Skriftlig fremsættelse (13. november
2019)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse (Mulighed for fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler)
(Lovforslag nr. L 61)
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance indgik
den 3. oktober 2019 aftale om mulighed for lokale
elevfordelingsregler ved fordeling af elever til de almengymnasiale
uddannelser.
Med lovforslaget foreslås det
på baggrund af aftalen at etablere mulighed for, at
fordelingsudvalg skal kunne fastsætte lokale
elevfordelingsregler for at kunne løse eller
imødegå udfordringer af faglig, pædagogisk
og/eller social karakter, der skyldes elevsammensætningen.
Institutioner, som oplever sådanne udfordringer, kan
kræve, at fordelingsudvalget træffer afgørelse
om, at der skal fastsættes lokale elevfordelingsregler. Der
vil være klageadgang til regionen, hvis fordelingsudvalget
efter et sådant krav fra en eller flere institutioner i
fordelingsudvalgets område ikke bliver enigt om lokale
elevfordelingsregler. Regionen vil herefter have mulighed for selv
at fastsætte lokale elevfordelingsregler.
I tillæg hertil foreslås det,
at elevrådene på de institutioner, som indgår i
fordelingsudvalget, i forening udpeger én repræsentant
uden stemmeret til fordelingsudvalget.
Endvidere foreslås det tydeliggjort i
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, at
bestemmelserne i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. om fastsættelse af
kapacitetslofter, elevfordeling og stedlig placering af nye udbud
tilsvarende finder anvendelse for udbud af uddannelsen til almen
studentereksamen og udbud af uddannelsen til hf-eksamen på
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Lovforslaget forventes at medføre
merudgifter for ca. 1,7 mio. kr. i 2020. Skønnet er
forbundet med usikkerhed. Udgifterne vil blive afholdt inden for
Børne- og Undervisningsministeriets eksisterende
bevillingsmæssige ramme.
På baggrund af den politiske aftale
foreslås det, at loven alene skal gælde i perioden 1.
januar 2020 til 1. januar 2021 med undtagelse af den
foreslåede ændring i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, som i vid udstrækning
foreslås videreført.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.