Fremsat den 13. november 2019 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(Mulighed for fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler)
§ 1
I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 596 af 16. maj 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 12, stk. 2, indsættes
efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Elevrådene på de institutioner,
der indgår i fordelingsudvalgene efter 2. pkt., udpeger i
forening én repræsentant uden stemmeret til
fordelingsudvalget.«
2. I
§ 12, stk. 3, indsættes
efter »pågældende uddannelse«: », jf.
dog § 12 a«.
3. § 12,
stk. 3, affattes således:
»Fordelingsudvalget foretager fordelingen af
ansøgere, når antallet af ansøgere til en
bestemt uddannelse ved en institution overstiger den fastsatte
kapacitet for den pågældende uddannelse.«
4. I
§ 12, stk. 5, indsættes
efter »gymnasiale uddannelser«: », jf. dog §
12 a«.
5. § 12,
stk. 5, affattes således:
»Børne- og undervisningsministeren
fastsætter regler om fordelingen af elever og kursister
mellem institutionerne, herunder om fordelingsudvalg, og om
henvisning af elever til institutioner godkendt efter lov om
private institutioner for gymnasiale uddannelser.«
6.
Efter § 12 indsættes før overskriften før
§ 13:
Ȥ 12 a. Fordelingsudvalget kan ved enstemmig
afgørelse fastsætte lokale elevfordelingsregler med
det formål at løse eller imødegå
udfordringer af faglig, pædagogisk eller social karakter, som
har sammenhæng med elevsammensætningen på en
eller flere institutioner i fordelingsudvalgets område.
Fordelingsudvalget skal kunne sandsynliggøre, at
elevsammensætningen på en eller flere institutioner i
fordelingsudvalgets område giver anledning til faglige,
pædagogiske eller sociale udfordringer.
Stk. 2.
Fordelingsudvalget behandler efter anmodning fra bestyrelsen for en
institution, hvis leder er medlem af udvalget, bestyrelsens
anmodning om fastsættelse af lokale elevfordelingsregler
efter stk. 1.
Stk. 3. En
institution, som har anmodet fordelingsudvalget om at
fastsætte lokale elevfordelingsregler efter stk. 2, jf. stk.
1, kan klage til regionsrådet i den region, hvor
institutionen er hjemmehørende, over fordelingsudvalgets
afgørelse.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om
frister for fastsættelsen af lokale elevfordelingsregler, om
frister for klage og om offentliggørelse og information om
lokale regler.«
§ 2
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 597 af 16. maj 2019,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 34 a indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
§ 8, stk. 2, § 11, § 12 og § 12 a i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. finder tilsvarende anvendelse for udbud af
uddannelsen til almen studentereksamen og udbud af uddannelsen til
hf-eksamen på institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.«
2. I
§ 34 a, stk. 6, affattes
således:
»Stk. 6.
§ 8, stk. 2, § 11 og § 12 i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. finder
tilsvarende anvendelse for udbud af uddannelsen til almen
studentereksamen og udbud af uddannelsen til hf-eksamen på
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 3
og 5, og § 2, nr. 2, træder i kraft den 1. januar
2021.
Stk. 3. § 1, nr. 1
og 6, ophæves den 1. januar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2. Ændring i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse
2.2.1. Gældende ret
2.2.1. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.3. Elevrepræsentation i
fordelingsudvalgene
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det fremgår af forståelsespapiret "Retfærdig
retning for Danmark" af 25. juni 2019, der blev indgået
mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Enhedslisten, at "(d)et er et mål for en ny regering, at
skoler og ungdomsuddannelsers elevoptag bedre afspejler
befolkningssammensætningen". Det fremgår endvidere af
forståelsespapiret, at "(d)er fortsat er udfordringer med at
få integrationen til at fungere alle steder" samt at "(d)et
skader vores tillid til hinanden, når børn med
forskellige baggrunde ikke går i skole med
hinanden…".
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Alternativet og Liberal Alliance indgik den 3. oktober 2019 aftale
om mulighed for lokale elevfordelingsregler ved fordeling af elever
til de almengymnasiale uddannelser.
Det fremgår af aftalen, at fordelingsudvalgene for
optagelse til skoleåret 2020/21 skal have mulighed for at
fastsætte lokale elevfordelingsregler, hvis
elevsammensætningen på et eller flere gymnasier i
fordelingsudvalgets område giver anledning til udfordringer
af faglig, pædagogisk og/eller social karakter. Kan
fordelingsudvalget ikke blive enigt om lokale elevfordelingsregler,
skal et gymnasium, som oplever sådanne udfordringer, kunne
kræve, at fordelingsudvalget træffer afgørelse
om fastsættelse af lokale elevfordelingsregler. Kan
fordelingsudvalget fortsat ikke blive enigt, skal gymnasiet kunne
klage til regionsrådet, hvorefter regionsrådet vil have
mulighed for at fastsætte lokale elevfordelingsregler. Ved
fastsættelsen af lokale regler bør fordelingsudvalg og
regioner gå i dialog med tilgrænsende fordelingsudvalg
og evt. regioner, hvis institutionerne tilhørende disse
fordelingsudvalg og beliggende i pågældende region
påvirkes af de lokale regler. Fordelingsudvalg og regioner
skal ved fastsættelsen af lokale regler tage højde
for, dels at der ikke sker en uhensigtsmæssig ændring
af elevsammensætningen på andre gymnasier, så
situationen forværres på andre institutioner, dels at
der tages højde for elevsammensætningen på
erhvervsgymnasiale uddannelser, som er samlokaliseret med de
almengymnasiale uddannelser f.eks. i campus. I forbindelse med at
fordelingsudvalgene får mulighed for at fastsætte
lokale elevfordelingsregler skal eleverne kunne indgå i
fordelingsudvalgene med én elevrepræsentant uden
stemmeret i hvert fordelingsudvalg.
Endelig fremgår det af aftalen, at der er tale om en
midlertidig løsning, hvorfor loven alene skal gælde
for ét år indtil den 1. januar 2021.
Med lovforslaget foreslås det på baggrund af aftalen
at etablere mulighed for, at fordelingsudvalg skal kunne
fastsætte lokale elevfordelingsregler for at løse
eller imødegå udfordringer af faglig, pædagogisk
og/eller social karakter, der skyldes elevsammensætningen.
Institutioner, som oplever sådanne udfordringer, skal kunne
kræve, at fordelingsudvalget træffer afgørelse
om, at der skal fastsættes lokale elevfordelingsregler. Der
vil være klageadgang til regionen, hvis fordelingsudvalget
efter et sådan krav fra en eller flere institutioner i
fordelingsudvalgets område ikke bliver enigt om lokale
elevfordelingsregler. Regionen vil herefter få mulighed for
selv at fastsætte lokale elevfordelingsregler.
I tillæg hertil foreslås det, at elevrådene
på de institutioner, som indgår i fordelingsudvalget, i
forening udpeger én elevrepræsentant uden stemmeret
til fordelingsudvalget.
Endvidere foreslås det lovfæstet i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, at bestemmelserne i
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. om fastsættelse af kapacitetslofter,
elevfordeling og stedlig placering af nye udbud tilsvarende finder
anvendelse for udbud af uddannelsen til almen studentereksamen og
udbud af uddannelsen til hf-eksamen på institutioner for
erhvervsrettet uddannelse.
På baggrund af den politiske aftale foreslås det, at
loven alene skal gælde i perioden 1. januar 2020 til 1.
januar 2021 med undtagelse af den foreslåede ændring i
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, som i vid
udstrækning foreslås videreført.
Når nye unge hvert år skal optages på de
almengymnasiale uddannelser (stx og hf) på institutioner, der
er omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., fordeles de på konkrete
gymnasier efter ansøgning. Ansøgerne har krav
på at blive optaget på uddannelsen, hvis de opfylder
adgangsforudsætningerne som fastsat i lov om de gymnasiale
uddannelser, men de er ikke garanteret optagelse på en af de
søgte institutioner. Der kan angives op til fem prioriterede
uddannelsesønsker. Ved et uddannelsesønske
forstås en uddannelse kombineret med en
uddannelsesinstitution. Der er ikke i dag centrale regler om
fordeling af elever på de erhvervsgymnasiale uddannelser (hhx
og htx).
Institutioner, der ikke har flere optagelsesberettigede
ansøgere, end de har kapacitet til, skal optage alle. Hvis
der er flere ansøgere til en institution som
førsteprioritet, end der er kapacitet til, skal samtlige af
institutionens modtagne ansøgninger sendes til
fordelingsudvalget med henblik på fordeling af eleverne.
Fordelingsudvalget afgør fordelingen af elever i
området efter centralt fastsatte fordelingskriterier. Hvert
år er der institutioner, der har flere
førsteprioritetsansøgninger, end de har kapacitet
til, og hvor en del af ansøgerne derfor skal fordeles til
andre institutioner. Hovedkriteriet for fordeling af elever i de
almengymnasiale uddannelser er i dag transportafstanden mellem
elevens bopæl og den søgte uddannelsesinstitution.
Ifølge oplysninger fra Danske Regioner fik ca. 95 procent
af ansøgerne til almen studentereksamen (stx) på
landsplan opfyldt deres førsteprioritetsønske i
2018.
Der er de seneste år gennemført en række
justeringer af reglerne om elevfordeling og reglerne for
fastsættelse af kapacitet: For det første blev
mulighederne for at fastsætte kapacitetslofter med virkning
fra den 1. februar 2018 styrket. Der er således mulighed for
at fastsætte et kapacitetsloft, dvs. et loft for
institutionernes elevoptag, for en længere periode og i
særlige tilfælde uden at afvente en indstilling fra
regionsrådet og en udtalelse fra den berørte
institution. Og for det andet fik fordelingsudvalgene med virkning
fra den 1. februar 2018 mulighed for i helt særlige
tilfælde begrundet i lokale forhold at beslutte, at en
institution kan optage et mindre antal ansøgere i stedet for
andre ansøgere, der ellers ville skulle optages på
institutionen efter afstandskriteriet.
Der er imidlertid fortsat udfordringer for nogle gymnasier bl.a.
i forhold til elevsammensætning, herunder en høj andel
af elever med udenlandsk herkomst på nogle gymnasier. Nogle
rektorer for institutioner med en høj andel af elever med
udenlandsk herkomst har bl.a. tilkendegivet, at en stor
koncentration af denne elevgruppe kan give anledning til
forskellige udfordringer bl.a. i form af ringe deltagelse i
gymnasiets sociale liv, demokratiske og frivillige aktiviteter,
negativ social kontrol m.v., og at elever med dansk herkomst
søger væk fra gymnasiet.
Det er afgørende for sammenhængskraften i vores
samfund, at elever møder hinanden på tværs af
samfundslag, religion og etnicitet. Derfor er det et mål for
regeringen, at skoler og ungdomsuddannelser afspejler
befolkningssammensætningen. De unge mennesker får bedre
kort på hånden ved, at de kender hinanden og vores
samfund på kryds og tværs.
Lovforslaget har til formål at etablere en supplerende
lovgivningsmæssig ramme til håndtering af disse
udfordringer i forhold til de allerede gennemførte
justeringer af regelgrundlaget. Formålet med forslaget er
således bl.a. en yderligere styrkelse af mulighederne for at
sikre en elevsammensætning på den enkelte institution,
der ikke giver anledning til faglige, pædagogiske og/eller
sociale udfordringer. På baggrund af den politiske aftale
foreslås det, at lovens elementer herom alene skal
gælde for ét år indtil den 1. januar 2021. Der
er således alene tale om en midlertidig løsning.
Der blev i begyndelsen af 2019 nedsat en ekspertgruppe
vedrørende fordeling af elever på de gymnasiale
uddannelser. Ekspertgruppen skal gennemføre et
analysearbejde og på det grundlag opstille og vurdere
konkrete modeller for fordeling af eleverne, som kan modvirke
udfordringer forbundet med koncentration af elever med udenlandsk
herkomst og med udkantsproblemstillinger. Ekspertgruppens rapport
skal danne afsæt for politiske drøftelser om
langsigtede løsninger vedrørende fordeling af elever
på de gymnasiale uddannelser.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 10, stk. 1, i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., at
regionsrådet koordinerer den samlede indsats i regionen for
at sikre sammenhæng i udbuddet af ungdomsuddannelser,
herunder for så vidt angår den geografiske placering af
udbuddet og kapaciteten på uddannelserne, med henblik
på, at der er et tilstrækkeligt og varieret
uddannelsestilbud til alle unge og voksne i regionen.
Regionsrådets koordinering sker i samarbejde med alle
selvejende institutioner, der er godkendt til at udbyde en eller
flere ungdomsuddannelser i regionen, bortset fra private
institutioner for gymnasiale uddannelser.
Det følger af § 12, stk. 1-4, i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., at
regionsrådet koordinerer, herunder fordeler elever på
uddannelserne til almen studentereksamen og hf-eksamen.
Regionsrådet nedsætter til brug herfor et
fordelingsudvalg for hvert af de geografiske områder, der i
forhold til uddannelsesstederne ligger i en passende geografisk
afstand fra de unge uddannelsessøgendes bopæl.
Fordelingsudvalget består af 1-2 repræsentanter for
regionsrådet og af lederne af de institutioner, der deltager
i de forpligtende samarbejder, dog ikke lederne af studenterkurser,
samt af lederne af de private institutioner for gymnasiale
uddannelser. Fordelingsudvalget foretager fordelingen af
ansøgere til en bestemt uddannelse, når antallet af
ansøgere til en bestemt uddannelse ved en institution
overstiger institutionens fastsatte kapacitet for den
pågældende uddannelse. Regionen stiller
sekretariatsmæssig betjening til rådighed for
fordelingsudvalget.
Det følger af samme lovs § 12, stk. 5, at
børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om
fordelingen af elever og kursister mellem institutionerne, herunder
om fordelingsudvalg, og om henvisning af elever til institutioner
godkendt efter lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser. Bemyndigelsen indeholder ikke hjemmel for
fordelingsudvalgene til at fastsætte lokale
elevfordelingsregler.
Bemyndigelsen er udmøntet ved bekendtgørelse nr.
1491 af 13. december 2018 om optagelse på de gymnasiale
uddannelser og om kapacitetsfastsættelse på
institutioner for almengymnasiale uddannelser (herefter
benævnt optagelsesbekendtgørelsen).
Af § 9, stk. 1, i optagelsesbekendtgørelsen
fremgår, at fordelingsudvalget lægger vægt
på afstanden via vejnettet mellem ansøgernes
bopæl og uddannelsesstedet, således at en
ansøger går forud for andre ansøgere, der har
længere afstand mellem bopælen og uddannelsesstedet end
ansøgeren. Som eksempel på en undtagelse til dette
hovedkriterium om transportafstand kan nævnes, at
fordelingsudvalget efter § 9, stk. 2, tager hensyn til
foreliggende oplysninger om en ansøgers handicap og i den
forbindelse kan tillægge reservation af en plads til
ansøgeren på en institution, der er
hensigtsmæssig i forhold til det pågældende
handicap, højere prioritet som fordelingskriterium end
afstanden mellem ansøgerens bopæl og institutionen.
Som en anden undtagelse kan nævnes, at fordelingsudvalget kan
reservere plads til en ansøger på en institution, hvis
vedkommende ikke på anden måde kan få plads
på en institution inden for en rimelig transporttid fra sin
bopæl (dvs. et transporttidskriterium). Ved rimelig
transporttid forstås normalt 60 minutter med offentlig
transport. Dette følger af § 9, stk. 4, i
optagelsesbekendtgørelsen.
Endvidere fremgår det af § 31, at børne- og
undervisningsministeren kan godkende, at en institution har en
særlig profil med den virkning, at individuelle faglige
forudsætninger hos ansøgerne, der er relevante for den
særlige profil, kan indgå som fordelingskriterium med
højere prioritet end afstanden mellem ansøgernes
bopæl og uddannelsesstedet, dvs. hovedkriteriet om
transportafstand, jf. § 9, stk. 5.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det nuværende hovedkriterium for fordeling af elever i de
almengymnasiale uddannelser er transportafstanden mellem elevens
bopæl og den søgte uddannelsesinstitution. Der er tale
om et objektivt kriterium, og baggrunden herfor var, at det
tilgodeser gennemsigtigheden i ansøgningsprocessen.
Især i storbyerne ses der på nogle gymnasier en
koncentration af elever med udenlandsk herkomst. Nogle rektorer
på gymnasier med en høj andel af elever med udenlandsk
herkomst har bl.a. tilkendegivet, at en stor koncentration af denne
elevgruppe kan give anledning til pædagogiske og sociale
udfordringer, bl.a. i form af ringe deltagelse i gymnasiets sociale
liv, demokratiske og frivillige aktiviteter, negativ social kontrol
m.v., og at det kan medføre, at elever med dansk herkomst
søger væk fra gymnasiet.
Det er afgørende for sammenhængskraften i vores
samfund, at elever møder hinanden på tværs af
samfundslag, religion og etnicitet. Derfor er det et mål for
regeringen, at skoler og ungdomsuddannelser afspejler
befolkningssammensætningen. De unge mennesker får bedre
kort på hånden ved, at de kender hinanden og vores
samfund på kryds og tværs.
Børne- og undervisningsministeren har for
skoleårene 2017/18, 2018/19 og 2019/20 givet dispensation fra
optagelsesbekendtgørelsens fordelingsregler, hvorved der
på gymnasier med akutte udfordringer med eksempelvis store
andele af elever med udenlandsk herkomst blev givet mulighed for at
fastlægge lokale fordelingsregler i forbindelse med
optagelsen. Fordelingsudvalg Øst i Aarhus har således
de seneste tre år fået dispensation til at
fastsætte lokale elevfordelingsregler. Den oprindelige
dispensation er fra december 2016 og gjaldt for optagelse til
skoleåret 2017/18. Dispensationen gav mulighed for, at
fordelingsudvalget kunne beslutte at fastsætte lokale
fordelingskriterier om fordeling ud fra faglige og
pædagogiske hensyn til elevsammensætningen på
gymnasierne i fordelingsudvalgets område. De lokale
elevfordelingsregler blev fastsat med udgangspunkt i en
procentandel af ansøgere fra områder med kombineret
boligudlejning (KUO-områder). Samtidig blev der i videst
mulige omfang taget hensyn til elevernes egne ønsker om,
hvilket gymnasium de ville optages på. Begrundelsen for
dispensationen var bl.a. de konkrete, akutte udfordringer på
Langkaer Gymnasium med elevflugt. Dispensationen blev året
efter forlænget for ét år til også at
omfatte optagelse til skoleåret 2018/19, hvor tilsvarende
forhold gjorde sig gældende.
Den seneste dispensation for optagelse til skoleåret
2019/20 gav mulighed for forlods reservation af pladser til
ansøgere fra visse områder med kombineret
boligudlejning (KUO-områder). Den omstændighed, at
dispensationen blev afgrænset på en anden måde
end oprindeligt til alene at omfatte forlods reservation af pladser
til ansøgere fra visse KOU-områder, havde
sammenhæng med, at de forhold, der i de to forudgående
år udgjorde grundlaget for den oprindelige konkret begrundede
dispensation ikke længere var til stede, idet Langkaer nu var
fusioneret med Aarhus Tech. Det var Børne- og
Undervisningsministeriets vurdering, at hjemmelsgrundlaget for
meddelelse af dispensationer ikke rakte til at give mulighed for
fastsættelse af lokale elevfordelingsregler af generel
karakter, uden at der foreligger konkrete, akutte udfordringer.
Det vurderes derfor at være hensigtsmæssigt, at der
tilvejebringes et nyt hjemmelsgrundlag for, at fordelingsudvalgene
kan fastætte lokale elevfordelingsregler af generel karakter,
hvilket foreslås med dette lovforslag.
På den baggrund foreslås det, at fordelingsudvalgene
får mulighed for ved enstemmig afgørelse at
fastsætte lokale elevfordelingsregler for at løse
eller imødegå udfordringer af faglig, pædagogisk
eller social karakter, som er en følge af
elevsammensætningen på en eller flere af
institutionerne i det område, som fordelingsudvalget
dækker. Det er efter forslaget en betingelse for, at der kan
fastsættes lokale elevfordelingsregler, at det
sandsynliggøres, at de konstaterede udfordringer har
sammenhæng med elevsammensætningen på det
pågældende gymnasium. Det kan f.eks. ske i form af
udtalelser fra institutionens ledelse om oplevede udfordringer
baseret på bl.a. observationer, tilgængelig forskning
eller ved data fra/oplysninger om forhold omfattet af Børne-
og Undervisningsministeriets kvalitetsindikatorer m.v. Det er
herefter fordelingsudvalget, der træffer afgørelse om,
hvorvidt sandsynliggørelseskravet er opfyldt.
Når fordelingsudvalget har sandsynliggjort, at der
foreligger faglige, pædagogiske og/eller sociale
udfordringer, der skyldes elevsammensætningen, skal udvalget
tage stilling til kriterier for fordeling af eleverne, der kan
imødegå de konstaterede udfordringer.
Det er en forudsætning, at kriterierne for fordeling af
eleverne fastsættes inden for rammerne af Danmarks
internationale forpligtelser. Kriterierne skal således kunne
begrundes sagligt og være egnede til at modvirke de
konstaterede udfordringer. Fordelingskriterierne kan
afhængigt af de konstaterede udfordringers karakter f.eks.
være baseret på karakterer fra folkeskolen, bopæl
mv. Det er vurderingen, at der ikke inden for rammerne af Danmarks
internationale forpligtelser kan fastsættes lokale regler,
som fordeler eleverne på baggrund af herkomst.
Der er bl.a. lavet analyser af sammenhængen mellem
koncentrationen af elever med udenlandsk herkomst og elevernes
faglige niveau og frafald. Analyserne kan hverken be- eller
afkræfte, at en høj koncentration af elever med
udenlandsk herkomst har en negativ betydning for elevernes
faglighed eller fuldførelse på disse institutioner.
Denne tvetydige konklusion stemmer i høj grad overens med
resultaterne fra en række lignende analyser på
gymnasialt niveau fra Norge, Sverige og Holland, der ligeledes ikke
finder en konsistent, signifikant negativ effekt af
elevsammensætningen på de enkelte elevers faglige
præstationer.
Forslaget giver adgang til lokalt at træffe
afgørelse om lokale elevfordelingsregler for at
imødegå eller løse de faglige,
pædagogiske og/eller sociale udfordringer, som nogle enkelte
institutioner har i forhold til elevsammensætningen. Med
forslaget vil det blive muligt at håndtere sådanne
udfordringer på visse institutioner allerede i forbindelse
med fordelingen af eleverne mellem institutionerne, i stedet for at
de er overladt til den enkelte institution at håndtere selv.
Fordelingsudvalgets mulighed for at fastsætte lokale
elevfordelingsregler vil også omfatte institutioner, hvis
antal ansøgere til en bestemt uddannelse ikke overstiger den
fastsatte kapacitet for den pågældende uddannelse, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, således at fordelingsudvalget
om nødvendigt kan fordele alle ansøgere.
Det foreslås, at fordelingsudvalget efter anmodning fra
bestyrelsen for en institution, hvis leder er medlem af udvalget,
skal behandle en bestyrelses anmodning om fastsættelse af
lokale elevfordelingsregler. Institutioner, som oplever faglige,
pædagogiske og/eller sociale udfordringer på grund af
elevsammensætningen, vil således kunne kræve, at
fordelingsudvalget træffer afgørelse om at
fastsætte af lokale fordelingsregler.
Har en institution anmodet et fordelingsudvalg om at
fastsætte lokale elevfordelingsregler, foreslås det, at
institutionen skal kunne klage til regionsrådet i den region,
hvor institutionen er hjemmehørende, over
fordelingsudvalgets afgørelse, hvis institutionen finder
afgørelsen utilstrækkelig, f.eks. hvis institutionen
ikke har fået sine ønsker til elevfordelingsregler
fuldt ud imødekommet.
Det foreslås endelig, at børne- og
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
fristerne for fastsættelsen af lokale elevfordelingsregler og
klage og om offentliggørelse af og information om de lokale
elevfordelingsregler. Dette for at sikre en hensigtsmæssig
proces og oplysningsindsats, så ansøgerne er bekendt
med fordelingsgrundlaget.
Der ændres med forslaget ikke ved institutionernes
mulighed for at blive godkendt til profilgymnasium.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr.
2-6, og bemærkningerne hertil.
Som en konsekvens af ovenstående forslag foreslås
det endvidere lovfæstet i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, at bestemmelserne i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. om
elevfordeling finder tilsvarende anvendelse for institutioner for
erhvervsrettet uddannelse med udbud af uddannelsen til almen
studentereksamen eller hf-eksamen. Herved gøres det klart,
at fordelingsreglerne m.v., jf. lovforslagets § 2, nr. 1,
også gælder for stx- og hf-udbud på institutioner
for erhvervsrettet uddannelse.
Der henvises til afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger
samt lovforslagets § 2, nr. 1-2, og bemærkningerne
hertil.
2.2. Ændring i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse
2.2.1. Gældende ret
Det følger af § 1, stk. 1, sidste pkt., i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, at børne- og
undervisningsministeren kan godkende, at en institution inden for
den offentlige forvaltning også kan udbyde almengymnasial
uddannelse.
Af § 34, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse fremgår det, at institutionerne samarbejder med
andre institutioner, der er godkendt efter loven, og andre
uddannelsesinstitutioner i et lokalt fællesskab. Samarbejdet
har til formål at sikre, at institutionerne udnytter deres
ressourcer bedst muligt, og at de informerer og vejleder samordnet
om deres samlede uddannelsesudbud. Samarbejdet kan angå
udbuddet af uddannelser. Det følger af bestemmelsens stk. 2,
at institutionerne som led i samarbejdet danner et lokalt
fælles samarbejdsforum, som mødes mindst en gang hvert
kvartal.
Af § 34 a, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse fremgår det, at regionsrådet koordinerer den
samlede indsats i regionen for at sikre sammenhæng i udbuddet
af ungdomsuddannelser, herunder for så vidt angår den
geografiske placering af udbuddet og kapaciteten på
uddannelserne med henblik på, at der er et
tilstrækkeligt og varieret uddannelsestilbud til unge i
regionen. Regionsrådets koordinering sker i samarbejde med
alle selvejende institutioner, der er godkendt til at udbyde en
eller flere ungdomsuddannelser i regionen, bortset fra private
gymnasieskoler og private hf-kurser.
Af bestemmelsens stk. 3, følger det, at de institutioner,
der er godkendt til at udbyde en eller flere af de i
ungdomsuddannelser i regionen, der er nævnt i stk. 5, nr.
3-5, samarbejder med regionsrådet og med andre institutioner,
der udbyder ungdomsuddannelser, om den i stk. 1 nævnte
koordinering.
Efter bestemmelsens stk. 4, foregår samarbejdet efter stk.
3 mellem de institutioner, som udbyder de uddannelser, der er
nævnt i stk. 5, nr. 1-2, og regionsrådet dog gennem de
forpligtende samarbejder, som er nævnt i § 14 i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. Koordineringen omfatter, jf. stk. 5, 1)
Uddannelsen til almen studentereksamen, 2) Uddannelsen til
hf-eksamen, 3) Uddannelsen til merkantil studentereksamen, 4)
Uddannelsen til teknisk studentereksamen og 5)
Grundforløbende i erhvervsuddannelserne.
Af § 34 b i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse fremgår det, at regionsrådet afgiver
indstilling til børne- og undervisningsministeren om den
stedlige placering af nye uddannelsessteder i regionen for de
uddannelser, der er nævnt i § 34 a, stk. 5, nr. 3-5, og
for uddannelsen til international baccalaureate.
Af § 8, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., fremgår, at
børne- og undervisningsministeren efter indstilling fra et
eller flere regionsråd og efter høring af den enkelte
institution kan fastlægge et kapacitetsloft for en eller
flere institutioner, der er godkendt til at udbyde uddannelsen til
almen studentereksamen eller uddannelsen til hf-eksamen, med
henblik på at sikre et tilstrækkeligt og varieret
uddannelsesudbud til alle unge overalt i landet og en
hensigtsmæssig udnyttelse af den samlede kapacitet
såvel i det førstkommende som de efterfølgende
skoleår. I særlige tilfælde kan ministeren med
virkning for ét skoleår fastlægge et
kapacitetsloft, selv om der ikke er en indstilling fra et eller
flere regionsråd eller er sket høring af den enkelte
institution.
Af § 11 i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. fremgår det, at
regionsrådet afgiver indstilling til børne- og
undervisningsministeren om den stedlige placering i regionen af nye
uddannelsessteder for uddannelsen til almen studentereksamen,
2-årig uddannelse til almen studentereksamen, uddannelsen til
hf-eksamen, hf-enkeltfag og uddannelsen til international
baccalaureate.
Det følger af § 12 i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., at
regionsrådet efter bestemmelserne i stk. 2-4 har til opgave i
samarbejde med de i § 14 nævnte samarbejdende
institutioner at koordinere fordelingen af elever på
uddannelsen til almen studentereksamen henholdsvis hf-eksamen.
Regionsrådet nedsætter et fordelingsudvalg for hvert af
de geografiske områder, der i forhold til uddannelsesstederne
ligger i en passende geografisk afstand fra de unge
uddannelsessøgendes bopæl, jf. § 14, stk. 1.
Fordelingsudvalget består af 1-2 repræsentanter for
regionsrådet og af lederne af de institutioner, der deltager
i de forpligtende samarbejder efter § 14, stk. 1, dog ikke
lederne af studenterkurser, samt af lederne af de private
institutioner for gymnasial uddannelse i det pågældende
geografiske område. Fordelingsudvalget kan bestemme, at
ledere af institutioner for erhvervsrettet uddannelse inden for det
pågældende geografiske område kan være
medlemmer af udvalget. Fordelingsudvalget foretager fordelingen af
ansøgere, når antallet af ansøgere til en
bestemt uddannelse ved en institution overstiger den fastsatte
kapacitet for den pågældende uddannelse. Regionen
stiller sekretariatsmæssig betjening til rådighed for
fordelingsudvalgene. Børne- og undervisningsministeren
fastsætter regler om fordelingen af elever og kursister
mellem institutionerne, herunder om fordelingsudvalg, og om
henvisning af elever til institutioner godkendt efter lov om
private institutioner for gymnasiale uddannelser.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og foreslået
ordning
Børne- og undervisningsministeren kan efter
gældende ret godkende, at en institution for erhvervsrettet
uddannelse, der er inden for den offentlige forvaltning, også
kan udbyde almengymnasial uddannelse. Det indebærer, at
institutioner omfattet af lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelsen kan godkendes til udbud af almen studentereksamen og
hf-eksamen.
Disse institutioner for erhvervsrettet uddannelse deltager i dag
i fordelingsudvalg i forbindelse med fordeling af elever til almen
studentereksamen og hf-eksamen. Dette har ikke fundet udtryk i lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, der regulerer
institutioner for erhvervsrettet uddannelses institutionelle
forhold.
Børne- og Undervisningsministeriet er blevet
opmærksom på behov for at lovfæste dette i lov om
institutioner i lov om erhvervsrettet uddannelse.
Som en konsekvens af ovenstående forslag foreslås
det således lovfæstet i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, at § 8, stk. 2, § 12 og nu
også § 12 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 6, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. om fastsættelse af kapacitetslofter og
elevfordeling tilsvarende finder anvendelse for institutioner for
erhvervsrettet uddannelse med udbud af uddannelsen til almen
studentereksamen eller hf-eksamen. Herved gøres det klart,
at fordelingsreglerne også gælder for stx- og hf-udbud
på institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Endelig foreslås det lovfæstet, at
regionsrådenes kompetence til at afgive indstilling om den
stedlige placering af nye uddannelsessteder i regionen, jf. §
11 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., også omfatter placering af uddannelsen
til almen studentereksamen og hf-eksamen på en institution
for erhvervsrettet uddannelse.
Der henvises til § 2, nr. 1-2, og bemærkningerne
hertil.
2.3. Elevrepræsentation i
fordelingsudvalgene
2.3.1. Gældende ret
Det følger af § 12, stk. 1, i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., at
regionsrådet efter bestemmelserne i stk. 2-4 har til opgave i
samarbejde med de i § 14 nævnte samarbejdende
institutioner at koordinerer fordelingen af elever på
uddannelsen til almen studentereksamen henholdsvis hf-eksamen.
Af stk. 2 i samme bestemmelse følger det, at
regionsrådet nedsætter et fordelingsudvalg for hvert af
de geografiske områder, der i forhold til uddannelsesstederne
ligger i en passende geografisk afstand fra de unge
uddannelsessøgendes bopæl, jf. § 14, stk. 1.
Fordelingsudvalget består af 1-2 repræsentanter for
regionsrådet og af lederne af de institutioner, der deltager
i de forpligtende samarbejder efter § 14, stk. 1, dog ikke
lederne af studenterkurser, samt af lederne af de private
institutioner for gymnasial uddannelse i det pågældende
geografiske område. Fordelingsudvalget kan bestemme, at
ledere af institutioner for erhvervsrettet uddannelse inden for det
pågældende geografiske område kan være
medlemmer af udvalget.
Af § 14, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. fremgår det, at en
institution, der er godkendt til at udbyde uddannelsen til almen
studentereksamen eller uddannelsen til hf-eksamen, forpligtende
skal samarbejde med andre institutioner, der er godkendt til at
udbyde uddannelsen til almen studentereksamen eller uddannelsen til
hf-eksamen, om at sikre et tilstrækkeligt og varieret tilbud
af studieretninger og valgfag, herunder mere specialiserede
studieretninger, til de unge i overensstemmelse med bestemmelserne
herom i lov om de gymnasiale uddannelser. Et forpligtende
samarbejde skal omfatte alle institutioner, der er godkendt til at
udbyde uddannelsen til almen studentereksamen eller uddannelsen til
hf-eksamen inden for et geografisk område, der i forhold til
uddannelsesstederne ligger i en passende geografisk afstand fra de
unge uddannelsessøgendes bopæl.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
I dag består fordelingsudvalgene af rektorerne for de
almengymnasiale institutioner i fordelingsudvalgets område
samt 1-2 repræsentanter for regionsrådet. Derudover er
rektorerne på private gymnasiale institutioner i
fordelingsudvalgets område medlemmer af udvalget.
Fordelingsudvalget kan bestemme, at rektorerne på
erhvervsgymnasiale institutioner i området kan være
medlemmer af udvalget.
I forbindelse med, at fordelingsudvalgene får mulighed for
at fastsætte lokale elevfordelingsregler, hvis der opleves
faglige, pædagogiske og/eller sociale udfordringer på
en eller flere institutioner i fordelingsudvalgets område,
jf. lovforslagets § 1, nr. 6, vil det være en fordel at
inddrage elevernes kendskab til de enkelte institutioner, herunder
deres kendskab til skolernes miljø og mulige udfordringer i
forbindelse med elevsammensætningen, i elevfordelingen.
Det foreslås på den baggrund, at elevrådene
på de institutioner, der indgår i fordelingsudvalgene,
i forening skal kunne udpege én repræsentant uden
stemmeret til fordelingsudvalget.
Hensigten med det foreslåede er at kvalificere
fordelingsudvalgets arbejde med elevfordeling og overvejelser om
lokale elevfordelingsregler. Til sammenligning er der i
institutionernes bestyrelser to elevrepræsentanter udpeget af
institutionernes elevråd, hvoraf det ene medlem har
stemmeret.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige
Med lovforslaget tillægges fordelingsudvalget og
regionerne inden for deres lovbundne kompetence i forhold til
elevfordeling på det almengymnasiale område en ny
administrativ opgave f.eks. i form af mulighed for at
fastsætte lokale elevfordelingsregler. Hertil kommer
behandling af eventuelle klager til regionerne fra gymnasier, som
oplever udfordringer. Opgavevaretagelsen forventes at
medføre merudgifter for regionerne på ca. 1,7 mio. kr.
i 2020. Staten kompenserer regionerne herfor via DUT.
Skønnet er forbundet med usikkerhed. Udgifterne vil blive
afholdt inden for Børne- og Undervisningsministeriets
eksisterende bevillingsmæssige rammer.
Lovforslaget vil ikke indebære økonomiske og
administrative konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for Styrelsen
for It og Lærings it-systemer, idet de lokale
elevfordelingsregler besluttes og forvaltes lokalt. Det vil
afhænge af de lokale beslutninger, i hvilket omfang der vil
være behov for lokal understøttelse af sagsbehandling
i forbindelse med den konkrete fordeling af ansøgerne til de
enkelte gymnasiale institutioner, jf. også nedenfor om tryg
og sikker behandling.
I forhold til efterlevelse af principperne for
digitaliseringsklar lovgivning er det Børne- og
Undervisningsministeriets vurdering, at princip 1 (om enkle og
klare regler) vurderes at være efterlevet.
Det bemærkes, at opgaven med sandsynliggørelse af,
at der foreligger faglige, pædagogiske og/eller sociale
udfordringer grundet elevsammensætningen og derefter
fastsættelse af lokale elevfordelingsregler ikke vurderes at
kunne gøres til genstand for automatisk sagsbehandling. Der
vil heller ikke ske central fastsættelse af mulige kriterier
i forbindelse med sandsynliggørelsen af, at der foreligger
faglige, pædagogiske og/eller sociale udfordringer. Hermed er
der taget stilling til efterlevelsen af princip 3 (om automatisk
sagsbehandling), jf. nedenfor.
Princip 2 (om digital kommunikation), princip 3 (om automatisk
sagsbehandling), princip 6 (anvendelse af offentlig infrastruktur)
og princip 7 (om forebyggelse af snyd og fejl) vurderes på
baggrund af rammesætningen i den politiske aftale af 3.
oktober 2019 om mulighed for lokale elevfordelingsregler mindre
relevante for de konkrete ændringer i lovforslaget.
Princip 4 (sammenhæng på tværs - ensartede
begreber og genbrug af data) er i forlængelse heraf ikke
fuldt ud efterlevet, fordi fordelingsudvalgene selv fremskaffer
data.
Da det vil være samme fordelingsopgave, fordelingsudvalget
skal varetage fremover, baseret på de samme oplysninger (om
elevers navn, adresse, og standpunktskarakterer) blot eventuelt
på baggrund af andre kriterier, er det Børne- og
Undervisningsministeriets vurdering, at princip 5 (tryg og sikker
datahåndtering) som udgangspunktet efterleves. Det vil
være uddannelsesinstitutionernes og fordelingsudvalget opgave
at sikre, at yderligere oplysninger om eleverne, ud over navn,
adresse og standpunktskarakter, deles og behandles på tryg og
sikker vis.
Lovforslaget vurderes på ovennævnte baggrund ikke
fuldt ud at efterleve principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Principperne for
agil erhvervsrettet regulering vurderes på denne baggrund
ikke at være relevante for de konkrete ændringer i
lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke væsentlige administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. oktober 2019
til den 25. oktober 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Private Skoler - grundskoler
og gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne, Danske Forlag, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF og VUC (Bestyrelserne), Danske HF
og VUC (Lederne), Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Danske
SOSU-skoler - Bestyrelserne, Datatilsynet, Den Uvildige
konsulentforening på Handicapområdet, Det Centrale
Handicapråd, Erhvervsskolernes ElevOrganisation,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), FGU Danmark,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af forstandere og
direktører ved AMU-centrene, Foreningen af kommunale
social-, sundheds-og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
tekniske og administrative tjenestemænd,
Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, FSR - danske revisorer,
Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, HK/Danmark, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Landdistrikternes Fællesråd, Landselevbestyrelsen
for det pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for
social- og sundhedsområdet, Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Lederne, Netværket for kostafdelinger,
OpenDenmark, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser (REU), Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Voksen og Efteruddannelse (VEU-Rådet), SMVdanmark,
Studievalg Danmark, Uddannelsesforbundet og UU Danmark.
Lovudkastet har endvidere været offentliggjort på
Høringsportalen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 1,7 mio. kr. i 2020 | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i §
12, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., nedsætter regionsrådet
et fordelingsudvalg for hvert af de geografiske områder, der
i forhold til uddannelsesstederne ligger i passende geografisk
afstand fra de unge uddannelsessøgendes bopæl, jf.
§ 14, stk. 1. Fordelingsudvalget består af 1-2
repræsentanter for regionsrådet og af lederne af de
institutioner, der deltager i de forpligtende samarbejder efter
§ 14, stk. 1, dog ikke lederne af studenterkurser, samt af
lederne af de private institutioner for gymnasial uddannelse i det
pågældende geografiske område. Fordelingsudvalget
kan bestemme, at ledere af institutioner for erhvervsrettet
uddannelse inden for det pågældende geografiske
område kan være medlemmer af udvalget.
Det foreslås, at der i § 12, stk.
2, efter 2. pkt. som nyt punktum, indsættes, at
elevrådene på de institutioner, der indgår i
fordelingsudvalgene efter 2. pkt., i forening udpeger én
repræsentant uden stemmeret til fordelingsudvalget.
Det udpegede medlem skal være elev
på en af institutionerne og elev på uddannelsen til
almen studentereksamen eller uddannelsen til hf-eksamen. Det vil
være op til elevrådene at tilrettelægge processen
for udpegningen, herunder også i forhold til genudpegning,
såfremt pladsen bliver vakant. Det er regionsrådene,
der nedsætter fordelingsudvalgene, jf. § 12, stk. 2, i
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., og det vil også være
regionsrådene, der forestår indkaldelse af den af
elevrådene i forening udpegede elevrepræsentant til
møder m.v. i fordelingsudvalget.
Baggrunden for forslaget er et ønske om
at kvalificere fordelingsudvalgets arbejde med elevfordeling og
overvejelser om lokale elevfordelingsregler i forbindelse med, at
fordelingsudvalgene får mulighed for at fastsætte
lokale elevfordelingsregler, hvis der opleves faglige,
pædagogiske og/eller sociale udfordringer på en eller
flere institutioner i fordelingsudvalgets område, jf.
lovforslagets § 1, nr. 6. Eleverne vil ofte have stor viden om
miljø på de enkelte institutioner og eventuelle
udfordringer med elevsammensætningen på de enkelte
institutioner. Det er således vurderingen, at det vil
være en fordel at inddrage elevernes kendskab til de enkelte
institutioner, herunder deres kendskab til institutionernes
miljø og mulige udfordringer i forbindelse med
elevsammensætningen, i elevfordelingen.
Med det foreslåede nye punktum vil
elevrådene på de institutioner, der indgår i
fordelingsudvalgene i forening således skulle udpege
én repræsentant uden stemmeret til fordelingsudvalget.
Eleverne vil således som noget nyt få en plads i
fordelingsudvalgene.
Elevrepræsentanten vil ikke få
stemmeret, og der stilles derfor ikke krav om, at eleven er myndig.
Elevrepræsentanter uden stemmeret vil ikke have ansvar for de
afgørelser, som fordelingsudvalget træffer, men alene
for de udtalelser, som elevrepræsentanten selv måtte
komme med samt for overtrædelser af tavshedspligten.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2.
Efter den gældende bestemmelse i §
12, stk. 3, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., foretager fordelingsudvalget
fordelingen af ansøgere, når antallet af
ansøgere til en bestemt uddannelse ved en institution
overstiger den fastsatte kapacitet for den pågældende
uddannelse.
Det foreslås, at der i bestemmelsen
efter "pågældende uddannelse" indsættes "jf. dog
§ 12 a".
Med den foreslåede tilføjelse af
"jf. dog § 12 a" i § 12, stk. 3, er der tale om en
konsekvensændring som følge af fordelingsudvalgenes
mulighed for at fastsætte lokale elevfordelingsregler, jf.
forslagets § 1, nr. 6, som vil indebære, at kravet i
§ 12, stk. 3, om, at fordelingsudvalget foretager fordelingen
af ansøgere, når antallet af ansøgere til en
bestemt uddannelse ved en institution overstiger den fastsatte
kapacitet for den pågældende uddannelse, kan
sættes ud af kraft, når et fordelingsudvalg ved
enstemmig afgørelse, jf. lov forslagets § 1, nr. 6, har
fastsat lokale elevfordelingsregler med det formål at
løse eller imødegå udfordringer af faglig,
pædagogisk eller social karakter, som kan være en
følge af elevsammensætningen på en eller flere
institutioner i fordelingsudvalgets område.
Formålet er således at give
fordelingsudvalget et redskab til at håndtere de udfordringer
af faglig, pædagogisk og/eller social karakter, der er, og
som kan sandsynligøres i fordelingsudvalgets
område.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil samt til afsnit
2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i §
12, stk. 3, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., foretager fordelingsudvalget
fordelingen af ansøgere, når antallet af
ansøgere til en bestemt uddannelse ved en institution
overstiger den fastsatte kapacitet for den pågældende
uddannelse. Med lovforslagets § 1, nr. 2, jf. lovforslagets
§ 3, stk. 1, vil der i bestemmelsen efter "den
pågældende uddannelse" blive indsat et "jf. dog §
12 a" med virkning fra den 1. januar 2020.
Det foreslås af lovtekniske
årsager at nyaffatte § 12, stk. 3, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., således at ordlyden af bestemmelsen
med virkning fra 1. januar 2021 igen bliver, at fordelingsudvalget
foretager fordelingen af ansøgere, når antallet af
ansøgere til en bestemt uddannelse ved en institution
overstiger den fastsatte kapacitet for den pågældende
uddannelse.
Baggrunden for det foreslåede er, at det
af aftalen af 3. oktober 2019 om mulighed for lokale
elevfordelingsregler ved fordeling af elever til de almengymnasiale
uddannelser følger, at loven alene skal gælde for
ét år indtil den 1. januar 2021, da der er tale om en
midlertidig løsning.
Den konsekvensændring, der følger
af lovforslagets § 1, nr. 2, skal således alene
gælde i perioden frem til 1. januar 2021. Den
foreslåede nyaffattelse vil rulle den
konsekvensændring, som foreslås etableret i
aftaleperioden, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, tilbage til
gældende ret før vedtagelsen af nærværende
lovforslag, jf. lovforslagets § 3, stk. 2. Den
foreslåede henvisning til § 12 a, der følger af
lovforslagets § 1, nr. 2, vil herefter således
udgå af bestemmelsen.
Den foreslåede nyaffattelse af §
12, stk. 3, vil erstatte den foreslåede ændring af
§ 12, stk. 3, i dette lovforslags § 1, nr. 2, når
den i § 1, nr. 3, foreslåede § 12, stk. 3,
træder i kraft den 1. januar 2021, jf. dette lovforslags
§ 3, stk. 2.
Den foreslåede nyaffattelse af §
12, stk. 3, vil indebære, at fordelingsudvalget foretager
fordelingen af ansøgere, når antallet af
ansøgere til en bestemt uddannelse ved en institution
overstiger den fastsatte kapacitet for den pågældende
uddannelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 2, § 3, stk. 2, og bemærkningerne hertil
samt til afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i §
12, stk. 5, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., kan børne- og
undervisningsministeren fastsætte regler om fordelingen af
elever og kursister mellem institutionerne, herunder om
fordelingsudvalg, og om henvisning af elever til institutioner
godkendt efter lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser.
Det foreslås, at der i bestemmelsen
efter "gymnasiale uddannelser" indsættes "jf. dog § 12
a".
Med den foreslåede tilføjelse af
"jf. dog § 12 a" i § 12, stk. 5, er der tale om en
konsekvensændring som følge af fordelingsudvalgenes
mulighed for at fastsætte lokale elevfordelingsregler, jf.
forslagets § 1, nr. 6.
Der henvises i øvrigt til § 1, nr.
5, og bemærkningerne hertil samt pkt. 2.1. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 5
Efter den gældende bestemmelse i §
12, stk. 5, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., kan børne- og
undervisningsministeren fastsætte regler om fordelingen af
elever og kursister mellem institutionerne, herunder om
fordelingsudvalg, og om henvisning af elever til institutioner
godkendt efter lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser. Med lovforslagets § 1, nr. 4, jf. lovforslagets
§ 3, stk. 1, vil der i bestemmelsen efter "gymnasiale
uddannelser" blive indsat et "jf. dog § 12 a" med virkning fra
den 1. januar 2020.
Det foreslås af lovtekniske
årsager at nyaffatte § 12, stk. 5, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., således at ordlyden af bestemmelsen
med virkning fra 1. januar 2021 igen bliver, at børne- og
undervisningsministeren fastsætter regler om fordelingen af
elever og kursister mellem institutionerne, herunder om
fordelingsudvalg, og om henvisning af elever til institutioner
godkendt efter lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser.
Baggrunden for det foreslåede er, at det
af aftalen af 3. oktober 2019 om mulighed for lokale
elevfordelingsregler ved fordeling af elever til de almengymnasiale
uddannelser følger, at loven alene skal gælde for
ét år indtil den 1. januar 2021, da der er tale om en
midlertidig løsning.
Den konsekvensændring, der følger
af lovforslagets § 1, nr. 4, skal således alene
gælde i perioden frem til 1. januar 2021. Den
foreslåede nyaffattelse vil rulle den
konsekvensændring, som foreslås etableret i
aftaleperioden, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, tilbage til
gældende ret før vedtagelsen af nærværende
lovforslag, jf. lovforslagets § 3, stk. 2. Den
foreslåede henvisning til § 12 a, der følger af
lovforslagets § 1, nr. 4, vil herefter således
udgå af bestemmelsen.
Den foreslåede nyaffattelse af §
12, stk. 5, vil erstatte den foreslåede ændring af
§ 12, stk. 5, i dette lovforslags § 1, nr. 4, når
den i § 1, nr. 5, foreslåede § 12, stk. 5,
træder i kraft den 1. januar 2021, jf. dette lovforslags
§ 3, stk. 2.
Den foreslåede nyaffattelse af §
12, stk. 5, vil indebære, at børne- og
undervisningsministeren fastsætter regler om fordelingen af
elever og kursister mellem institutionerne, herunder om
fordelingsudvalg, og om henvisning af elever til institutioner
godkendt efter lov om de private institutioner for gymnasiale
uddannelser.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 4, § 3, stk. 2, og bemærkningerne hertil
samt til afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter den gældende bestemmelse i §
12, stk. 3, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., foretager fordelingsudvalget
fordelingen af ansøgere, når antallet af
ansøgere til en bestemt uddannelse ved en institution
overstiger den fastsatte kapacitet for den pågældende
uddannelse. Det følger endvidere af den gældende
bestemmelse i § 12, stk. 5, i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., at
børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler
om fordelingen af elever og kursister mellem institutionerne,
herunder om fordelingsudvalg, og om henvisning af elever til
institutioner godkendt efter lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser.
Det foreslås, at der efter § 12
indsættes en ny § 12 a. Det foreslås i § 12
a, stk. 1, 1. pkt. at fordelingsudvalget ved enstemmig
afgørelse kan fastsætte lokale elevfordelingsregler
med det formål at løse eller imødegå
udfordringer af faglig, pædagogisk eller social karakter, som
har sammenhæng med elevsammensætningen på en
eller flere institutioner i fordelingsudvalgets område. I
stk. 1, 2. pkt., foreslås det, at fordelingsudvalget skal
kunne sandsynliggøre, at elevsammensætningen på
en eller flere institutioner i fordelingsudvalgets område
giver anledning til faglige, pædagogiske og/eller sociale
udfordringer. Efter stk. 2 foreslås det, at
fordelingsudvalget efter anmodning fra bestyrelsen for en
institution, hvis leder er medlem af udvalget, behandler
bestyrelsens anmodning om fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler efter stk. 1. I stk. 3 foreslås det, at
en institution, som har anmodet fordelingsudvalget om at
fastsætte lokale elevfordelingsregler efter stk. 2, jf. stk.
1, kan klage til regionsrådet i den region, hvor
institutionen er hjemmehørende, over fordelingsudvalgets
afgørelse. Endelig foreslås det i stk. 4, at
børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om
frister for fastsættelsen af lokale elevfordelingsregler, om
frister for klage og om offentliggørelse og information om
lokale regler.
Der er med forslaget tale om en ny bestemmelse
i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.
Baggrunden for forslaget er et ønske om
at give adgang til lokalt at fastsætte lokale
elevfordelingsregler for at imødegå eller løse
de særlige udfordringer, som nogle enkelte institutioner har
i forhold til elevsammensætningen. Med forslaget bliver det
lettere at løse sådanne udfordringer på visse
institutioner allerede i forbindelse med fordelingen af eleverne
mellem institutionerne, i stedet for at de er overladt til den
enkelte institution at håndtere selv.
Med det foreslåede stk. 1, 1. pkt., etableres der mulighed for,
at fordelingsudvalg vil kunne fastsætte lokale
elevfordelingsregler for at løse eller imødegå
udfordringer af faglig, pædagogisk og/eller social karakter
på grund af elevsammensætningen. Fordelingsudvalget vil
således af egen drift kunne tage initiativ til
fastsættelse af lokale elevfordelingsregler.
Faglige udfordringer forbundet med
elevsammensætningen kan f.eks. være i form af ringe
fagligt udbytte, hvilket bl.a. kan komme til udtryk i elevernes
karakterer. Pædagogiske og sociale udfordringer kan f.eks.
være i form af ringe deltagelse i gymnasiets sociale liv,
demokratiske og frivillige aktiviteter, negativ social kontrol
m.v.
Afgørelse om fastsættelse af
lokale elevfordelingsregler vil skulle ske ved enstemmighed i
fordelingsudvalget.
Fordelingsudvalgets mulighed for at
fastsætte lokale elevfordelingsregler vil også omfatte
institutioner, hvis antal ansøgere til en bestemt uddannelse
ikke overstiger den fastsatte kapacitet for den
pågældende uddannelse, jf. lovforslagets § 1, nr.
2, således at fordelingsudvalget om nødvendigt kan
fordele alle ansøgere.
Det foreslåede stk.
1, 2. pkt., vil indebære, at det vil være en
forudsætning for at kunne fastsætte lokale
elevfordelingsregler, at fordelingsudvalget kan
sandsynliggøre, f.eks. i form af udtalelser fra skolens
ledelse om oplevede udfordringer baseret på bl.a.
observationer, tilgængelig forskning eller ved data
fra/oplysninger om forhold omfattet af Børne- og
Undervisningsministeriets kvalitetsindikatorer, at
elevsammensætningen på et eller flere gymnasier i
fordelingsudvalgets område giver anledning til konstaterede
faglige, pædagogiske og/eller sociale udfordringer, f.eks. i
form af ringe deltagelse i gymnasiets sociale liv, demokratiske og
frivillige aktiviteter m.v.
Når fordelingsudvalget har vurderet, at
der foreligger sådanne udfordringer, og at udfordringerne har
sammenhæng med elevsammensætningen, skal udvalget tage
stilling til, hvilke kriterier for fordeling af eleverne, der skal
fastsættes for at kunne imødegå de konstaterede
udfordringer. Disse kriterier skal for at være i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser kunne
begrundes sagligt og være egnede til at modvirke de
konstaterede udfordringer, jf. ovenfor.
De data/oplysninger, der stilles til
rådighed fra Børne- og Undervisningsministeriets
kvalitetsindikatorer er statistiske data, hvorimod de oplysninger,
som tilvejebringes gennem ledelsens observationer til brug for
sandsynlighedskravet vil kunne omfatte personoplysninger. Der vil i
så fald være tale om en behandling af
personoplysninger, som skal behandles i overensstemmelse med
reglerne herom i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven. Det er en forudsætning, at kriterierne
for fordeling af eleverne fastsættes inden for rammerne af
Danmarks internationale forpligtelser. Kriterierne skal
således kunne begrundes sagligt og være egnede til at
modvirke de konstaterede udfordringer. Det er vurderingen, at der
ikke inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser
kan fastsættes kriterier, som fordeler eleverne på
baggrund af herkomst.
Fordelingskriterierne kan afhængigt af
de konstaterede udfordringers karakter f.eks. være baseret
på karakterer fra folkeskolen, bopæl i et udsat
boligområde, modersmål eller talesprog i hjemmet eller
socioøkonomisk baggrund.
Kan det eksempelvis sandsynliggøres, at
der på en institution er en sammenhæng mellem en
elevsammensætning med en forholdsmæssig stor andel af
elever fra uddannelsesfremmede hjem forstået som elever med
forældre, der alene har en grunduddannelse, og et
dårligere fagligt udbytte generelt, vil ansøgere til
gymnasierne i fordelingsudvalgets område med fordel kunne
fordeles med henvisning til bopæl i et udsat
boligområde (forudsat, at der er en sammenhæng mellem
det at have bopæl i et sådant område og det at
komme fra et uddannelsesfremmed hjem, jf. nedenfor). For at et
boligområde anses for at være et udsat
boligområde, skal mindst to af fire kriterier være
opfyldt. Et af disse kriterier er, at andelen af beboere i alderen
30-59 år, der alene har en grunduddannelse, skal overstige 60
pct. af samtlige beboere i samme aldersgruppe. Dette følger
af almenboliglovens § 61, stk. 1, nr. 4.
Oplever en eller flere institutioner i et
fordelingsudvalgs område faglige udfordringer, f.eks. i form
af et dårligere fagligt udbytte i forhold til det generelle
faglige niveau for de almengymnasiale uddannelser, vil
ansøgere til gymnasierne i fordelingsudvalgets område
også kunne fordeles med henvisning til karakterer fra
grundskolen. Karaktererne i grundskolen må således
anses for at være udtryk for den enkelte elevs faglige niveau
på tidspunktet for optagelse på det almene
gymnasium.
Børne- og Undervisningsministeriet vil
være fordelingsudvalg og regioner behjælpelig med
juridisk afklaring af, om de af fordelingsudvalgene
påtænkte kriterier vil kunne fastsættes.
Opgaven for fordelingsudvalget med at
sandsynliggøre, at der foreligger faglige, pædagogiske
og/eller sociale udfordringer grundet elevsammensætningen og
derefter fastsættelse af lokale elevfordelingsregler og den
konkrete administration heraf vil skulle foregå i
overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning. Det
vil uændret være fordelingsudvalget, der er
dataansvarlig. Regionsrådet vil være dataansvarlig i
forbindelse med eventuel klagesagsbehandling.
Det bemærkes i den forbindelse, at
Børne- og Undervisningsministeriet ikke har adgang til data
om elevernes talte sprog i hjemmet eller modersmål - hverken
i form af statistisk data, som kan benyttes i forbindelse med
sandsynliggørelsen af, at elevfordelingen vil medføre
faglige, pædagogiske eller sociale udfordringer, eller i form
af administrative data, som kan benyttes til at træffe
afgørelser for individer, dvs. i forbindelse med den
konkrete elevfordeling. Det vil være op til lokal beslutning,
hvordan sådanne data tilvejebringes. Det vil være
uddannelsesinstitutionernes og fordelingsudvalgets opgave at sikre,
at yderligere oplysninger om eleverne, ud over navn, adresse og
standpunktskarakter, deles og behandles på tryg og sikker
vis.
Børne- og Undervisningsministeriet kan,
inden optagelsesprocessen for 2020 går i gang, stille
tilgængelige aggregerede statistiske data til rådighed
for fordelingsudvalgene vedrørende ansøgere, som pr.
medio marts 2017, 2018 og 2019 har søgt en gymnasial
uddannelse via optagelse.dk.
Fordelingsudvalg, som inden elevernes
ansøgningsfrist for optagelse i de gymnasiale uddannelser,
har sandsynliggjort, at elevsammensætningen medfører
faglige, pædagogiske og/eller sociale udfordringer, og som
følge heraf har fastsat lokale elevfordelingsregler for det
kommende optag til skoleåret 2020/2021, vil fra ca. medio
marts 2020 have adgang til oplysninger om elevers navn, adresse
samt standpunktskarakterer i dansk og matematik i 9. klasse.
Oplysningerne kan benyttes administrativt i forbindelse med
fordeling af eleverne mellem institutionerne. Oplysningerne vil
skulle udleveres fra institutionerne til fordelingsudvalgene.
Øvrige oplysninger som måtte
være nødvendige som følge af de fastsatte
lokale elevfordelingsregler, vil fordelingsudvalget selv skulle
indsamle, herunder ved opslag i cpr-registret.
Det bemærkes, at ved fastsættelsen
af lokale elevfordelingsregler, bør fordelingsudvalg og
regioner gå i dialog med tilgrænsende fordelingsudvalg
og evt. regioner, hvis institutionerne tilhørende disse
fordelingsudvalg og beliggende i pågældende region
påvirkes af de lokale regler. Det forudsættes, at man
ikke flytter problemet. Fordelingsudvalg og regioner skal derfor
ved fastsættelsen af lokale regler tage højde for,
dels at der ikke sker en uhensigtsmæssig ændring af
elevsammensætningen på andre gymnasier, så
situationen forværres på andre institutioner, dels at
der tages højde for elevsammensætningen på
erhvervsgymnasiale uddannelser, som er samlokaliseret med de
almengymnasiale uddannelser f.eks. i campus.
Hvis der i et fordelingsudvalg er en
institution, som på grund af faglige, pædagogiske
og/eller sociale udfordringer på grund af
elevsammensætningen har krævet, at fordelingsudvalget
tager stilling til en anmodning om lokale elevfordelingsregler, vil
det således efter omstændigheder være
nødvendigt at indhente oplysninger om, i hvilket omfang
elevsammensætningen på andre institutioner
medfører faglige, pædagogiske og/eller sociale
udfordringer. De fornødne oplysninger vil kunne videregives
fra de institutioner, der vil kunne blive påvirket af de
lokale elevfordelingsregler til vedkommende fordelingsudvalg. Er de
pågældende institutioner selv blevet opmærksomme
på, at det omhandlede fordelingsudvalg overvejer at
fastsætte lokale elevfordelingsregler, vil institutionerne
kunne videregive de fornødne oplysninger af egen drift, men
i øvrigt vil det være vedkommende fordelingsudvalgs
opgave at indsamle de fornødne oplysninger fra
institutionerne. Da der ikke vil være tale om
personoplysninger eller fortrolige oplysninger i øvrigt, vil
det ikke kræve særskilt hjemmel at udveksle
oplysningerne.
Efter det foreslåede stk. 2 kan en institution, som oplever
faglige, pædagogiske og/eller sociale udfordringer på
grund af elevsammensætningen, kræve, at
fordelingsudvalget behandler en anmodning om lokale
elevfordelingsregler. Det foreslåede vil indebære, at
institutioner, som oplever faglige, pædagogiske og/eller
sociale udfordringer på baggrund af
elevsammensætningen, får en initiativret, der vil
indebære, at fordelingsudvalget vil skulle forholde sig til
udfordringen på den pågældende institution.
Anmodningen vil således skulle realitetsbehandles af
fordelingsudvalget. Fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler forudsætter også i disse
tilfælde, at fordelingsudvalget er enigt herom. Kan de ikke
blive enige i fordelingsudvalget, vil religionsrådet efter
klage kunne fastsætte de fornødne lokale
elevfordelingsregler, jf. nedenfor.
Det bemærkes, at institutionens leder er
underlagt institutionens bestyrelses instruktion, når
vedkommende deltager i møder og aktivitet i
fordelingsudvalget. Det indebærer, at institutionens leder
ved behandling af sager i fordelingsudvalget skal følge
bestyrelsens udstukne mål og rammer
Efter det foreslåede stk. 3 gives der mulighed for, at en
institution, som har anmodet om, at der iværksættes
foranstaltninger efter forslagets stk.
2, kan klage til regionsrådet i den region, hvor
institutionen er hjemmehørende, over fordelingsudvalgets
afgørelse, herunder også hvis fordelingsudvalget ikke
kan blive enige. Det vil også være en afgørelse,
som kan påklages, hvis fordelingsudvalget ikke kan blive
enigt. Regionsrådet kan som rekursmyndighed vælge
mellem at annullere den påklagede afgørelse, at
sætte en anden afgørelse i stedet for, hvis der er
grundlag for det, eller at sende sagen tilbage til
fordelingsudvalget til fornyet behandling. Regionsrådet kan
således selv fastsætte lokale elevfordelingsregler.
Efter det foreslåede stk. 4 bemyndiges børne- og
undervisningsministeren til at fastsætte regler om frister
for fastsættelsen af lokale elevfordelingsregler, om frister
for klage og om offentliggørelse og informationsindsatser om
de lokale regler. Bemyndigelsen forventes bl.a. anvendt til at
fastsætte regler om, hvornår de lokale regler vil
skulle være fastsat af fordelingsudvalg eller
regionsråd, herunder i forbindelse med klage til
regionsrådet, og hvornår de skal være
offentliggjort på institutionens hjemmeside, så de vil
kunne ses der, inden ansøgningsprocessen går i gang.
Det forventes, at fordelingsudvalget får en uge til at blive
enige, og ved uenighed i fordelingsudvalget og på baggrund af
en klage til regionsrådet, at regionsrådet har 14 dage
til at træffe afgørelse. Der vil også blive
fastsat regler om gennemførsel af en målrettet
informationsindsats over for de berørte unge om de lokale
elevfordelingsregler, som fastsættes af fordelingsudvalget.
Dette for at sikre en hensigtsmæssig proces og
oplysningsindsats, så ansøgerne, når de afgiver
deres prioriterede ansøgning om, hvilke(n) institution(er)
de ønsker at blive optaget på, er bekendt med
fordelingsgrundlaget. Fornøden bekendtgørelse
forventes udstedt i forbindelse med lovens ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Af § 34 a i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, fremgår, at regionsrådet
koordinerer den samlede indsats i regionen m.v. og at samarbejdet
efter stk. 3 mellem de institutioner, som udbyder de i stk. 5, nr.
1-2, nævnte uddannelser, og regionsrådet foregår
gennem de forpligtende samarbejder, som er nævnt i § 14
i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt stk. 6 i bestemmelsen, hvoraf
fremgår, at § 8, stk. 2, § 11, § 12 og §
12 a i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v. finder tilsvarende anvendelse for
institutioner for erhvervsrettet uddannelse med udbud af
uddannelsen til almen studentereksamen eller hf-eksamen.
Den foreslåede henvisning vil
indebære, at § 8, stk. 2, vedrørende
børne- og undervisningsministerens muligheder for
fastsættelse af kapacitetslofter tilsvarende finder
anvendelse for udbud af uddannelsen til almen studentereksamen og
udbud af uddannelsen til hf-eksamen på institutioner for
erhvervsrettet uddannelse.
Den foreslåede henvisning vil endvidere
indebære, at § 12 og § 12 a i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. om
elevfordeling tilsvarende finder anvendelse for udbud af
uddannelsen til almen studentereksamen og udbud af uddannelsen til
hf-eksamen på institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Herved lovfæstes det, at fordelingsreglerne også
gælder for stx- og hf-udbud på institutioner for
erhvervsrettet uddannelse.
Endelig foreslås det også ved en
henvisning til § 11 i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse lovfæstet, at
regionsrådenes kompetence til at afgive indstilling om den
stedlige placering af nye uddannelsessteder i regionen, jf. §
11 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., også omfatter placering af uddannelsen
til almen studentereksamen og hf-eksamen på en institution
for erhvervsrettet uddannelse.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2. i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Af § 34 a i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, fremgår, at regionsrådet
koordinerer den samlede indsats i regionen m.v. og at samarbejdet
efter stk. 3 mellem de institutioner, som udbyder de i stk. 5, nr.
1-2, nævnte uddannelser, og regionsrådet foregår
gennem de forpligtende samarbejder, som er nævnt i § 14
i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.
Med lovforslagets § 2, nr. 1, jf.
lovforslagets § 3, stk. 1, vil der med virkning fra den 1.
januar 2020 blive indsat et nyt stk. 6
i bestemmelsen, hvoraf fremgår, at § 8, stk. 2, §
11, § 12 og § 12 a i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. finder
tilsvarende anvendelse for institutioner for erhvervsrettet
uddannelse med udbud af uddannelsen til almen studentereksamen
eller hf-eksamen.
Det foreslås af lovtekniske
årsager, at nyaffatte stk. 6 således, at ordlyden af
bestemmelsen med virkning fra den 1. januar 2021 bliver, at §
8, stk. 2, § 11 og § 12 i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. finder
tilsvarende anvendelse for institutioner for erhvervsrettet
uddannelse med udbud af uddannelsen til almen studentereksamen
eller hf-eksamen.
Baggrunden for det foreslåede er, at det
af aftalen af 3. oktober 2019 om mulighed for lokale
elevfordelingsregler ved fordeling af elever til de almengymnasiale
uddannelser følger, at loven alene skal gælde for
ét år indtil den 1. januar 2021, da der er tale om en
midlertidig løsning.
Det foreslås på den baggrund, at
nyaffatte § 34 a, stk. 6, således, at henvisningen i
stykket til § 12 a, hvorefter der kan fastsættes lokale
elevfordelingsregler, skrives ud.
Den foreslåede henvisning til § 8,
stk. 2, vil indebære, at § 8, stk. 2, vedrørende
børne- og undervisningsministerens muligheder for
fastsættelse af kapacitetslofter tilsvarende finder
anvendelse for udbud af uddannelsen til almen studentereksamen og
udbud af uddannelsen til hf-eksamen på institutioner for
erhvervsrettet uddannelse.
Den foreslåede henvisning til § 12
vil endvidere indebære, at § 12 i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. om
elevfordeling tilsvarende finder anvendelse for udbud af
uddannelsen til almen studentereksamen og udbud af uddannelsen til
hf-eksamen på institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Herved lovfæstes det, at fordelingsreglerne også
gælder for stx- og hf-udbud på institutioner for
erhvervsrettet uddannelse.
Endelig foreslås det også ved en
henvisning til § 11 i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse lovfæstet, at
regionsrådenes kompetence til at afgive indstilling om den
stedlige placering af nye uddannelsessteder i regionen, jf. §
11 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., også omfatter placering af uddannelsen
til almen studentereksamen og hf-eksamen på en institution
for erhvervsrettet uddannelse.
Den foreslåede nyaffattelse af § 34
a, stk. 6, vil erstatte den foreslåede affattelse af §
34 a, stk. 6, i dette lovforslags § 2, nr. 1, når den i
§ 2, nr. 2, foreslåede § 34 a, stk. 6, træder
i kraft den 1. januar 2021, jf. dette lovforslags § 3, stk.
2.
Der henvises i øvrigt til § 2, nr.
1, og § 3, stk. 2, og bemærkningerne hertil samt pkt.
2.2. i de almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås med bestemmelsen, at loven
træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Det foreslås med stk. 2, at § 1, nr. 3 og nr. 5 og §
2, nr. 2, træder i kraft den 1. januar 2021. Der er tale om
bestemmelser, som ruller visse dele af lovforslaget, som kun skal
gælde i perioden frem til 1. januar 2021, tilbage til
retstilstanden før den 1. januar 2020.
Det foreslås med stk. 3, at lovforslagets § 1, nr. 1 og
nr. 6, ophæves den 1. januar 2021. Baggrunden for det
foreslåede stk. 3 er, at det følger af aftalen af 3.
oktober 2019 om mulighed for lokale elevfordelingsregler ved
fordeling af elever til de almengymnasiale uddannelser, at loven
alene skal gælde for ét år indtil den 1. januar
2021, da der er tale om en midlertidig løsning.
Det bemærkes, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, da lovene, som
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne og Grønland og heller ikke kan
sættes i kraft for disse landsdele ved kgl. anordning.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 596 af 16. maj 2019, foretages
følgende ændringer: | § 12.
--- Stk. 2.
Regionsrådet nedsætter et fordelingsudvalg for hvert af
de geografiske områder, der i forhold til uddannelsesstederne
ligger i en passende geografisk afstand fra de unge
uddannelsessøgendes bopæl, jf. § 14, stk. 1.
Fordelingsudvalget består af 1-2 repræsentanter for
regionsrådet og af lederne af de institutioner, der deltager
i de forpligtende samarbejder efter § 14, stk. 1, dog ikke
lederne af studenterkurser, samt af lederne af de private
institutioner for gymnasial uddannelse i det pågældende
geografiske område. Fordelingsudvalget kan bestemme, at
ledere af institutioner for erhvervsrettet uddannelse inden for det
pågældende geografiske område kan være
medlemmer af udvalget. Stk. 3.
Fordelingsudvalget foretager fordelingen af ansøgere,
når antallet af ansøgere til en bestemt uddannelse ved
en institution overstiger den fastsatte kapacitet for den
pågældende uddannelse. Stk. 4.
Regionen stiller sekretariatsmæssig betjening til
rådighed for fordelingsudvalgene. Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter regler om fordelingen af
elever og kursister mellem institutionerne, herunder om
fordelingsudvalg, og om henvisning af elever til institutioner
godkendt efter lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser. | | 1. I § 12, stk. 2, indsættes efter 2.
pkt. som nyt punktum: »Elevrådene på de
institutioner, der indgår i fordelingsudvalgene efter 2.
pkt., udpeger i forening én repræsentant uden
stemmeret til fordelingsudvalget.« 2. I § 12, stk. 3, indsættes efter
»pågældende uddannelse«: », jf. dog
§ 12 a«. 3. § 12, stk. 3, affattes
således: »Fordelingsudvalget foretager
fordelingen af ansøgere, når antallet af
ansøgere til en bestemt uddannelse ved en institution
overstiger den fastsatte kapacitet for den pågældende
uddannelse.« 4. I § 12, stk. 5, indsættes efter
»gymnasiale uddannelser«: », jf. dog § 12
a«. 5. § 12, stk. 5, affattes
således: »Børne- og
undervisningsministeren fastsætter regler om fordelingen af
elever og kursister mellem institutionerne, herunder om
fordelingsudvalg, og om henvisning af elever til institutioner
godkendt efter lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser.« 6. Efter
§ 12 indsættes før overskriften før §
13: Ȥ 12
a. Fordelingsudvalget kan ved enstemmig afgørelse
fastsætte lokale elevfordelingsregler med det formål at
løse eller imødegå udfordringer af faglig,
pædagogisk eller social karakter, som kan har
sammenhæng med elevsammensætningen på en eller
flere institutioner i fordelingsudvalgets område.
Fordelingsudvalget skal kunne sandsynliggøre, at
elevsammensætningen på en eller flere institutioner i
fordelingsudvalgets område giver anledning til faglige,
pædagogiske eller sociale udfordringer. Stk. 2.
Fordelingsudvalget behandler efter anmodning fra bestyrelsen for en
institution, hvis leder er medlem af udvalget, bestyrelsens
anmodning om fastsættelse af lokale elevfordelingsregler
efter stk. 1. Stk. 3. En
institution, som har anmodet fordelingsudvalget om at
fastsætte lokale elevfordelingsregler efter stk. 2, jf. stk.
1, kan klage til regionsrådet i den region, hvor
institutionen er hjemmehørende, over fordelingsudvalgets
afgørelse. Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om
frister for fastsættelsen af lokale elevfordelingsregler, om
frister for klage og om offentliggørelse og information om
lokale regler.« | | | | | | § 2 I lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 597 af
16. maj 2019, foretages følgende ændringer: | § 34 a.
… Stk. 2.-4.
--- Stk. 5.
Koordineringen omfatter: 1) Uddannelsen til almen
studentereksamen. 2) Uddannelsen til hf-eksamen. 3) Uddannelsen til merkantil
studentereksamen. 4) Uddannelsen til teknisk
studentereksamen. 5) Grundforløbene i
erhvervsuddannelserne. | | 1. I § 34 a, indsættes som stk. 6: »Stk.
6. § 8, stk. 2, § 11, § 12 og § 12 a i
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. finder tilsvarende anvendelse for udbud af
uddannelsen til almen studentereksamen og udbud af uddannelsen til
hf-eksamen på institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.« 2. I § 34 a, stk. 6, affattes
således: »Stk.
6. § 8, stk. 2, § 11 og § 12 i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. finder tilsvarende anvendelse for udbud af
uddannelsen til almen studentereksamen og udbud af uddannelsen til
hf-eksamen på institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|