Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 11. december 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2, 5, 6 og 10. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 4 og 7-9.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Enhedslisten) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
støtte lovforslaget og ministerens ændringsforslag, da
de vil gavne indsatsen for et mere sikkert og sundt
arbejdsmiljø på danske arbejdspladser.
Lovforslaget er en udmøntning af
Ekspertudvalgets forslag til løsninger på problemerne
med det stigende antal mennesker, der arbejder under muskel- og
skeletbelastninger og psykosociale belastninger og er udsat for
alvorlige arbejdsulykker, som man erkendte i 2017.
De alvorlige belastninger og det
mangelfulde forebyggende arbejdsmiljøarbejde gør, at
60.000 mennesker hvert år udsættes for en arbejdsskade
- skader, der ifølge Beskæftigelsesministeriet koster
samfundet ca. 80 mia. kr. til behandling, sygedagpenge,
revalidering, fleksjob, pensioner og produktionstab. Lovforslaget
vil ikke fuldt ud løse de erkendte problemer i
arbejdsmiljøet.
En grundlæggende forbedring af
arbejdsmiljøet forudsætter en styrkelse af
arbejdsmiljøindsatsen på de enkelte arbejdspladser.
Arbejdsmiljørepræsentantens indflydelse og uddannelse
styrkes ikke med dette lovforslag. En grundlæggende
forbedring af arbejdsmiljøet på det psykosociale
område forudsætter en skærpelse af lovgivningen,
en styrkelse den forebyggende indsats og uddannelse af
arbejdsmiljørepræsentanter og ledere. Det er
desværre ikke en del af dette lovforslag, og derfor vil de
alvorlige problemer med det psykiske arbejdsmiljø fortsat
eksistere.
Desuden svækkes lovforslaget af
manglende økonomiske midler til professionel
arbejdsmiljørådgivning til små og mellemstore
virksomheder og til styrkelse af parternes
arbejdsmiljøindsats, som det ellers bl.a. er foreslået
af DA og FH i Ekspertudvalgets arbejde.
Enhedslisten ser lovforslaget som et
første skridt på vej til sikre, trygge og sunde
arbejdspladser. Enhedslisten deltager gerne i udformningen af nye
nødvendige ekstra skridt, som opfylder dette formål.
Enhedslisten har stillet en række ændringsforslag til
lovforslaget, der yderligere kan styrke det forebyggende
arbejdsmiljøarbejde inden for rammerne af Ekspertudvalgets
anbefalinger.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Nr.
11 affattes således:
»11. I §
21, stk. 2, ændres »skal foretages af en
autoriseret arbejdsmiljørådgiver.« til:
»skal ske ved anvendelse af den nødvendige
sagkundskab, herunder at undersøgelser af muligheden for
substitution af stoffer og materialer skal foretages af en ekstern
autoriseret arbejdsmiljørådgiver.«.«
[Tilføjelse til
bestemmelsens indhold]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) Nr.
15 affattes således:
»15. I §
65 c, stk. 1, 1. pkt., udgår »enten akkrediteret
inspektion eller«, og i 2. pkt.
udgår »inspektion foretages af et inspektionsorgan,
mens akkrediteret«.«
[Korrektion af henvisning]
Af et mindretal
(EL):
3) Nr.
26 affattes således:
»26. § 72 a, stk. 1, affattes
således:
»Stk. 1.
Arbejdstilsynet gennemfører som led i tilsynsopgaven efter
§ 72, stk. 1, nr. 7, tilsyn, hvor virksomhederne kontaktes,
1-4 måneder før tilsynet gennemføres, og hvor
alle væsentlige arbejdsmiljøproblemer gennemgås.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler herom.««
[Ændring af bestemmelse i
stedet for ophævelse af bestemmelse]
4) Nr.
27-29 udgår.
[Ophævelse af numre i
lovforslaget]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) I
den under nr. 33 foreslåede § 77 b ændres i stk. 2, nr. 2, »og arbejdsgiveren
ønsker at løse det eller de forhold, der er mistanke
om.« til: »og arbejdsgiveren ønsker at
løse det eller de arbejdsmiljøproblemer, der er
mistanke om.«
[Præcisering af bestemmelsens
indhold]
6) I
den under nr. 33 foreslåede § 77 b ændres i stk. 3 »løsningen af
forholdene.« til: »løsningen af
arbejdsmiljøproblemet.«
[Præcisering af bestemmelsens
indhold]
Af et mindretal
(EL):
7) I
den under nr. 33 foreslåede § 77 b indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
En aftale kan ikke kombineres med tilbud om dialog og vejledning
fra Arbejdstilsynet.«.«
[Indsættelse af nyt
stykke]
8) I
den under nr. 35 foreslåede § 78 c ændres i stk. 2, 2. pkt., »Arbejdsgiveren skal
afgive erklæring herom« til: »Arbejdsgiveren skal
afgive erklæring herom under strafansvar.«.
[Tilføjelse til
bestemmelsens indhold]
9)
Efter nr. 35 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
81 c indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
arbejdsmiljøorganisationen eller i virksomheder, der ikke
har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, en
repræsentant for de ansatte skal have digital adgang til
relevante oplysninger om virksomhedens
arbejdsmiljøinformation, herunder oplysninger om og
indholdet i den digitale kontakt mellem Arbejdstilsynet og den
enkelte virksomhed, f.eks. om tilbagemeldinger på
afgørelser.««
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte regler om, at
arbejdsmiljørepræsentanter skal have digital adgang
til relevante oplysninger]
Til § 4
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
10) I
stk. 3 ændres »10«
til: »9, 11«.
[Korrektion af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der indsættes
en tilføjelse til den foreslåede ændring af
bestemmelsen, således at der skal anvendes en ekstern
autoriseret arbejdsmiljørådgiver til at efterkomme
kompetencepåbuddet, når Arbejdstilsynet har
påbudt virksomheden at undersøge muligheden for
substitution af stoffer og materialer.
Til nr. 2
Der er tale om korrektion af en
henvisning.
Til nr. 3
Det foreslås, at bestemmelsen om, at
Arbejdstilsynet som led i tilsynsopgaven efter § 72, stk. 1,
nr. 7, gennemfører risikobaserede tilsyn på
virksomheder med ansatte udvalgt på baggrund af en
indeksmodel og stikprøver, ændres til, at
Arbejdstilsynet som led i tilsynsopgaven gennemfører tilsyn,
hvor virksomheden varsles 1-4 måneder før tilsynet, og
hvor alle de væsentlige arbejdsmiljøproblemer
gennemgås ved tilsynet.
Beskæftigelsesministeren bemyndiges
til at fastsætte næremere regler om tilsynet, herunder
hvornår et sådant tilsyn skal gennemføres.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af nr. 3.
Til nr. 5
Der er tale om en præcisering af
bestemmelsens indhold.
Til nr. 6
Der er tale om en præcisering af
bestemmelsens indhold.
Til nr. 7
Det foreslås, at der indsættes
et nyt stykke, hvorefter en virksomhed ikke kan få tilbud om
dialog og vejledning fra Arbejdstilsynet, hvis virksomheden har
indgået en aftale med Arbejdstilsynet om løsning af et
eller flere konkrete arbejdsmiljøproblemer inden for en
aftalt frist. Det skyldes, at sådanne virksomheder
forudsættes selv at være i stand til at løse
deres problemer eller indhente ekstern bistand.
Til nr. 8
Det foreslås, at der indsættes
en tilføjelse til den foreslåede ændring af
§ 78 c, således at arbejdsgiverens erklæring om,
at arbejdsmiljøorganisationen eller i virksomheder, der ikke
har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, de
ansatte, er blevet gjort bekendt med indholdet af tilbagemeldingen
på afgørelsen, afgives under strafansvar.
Til nr. 9
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren kan fastætte regler om, at
arbejdsmiljørepræsentanter eller i virksomheder uden
pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation en
repræsentant for de ansatte får enklere adgang til
relevante oplysninger om arbejdsmiljø, herunder information,
som er tilgængelig i den digitale kontakt mellem virksomheder
og Arbejdstilsynet, og som er relevante for
arbejdsmiljørepræsentantens opgaver. Der kan
således fastsættes regler om, at
arbejdsmiljørepræsentanter eller en repræsentant
for de ansatte skal have digital adgang til at gøre sig
bekendt med tilbagemeldingen på afgørelser. Dermed vil
virksomheden blive pålagt at lave en digital løsning,
der giver adgang denne information.
Til nr. 10
Der er tale om korrektion af en
henvisning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. november
2019 og var til 1. behandling den 28. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 11. september 2019 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - 45, folketingsåret
2018-19, 2. samling. Den 20. november 2019 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S)
Kasper Sand Kjær (S) fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV)
Nils Sjøberg (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |