Skriftlig fremsættelse (4. september
2020)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om sygedagpenge og
barselsloven (Midlertidig dagpengeret, højere
dagpengemaksimum, beregning på grundlag af
ikke-medlemsperioder, suspension af dagpengeforbrug og bedre
uddannelsesmuligheder til personer omfattet af en
arbejdsfordelingsordning samt fast arbejdsgiverbidrag m.v.)
(Lovforslag nr. L 213)
Lovforslaget udmønter en række
elementer fra Trepartsaftale om en ny midlertidig
arbejdsfordelingsordning på det private arbejdsmarked, som
regeringen og arbejdsmarkedets parter har indgået den 31.
august 2020. Den nye midlertidige ordning skal give virksomheder,
der fortsat er udfordret af coronakrisen, et værktøj
til at undgå afskedigelser.
Ordningen vil gælde indtil den 31.
december 2020 med mulighed for, at etablerede arbejdsfordelinger
kan løbe ind i 2021 med en maksimal varighed på 4
måneder.
Lovforslaget udmønter bl.a.
følgende elementer af trepartsaftalen:
- Den maksimale dagpengesats for personer i
ordningen forhøjes med ca. 20 pct., svarende til 23.000 kr.
for en fuldtidsledig.
- Dagpengeforbruget suspenderes under den
nye midlertidige arbejdsfordeling såvel som for den
eksisterende ordning.
- Ikke-forsikrede personer får under
den nye midlertidige arbejdsfordelingsordning adgang til
supplerende dagpenge. Det er et krav, at pågældende
betaler 3 måneders a-kassekontingent pr. måned med ret
til supplerende dagpenge
- Arbejdsgiver betaler 3 G-dage om
måneden til medarbejdere omfattet af den nye midlertidige
arbejdsfordeling. Bidraget reduceres forholdsmæssigt, hvis
arbejdsfordelingens varighed er mindre end en måned. G-dagene
finansierer størstedelen af forhøjelsen af den
maksimale dagpengesats. De almindelige G-dage suspenderes
samtidig.
- Der gives bedre mulighed for
opkvalificering under ledighed på supplerende dagpenge i den
nye arbejdsfordelingsordning samt for den eksisterende ordning.
Foruden trepartaftalen udmønter
lovforslaget de ændringer af Aftale om
bedre vilkår til særligt hård ramte dele af dansk
erhvervs-, idræts- og kulturliv indgået mellem
regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Konservative og Alternativet, som
omhandler lempeligere adgang til dagpenge for selvstændige
mv. Med lovforslaget får ikke-forsikrede selvstændige
m.fl. - som har være på midlertidige
kompensationsordninger - adgang til at få dagpenge. Hertil
forlænges den eksisterende ordning om, at selvstændige
i tvangslukkede brancher kan ophøre midlertidigt og få
dagpenge. Begge ændringer vil gælde indtil 31. oktober
2020.
På grund
af den ekstraordinære situation er der behov for, at
lovforslaget hastebehandles. Det forudsætter en række
dispensationer fra reglerne i Folketingets forretningsorden.
Lovforslagets
hastende karakter er også årsagen til, at lovforslaget
ikke har været sendt i høring, og at det ikke har
været muligt at sikre vedtagelse af lovforslaget senest 4
uger før den 1. januar eller den 1. juli.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 14. september 2020, og at lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
De samlede økonomiske konsekvenser
af lovforslaget skønnes, at medføre offentlige
merudgifter efter skat, tilbageløb og inkl. adfærd
på ca. 296 mio. kr. i 2020, 80 mio. kr. i 2021, 19 mio. kr. i
2022, 25 mio. kr. i 2023, 4 mio. kr. i 2024 og 2 mio. kr. i 2025.
Samlet set giver det merudgifter på ca. 415 mio. kr.
før skat og tilbageløb i perioden 2020-2025. Det
skønnes, at forslagene samlet set har en negativ
beskæftigelsesvirkning på ca. 1.500
fuldtidspersoner.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.