav, der svarer til 1 års
fuldtidsarbejde samt opfyldelse af opholdskravet efter § 53 a
i loven.
Det foreslås, at § 53, stk. 8,
ændres således, at det ikke længere er en
betingelse for genoptjening af retten til dagpenge, at
opholdskravet i § 53 a er opfyldt.
Forslaget er en konsekvens af, at
opholdskravet i § 53 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., foreslås ophævet,
jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Forslaget betyder, at genoptjening af retten
til dagpenge fremadrettet ikke vil være betinget af
opfyldelse af et opholdskrav.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter § 53 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. er retten til dagpenge
betinget af, at medlemmet lovligt har haft ophold her i riget i
sammenlagt mindst 7 år inden for de seneste 12 år, jf.
dog stk. 2-5.
Ved opgørelsen af opholdskravet
lægges oplysninger om bopælsregistrering i Det Centrale
Personregister (CPR) til grund, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder.
Efter § 53 a, stk. 2, sidestilles
følgende med ophold her i riget ved opgørelsen af
opholdskravet:
1) Hyre på et
dansk skib.
2) Ophold i
udlandet som udsendt repræsentant for en dansk offentlig
myndighed.
3) Ophold i
udlandet i øvrigt som beskæftiget i offentlig dansk
interesse.
4) Ophold i
udlandet som ansat i en dansk virksomhed, herunder filial eller
datterselskab.
5) Ophold i
udlandet med henblik på erhvervskompetencegivende uddannelse,
når medlemmet har opfyldt kravet om bopæl og ophold
efter § 41, stk. 1, umiddelbart før uddannelsen blev
påbegyndt.
6) Ophold i
udlandet som forsker ved udenlandsk universitet,
forskningsinstitution eller virksomhed, når medlemmet har
opfyldt kravet om bopæl og ophold efter § 41, stk. 1,
umiddelbart før udlandsopholdet blev påbegyndt.
Efter § 53 a, stk. 3, i loven sidestilles
perioder, hvor et medlem har været samlevende på
fælles bopæl med en person omfattet af undtagelser i
stk. 2, med ophold her i riget, hvis de havde etableret
fælles bopæl inden udrejsen. Tilsvarende gælder
deres børn under 18 år, såfremt de har
bopæl hos forældrene under opholdet i udlandet.
Efter § 53 a, stk. 4, i loven sidestilles
ophold i udlandet, før medlemmet fyldte 18 år, med
ophold her i riget, når medlemmet har opholdt sig her i riget
i sammenlagt mindst 7 år, før medlemmet fyldte 18
år.
Efter § 53 a, stk. 5, i loven kan et
medlem, der har gennemført en integrationsgrunduddannelse
(igu), jf. § 54, opnå ret til dagpenge uanset
opholdskravet i stk. 1.
Efter § 53 a, stk. 6, i loven
fastsætter beskæftigelsesministeren efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
opholdskravet efter stk. 1-4.
Det foreslås, at § 53 a
ophæves.
Forslaget betyder, at retten til dagpenge
fremadrettet ikke vil være betinget af opfyldelse af et
opholdskrav.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter § 74 a, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. har et medlem som udgangspunkt
ret til efterløn, såfremt pågældende vil
kunne opfylde betingelserne for ret til dagpenge.
Efter § 74 a, stk. 11, i loven har et
medlem dog ret til efterløn, selvom medlemmet på
tidspunktet for ret til overgang til efterløn ikke opfylder
opholdskravet i lovens § 53 a.
Som følge af, at § 74 a, stk. 11,
i loven foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1,
nr. 5, foreslås det, at henvisning i § 74 a, stk. 1, nr.
4, til § 74, stk. 11, konsekvensrettes således, at denne
henvisning vil blive ophævet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter § 74 a, stk. 11, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. har et medlem ret til
efterløn, selvom medlemmet på tidspunktet for ret til
overgang til efterløn ikke opfylder opholdskravet i lovens
§ 53 a.
Som følge af, at opholdskravet i §
53 a i loven foreslås ophævet, jf. lovforslagets §
1, nr. 3, foreslås det, at § 74 a, stk. 11,
ophæves som konsekvens heraf.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter § 90 b, stk. 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. har a-kasserne, i det omfang
det er nødvendig til brug for opgørelse af
opholdskravet i § 53 a, stk. 1 og 4, efter forudgående
samtykke fra et medlem, der søger om ydelser, adgang til
oplysninger i Det Centrale Personregister om tidligere adresser,
herunder beskyttede adresser, inden for de seneste 12 år og
for perioden fra et medlem blev født, til medlemmet fyldte
18 år. A-kasserne har ligeledes adgang til oplysningerne om
en person, der ønsker at blive medlem af a-kassen, når
personen har givet forudgående samtykke.
Det foreslås, at § 90 b, stk. 4,
ophæves.
Forslaget betyder, at a-kasserne fremadrettet
ikke vil skulle have adgang til oplysninger i CPR om tidligere
adresser, herunder beskyttede adresser, inden for de sidste 12
år, samt for perioden fra et medlem blev født til
medlemmet fyldte 18 år for at vurdere, om disse personer
opfylder opholdskrav for ret til dagpenge. Forslaget betyder
videre, at a-kasserne fremadrettet i disse situationer heller ikke
vil skulle have adgang til disse oplysninger om en person, der
ønsker at blive medlem af en kasse, selvom personen har
givet forudgående samtykke til det.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. og
2.3. i de almindelige bemærkninger samt til lovforslagets
§ 3 med tilhørende bemærkninger i forhold til
muligheden for genopretning af medlemskabet af en a-kasse.
Til nr. 7
Efter § 90 b, stk. 5, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. er a-kassernes adgang til Det
Centrale personregister, jf. stk. 3, nr. 2 og stk. 4, underlagt
Indenrigsministeriets standardvilkår for dataleverencer til
private.
Det foreslås i § 90 b, stk. 5, der
bliver stk. 4, at henvisningen til stk. 4 udgår.
Forslaget er en konsekvens af, at § 90 b,
stk. 4, foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1,
nr. 6.
Til nr. 8
Efter § 90 b, stk. 6, 1. pkt., i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. kan oplysninger som
nævnt i stk. 3 og 4 indhentes for a-kassens nuværende
og tidligere medlemmer og for perioder, som vedrører en
aktuel medlemsskabsperiode, og perioder, der ligger forud
herfor.
Det foreslås i § 90 b, stk. 6, 1.
pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., at henvisningen til stk. 4
udgår.
Forslaget er en konsekvens af, at § 90 b,
stk. 4, foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1,
nr. 6.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. februar 2020.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet det bemærkes,
at lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i øvrigt ikke
finder anvendelse for Færøerne og Grønland, jf.
§ 105 i loven.
Til §
3
Der er ikke mulighed for, at tidligere
medlemmer kan genoprette medlemskab af en a-kasse som følge
af udmeldelse af a-kassen på grund af opholdskravet.
For at få ret til dagpenge skal en
person have været medlem af en a-kasse i 1 år inden
anmodning om ret til dagpenge, jf. § 53, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. eller have afsluttet en
uddannelse efter § 54 i loven og have søgt om optagelse
i a-kassen senest 2 uger efter uddannelsens afslutning.
Efter § 41, stk. 1, i loven har personer,
som har bopæl og ophold her i riget bortset fra
Færøerne og Grønland, som udgangspunkt ret til
optagelse som medlem af en a-kasse.
Efter § 65, stk. 6, i loven er der
fastsat nærmere regler i § 6 i bekendtgørelse nr.
1170 af 25. november 2019 om en a-kasses pligt til at vejlede mv.,
hvorefter der er fastsat nærmere regler om, at når en
person søger om at blive optaget i en a-kasse, skal a-kassen
vejlede om, at retten til dagpenge er betinget af, at medlemmet
opfylder et opholdskrav. Når et medlem eller en person, der
søger om at blive optaget i en a-kasse, anmoder om det, skal
a-kassen give individuel vejledning, herunder efter samtykke
indhente oplysninger om bopælsregistrering i Det Centrale
Personregister (CPR).
Efter § 90 b, stk. 4, i loven har
a-kasserne, i det omfang det er nødvendigt til brug for
opgørelsen af opholdskravet i § 53 a, stk. 1 og 4, i
loven efter forudgående samtykke fra et medlem, der
søger om ydelser, adgang til oplysninger i CPR om tidligere
adresser, herunder beskyttede adresser, inden for de seneste 12
år og for perioden fra et medlem blev født, til
medlemmet fyldte 18 år. A-kasserne har ligeledes adgang til
oplysningerne i 1. pkt. i bestemmelsen om en person, der
ønsker at blive medlem af kassen, når personen har
givet forudgående samtykke til det.
Det foreslås i stk.
1, nr. 1, at et tidligere medlem
af en a-kasse, i perioden fra den 1. februar til og med den 31.
juli 2020 vil kunne genoprette medlemskabet fra tidspunktet for
udmeldelse af en a-kasse, hvis vedkommende på grund af
manglende opfyldelse af opholdskravet har meldt sig ud, eller er
blevet slettet som medlem som følge af manglende betaling af
medlemsbidrag, i perioden fra den 1. januar 2019 og frem til den 1.
februar 2020.
Forslaget betyder, at medlemmet skal
være udmeldt eller slettet som medlem af en a-kasse som
følge af, at vedkommende ikke kunne opfylde opholdskravet i
perioden fra den 1. januar 2019 og frem til den 1. februar 2020. De
anførte datoer omfatter perioden for opholdskravets
indførelse, jf. lov nr. 1710 af 27. december 2018 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov
om sygedagpenge og barselsloven, og frem til opholdskravets
ophævelse, jf. § 1, nr. 3, i lovforslaget.
I stk. 1, nr. 2,
foreslås det som en yderligere afgrænsning, at
vedkommende efter de hidtil gældende regler på et
tidspunkt i perioden fra den 1. januar 2019 og frem til den 1.
februar 2020 ikke opfyldte opholdskravet efter § 53 a, stk. 1,
i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. § 5, stk. 2
og 3, i lov nr. 1710 af 27. december 2018 om ændring af lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., og lov om sygedagpenge og
barselsloven.
Forslaget betyder, at det tidligere medlem i
den i nr. 1 omtalte periode, ikke har kunnet opfylde det
opholdskrav, som har været gældende i perioden. For
2019 var opholdskravet 5 år inden for de sidste 12 år.
For 2020 er opholdskravet 6 år inden for de sidste 12
år. Der henvises til § 5, stk. 2 og 3, i lov nr. 1710 af
27. december 2018 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., og lov om sygedagpenge og
barselsloven.
Samlet betyder stk. 1, nr. 1 og 2, at
tidligere medlemmer, som på grund af manglende opfyldelse af
opholdskravet, har meldt sig ud af en a-kasse eller har undladt af
betale medlemsbidrag under den periode, hvor opholdskrav for ret
til dagpenge har været gældende, vil kunne have
mulighed for at genoprette medlemskab af en a-kasse under visse
betingelser. Medlemskabet vil kunne genoprettes i den tidligere
såvel som i en ny a-kasse.
Det foreslås i stk.
2, nr. 1, at det bliver en
betingelse for genopretning af medlemsskabet, at vedkommende har
meldt sig ud af en a-kasse fra den 1. januar 2019 og frem til den
31. december 2019, og har haft bopælsregistreringer her i
riget i mindre end 5 år inden for de seneste 12 år i
Det Centrale Personregister, eller fra den 1. januar 2020 og frem
til den 1. februar 2020, og har haft bopælsregistreringer her
i riget i mindre end 6 år inden for de seneste 12 år i
Det Centrale Personregister.
Forslaget betyder, at a-kassen skal
undersøge, at medlemmet ikke var tilmeldt CPR i 2019 eller
2020, og dermed vil skulle sikre sig, at den manglende tilmelding
betyder, at medlemmet ikke ville have kunnet opfylde
opholdskravsbetingelsen på 5 eller 6 år i 2019
henholdsvis 2020.
I stk. 2, nr. 2,
foreslås som en yderligere betingelse, at det tidligere
medlem på tro og love skal erklære, at
pågældende efter de hidtil gældende regler
på et tidspunkt i perioden fra den 1. januar 2019 og frem til
den 1. februar 2020 ikke har opfyldt opholdskravet efter § 53
a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. § 5, stk.
2 og 3, i lov nr. 1710 af 27. december 2018 om ændring af lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., og lov om sygedagpenge og
barselsloven.
Forslaget i nr. 2 betyder, at medlemmet
derudover på tro og love vil skulle erklære, at
pågældende ikke opfyldte en af undtagelserne for
opholdskravet i § 53 a i loven, hvilket a-kassen ikke vil have
mulighed for at undersøge, da det beror på
individuelle forhold hos det enkelte medlem.
I stk. 2, nr. 3,
foreslås som en yderligere betingelse, at det tidligere
medlem vil skulle efterbetale medlemsbidrag efter § 77, stk.
1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., herunder
eventuelt bidrag til efterlønsordningen, for den periode,
hvor personen har været udmeldt.
Forslaget i nr. 3 betyder, at genoprettelsen
af medlemskabet af en a-kasse vil forudsætte, at medlemmet
efterbetaler medlemsbidrag efter § 77, stk. 1, i loven
herunder eventuelt det frivillige bidrag til
efterlønsordningen, hvis pågældende var tilmeldt
denne ordning. Bidragene vil skulle efterbetales for den periode,
hvor medlemmet har været udmeldt. Medlemmet stilles dermed
så vidt muligt som om, at pågældende aldrig havde
været udmeldt.
Det bemærkes, at det også vil
blive muligt at genoprette tilslutningen til
efterlønsordningen i de situationer, hvor et medlem som
følge af udmeldelse af a-kassen ikke har kunnet indbetale
sit frivillige efterlønsbidrag. Det forudsættes, at
efterlønsbidragene i forbindelse med udmeldelsen ikke er
blevet udbetalt til det tidligere medlem efter det fyldte 30.
år, idet pågældende i den situation dermed har
fraskrevet sig retten til efterløn. Personer under 30
år, som har fået efterlønsbidrag tilbagebetalt,
vil kunne optjene en ny ret til efterløn, hvis indbetalingen
af efterlønsbidrag genoptages inden det fyldte 30. år.
Der henvises til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det foreslås i stk.
3, at § 41, stk. 1, nr. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. ikke vil finde anvendelse for
personer omfattet af stk. 1.
Forslaget betyder, at tidligere medlemmer af
en a-kasse, som vil opfylde betingelserne for at genoprette
medlemskabet af en a-kasse, ikke vil skulle opfylde betingelsen om
at have bopæl og ophold her i riget på tidspunktet for
genoprettelsen.
Det foreslås i stk.
4, at medlemmer, der vil få genoprettet deres
medlemskab efter stk. 1, vil kunne få dagpenge udbetalt fra
den 1. i den måned, hvor anmodning om genoprettelse af
medlemskab vil være modtaget i a-kassen. Det vil være
en betingelse, at medlemmet i øvrigt opfylde betingelserne
for ret til dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
Forslaget betyder, at det ikke vil være
muligt at få udbetalt dagpenge for en periode forud for
lovens ikrafttræden og tidligst fra den 1. i den måned,
hvori der vil blive anmodet om genopretning af medlemskabet.
Forslaget betyder videre, at medlemmet - ud
over genoprettelsen af medlemskabet - bl.a. vil skulle være
dagpengeberettiget ved at opfylde indkomst- eller
beskæftigelseskravet og vil skulle kunne stå til
rådighed for arbejdsmarkedet.
Det foreslås i stk.
5, at a-kassen vil skulle vejlede tidligere medlemmer
omfattet af stk. 1, om retten til at få genoprettet
medlemskab af en a-kasse.
Forslaget betyder, at a-kasserne vil skulle
informere de tidligere medlemmer, for hvem de foreslåede
regler kan have betydning. Det foreslås, at a-kasserne selv
træffer beslutning om, hvorledes denne information
formidles.
Det foreslås i stk.
6, at den hidtil gældende § 90 b, stk. 4, i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. finder anvendelse ved
genoprettelsen af medlemsskabet efter stk. 1.
A-kasserne skal i deres administration sikre,
at betingelserne for genopretning af medlemskabet er tilstede.
Forslaget betyder, at a-kassernes adgang til
oplysninger i CPR om tidligere adresser, herunder beskyttede
adresser, inden for de seneste 12 år og for perioden fra et
medlem blev født, til medlemmet fyldte 18 år, vil
blive videreført i perioden, hvor medlemskabet kan
genoprettes.
Forslaget betyder endvidere, at a-kasserne,
efter samtykke fra et medlem, der vil søge om genopretning,
i perioden med genopretning, fortsat vil have adgang til
oplysninger i CPR om tidligere adresser, herunder beskyttede
adresser, inden for de seneste 12 år og for perioden fra et
medlem blev født, til medlemmet fyldte 18 år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. og
2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1092 af 1. november 2019,
som senest ændret ved § 1 i lov nr. 701 af 8. juni 2018,
§ 7 i lov nr. 1430 af 5. december 2018, § 2 i lov nr. 339
af 2. april og § 7 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages
følgende ændringer: | | | | § 53. Ret til
dagpenge opnås efter 1 års medlemskab af en anerkendt
arbejdsløshedskasse, jf. dog § 54. Det er en
betingelse, at opholdskravet i § 53 a er opfyldt ved
indplaceringen i dagpengeperioden. Stk. 2-7.
--- | | 1. § 53, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. | Stk. 8. For et
medlem, som er indplaceret i en dagpengeperiode, er genoptjeningen
af retten til dagpenge, jf. dog stk. 12, betinget af, at
opholdskravet i § 53 a er opfyldt, og at en af følgende
betingelser er opfyldt: 1) At et fuldtidsforsikret medlem inden
for de seneste 3 år, jf. dog stk. 10, har haft mindst 1.924
løntimer. 2) At et deltidsforsikret medlem inden for
de seneste 3 år, jf. dog stk. 10, har haft mindst 1.258
løntimer. 3) At medlemmet har gennemført en
uddannelse, jf. § 54. Stk. 9-19.
--- | | 2. I § 53, stk. 8, udgår »at
opholdskravet i § 53 a er opfyldt, og«. | | | | § 53 a.
Retten til dagpenge er betinget af, at medlemmet lovligt har haft
ophold her i riget i sammenlagt mindst 7 år inden for de
seneste 12 år, jf. dog stk. 2-5. Ved opgørelsen af
opholdskravet i 1. pkt. lægges oplysninger om
bopælsregistrering i Det Centrale Personregister til grund,
medmindre der foreligger særlige omstændigheder. Stk. 2. Ved
opgørelsen af opholdskravet i stk. 1 sidestilles
følgende med ophold her i riget: 1) Hyre på et dansk skib. 2) Ophold i udlandet som udsendt
repræsentant for en dansk offentlig myndighed. 3) Ophold i udlandet i øvrigt som
beskæftiget i offentlig dansk interesse. 4) Ophold i udlandet som ansat i en dansk
virksomhed, herunder filial eller datterselskab. 5) Ophold i udlandet med henblik på
erhvervskompetencegivende uddannelse, når medlemmet har
opfyldt kravet om bopæl og ophold efter § 41, stk. 1,
umiddelbart før uddannelsen blev påbegyndt. 6) Ophold i udlandet som forsker ved
udenlandsk universitet, forskningsinstitution eller virksomhed,
når medlemmet har opfyldt kravet om bopæl og ophold
efter § 41, stk. 1, umiddelbart før udlandsopholdet
blev påbegyndt. Stk. 3. Ved
opgørelse af opholdskravet i stk. 1 sidestilles med ophold
her i riget perioder, hvor et medlem har været samlevende
på fælles bopæl med en person omfattet af stk. 2,
hvis de har indgået ægteskab eller registreret
partnerskab med hinanden eller opfylder betingelserne for at
indgå ægteskab med hinanden og havde etableret
fælles bopæl inden udrejsen. Tilsvarende gælder
for deres børn under 18 år, hvis de havde bopæl
hos forældrene under opholdet i udlandet. Stk. 4. Ved
opgørelsen af opholdskravet i stk. 1 sidestilles ophold i
udlandet, før medlemmet fyldte 18 år, med ophold her i
riget, når medlemmet har opholdt sig her i riget i sammenlagt
mindst 7 år, før medlemmet fyldte 18 år. Stk. 5. Uanset
opholdskravet i stk. 1 kan et medlem, der har gennemført en
integrationsgrunduddannelse, jf. § 54, stk. 1, opnå ret
til dagpenge. Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
opholdskravet i stk. 1-5. Der kan herunder fastsættes
nærmere regler om opgørelsen af opholdskravet,
betingelserne for forhold, der kan sidestilles med ophold her i
riget, m.v. | | 3. § 53 a ophæves. | | | | § 74 a. Ret
til efterløn har et medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse, jf. dog § 74 o, som 1) har nået efterlønsalderen,
jf. § 74, 2) har været medlem i mindst 30
år, jf. dog stk. 2-6, 3) har indbetalt efterlønsbidrag,
jf. § 77, stk. 4, i 30 år, og senest fra medlemmet er
fyldt 30 år, jf. dog stk. 2-6, 4) vil kunne opfylde betingelserne for ret
til dagpenge ved ledighed, jf. dog stk. 8-12, 5) har fået indberettet
værdien af pensionsformuen, jf. § 74 j, stk. 3, 4, 8 og
9, og 6) har bopæl her i riget eller i et
andet EØS-land. Stk. 2-10.
--- | | 4. I § 74 a, stk. 1, nr. 4, ændres
»stk. 8-12« til: »stk. 8-11«. | Stk. 11. Et
medlem har ret til efterløn, selv om medlemmet på
tidspunktet for ret til overgang til efterløn ikke opfylder
opholdskravet i § 53 a. Stk. 12-13.
--- | | 5. § 74 a, stk. 11, ophæves. Stk. 12 og 13 bliver herefter stk. 11 og
12. | | | | § 90 b.
--- Stk. 2-3.
--- Stk. 4.
Arbejdsløshedskasserne har, i det omfang det er
nødvendigt til brug for opgørelsen af opholdskravet i
§ 53 a, stk. 1 og 4, efter forudgående samtykke fra et
medlem, der søger om ydelser, adgang til oplysninger i Det
Centrale Personregister om tidligere adresser, herunder beskyttede
adresser, inden for de seneste 12 år og for perioden fra et
medlem blev født, til medlemmet fyldte 18 år.
Arbejdsløshedskasserne har ligeledes adgang til
oplysningerne i 1. pkt. om en person, der ønsker at blive
medlem af arbejdsløshedskassen, når personen har givet
forudgående samtykke til det. | | 6. § 90 b, stk. 4, ophæves. Stk. 5-7 bliver herefter stk. 4-6. | Stk. 5.
Arbejdsløshedskassernes adgang til Det Centrale
Personregister, jf. stk. 3, nr. 2, og stk. 4, er underlagt
Økonomi- og Indenrigsministeriets standardvilkår for
dataleverancer til private. | | 7. I § 90 b, stk. 5, der bliver stk. 4,
udgår »og stk. 4,«. | Stk. 6.
Oplysninger som nævnt i stk. 3 og 4 kan indhentes for
arbejdsløshedskassens nuværende og tidligere medlemmer
og for perioder, som vedrører en aktuel medlemsskabsperiode,
og perioder, der ligger forud herfor. Arbejdsløshedskasserne
kan benytte oplysningerne til registersamkøring i
kontroløjemed. Oplysningerne er undergivet tavshedspligt i
arbejdsløshedskasserne. Straffelovens §§ 152 og
152 c-152 f finder anvendelse. Stk. 7.
--- | | 8. I § 90 b, stk. 6, 1. pkt., der bliver stk.
5, 1. pkt., udgår »og 4«. |
|