Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 30. januar 2020
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance og Sambandsflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 25
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Stk. 3, nr.
7, affattes således:
»7)
artikel 3, 3 bis, 3 ter eller 3 quater i konventionen af 10. marts
1988 til bekæmpelse af ulovlige handlinger mod
søfartssikkerheden som henholdsvis ændret og indsat
ved protokollen af 14. oktober 2005 til konventionen af 10. marts
1988 til bekæmpelse af ulovlige handlinger mod
søfartssikkerheden eller artikel 2, 2 bis eller 2 ter i
protokollen af 10. marts 1988 til bekæmpelse af ulovlige
handlinger mod sikkerheden for fastgjorte platforme, der befinder
sig på kontinentalsokkelen, som henholdsvis ændret og
indsat ved protokollen af 14. oktober 2005 til protokollen af 10.
marts 1988 til bekæmpelse af ulovlige handlinger mod
sikkerheden for fastgjorte platforme, der befinder sig på
kontinentalsokkelen,«.
[Lovteknisk korrektion]
2) I
stk. 3, nr. 8, ændres
»artikel 4« til: »artikel 13«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 33
3) I
stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»destruktion«: »af fotografier og
fingeraftryk«.
[Præcisering]
Til § 39
4) I
stk. 1 ændres
»eftersøgtes« til:
»pågældendes«.
[Præcisering]
Til § 58
5) Nr. 1
affattes således:
»1. § 2, stk. 1, affattes således:
»Retten træffer efter anmodning fra Den
Internationale Straffedomstol beslutning om udlevering af personer,
mod hvem Den Internationale Straffedomstol har indledt
strafforfølgning.««
[Præcisering]
6) Nr. 2
affattes således:
»2. § 2, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Retten træffer endvidere efter anmodning beslutning om
udlevering til fuldbyrdelse af Den Internationale Straffedomstols
domme.««
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en korrektion, da det
følger af bekendtgørelse nr. 10 af 24. maj 2019 af
protokol af 14. oktober 2005 til konventionen af 10. marts 1988 til
bekæmpelse af ulovlige handlinger mod
søfartssikkerheden, at der rettelig er tale om protokol af
14. oktober 2005 og ikke protokol af 1. november 2005. I
forbindelse med bekendtgørelsen af protokollen er denne
blevet oversat fra engelsk til dansk. I den danske
oversættelse fremgår det af protokollens artikel 4,
stk. 5-7, at der er indsat henholdsvis »Artikel 3 bis«,
»Artikel 3 ter« og »Artikel 3 quater«.
Justitsministeriet finder det på den baggrund
hensigtsmæssigt at ændre »3 b« til:
»3 bis«, »3 c« til: »3 ter« og
»3 d« til: »3 quater« i overensstemmelse
med oversættelsen.
Det følger endvidere af
bekendtgørelse nr. 13 af 1. juli 2019 af protokol af 14.
oktober 2005 til protokollen af 10. marts 1988 til bekæmpelse
af ulovlige handlinger mod sikkerheden for fastgjorte platforme,
der befinder sig på kontinentalsoklen, at der rettelig er
tale om protokol af 14. oktober 2005 og ikke protokol af 1.
november 2005. I forbindelse med bekendtgørelsen af
protokollen er denne blevet oversat fra engelsk til dansk. I den
danske oversættelse fremgår det af protokollens artikel
4, stk. 1 og 2, at der er indsat henholdsvis »Artikel 2
bis« og »Artikel 2 ter«. Justitsministeriet
finder det på den baggrund hensigtsmæssigt at
ændre »2 b« til: »2 bis« og »2
c« til: »2 ter« i overensstemmelse med
oversættelsen.
Forslaget indebærer ingen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 2
Der er tale om en korrektion, idet det
fremsatte forslag til bestemmelsen fejlagtigt henviser til
tvangsforsvindingskonventionens artikel 4, som fastsætter, at
enhver deltagerstat skal træffe de foranstaltninger, der
måtte være nødvendige for at sikre, at tvungen
forsvinding udgør en lovovertrædelse i henhold til
dens straffelovgivning. Der skal rettelig henvises til
konventionens artikel 13, der fastsætter, at med henblik
på udlevering mellem deltagerstaterne må en
tvangsforsvindingsforbrydelse ikke betragtes som en politisk
lovovertrædelse, som knyttet til en politisk
lovovertrædelse eller som en lovovertrædelse inspireret
af politiske motiver. En anmodning om udlevering på grundlag
af en sådan lovovertrædelse må således ikke
afslås udelukkende på dette grundlag.
Til nr. 3
Der er alene tale om en præcisering,
så det tydeligt fastsættes i bestemmelsen, at
muligheden for at fastsætte regler om opbevaring og
destruktion vedrører fotografier og fingeraftryk. Forslaget
indebærer således ingen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 4
Der er alene tale om en sproglig
ensretning, så der i stedet for »den
eftersøgtes« henvises til »den
pågældendes« i overensstemmelse med betegnelsen i
resten af lovforslaget. Forslaget indebærer således
ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 5
Det fremsatte forslag til bestemmelsen kan
efterlade tvivl om, hvorvidt »domstolen« i den
gældende bestemmelse henviser til »Retten« eller
til »Den Internationale Straffedomstol«. For at
imødegå tvivl foreslås bestemmelsen nyaffattet,
så det tydeligt fastsættes i bestemmelsen, at det er
Den Internationale Straffedomstol, der henvises til. Forslaget
indebærer således ingen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 6
Det fremsatte forslag til bestemmelsen kan
efterlade tvivl om, hvorvidt »domstolens« i den
gældende bestemmelse henviser til »Retten« eller
til »Den Internationale Straffedomstol«. For at
imødegå tvivl foreslås bestemmelsen nyaffattet,
så det tydeligt fastsættes i bestemmelsen, at det er
Den Internationale Straffedomstol, der henvises til. Forslaget
indebærer således ingen indholdsmæssig
ændring.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. november
2019 og var til 1. behandling den 10. december 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 26. september 2019 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 116, folketingsåret
2018-19, 2 samling. Den 27. november 2019 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Flemming Møller Mortensen
(S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus
Stoklund (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Nils Sjøberg (RV) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (ALT) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) fmd. Jan E. Jørgensen (V) Britt
Bager (V) Inger Støjberg (V) Morten Dahlin (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Skaarup (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF)
Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance og Sambandsflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |