Betænkning afgivet af Boligudvalget
den 15. juni 2020
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens
§ 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra
offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget
kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om,
at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse,
til det kan vedtages ved 3. behandling.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (NB og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Venstre sammen med Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Sikandar
Siddique har indgået »Grøn boligaftale 2020:
Landsbyggefondens rammer 2021-2026 og fremrykket indsats i
2020« af 19. maj 2020.
Det har været afgørende for
Venstre, at vi får sikret nogle af de arbejdspladser, der
står til at forsvinde inden for byggeriet, som følge
af regeringens aftale med Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet vedrørende
boligreguleringslovens § 5 stk. 2, og af de økonomiske
udfordringer som følge af covid-19, og at vi får skabt
nye arbejdspladser - arbejdspladser, som skal skabes i hele
Danmark. Den ekstraordinære forøgelse af
Landsbyggefondens investeringsramme er central herfor til afvikling
af ventelisten allerede fra i år. Samtidig er der lagt en
ramme for renoveringsaktiviteten frem til 2026, så der bliver
større ro om den almene sektor.
Det har ligeledes været
afgørende for Venstre, at vi med den grønne
boligaftale har fokus på klima og med energirenoveringer
får sikret bedre indeklima og sundere boliger for beboerne,
ligesom vi får flere boliger med højere
tilgængelighed, hvilket vil komme til at betyde noget for de
mange ældre og mennesker med handicap, der har behov herfor,
og som kan se frem til en bolig tilpasset deres behov.
Venstre bakker op om, at der ikke optages
nye opgaver på ventelisten, hvis de ikke realistisk kan
gennemføres inden for 3 år. Det er
uhensigtsmæssigt, når afdelinger - beboerdemokratiet -
får en berettiget forventning om at modtage støtte,
selv om støtte kan have lange udsigter eller udskydes
år efter år på grund af mere presserende
projekter.
Venstre mener, at lejernes penge skal
bruges klogt og med omtanke og effektivitet. Derfor har vi lagt
vægt på, at ministeren følger op på at
løse nogle af de udfordringer, som Landbyggefonden
står med, således at vi får et opdateret og
gennemsigtigt støttesystem. Vi har i dag et
støttesystem med et kompleksitetsniveau, der er vanskeligt
at agere i for såvel beboerdemokratiet som for mindre
boligorganisationer og kommuner. Venstre ønsker
større gennemsigtighed og forenkling. Med aftalen
hjælper vi også digitaliseringen på vej i
boligforeningerne. Det vil både skabe en
ønskværdig gennemsigtighed og lette arbejdet med
udviklingsplaner og drift, som det skal gøres muligt, at der
kan følges op på. Endelig er det også centralt
med både registrering og dokumentation af grønne
tiltag.
Venstre så gerne, at de grønne
tiltag havde fyldt mere. Ligesom det boligsociale område
kunne have haft en mere fremhævet plads.
Til gengæld er det sikret, at private
aktører får en rolle at spille til gavn for de almene
boligafdelinger. Dette skal ske, ved at de inddrages i den
grønne garanti og privatbaserede ESCO-projekter.
Venstre fremhæver, at det er
væsentligt, at ministeren sikrer, at Landsbyggefonden ved
udmøntningen af de 18,2 mia. kr. er opmærksom
på, at midlerne ikke bliver brugt på bygninger og i
områder, der står til at blive hård ghetto. Vi
ønsker ikke at komme til at stå en i situation, hvor
bygninger, der er nyrenoverede, skal rives ned. Venstres ambition
er et danmarkskort uden ghettoer i 2030.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. juni 2020
og var til 1. behandling den 9. juni 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
boligministeren sendte den 22. maj 2020 dette udkast til udvalget,
jf. BOU alm. del - bilag 81. Den 3. juni 2020 sendte
boligministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til boligministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Camilla
Fabricius (S) Henrik Møller (S) Jan Johansen (S) Kasper Roug
(S) Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens
Rohde (RV) Katrine Robsøe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Halime Oguz (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge
Rasmussen (EL) fmd. Rosa Lund
(EL) Sikandar Siddique (UFG) Hans Christian Schmidt (V) Hans
Andersen (V) Heidi Bank (V) nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Jane Heitmann (V)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Lars
Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |