Skriftlig fremsættelse (16. juni
2020)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om varsling af ferie i den
forlængede lønkompensationsperiode
(Lovforslag nr. L 201)
Den 5. juni 2020 indgik regeringen og
arbejdsmarkedets parter aftale om gradvis udfasning af den
midlertidige lønkompensationsordning.
I aftalen forlænges
lønkompensationsordningen, hvor der i perioden
forudsættes afvikling af den tilbageværende ferie, dog
maksimalt 15 feriedage. Det gælder dog alene, hvis
medarbejderen har optjent feriedagene efter ferieloven.
Virksomheden kan i alle tilfælde ikke modtage
lønkompensation for de tre uger pr. medarbejder i
perioden.
For at sikre hjemmel til, at den omhandlede
ferie kan afvikles som forudsat i aftalen, foreslås det, at
arbejdsgivere omfattet af lønkompensationsordningen
får en særlig mulighed for at varsle ferien, så
den kan afholdes inden for den periode, hvor arbejdsgiveren
søger om lønkompensation for lønmodtageren i
perioden fra og med den 9. juli 2020 til og med den 29. august 2020
eller dele heraf.
Med lovforslaget foreslås det, at en
arbejdsgiver, som søger om lønkompensation for en
medarbejder, kan give meddelelse til lønmodtageren om
afholdelse af ferien med forkortet varsel, for at
lønmodtageren kan holde op til 15 dages optjent eller betalt
ferie i den periode, hvor arbejdsgiveren søger om
lønkompensation for lønmodtageren i den
forlængede lønkompensationsperiode fra og med den 9.
juli til og med den 29. august 2020.
Det
foreslås endvidere, at en arbejdsgiver, som søger om
lønkompensation for en medarbejder, kan ændre
tidligere fastsat ferie, for at lønmodtageren kan holde op
til 15 dages optjent eller betalt ferie i den periode, hvor
arbejdsgiveren søger om lønkompensation for
lønmodtageren i perioden fra og med den 9. juli 2020 til og
med den 29. august 2020.
På grund
af den ekstraordinære situation er der behov for, at
lovforslaget hastebehandles. Det forudsætter en række
dispensationer fra reglerne i Folketingets forretningsorden.
Lovforslagets
hastende karakter er også årsagen til, at lovforslaget
ikke har været sendt i høring, og at det ikke har
været muligt at sikre vedtagelse af lovforslaget senest 4
uger før den 1. januar eller den 1. juli.
Det foreslås derfor, at lovforslaget
træder i kraft hurtigst muligt og får virkning fra
ikrafttrædelsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.