Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 10. december 2019
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (SF og EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget
ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget vil gerne bidrage til, at infrastrukturen i bydelen
Nordhavn kan blive opgraderet. SF forholder sig dog kritisk til, om
det skal ske med en havnetunnel. Anlægsloven lægger op
til, at der skal anlægges en havnetunnel, selv om man endnu
ikke har foretaget en grundig undersøgelse af alternative
linjeføringer, sådan som principaftalen for
Lynetteholm af 5. oktober 2018 mellem den daværende regering
(V, LA og KF) og Københavns Kommune foreskriver. På
den baggrund vil SF stemme hverken for eller imod forslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer, at Nordhavn er en bydel, som anslås at vokse med
op til 40.000 beboere og et tilsvarende antal arbejdspladser. En
byudvikling af denne størrelse skaber et pres på den
eksisterende infrastruktur, som den nuværende vejforbindelse
ved Sundkrogen ikke kan bære.
Ud over den nye trafik skal dertil
lægges den tunge trafik fra den allerede eksisterende
containerhavn og trafikken fra krydstogthavnen. Ud fra den
betragtning mener Enhedslisten, at forslaget om anlæg af en
Nordhavnstunnel giver mening - en tunnel, der skal sikre en god
vejforbindelse mellem bydelen Nordhavn og det øvrige
København og videre ud af byen.
Enhedslisten konstaterer dog også, at
det i forslaget estimeres, at 65.000 bilister skal til og fra
området. Dette tal kan og bør, efter Enhedslistens
opfattelse, bringes markant ned. Det kræver en anden tilgang
til at håndtere trængsel, end hvad tidligere regeringer
har haft som svar, altså udelukkende at fokusere på
flere veje. Enhedslisten opfordrer til, at der parallelt med
forslaget sikres en højklasset trafikbetjening af
området med kollektiv trafik samt en cykelinfrastruktur og
parkeringsregulering, der kan holde bilejerskabet nede i
bydelen.
Enhedslisten konstaterer, at forslaget
omhandler et anlægsprojekt, som staten - på vegne af
Københavns Kommune - har sat Vejdirektoratet til at
anlægge. På den måde er det regeringens ansvar,
at der er styr på arbejdsforholdene, når arbejdet
udføres. Det er Enhedslistens opfattelse, at sporene fra
Storstrømsbroen skræmmer, for så vidt
angår arbejdsmiljøet. Derfor opfordrer Enhedslisten
til, at der i forbindelse med udbuddet af anlæg af
Nordhavnstunnellen sikres ordentlige løn- og arbejdsforhold,
herunder at det sikres, at arbejdsklausuler overholdes.
Enhedslisten er særdeles kritisk over
for den del af forslaget, som omhandler forberedelse af en
havnetunnel, også kaldet Østlig Ringvej. Enhedslisten
mener ikke, at en havnetunnel fjerner de trafikale problemer i
København. Det eneste, der sker, er, at trafikken flyttes
rundt til andre steder i byen. Det kommer bl.a. til at belaste
brokvartererne med mere trafik. I værste fald kan en
havnetunnel betyde, at der bliver genereret endnu mere trafik.
Enhedslisten opfordrer i stedet til, at der igangsættes et
arbejde med at forberede etablering af et gps-baseret
roadpricingsystem, hvormed trængslen i højere grad kan
styres.
På baggrund af at der med
lovforslaget gives mulighed for forberedelse til en havnetunnel,
kan Enhedslisten ikke støtte forslaget. Enhedslisten er dog
enig i, at infrastrukturen til bydelen i Nordhavn skal opgraderes,
og derfor stemmer Enhedslisten ikke imod forslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. november
2019 og var til 1. behandling den 28. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og den
daværende transport-, bygnings- og boligminister sendte den
15. april 2019 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag
331, folketingsåret 2018-19, 1. samling. Den 13. november
2019 sendte transportministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Henrik Møller (S) Jan
Johansen (S) Jeppe Bruus (S) fmd.
Jesper Petersen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Malte Larsen (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Andreas Steenberg (RV) Jens Rohde
(RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Karsten Hønge (SF) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL)
Susanne Zimmer (ALT) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Heidi Bank (V) Martin Geertsen (V)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF)
Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |