L 57 Forslag til lov om anlæg af en Nordhavnstunnel.

Af: Transportminister Benny Engelbrecht (S)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2019-20
Status: Stadfæstet

Baggrundsmateriale

Behandles i salen: 28-11-2019
Høringsnotat og -svar
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
Høringssvar til udkast til forslag om lov om Nordhavnstunnel
Københavns Kommunes Borgerrepræsentation, 9. maj 2019

Danmarks Havstrategi II: første del: god miljøtilstand, basisanalyse, miljømål
Miljø- og Fødevareministeriet, april 2019

Principaftale om anlæg af Lynetteholmen
Aftale indgået den 5. oktober 2018 mellem regeringen og Københavns Kommune

Hovednotatet for Ny Anlægsbudgettering
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, december 2017

Nordhavnstunnel
VVM-redegørelse, sammenfattende rapport, hvidbog samt baggrundsrapporter m.m.
Vejdirektoratet

Principaftale om metro til Ny Ellebjerg via Sydhavnen samt udbygning af Nordhavnen
Aftale indgået den 27. juni 2014 mellem regeringen og Københavns Kommune

Prøvegravninger for at lokalisere elkabler var efter gæsteprincippet omfattet af ledningsejers betalingsforpligtelse
Højesterets dom af 23. oktober 2018 i sag 51/2018 (1. afd.), U.2019.464

Loven om Cityringen skulle forstås i overensstemmelse med vejlovens gæsteprincip og retspraksis herom. Ledningsejerne skulle betale for omlægning af deres ledning nødvendiggjort af anlæg af metrostationer.
Højesterets dom af 16. februar 2017 i sag 124/2016 (1. afd.), U.2017.1536

Ledningsejer skulle afholde udgifter til ledningsarbejder i forbindelse med motorvejsudvidelse.
Højesterets dom af 19. maj 2015 i sag 270/2013 (1. afd), U.2015.2854

Ledninger, der oprindelig var anbragt på private arealer, var også efter en ekspropriation omfattet af gæsteprincippet.
Højesterets dom af 22. september 2009 i sag 280/2008 (1. afd.), U.2009.2978

Anlægsmyndighed kunne kræve, at ledningsejer i medfør af vejlovens gæsteprincip skulle betale for ledningsarbejde i vej i forbindelse med etablering af togstation.
Højesterets dom af 4. september 2007 i sag 105/2005 (2 afd.), U.2007.3009

Sag C-530/11: Domstolens dom (Anden Afdeling) af 13. februar 2014 - Europa-Kommissionen mod Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland (Traktatbrud - offentlig deltagelse i beslutningsprocessen samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet - begrebet en »ikke uoverkommeligt dyr« retssag)

Sag C-461/13: Domstolens dom (Store Afdeling) af 1. juli 2015 - Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland e.V. mod Bundesrepublik Deutschland (anmodning om præjudiciel afgørelse fra Bundesverwaltungsgericht - Tyskland) (Præjudiciel forelæggelse - miljø - Den Europæiske Unions vandpolitik - direktiv 2000/60/EF - artikel 4, stk. 1 - miljømål vedrørende overfladevandområder - forringelse af et overfladevandområdes tilstand - projekt vedrørende udbygningen af en vandvej - medlemsstaternes forpligtelse til ikke at tillade projekter, der kan have en negativ indvirkning på overfladevandområders tilstand - kriterier for vurderingen af, om der foreligger en forringelse af et vandområdes tilstand)

Relevante love og regler
Lovbekendtgørelse nr. 265 af 21. marts 2019 om jagt og vildtforvaltning

Lovbekendtgørelse nr. 1033 af 4. september 2017 om beskyttelse af havmiljøet

Lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love (Implementering af VVM-direktivet for statslige vej- og jernbaneprojekter samt havneprojekter)

Lov nr. 156 af 5. februar 2015 om ændring af lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Afgrening fra Cityringen til Sydhavnen, mulighed for udvidelse af afgreningen til Nordhavnen, reduktion af statens ejerandel af Udviklingsselskabet By & Havn I/S, projektering af en Nordhavnstunnel m.v.)

Lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje m.v.

Lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Bekendtgørelse nr. 450 af 8. maj 2017 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Bekendtgørelse nr. 579 af 29. maj 2013om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet

Bekendtgørelse nr. 10 af 13. marts 2003 af Århus-konventionen af 25. juni 1998 om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og
domstolsprøvelse på miljøområdet

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet EØS-relevant tekst

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger (havstrategirammedirektivet)

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/54/EF af 29. april 2004 om minimumssikkerhedskrav for tunneler i det transeuropæiske vejnet

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for offentlig deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på miljøområdet og om ændring af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og domstolsprøvelse - Erklæring fra Kommissionen

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger

Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.