Skriftlig fremsættelse (20. november
2019)
Social- og
indenrigsministeren (Astrid Krag):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om social service (Ro og stabilitet for udsatte børn og unge og
styrkelse af forældres retssikkerhed i
anbringelsessager)
(Lovforslag nr. L 68)
Lovforslaget vedrører forholdene for
børn og unge, som er anbragt uden for hjemmet, og deres
forældre, plejefa?mi?li?er, m.v. Lovforslaget udmønter
dele af initiativerne "Ro og stabilitet for udsatte børn og
unge" og "Styrkelse af forældres retssikkerhed i
anbringelsessager" fra "Udmøntning af satspuljen 2019-2022
(Delaftale for børne- og socialområdet)".
Lovforslaget indeholder en række
forslag om ændringer af serviceloven, der bl.a. har til
formål at understøtte ro og stabilitet for udsatte
børn og unge.
Forslaget skal bl.a. medvirke til, at
anbragte børn og unge får den nødvendige ro og
stabilitet og så vidt muligt skånes for
grundløse genbehandlinger af anbringelsessagen, som kan
være meget belastende og skabe utryghed for barnet eller den
unge. Derfor lægges der op til at give kommunen mulighed for
at afvise at behandle anmodninger fra
foræl?dremyndighedsindehaveren om hjemgivelse af
børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet uden samtykke,
når der ikke er sket væsentlige ændringer af
forholdene.
Med forslaget lægges der samtidig op
til at foretage en?kelte ændringer af servicelovens regler om
fuldbyrdelse af tvangsmæssige afgørelser. I dag har
kommunen særlig adgang til at fuldbyrde en række
tvangsmæssige afgørelser på
børneområdet, herunder om anbringelse uden for hjemmet
uden samtykke, og kan anmode om bistand fra politiet, hvis det er
nødvendigt. Det gælder imidlertid ikke, hvis det af
hensyn til barnets eller den unges behov for støtte er
nødvendigt at ændre barnets eller den unges
anbringelsessted uden samtykke, f.eks. på grund af barnets
eller den unges behov for meget specialiseret pædagogisk
behandling. I de helt særlige tilfælde, hvor det ikke
er mulig at opnå barnets eller den unges eller
forældrenes frivillige medvirken til afgørelsens
gennemførelse, vil det i sidste ende kunne betyde, at barnet
eller den unge ikke får den fornødne hjælp.
Baggrunden for, at forslaget indgik i
satspuljeaftalen, var bl.a., at Folketingets Ombudsmand havde
rettet henvendelse til Social- og Indenrigsministeriet og bedt
ministeriet oplyse, om ministeriet mener, der er grundlag for at
søge tilvejebragt en ny hjemmel. Lovforslaget lægger
op til at ændre reglerne, så kommunerne får
adgang til at fuldbyrde afgørelser om ændret
anbringelsessted uden samtykke, eventuelt med politiets bistand, i
de helt særlige tilfælde, hvor det er nødvendigt
af hensyn til barnets eller den unges bedste. For at styrke
retssikkerheden for barnet eller den unge,
forældremyndighedsindehaveren og anbringelsesstedet m.v. ved
gennemførelse af tvangsmæssige afgørelser
lægges der samtidig op til bl.a. at tydeliggøre, at
fuldbyrdelse af tvangsmæssige afgørelser skal ske
så skånsomt som muligt med henblik på at sikre
barnets eller den unges bedste. Kom?mu?nen skal søge at
undgå, at tvangsmæssig fuldbyr?del?se af
afgørelsen bliver nødvendig.
Lovforslaget lægger også op til
at udvide Ankestyrelsens adgang til af egen drift at træffe
afgørelse i sager om særlig støtte til
børn og unge. Ankestyrelsen kan i dag pålægge
kommunerne at træffe de nødvendige afgørelser
og kan endvidere selv træffe visse typer af
afgørelser. Med den foreslå?ede ændring vil
Ankestyrelsen fremover selv af egen drift kunne træffe
afgørelse om samvær mellem et anbragt barn eller en
ung, forældrene og netværket, herunder bl.a.
sø?sken?de, bedsteforældre eller en tidligere
plejefamilie, som barnet eller den unge er knyttet til. Det skal
bl.a. sikre, at der hur?tigt kan træffes de fornødne
afgørelser om samvær, støttet samvær,
overvåget eller afbrudt samvær, når det af hensyn
til barnets eller den unges bedste er nødvendigt.
Herudover indeholder lovforslaget en
styrkelse af sammenhængen mellem valg af anbringelsessted og
valg af eg?net undervisningstilbud til barnet eller den unge. Det
foreslås således, at kommunen ved valg af konkret
anbringelsessted skal lægt vægt på hensynet til
barnets eller den unges skolegang, herunder hensynet til at
undgå skoleskift, med mindre hensynet til barnets eller den
unges bedste taler imod. Forslaget vil indebære, at det
tydeligøres i servicelo?ven, at den anbringende kommune som
led i kommunens valg af konkret anbringelsessted skal prioritere og
tage højde for valg af egnet undervisningstilbud. Det skal
understøtte barnets eller den unges læring i
grundskolen og bidrage til at nedbringe antallet af skoleskift og
perioder uden et undervisningstilbud i folkeskolen eller på
en intern skole.
Endvidere indeholder lovforslaget tiltag,
som skal understøtte forældrenes retssikkerhed i
anbringelsessager. Det foreslås at indføre krav om, at
en indstilling fra kommunen til børn og unge-udvalget om
anbringelse uden samtykke skal indeholde en særskilt
vurdering af forældremyndighedsindehaverens kompetencer i
forhold til at drage omsorg for barnet eller den unge og
håndtere barnets eller den unges særlige behov,
herunder med hjælp og støtte efter servicelo?ven eller
anden relevant lovgivning. Dette forslag skal styrke
oplysningsgrundlaget i sagerne. Endvidere foreslås det at
indføre krav om, at eventuelle psykologiske
undersø?gelser af forældremyndighedsindehaveren, der
iværksæt?tes som led i en børnefaglig
undersøgelse, skal foretages af en autoriseret psykolog.
Formålet er at øge kvaliteten af
un?dersøgelserne.
Endelig lægger lovforslaget op til at
ophæve den adgang, social- og indenrigsministeren i dag har
til at fastsætte regler om anbragte børn og unge under
18 års egenbetaling for døgnopholdet. Dette skal
sikre, at der ikke fremover kan fastsættes regler om
egenbetaling fra anbragte børn og unge under 18 år.
Denne del af forslaget er i al væsentlighed en
genfremsættelse af lovforslaget L 230, Forslag til lov om
ændring af lov om social service (Ophævelse af adgang
til at fastsætte regler om anbragte børns og unges
egenbetaling), der bortfaldt på grund af udskrivelsen af
folketingsvalget i foråret 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.