Fremsat den 3. juni 2020 af boligministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v.
(Forhøjelse af Landsbyggefondens
renoveringsramme i 2020 og digitalisering af det almene
byggeri)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 119 af 1. februar 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1322 af 27. november 2018,
§ 5 i lov nr. 498 af 1. maj 2019, lov nr. 1438 af 17. december
2019 og § 5 i lov nr. 359 af 4. april 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 91, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Investeringsrammen for 2020, jf. 1.
pkt., forhøjes med 12.120 mio. kr.«
2. I
§ 91, stk. 1, 4. pkt., der bliver
5. pkt., ændres »2. pkt.« til: »3.
pkt.«
3. I
§ 91, stk. 1, 7. pkt., der bliver
8. pkt., ændres »6. pkt.« til: »7.
pkt.«, og i 8. og 9. pkt., der
bliver 9. og 10. pkt., ændres »5.-7. pkt.« til:
»6.-8. pkt.«
4. I
§ 94, stk. 1, indsættes som
nr. 6:
»6)
Afholdelse af udgifter til digitalisering af det almene byggeri
inden for en ramme på 5,1 mio. kr.«
§ 2
Loven træder i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 19. maj 2020 indgik regeringen
(Socialdemokratiet) sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Alternativet og Sikandar Siddique (UFG) Grøn
boligaftale 2020: Landsbyggefondens rammer 2021-2026 og fremrykket
indsats i 2020. Med aftalen er det besluttet, at der
ekstraordinært afsættes yderligere 12.120 mio. kr.
(2020-prisniveau) til Landsbyggefondens
renoveringsstøtteordning i 2020. Midlerne skal gennem en
nedbringelse af ventelisten til støttede renoveringer
stimulere den økonomiske aktivitet og skabe øget
beskæftigelse for at afbøde virkninger af covid-19
krisen. Det er herudover afgørende, at de igangsatte
renoveringer styrker klimaindsatsen.
Boligaftalen af 19. maj 2020 omfatter
Landsbyggefondens investeringsramme til renovering i 2021-2026 og
en række andre forhold vedrørende den almene
boligsektor og Landsbyggefonden. Nærværende lovforslag
udmønter alene aftalen om ekstraordinær
forøgelse af investeringsrammen til renovering i 2020, der
skal føre til en hurtig afvikling af størstedelen af
ventelisten til renoveringsstøtte fra Landsbyggefonden.
Regeringen forventer at fremsætte lovforslag om den
øvrige del af aftalen i folketingssamlingen 2020-21.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Forhøjelse af Landsbyggefondens
renoveringsramme i 2020
2.1.1. Gældende ret
Efter § 91, stk. 1, i lov om almene
boliger m.v. jf. lovbekendtgørelse nr. 119 af 1. februar
2019 med senere ændringer (herefter benævnt
almenboligloven), kan Landsbyggefonden give tilsagn om
ydelsesstøtte til lån til finansiering af opretning,
udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning,
sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring -
samlet betegnet som renovering - i almene boligorganisationers
byggeri inden for investeringsrammer, der er fastsat i loven.
Bestemmelsen omfatter en årlig generel investeringsramme til
renovering af almene boliger og en årlig særlig
investeringsramme til renoveringsstøtte til udsatte
boligområder.
Den generelle investeringsramme blev som
følge af boligaftalen af 28. november 2014 fastsat frem til
og med 2020, og heraf blev 2,3 mia. kr. (2015-prisniveau) afsat i
2020, jf. almenboliglovens § 91, stk. 1, 1. pkt.
Der er efterfølgende som følge
af aftale af 8. maj 2018 blevet tilført 100 mio. kr. i 2019
og 200 mio. kr. i 2020 til rammen, men med det særlige
vilkår, at midlerne anvendes til udsatte boligområder,
jf. almenboliglovens § 91, stk. 1, 5. pkt. Derudover er den
særlige investeringsramme til udsatte boligområder, der
blev besluttet i forbindelse med aftalen af 8. maj 2018, fastsat
til 830 mio. kr. årligt i årene 2021-2026, jf.
almenboliglovens § 91, stk. 1, 6. pkt.
Efter almenboliglovens § 91, stk. 1, 2.
pkt., skal mindst 400 mio. kr. af den årlige generelle ramme
fastsat i 1. pkt. anvendes til at gøre
boligorganisationernes byggeri mere egnet for mennesker med
handicap.
Det følger desuden af almenboliglovens
§ 91, stk. 1, 3. pkt., at samlet indtil 350 mio. kr. af den
generelle ramme fastsat i 1. pkt. i perioden 2015-2020 kan anvendes
til at støtte gennemførelse af energibesparende
foranstaltninger, som efter Landsbyggefondens praksis ellers ikke
ville kunne modtage støtte efter ordningen.
Almenboliglovens § 91 fastsætter
således den overordnede ramme for renoveringsstøtte
samt hvilke arbejder der kan opnå renoveringsstøtte.
Nærmere regler om omfanget af og vilkårene for
støtte i henhold til almenboliglovens § 91
fastsættes af Landsbyggefondens bestyrelse, jf.
almenboliglovens § 95, stk. 1. Reglerne godkendes af
transport-, bygnings- og boligministeren (nu boligministeren).
De gældende regler, som er fastsat med
henblik på udmøntning af den generelle ramme fastsat i
almenboliglovens § 91, stk. 1, 1. pkt., findes i
Landsbyggefondens regulativ om støtte til opretning,
udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning,
sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring i
alment byggeri samt infrastrukturændringer i udsatte almene
boligområder vedtaget af Landsbyggefondens bestyrelse den 19.
marts 2015 og godkendt af det daværende Ministerium for By,
Bolig og Landdistrikter den 30. marts 2015. Regulativet
trådte i kraft den 1. april 2015.
Boligafdelinger vil på grundlag af
gældende regler, herunder inden for fastsatte
investeringsrammer, kunne opnå støtte, forudsat at
behovet er til stede. Fonden foretager en foreløbig
byggeteknisk/økonomisk vurdering af de indkomne
ansøgninger. Ved denne løbende prækvalifikation
foretages en vurdering baseret på omfanget og arten af de
ekstraordinære forhold vedrørende byggetekniske
(særligt alvorlige opretningstyper mv.), økonomiske
(driftsstøttebehov) og boligsociale problemstillinger.
Fonden vurderer også, om der er særlige behov for
f.eks. fremtidssikring bl.a. med hensyn til sammenlægning af
lejligheder, tilgængelighed mv. Endelig indgår der i
vurderingen iagttagelse af den demografiske udvikling og sagernes
størrelse i relation til de bevillingsmæssige rammer.
På den baggrund tages der stilling til, om en
ansøgning opfylder forudsætningerne for en
prækvalificering.
Landsbyggefondens venteliste er en liste med
prækvalificerede renoveringsprojekter.
I henhold til Landsbyggefondens gældende
regulativer ydes der ikke under renoveringsstøtteordningen
ydelsesstøtte til energibesparende foranstaltninger, der
ligger ud over de gældende krav i bygningsreglementet.
Der er ikke mulighed for under den generelle
ramme at videreføre uforbrugte midler til
efterfølgende år. Denne mulighed gælder alene
den særlige ramme til udsatte boligområder, jf.
almenboliglovens § 91, stk. 1, 8. pkt.
I det omfang det er muligt og forsvarligt,
skal renoveringsarbejder finansieres over huslejen eller med midler
fra boligorganisationens egenkapital, jf. almenboliglovens §
91, stk. 2. Først når disse muligheder er opbrugt, kan
Landsbyggefonden træde til. Landsbyggefondens støtte
ydes som ydelsesstøtte til den del af låneudgifterne,
der overstiger den fastsatte beboerbetaling for projektet.
Beboerbetalingen varierer fra projekt til projekt afhængigt
af arbejdernes karakter, men skal det første år
gennemsnitligt mindst udgøre 3,4 pct. p.a. af lånenes
hovedstol, jf. almenboliglovens § 91, stk. 3 og 4.
Beboerbetalingen reguleres løbende med ¾ af
prisudviklingen, jf. almenboliglovens § 91, stk. 3.
2.1.2. Transport-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Landsbyggefondens generelle investeringsramme
til renovering er fastsat frem til og med 2020, og der er derfor i
aftalen af 19. maj 2020 taget stilling til en ny ramme fra
2021-2026.
De samfundsøkonomiske udfordringer, der
er opstået i kølvandet på covid-19-krisen, giver
anledning til at øge Landsbyggefondens
støtteaktivitet i den nærmeste fremtid for at
stimulere økonomi og beskæftigelse.
Det er muligt at øge
støtteudbetalingerne i løbet af kort tid, fordi der
allerede er et stort antal renoveringsprojekter, som er
prækvalificerede til at få støtte. Denne
venteliste omfatter potentielle støttede investeringer
på 18.584 mio. kr. (2020-pl).
En øget støtteaktivitet i 2020
med henblik på at afvikle størstedelen af ventelisten
vil - udover øget aktivitet i byggeriet - rette op på
bygningsstanden i de mange almene bebyggelser, som i dag er
prækvalificeret til støtte i kraft af væsentlige
byggetekniske og økonomiske udfordringer. Det vil forbedre
bygningernes stand og være til gavn for lejerne.
En del af Landsbyggefondens støtte
går til arbejder, som forbedrer bygningernes energistandard,
og derved fører til energibesparelser.
En øget støtteaktivitet i 2020
skal også tilgodese energi- og klimamæssige hensyn.
Derfor vil støtte fra den øgede ramme
forudsætte, at projektet - som allerede er
prækvalificeret og hermed godkendt til at falde inden for de
støttekategorier, der fremgår af almenboliglovens
§ 91, stk. 1, 1. pkt., - har været igennem en
grøn screening til sikring af en grøn profil. Der kan
i den forbindelse ske tilpasninger af de enkelte projekter i
forhold til det oprindeligt søgte. Rammen for det enkelte
prækvalificerede renoveringsprojekt vil dog ikke kunne
ændres væsentligt.
Landsbyggefondes bestyrelse kan i henhold til
almenboliglovens § 95, stk. 1, fastsætte vilkår og
betingelser for støtte. Bestemmelsen vil også give
mulighed for, at Landsbyggefonden fastsætter vilkår om
f.eks. grøn screening.
I praksis vil sikring af en grøn profil
kunne ske gennem flere led:
1) Landsbyggefonden udvælger fra ventelisten
på 18.584 mio. kr. (2020-pl) projekter til samlet 12.120 mio.
kr. (2020-pl), som får støttetilsagn i 2020, ved at
fravælge projekter for samlet set 6.464 mio. kr. (2020-pl)
fra afdelinger, som har energimærke E, F eller G, samt en
tredjedel af de afdelinger, som har det største
energieffektiviseringspotentiale, og som har et uoplyst
energimærke.
2) For de 12.120 mio. kr., som udmøntes i
2020, vil det være en forudsætning for støtte,
at alle boligorganisationer gennemfører en grøn
screening af renoveringsprojektet.
3) For de 6.464 mio. kr., som bliver fravalgt og
forventes at få støttetilsagn primo 2021,
gennemfører boligorganisationerne i samarbejde med
Landsbyggefonden en mere vidtgående grøn
revurdering.
Det foreslås på baggrund af
ovenstående, at Landsbyggefondens generelle investeringsramme
til renovering, som er nævnt i almenboliglovens § 91,
stk. 1, 1. pkt., forhøjes med 12.120 mio. kr. (2020-pl) i
2020.
Det bemærkes i den forbindelse, at
rammen til de 6.464 mio. kr. vil blive fastsat ved et
særskilt lovforslag, som forventes fremsat i det kommende
folketingsår. Projekterne omfattet af denne ramme vurderes at
have det største energieffektiviseringspotentiale og skal
derfor igennem en mere vidtgående revurdering end de
projekter, som er omfattet af de 12.120 mio. kr.
Det følger af boligaftalen af 19. maj
2020, at der skal gennemføres en række
lovændringer og initiativer vedrørende den almene
boligsektor, herunder Landsbyggefondens renoveringsstøtte.
For at sikre det hurtigst mulige afløb af midler vil
tildelingen af støttetilsagn med henblik på at
nedbringe ventelisten i 2020 skulle ske på grundlag af det
nuværende støttesystem, jf. dog de ovenfor
nævnte særlige procedurer til sikring af en grøn
profil.
Det følger af aftalen af 19. maj 2020,
at mindst 14 pct. af de beskæftigede ved alment nybyggeri og
renovering, som støttes af Landsbyggefonden, skal være
lærlinge i praktik. Der stilles med aftalen ikke krav om et
antal uddannelses- og praktikpladser i de enkelte renoverings- og
byggeprojekter, herunder heller ikke til enkeltmandsvirksomheder
på småøerne.
2.2. Digitalisering
af det almene byggeri
2.1.1. Gældende ret
Landsbyggefonden har i dag mulighed for at yde
tilskud til forskning og erfaringsformidling inden for fondens
områder, finansiering af tværgående
undersøgelser af udvalgte forvaltningsområder i almene
boligorganisationer m.v., jf. almenboliglovens § 94, stk. 1,
nr. 2-3. Loven angiver ikke et loft over udgifterne på de
nævnte områder. Landsbyggefonden har desuden i dag
mulighed for at afholde udgifter til etablering og drift af en
landsdækkende, internetbaseret boligportal til brug for
boligsøgende m.v. Der er afsat 5 mio. kr. i loven til
etablering heraf, jf. almenboliglovens § 94, stk. 1, nr.
5.
2.2.2. Transport-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Der har gennem mange år været
arbejdet med digitale løsninger i den almene boligsektor, og
indsatsen har været bekostelig for de almene
boligorganisationer. Der er dog stadig et stort potentiale for
yderligere digitalisering. Indsatsen skal skabe øget
gennemsigtighed, bedre grundlag for bygningsgranskning, mere valide
data m.v. Indsatsen skal desuden understøtte registreringen
og dokumentationen af grønne tiltag og danne grundlag for
nye tiltag, herunder med henblik på reduktion af
energiforbrug.
Det følger af aftalen af 19. maj 2020,
at der samlet afsættes en pulje vedrørende
digitalisering af det almene byggeri på 50,5 mio. kr.
(2020-pl) i perioden 2021-2026, og at 5,1 mio. kr. heraf skal
fremrykkes til 2020. Den fremrykkede del af puljen foreslås
placeret som en tilskudsordning i forlængelse af de
eksisterende ordninger i Landsbyggefonden vedrørende
støtte til forskning, erfaringsformidling,
undersøgelser m.v., jf. almenboliglovens § 94.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekven-ser for det offentlige
Lovforslaget skønnes netto at
være økonomisk neutralt for staten, jf. nedenfor.
Forslaget om forøgelse af
Landsbyggefondens investeringsramme til renovering har konsekvenser
for Landsbyggefondens landsdispositionsfond og indebærer en
forøgelse af Landsbyggefondens udgifter til
ydelsesstøtte til renovering samt driftsstøtte.
Landsbyggefondens merudgifter til
ydelsesstøtte til renovering og driftsstøtte
forventes at udgøre 102 mio. kr. i 2021, 300 mio. kr. i
2022, 257 mio. kr. i 2023 og 392 mio. kr. i 2024, hvor fondens
merudgifter som følge af forslaget når et maksimum. De
anførte beløb er i 2020-prisniveau.
Givet de gældende og foreslåede
rammer forventes Landsbyggefonden at have årlige underskud
frem til 2024. Underskuddet finansieres ved optagelse af
statslån. Forøgelsen af Landsbyggefondens udgifter
medfører således en forøgelse af
statslånet og afledte rentebetalinger.
En forøgelse af statslånet vil
øge statsgælden og ØMU-gælden. Den
offentlige nettogæld vil dog være uændret, da
staten vil have et modgående aktiv i form af lånet til
Landsbyggefonden.
Landsbyggefonden forventes herudover at have
merudgifter vedrørende indsatsen til digitalisering på
5,1 mio. kr. i 2020.
Det er Transport- og Boligministeriets
vurdering, at lovforslaget ikke vil have økonomiske
konsekvenser for kommunerne. De kommunaløkonomiske
konsekvenser skal forhandles med KL.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige implementeringskonsekvenser for stat og
kommuner, idet renoveringsstøtteordningen administreres af
Landsbyggefonden, og forslaget har ingen
implementeringskonsekvenser for regionerne.
Principperne for digitaliseringsklar
lovgivning er blevet fulgt. Lovforslaget indebærer i
overensstemmelse med princip 1 om enkle og klare regler en enkel og
klar bestemmelse om en forhøjelse af Landsbyggefondens ramme
i 2020.
I overensstemmelse med princip 2 om digital
kommunikation vil især de afsatte midler til
digitaliseringsindsatsen understøtte, at der kan
kommunikeres digitalt med borgere, virksomheder og almene
boligorganisationer. Puljen til digitaliseringsindsatsen har netop
en styrkelse af digitalisering af det almene byggeri som sit
formål.
Ifølge princip 3 om automatisk
sagsbehandling skal administrationen af lovgivningen ske helt eller
delvist digitalt og under hensyntagen til borgernes og
virksomhedernes retssikkerhed. Landsbyggefonden har allerede i dag
mulighed for at anvende digital sagsbehandling i forbindelse med
behandling af renoveringssager. Dette forventes fortsat
anvendt.
I overensstemmelse med princip 4 om
sammenhæng på tværs ved fælles begreber, er
der lagt op til at anvende gængse begreber samt allerede
indberettede oplysninger, som forefindes i sager om
ansøgning af renoveringsstøtte.
Forslaget vil ikke indebære indsamling
og behandling af håndtering af borgernes og virksomhedernes
data i strid med princip 5 om tryg og sikker
datahåndtering.
Endelig er der overensstemmelse med princip 6
om genbrug af offentlig infrastruktur, idet der er lagt op til, at
behandling af renoveringssager vil ske inden for eksisterende
IT-løsning hos Landsbyggefonden.
Lovforslaget åbner ikke nye muligheder
for snyd og fejl, jf. princip 7 om forebyggelse af snyd og fejl.
Sager vedrørende renoveringsstøtte indberettes i
Landsbyggefondens Driftsstøtteportal og det administrative
IT-system BOSSINF-Renovering.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervs-livet m.v.
Den foreslåede øgede ramme i 2020
for Landsbyggefondens støtte til renovering skønnes
at medføre merinvesteringer for 12.120 mio. kr. (2020-pl).
Herudover vil der være ustøttede renoveringer, som
afdelinger og boligorganisationer beslutter at gennemføre i
tilknytning til de støttede arbejder.
De samlede merinvesteringer forventes at
resultere i øget omsætning i bygge- og
anlægssektoren og i en række tilknyttede erhverv.
Herunder hos entreprenører, rådgivere,
byggematerialeproducenter, private grundsælgere og
finansielle virksomheder.
Den foreslåede øgede
investeringsramme forventes at have en beskæftigelseseffekt i
størrelsesordenen 2.200 personer i 2020, 5.000 personer i
2021 og 1.200 personer i 2022 (opgjort som
fuldtidsbeskæftigede).
Den øgede investeringsramme forventes
at understøtte omkring 1.400 praktikpladser i bygge- og
anlægsbranchen. Dette skyldes, at der i boligaftalen er en
målsætning om, at 14 pct. af de beskæftigede ved
alment nybyggeri og renovering, som støttes af
Landsbyggefonden, skal være lærlinge i praktik.
Lovforslaget vil således have positive
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Principperne for agil erhvervsrettet
regulering er ikke relevante i forhold til de foreslåede
ændringer.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har tydelige gunstige effekter
på energiforbrug og CO2-udledning og medvirker derfor til at
opfylde boligaftalens sigte om en grønnere almen
boligsektor.
Gennem den foreslåede grønne
screening af ventelisteprojekter skønnes effekten med
betydelig usikkerhed at blive forøget til omkring 45 pct.
for tilsagn i 2020 med et omfang på 12.120 mio. kr.
Den umiddelbare effekt af denne fremrykning
kan opgøres til en reduktion af energiforbruget på ca.
110 GWh årligt og af CO2-udledningen på ca. 11.000 ton
om året, som forudsættes fuldt realiseret i
løbet af 2022. På kortere sigt antages der fuld
additionalitet på disse besparelser.
Det skønnes, at 1/3 af de samlede
renoveringsinvesteringer med støtte fra Landsbyggefonden i
dag har energibesparende effekter. Det drejer sig især om
investeringer, der vedrører bygningernes
klimaskærm.
Disse to andele løftes for at
gøre renoveringsprojekterne grønnere. Der vil derfor
gennemføres en todelt model, jf. også ovenfor:
1) Støtte til et projekt på
ventelisten i 2020 vil forudsætte, at boligorganisationerne
gennemfører en grøn screening af
renoveringsprojektet.
2) Støtte til et projekt på
ventelisten i 2021, som indeholder et stort
energieffektiviseringspotentiale, vil forudsætte, at der
foretages en grøn revurdering af projektet med henblik
på, at så stor en andel af dette potentiale som muligt
indfries. Boligorganisationerne skal sammen med Landsbyggefonden
inden for 6 måneder gennemføre en grøn
revurdering af projektet.
Det vurderes med usikkerhed, at det vil
være muligt på baggrund af den grønne screening
at øge andelen af investeringer med energibesparende effekt
fra omkring 1/3 til op mod 45 pct.
Det vurderes endvidere, at det for projekter
med et forventet stort energieffektiviseringspotentiale
(eksempelvis ejendomme med energimærke E og lavere) vil
være muligt på baggrund af en grøn revurdering
af projekterne, at øge andelen af investeringer i
energibesparende foranstaltninger fra omkring 1/3 til omkring 55
pct.
Landsbyggefonden vil i henhold til
almenboliglovens § 95, stk. 1, i et nyt regulativ om
renoveringsstøtte til projekter på ventelisten
fastsætte nærmere regler om procedurer for meddelelse
af tilsagn, herunder regler for udarbejdelsen af de grønne
screeninger og revurderingerne. Herefter vil Landbyggefonden
udarbejde en vejledning om et nyt regulativ vedrørende
renoveringsstøtteordningen.
7. Forholdet til
EU-retten
Almene boligorganisationer anses for at
være omfattet af Kommissionens afgørelse af 20.
december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk.
2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
på statsstøtte i form af kompensation for offentlig
tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget
at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse, EU-Tidende 2012, nr. L 7, side 3.
Afgørelsen fastsætter, på
hvilke betingelser statsstøtte ydet i form af kompensation
for en tjenesteydelse af almindelig økonomisk interesse ikke
er underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter traktatens
artikel 108, stk. 3, da den kan anses for at være forenelig
med traktatens artikel 106, stk. 2.
Kompensation til sociale boligselskaber, der
leverer tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse,
er fritaget for anmeldelsespligten uanset beløbet.
For at være fritaget for
anmeldelsespligten skal kompensationen også opfylde de
udførlige betingelser, der er fastsat i afgørelsens
artikel 4, 5 og 6, som skal sikre, at leverandører ikke
overkompenseres.
Efter afgørelsens artikel 4 skal
ansvaret for leveringen af tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse være overdraget den
pågældende virksomhed ved en eller flere officielle
retsakter, der bl.a. skal angive arten og varigheden af
forpligtelserne til levering af tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse, kriterierne for beregning, kontrol og
revision af kompensationen og de foranstaltninger, der er truffet
for at undgå overkompensation og for at sikre tilbagebetaling
af en eventuel overkompensation.
I artikel 5 er det fastsat, at kompensationen
ikke må overstige, hvad der er nødvendigt for at
dække omkostningerne ved opfyldelsen af leverandørens
forpligtelser under hensyn til de hermed forbundne indtægter
samt en rimelig forrentning af den eventuelle egenkapital, der
måtte være nødvendig for, at disse forpligtelser
kan opfyldes. Den indeholder også nærmere bestemmelser
om beregningen af omkostninger, indtægter og en "rimelig
fortjeneste".
Endelig er det fastsat i artikel 6, at
medlemsstaterne med jævne mellemrum skal foretage kontrol for
at sikre, at virksomheder ikke modtager kompensation, som
overstiger det beløb, der er fastlagt i overensstemmelse med
artikel 5 (hvis overkompensationen kun er af begrænset
omfang, kan den fremføres til det efterfølgende
år i stedet for at blive tilbagebetalt).
Det vurderes, at de foreslåede
bestemmelser i lovforslagets § 1, nr. 1, er i overensstemmelse
med Kommissionens afgørelse.
Ydelsesstøtte, driftsstøtte og
lånegarantier vil som udgangspunkt udgøre kompensation
for udførelsen af en offentlig serviceforpligtelse (socialt
boligbyggeri), som påhviler almene boligorganisationer.
Overdragelsen af ansvaret for leveringen af denne service sker
generelt ved lov om almene boliger m.v. og konkret ved
kommunalbestyrelsens tilsagn om støtte efter
almenboliglovens § 115. Kommunalbestyrelsen fører
desuden tilsyn med almene boligorganisationers opfyldelse af
pligten. Endelig kan kompensation ikke overgå almene
boligorganisationers udgifter forbundet med opfyldelsen af pligten
til at opføre og udleje almene boliger, idet husleje skal
fastsættes som balanceleje (non profit).
8. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden den
22. maj 2020 til den 31. maj 2020 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening,
Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP-ejendomme,
BAT-Kartellet, Bedre Psykiatri, BL - Danmarks Almene Boliger,
BOSAM, Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse,
Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Center for
Boligsocial Udvikling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Advokater, Danske arkitektvirksomheder, Danske
Handicaporganisationer, Danske Lejere, Danske Regioner, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Udlejere, Danske
Ældreråd, DANVA, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, DI,
Digitaliseringsstyrelsen, EjendomDanmark, Ejerlejlighedernes
Landsforening, Erhvervsstyrelsen, Finans Danmark, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige,
Forsikring og Pension, Frivilligrådet, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Kollegiekontorerne i Danmark,
KommuneKredit, Kommunernes Revision - BDO, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark, LOS,
OK-Fonden, Psykiatrifonden, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte, SAND De hjemløses
Landsorganisation, SBi/AAU (Statens Byggeforskningsinstitut under
Aalborg Universitet), Selveje Danmark, Sind, Socialchefforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund, TEKNIQ, Udbetaling Danmark,
VIVE og Ældre Sagen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | | (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, angiv
»Ingen«) | (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, angiv
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | De samlede merinvesteringer forventes at
resultere i øget omsætning i bygge- og
anlægssektoren og i en række tilknyttede erhverv,
herunder hos entreprenører, rådgivere,
byggematerialeproducenter, private grundsælgere og
finansielle virksomheder. Den øgede investeringsramme
på 12.120 mio. kr. vurderes at styrke beskæftigelsen
med 2.200 personer i 2020, 5.000 personer i 2021 og 1.200 personer
i 2022 (opgjort som fuldtidsbeskæftigede). | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Gennem den foreslåede grønne
screening af ventelisteprojekter skønnes effekten med
betydelig usikkerhed at blive forøget til omkring 45 pct.
for tilsagn i 2020 med et omfang på 12.120 mio. kr. Den umiddelbare effekt af denne
fremrykning kan opgøres til en reduktion af energiforbruget
på ca. 110 GWh årligt og af CO2-udledningen på
ca. 11.000 ton om året, som forudsættes fuldt
realiseret i løbet af 2022. På kortere sigt antages
der fuld additionalitet på disse besparelser. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Almene boligorganisationer anses for at
være omfattet af Kommissionens afgørelse af 20.
december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk.
2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
på statsstøtte i form af kompensation for offentlig
tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget
at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse. Afgørelsen fastsætter,
på hvilke betingelser statsstøtte ydet i form for
kompensation for en tjenesteydelse af almindelig økonomisk
interesse ikke er underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter
traktatens artikel 108, stk. 3, da den kan anses for at være
forenelig med traktatens artikel 106, stk. 2. Det vurderes, at den foreslåede
bestemmelse er i overensstemmelse med Kommissionens
afgørelse. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU- regulering/Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Ifølge almenboliglovens § 91, stk.
1, 1. pkt., kan Landsbyggefonden af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. almenboliglovens
§ 89, inden for en investeringsramme på 4.200 mio. kr.
årligt i 2015 og 2016, 2.555 mio. kr. i 2017, 2.500 mio. kr.
i 2018 og 2.300 mio. kr. årligt i 2019 og 2020 give tilsagn
om ydelsesstøtte til lån til finansiering af
opretning, udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning og
sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring i
almene boligorganisationers byggeri. Beløbene er
anført i 2015-priser.
Det foreslås, at der i almenboliglovens
§ 91, stk. 1, indsættes et nyt 2. pkt., hvorved
investeringsrammen, jf. 1. pkt., forhøjes med 12.120 mio.
kr. i 2020.
Det betyder, at der tilføres ekstra
midler til den generelle investeringsramme for 2020, således
at der ud over de 2.300 mio. kr. (2015-pl), der allerede er til
rådighed, tilføres yderligere 12.120 mio. kr.
(2020-pl). Rammen i 2020 vil herefter bestå af 2.300 mio. kr.
(2015-pl) afsat i forbindelse med udmøntningen af
boligaftalen af 28. november 2014 og 12.120 mio. kr. (2020-pl)
afsat i forbindelse med boligaftalen af 19. maj 2020. Efter
forslaget vil Landsbyggefonden således samlet set af de
midler, der er overført til landsdispositionsfonden, jf.
almenboliglovens § 89, inden for den samlede investeringsramme
i 2020 kunne give tilsagn om ydelsesstøtte til lån til
finansiering af opretning, udbedring, vedligeholdelse, forbedring,
ombygning og sammenlægning af lejligheder og
miljøforbedring i almene boligorganisationers byggeri.
Forslaget vil ikke have betydning for
almenboliglovens § 91, stk. 1, 2. og 3. pkt., der
vedrører henholdsvis en ramme på 400 mio. kr., der
skal gøre almene boligorganisationers byggeri mere egnet for
mennesker med handicap, og en ramme på 350 mio. kr. til
gennemførelse af energibesparende foranstaltninger, som ikke
vil kunne opnå støtte efter 1. pkt.
Forslaget ændrer ikke på de
støtteberettigede kategorier, som fremgår af
almenboliglovens § 91, stk. 1, 1.pkt. De projekter, som
forventes at få tilsagn om støtte, er allerede
prækvalificerede projekter. Det vil være en
forudsætning for støtte i 2020 til et projekt på
Landsbyggefondens venteliste, at boligorganisationerne
gennemfører en grøn screening af renoveringsprojektet
til sikring af en grøn profil. Disse grønne tiltag
med henblik på reduktion af byggeprojekternes energiforbrug
og klimabelastning m.v. vil således ligge inden for
støtteområdet i almenboliglovens § 91, stk. 1, 1.
pkt., idet de prækvalificerede projekter antages at
være omfattet af de støttekategorier, der allerede
fremgår af almenboliglovens § 91, stk. 1, 1. pkt. Der
forventes at ske visse tilpasninger af de enkelte projekter i
forhold til det oprindeligt søgte og
prækvalificerede.
Det bemærkes, at det forudsættes,
at støttede tiltag til reduktion af energiforbrug og
klimabelastning ikke er begrænset til bygningsreglementets
krav.
Lovforslaget indebærer, at der
ændres gældende regler om
renoveringsstøtteordningen fastsat i Landsbyggefondens
regulativ om opretning, udbedring, vedligeholdelse, forbedring,
ombygning, sammenlægning af lejligheder og
miljøforbedring i alment byggeri samt om tilskud til
infrastrukturændringer i udsatte almene boligområder
vedtaget af Landsbyggefondens bestyrelse den 19. marts 2015 og
godkendt af ressortministeriet den 30. marts 2015.
Det gældende regulativ indeholder
nærmere regler om procedurer for meddelelse af tilsagn om
støtte efter almenboliglovens § 91. Regulativet
forudsættes ændret med henblik på opfylde
boligaftalens mål vedrørende sikring af en grøn
profil, som gælder for den øgede ramme i 2020.
Landsbyggefondens bestyrelse kan med hjemmel i
almenboliglovens § 95, stk. 1, fastsætte nærmere
regler om omfanget og vilkårene af støtte i henhold
til almenboliglovens § 91, stk. 1. Reglerne skal sikre
projekternes grønne profil, som er forudsat i den
foreslåede forhøjelse af rammen i 2020. Det handler om
henholdsvis en grøn screening af projekter, hvor tilsagn
gives i 2020 efter den forhøjede ramme på 12.120 mio.
kr. for 2020, og en grøn revurdering af projekter med stort
energirenoveringspotentiale, hvor tilsagn forventes givet i 2021
på grundlag af den på det tidspunkt gældende
investeringsramme for 2021.
Tilsagn om renoveringsstøtte i 2020 til
et projekt på ventelisten vil forudsætte, at
boligorganisationen med inddragelse af den nødvendige
rådgiverkompetence og Landsbyggefonden har gennemført
en grøn screening af renoveringsprojektet.
Den grønne screening skal systematisk
afdække, om og hvor der med totaløkonomisklangsigtet
balance kan gennemføres ændrede eller supplerende
energitiltag i forhold til det prækvalificerede projekt
vedrørende materialer m.v., som reducerer byggeriets
klimabelastning, herunder også livscyklusbetragtninger.
Den grønne screening skal foretages i
forbindelse med meddelelse af tilsagn, og potentialerne for
yderligere tiltag forudsættes indarbejdet i projektet inden
for de retningslinjer, som Landsbyggefonden fastsætter.
Det bemærkes, at tiltagene som
udgangspunkt maksimalt kan øge anskaffelsessummen med 5 pct.
i det enkelte projekt, idet kompenserende besparelser er modregnet
heri.
Det bemærkes, at investeringsrammen for
tilsagn i 2021 til projekter på ventelisten, som indeholder
et stort energieffektiviseringspotentiale, først vil blive
fastsat i det kommende lovforslag, som forventes fremsat i
Folketingsåret 2020/21. Tilsagn til disse projekter vil
forudsætte, at projektet revurderes, før det modtager
et endeligt tilsagn med henblik på, at så stor en andel
af dette potentiale som muligt indfries. Det forudsættes, at
revurderingen er mere dybtgående og indebærer mere
vidtgående tiltag end den grønne screening.
Boligorganisationen og Landsbyggefonden vil derfor skulle foretage
revurderingen inden for 6 måneder efter
nærværende lovforslags ikrafttræden med henblik
på, at tilsagn kan gives til de revurderede projekter efter
den på det tidspunkt gældende lovgivning primo
2021.
Herudover forventes det, at Landsbyggefonden
tillige ændrer sin vejledning om støtte fra
Landsbyggefonden til opretning, udbedring, vedligeholdelse,
forbedring, ombygning, sammenlægning af lejligheder og
miljøforbedring i alment byggeri samt om tilskud til
infrastrukturændringer i udsatte almene boligområder
fra august 2018.
Den nye vejledning forventes at indeholde
relevante klima- og energitiltag m.v., og udarbejdes i samarbejde
med relevante parter. Der vil desuden blive etableret et
indrapporteringssystem vedrørende de grønne
tiltag.
Landsbyggefonden forventes at udarbejde en
samlet redegørelse vedrørende de gennemførte
screeninger/revurderinger, yderligere grønne tiltag i
projekterne samt effekter i form af samlede energibesparelser m.v.
til Transport- og Boligministeriet ultimo 2020 samt medio og ultimo
2021.
Til nr.
2
Ifølge almenboliglovens § 91, stk.
1, 4. pkt., reguleres beløbene i 1. og 2. pkt. én
gang årligt med udviklingen i nettoprisindekset,
første gang den 1. januar 2016.
Beløbene i 1. pkt. omfatter
Landsbyggefondens investeringsramme på 4.200 mio. kr.
årligt i 2015 og 2016, 2.555 mio. kr. i 2017, 2.500 mio. kr.
i 2018 og 2.300 mio. kr. årligt i 2019 og 2020.
Beløbet i 2. pkt. omfatter 400 mio. kr.
årligt, som anvendes til at gøre
boligorganisationernes byggeri mere egnet for mennesker med
handicap.
Det foreslås, at der i almenboliglovens
§ 91,
stk. 1, 4, pkt., der bliver 5. pkt., ændres 2. pkt.
til 3. pkt.
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 1, der indebærer,
at der efter 1. pkt. indsættes nyt 2. pkt.
Det bemærkes, at det beløb,
hvormed investeringsrammen foreslås forøget i 2020,
angives i 2020-prisniveau, og derved ikke skal reguleres.
Til nr.
3
Ifølge almenboliglovens § 91, stk.
1, 7. pkt., anvendes op til 50 mio. kr. årligt af den
investeringsramme, der er nævnt i 6. pkt., til renoverings-
og forbedringsarbejder med henblik på afhændelse af
boligerne. Investeringsrammen i 6. pkt. er fastsat til 830 mio. kr.
årligt i perioden 2021-2026 og anvendes til tilsagn om
ydelsesstøtte til lån til finansiering af renoverings-
og forbedringsarbejder i afdelinger beliggende i et udsat
boligområde, jf. almenboliglovens § 61 a, stk. 1.
Ifølge almenboliglovens § 91, stk.
1, 8. pkt., kan ikke anvendte beløb nævnt i 5.-7. pkt.
overføres til det efterfølgende år.
Ifølge almenboliglovens § 91, stk.
1, 9.pkt., reguleres beløbene i 5.-7. pkt. én gang
årligt med udviklingen i nettoprisindekset, første
gang den 1. januar 2019.
Almenboliglovens § 91, stk. 1, 5.pkt.,
omfatter 100 mio. kr. i 2019 og 200 mio. kr. i 2020 til lån
til afdelinger beliggende i et udsat boligområde, jf. §
61 a, stk. 1.
Almenboliglovens § 91, stk. 1, 6. pkt.
omfatter 830 mio. kr. årligt i perioden 2021-2026, som
anvendes til tilsagn om ydelsesstøtte til lån til
finansiering af renoverings- og forbedringsarbejder i afdelinger
beliggende i et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk.
1.
Almenboliglovens § 91, stk. 1, 7. pkt.,
omfatter 50 mio. kr. årligt til renoverings- og
forbedringsarbejder med henblik på afhændelse af
boligerne.
Det foreslås, at der i almenboliglovens
§ 91, stk. 1, 7. pkt., der bliver
8. pkt., ændres »6. pkt.« til: »7.
pkt.«, og i 8. og 9. pkt., der
bliver 9. og 10. pkt., ændres »5.-7. pkt.« til:
»6.-8. pkt.«
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 1, der indebærer,
at der efter 1. pkt. indsættes nyt 2. pkt.
Til nr.
4
Ifølge almenboliglovens § 94, stk.
1, kan Landsbyggefondens midler herudover anvendes til:
1) Lån eller tilskud til de formål, der
er nævnt i almenboliglovens § 90, § 91, stk. 1, og
§ 92, stk. 1, erhvervelse af byggegrunde med senere bebyggelse
for øje, dækning af projekteringsudgifter til byggeri
og erhvervelse af ejendomme med henblik på
gennemførelse af byfornyelse og boligforbedring.
2) Kapitalindskud i låne- og
garantiinstitutter til fremme af alment boligbyggeri, såfremt
det pågældende institut er godkendt af transport-,
bygnings- og boligministeren, i produktionsvirksomheder, hvis
formål er at fremme og forbedre alment boligbyggeri, og i
byfornyelsesselskaber, der er oprettet af almene
boligorganisationer.
3) Tilskud til forskning og erfaringsformidling
inden for fondens områder.
4) Finansiering af tværgående
undersøgelser af udvalgte forvaltningsområder i almene
boligorganisationer og offentliggørelse af
undersøgelsesresultaterne.
5) Afholdelse af udgifter til etablering af en
landsdækkende internetbaseret boligportal inden for en ramme
på 5 mio. kr. samt til drift heraf.
Bestemmelsen er en opsamlingsbestemmelse, som
fastslår, hvad Landsbyggefondens midler kan anvendes ud over
det der fremgår af almenboliglovens §§ 89-93.
Det foreslås, at der i almenboliglovens
§ 94, stk. 1, indsættes som nr.
6, at Landsbyggefondens midler kan anvendes til afholdelse
af udgifter til digitalisering af det almene byggeri inden for en
ramme på 5,1 mio. kr. (2020-pl).
Det bemærkes, at det fremgår af
aftalen af 19. maj 2020, at der inden for renoveringsrammen i
perioden 2021-2026 skal afsættes 50,5 mio. kr. (2020-pl)
særskilt til digitalisering. Nærværende
lovforslag omfatter alene en forøgelse af Landsbyggefondens
rammer i 2020. Det følger af aftalen, at 5,1 mio. kr. af
puljen vedrørende digitalisering på samlet 50,5 mio.
kr. skal fremrykkes til 2020. Puljens midler vil skulle anvendes
til digitalisering af det almene byggeri, herunder udvikling af en
webbaseret almen portal til at understøtte en
fremtidssikring af boligvedligehold og grønne
investeringer.
Da det er vigtigt, at alle relevante data er
tilgængelige og anvendelige for hele den almene sektor, kan
der tilstræbes etableret en almen dataportal, som på
tværs af sektoren kan samle og nyttiggøre data fra
nybyggeri, renoveringssager, eksisterende bygningsmasse mv. Det
forudsættes, at der som nødvendigt grundlag for, at
digitaliseringsprocessen baseres på retvisende data,
gennemføres en fuld digital registrering af den eksisterende
almene bygningsmasse inden 2030. De enkelte boligorganisationer
bør være ansvarlige herfor på basis af centralt
tilvejebragte erfaringer, retningslinjer og
hjælpeværktøjer. Derudover bør databasen
så vidt muligt baseres på baggrund af fælles og
åbne standarder.
Midler til digitalisering kan anvendes til
medfinansiering af analyser, systemudvikling, vejledning og
fuldskala-afprøvning. Der kan gives støtte til alt
fra egentlige demonstrations-/implementeringsprojekter, over
forskellige forsøgs- og udviklingsprojekter til mere
forskningsprægede aktiviteter. Støttemodtagere kan
være boligorganisationer, evt. sammen med
rådgivervirksomheder, it-virksomheder og kommuner og det kan
være konsulentvirksomheder og forskningsinstitutioner.
Puljemidlerne skal ikke kunne anvendes som tilskud til
bolig-organisationernes implementering af allerede afprøvede
løsninger, herunder indkøb og drift af it-systemer.
Herudover kan der anvendes midler til drift af sekretariatet,
herunder løn, hvis der ikke kan findes anden
finansiering.
Til §
2
Bestemmelsen fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden. Det foreslås, at loven
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende, da
der ønskes så tidlig en ikrafttræden, som
Folketingsbehandlingen muliggør.
Lovforslaget skal sikre, at
renoveringsprojekter, som skal finansieres gennem den
forhøjede renoveringsramme, iværksættes så
hurtigt som muligt. Landsbyggefonden og almene boligorganisationer
skal hurtigst muligt gennemgå projekterne for ca. 12.120 mio.
kr. (2020-pl) og påbegynde deres implementering med henblik
på at stimulere økonomi og beskæftigelse. Derfor
er det nødvendigt, at loven træder i kraft så
tidligt som Folketingsbehandlingen muliggør.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da hovedloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 119 af 1. februar 2019, som
ændret ved § 1, i lov nr. 1322 af 27. november 2018,
§ 5 i lov nr. 498 af 1. maj 2019, lov nr. 1438 af 17. december
2019 og § 5 i lov nr. 359 af 4. april 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | § 91.
Landsbyggefonden kan af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden for en
investeringsramme på 4.200 mio. kr. årligt i 2015 og
2016, 2.555 mio. kr. i 2017, 2.500 mio. kr. i 2018 og 2.300 mio.
kr. årligt i 2019 og 2020 give tilsagn om
ydelsesstøtte til lån til finansiering af opretning,
udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning og
sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring i
almene boligorganisationers byggeri. Af de investeringsrammer, der
er nævnt i 1. pkt., skal mindst 400 mio. kr. årligt
anvendes til at gøre boligorganisationernes byggeri mere
egnet for mennesker med handicap. Af de samlede investeringsrammer
for 2015-2020, der er nævnt i 1. pkt., kan indtil 350 mio.
kr. anvendes til gennemførelse af energibesparende
foranstaltninger, som ikke vil kunne opnå støtte efter
1. pkt. Beløbene i 1. og 2. pkt. reguleres én gang
årligt med udviklingen i nettoprisindekset, første
gang den 1. januar 2016. Investeringsrammen for 2019 og 2020, jf.
1. pkt., forhøjes med 100 mio. kr. i 2019 og 200 mio. kr. i
2020 til lån til afdelinger beliggende i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1. Landsbyggefonden kan af
de midler, der er overført til landsdispositionsfonden, jf.
§ 89, inden for en investeringsramme på 830 mio. kr.
årligt i perioden 2021-2026 give tilsagn om
ydelsesstøtte til lån til finansiering af renoverings-
og forbedringsarbejder i afdelinger beliggende i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1. Af den
investeringsramme, der er nævnt i 6. pkt., anvendes op til 50
mio. kr. årligt til renoverings- og forbedringsarbejder med
henblik på afhændelse af boligerne. Ikke anvendte
beløb nævnt i 5.-7. pkt. kan overføres til det
efterfølgende år. Beløbene i 5.-7. pkt.
reguleres én gang årligt med udviklingen i
nettoprisindekset, første gang den 1. januar 2019. Tilsagn
fra senere år kan efter transport-, bygnings- og
boligministerens godkendelse fremrykkes, hvis dette er
nødvendigt for at realisere konkrete større
renoverings- og forbedringsindsatser. Det skal fremgå af
fondens tilsagn, at fonden kan udskyde arbejdernes
påbegyndelse med henblik på at begrænse den
samlede bygge- og anlægsaktivitet. | | | | | | | | | | | | | | | | 1. I § 91, stk. 1, indsættes efter 1.
pkt.: | | »Investeringsrammen for 2020, jf. 1.
pkt., forhøjes med 12.120 mio. kr.« | | | | | | | | | | | 2. I § 91, stk. 1, 4. pkt., der bliver 5.
pkt., ændres »2. pkt.« til: »3.
pkt.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 3. I § 91, stk. 1, 7. pkt., der bliver 8.
pkt., ændres »6. pkt.« til: »7.
pkt.«, og i 8. og 9. pkt., der
bliver 9. og 10. pkt., ændres »5.-7. pkt.« til:
»6.-8. pkt.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | § 94.
Landsbyggefondens midler kan herudover anvendes til: | | | | | 1)-5) . . . | | 4. I § 94, stk. 1, indsættes som nr. 6: | | | »6) Afholdelse af udgifter til
digitalisering af det almene byggeri inden for en ramme på
5,1 mio. kr.« |
|